Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Tietäisiköhän joku, kun liityin Tehyyn vasta tänään, niin onko jäsenyyden alkupäivä siis tämä päivä ja näin ollen ylityö/vuoronvaihtokielto koskisi myös minua, vaikka jäsennumero jne ei ole vielä tiedossa (tulevat postilla parin vk kuluessa) ?
Pomo on yleensä virkasuhteessa ja joutuu jäämään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi luullut, että täällä ihmiset haluaisi asioihin muutosta ja vaatisi työnantajaa palkkaamaan lisää henkilökuntaa, vaatisi työnjohtoa järjestämään työvuorot niin että yllättävät tilanteet ja vuoronvaihdot ei jää työntekijöiden ongelmaksi jne, ja muutenkin hoitamaan asiat mitkä työnjohdolle kuuluu, mutta ei.
Täällä tuntuu kaikilla työntekijöillä olevan jo selitykset valmiina, ei ole rahaa, ei sijaisia, ei sitä eikä tätä, tuntuu että monelle on oikein kunnia-asia olla "korvaamaton", tehdä tuplavuoroja ja muuta, periaatteessa kyllä valitetaan, mutta ollaan enemmän kun valmiita joustamaan ja venymään ja tekemään vaikka viiden ihmisen työt yksin.
Ei ihme ettei mikään muutu.
Itse ainakin olin aidosti huolissani siitä miten asiat järjestyy siltä osin kun nopeasti tarvitaan se sijainen. Olette oikeassa että ollaan mentu liian pitkään ja liian pitkälle näin, joustettu ja tehty liikaa. Mutta ei se ole tapahtunut yhdessä yössä. Hoitokulttuuri on muotoutunut vuosikymmenten saatossa. Vaikea sitä muutaman rivityöntekijän voimin on ollut löhteä muuttamaan "kun näin on aina ollut ja tällaista tämä nyt vaan on."
Nyt asiaan halutaan muutos oikeutetusti!!! Mutta ei me lakata silti välittämästä asiakkaistamme, täytyy saada konkreettiset ohjeet miten toimitaan missäkin tilanteissa!
Ja täällä olen kyllä saanut vastauksia esim. että virkaa tekevä esimies kuuluu vastata puhelimeen vapaa-ajallakin ja en epäröi soittaa hänelle. Arvatkaa vaan onko esimies tuollaista, tai kukaan ylipäätään, koskaan meille informoinut! Hyvä kun häntä näkee edes arjessa...
Minusta tämä ketju kertoo vaan siitä hätätilasta ja neuvottomuudesta missä ollaan.
Se, että joku yksittäinen hoitaja täällä kertoo iloisesti viis veivaavansa lakosta ja toinen kirmaa ylitöihin, jotta saa kesällä vapaata, ei kerro kuin heistä kahdesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että jotkut saavat hoitoalalla ylitöistä tuntipalkkaa? Ei meillä vaan (ja olen kunnallisella). Jos jäät esim. iltavuorosta yövuoroon, saat n. 50 euron "hälytysrahan", mutta ylimenevät tunnit tasataan muista päivistä. Yleensä kokonaista vapaapäivää ei saa, vaan loppulistan ajan teet esim. ½-1 tuntia lyhyempiä päiviä, riippuen siitä paljonko ylitöitä teit.
Tuohan on ihan sairasta. Yleensä ylitöistä maksetaan ylityökorvaus jos normaalin työvuoron päälle tekee tunteja.
Mutta tuossahan jos jää tekemään 10 tuntia töitä, ja saa n 50€ hälytysrahan, sehän on 5€ tunti. Olisi ihan eri asia jos lisäksi saisi sitten myöhemmin vapaaksi kokonaisen työvuoron, mutta jos saa muista työvuoroista vapaata puoli tuntia - tunnin päivässä, niin onko siitä suurtakin iloa? Nyt en enää ihmettele yhtään jos henkilökuntaa ei lisätä eikä sijaisia hommata.
Tuolla mallillahan ylityöt tehdään itseasiassa halvemmalla kun muut työt, eikä niinkuin normaalisti isommalla palkalla tai kokonaisina vapaapäivinä, jolloin siitä vapaasta olisi oikeasti hyötyä.
Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mutta kun se että jäät itse oma-aloitteisesti töihin ei ole ylitöitä. Ylitöihin tarvitaan työnantajan määräys ylitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Tietäisiköhän joku, kun liityin Tehyyn vasta tänään, niin onko jäsenyyden alkupäivä siis tämä päivä ja näin ollen ylityö/vuoronvaihtokielto koskisi myös minua, vaikka jäsennumero jne ei ole vielä tiedossa (tulevat postilla parin vk kuluessa) ?
Hei, vuoronvaihto ja ylityönteko on aina vapaaehtoista, oli millaiset ajat hyvänsä menossa, kuuluit Tehyyn tai ei.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten minun pitäisi väkisin kuulua liittoon, koska sinä haluat käyttää liiton kesämökkietuja? Aivan joutavaa :D En kuulu liittoon, koska määrittelen itse mihin kuulun, tai en, ja miksi. Se että sinä olet joskus kuulunut liittoon, mutta myös itse siitä eronnut, ei muuta minun tekemisiäni mihinkään.
En väittänytkään että sinun PITÄISI kuulua. Vaan argumentoin sinun virheellistä väitettäsi vastaan. Liittoon kuulumisella ja työtaistelutoimiin osallistumisella tai osallistumattomuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Sinä väitit että on. Ja sitten kerroin että on muitakin syitä kuulua liittoon kuin se että "saisi osallistua lakkoihin". Lakkoihin sitäpaitsi saa ihan yhtälailla osallistua liittoon kuulumatonkin.
Tänään alettiin heti kiivaasti vaihtaa torstain, perjantain ja ensi viikon vuoroja esimiehen toimesta. Kiire vaihtaa ennen torstaita klo 7.
-hoitsu yksityisellä
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo, sillä liiton jäsenyydellä ei ole mitään tekemistä tekemistä sen kanssa osallistutko työtaistelutoimeen, vai etkö osallistu. Jos et osallistu saat yhä edelleen vielä sen lisäksi olla vaihtamatta tai tekemättä tuplavuoroa/ylitöitä.
Ylitöiden osalta on nyt kolme vaihtoehtoa kahden sijasta.
1) kieltäydyt ylitöistä, koska osallistut työtaistelutoimeen,
2) kieltäydyt ylitöistä, koska et juuri nyt halua tehdä ylitöitä.
3) suostut ylitöihin.
Ja nämä kaikki vaihtoehdot ovat käytössäsi tässä tilanteessa riippumatta että oletko liiton jäsen vai etkö ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että jotkut saavat hoitoalalla ylitöistä tuntipalkkaa? Ei meillä vaan (ja olen kunnallisella). Jos jäät esim. iltavuorosta yövuoroon, saat n. 50 euron "hälytysrahan", mutta ylimenevät tunnit tasataan muista päivistä. Yleensä kokonaista vapaapäivää ei saa, vaan loppulistan ajan teet esim. ½-1 tuntia lyhyempiä päiviä, riippuen siitä paljonko ylitöitä teit.
Tuohan on ihan sairasta. Yleensä ylitöistä maksetaan ylityökorvaus jos normaalin työvuoron päälle tekee tunteja.
Mutta tuossahan jos jää tekemään 10 tuntia töitä, ja saa n 50€ hälytysrahan, sehän on 5€ tunti. Olisi ihan eri asia jos lisäksi saisi sitten myöhemmin vapaaksi kokonaisen työvuoron, mutta jos saa muista työvuoroista vapaata puoli tuntia - tunnin päivässä, niin onko siitä suurtakin iloa? Nyt en enää ihmettele yhtään jos henkilökuntaa ei lisätä eikä sijaisia hommata.
Tuolla mallillahan ylityöt tehdään itseasiassa halvemmalla kun muut työt, eikä niinkuin normaalisti isommalla palkalla tai kokonaisina vapaapäivinä, jolloin siitä vapaasta olisi oikeasti hyötyä.Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mutta kun se että jäät itse oma-aloitteisesti töihin ei ole ylitöitä. Ylitöihin tarvitaan työnantajan määräys ylitöistä.
Eli se tuplavuoron tekeminen ei ole ylityötä, kun siihen ei esimies ole antanut lupaa, kun ei ollut paikalla? Vai mitä kommentillasi tarkoitat?
Lainaamassani kommentissa kerrottiin, että jos tekee tuplavuoron, saa vain n 50€ hälytysrahan, ei muuta, ja tehdyt tunnit vähennetään muista työvuoroista antamalla vapaata puoli tuntia-tunti/ päivä. Ei niin että saisi kokonaisen työvuoron vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tänään alettiin heti kiivaasti vaihtaa torstain, perjantain ja ensi viikon vuoroja esimiehen toimesta. Kiire vaihtaa ennen torstaita klo 7.
-hoitsu yksityisellä
Eihän sovittua työvuoroa saa milloinkaan vaihtaa ilman työntekijän suostumusta.
Äkilliset sairastapaukset on eri asia, silloin vuoroja kai voi vaihtaa, mikäli se on välttämätöntä.
Terveydenhuoltoalalla on yleisesti käytössä jaksotyö, ylitöitä ei muodostu päivän perusteella, vaan kun jakson tunnit ylittyvät. Kolmessa viikossa muistaakseni pitää tehdä yli 12? tuntia extraa, ennenkuin siitä ylitöitä tulee. Pomon siunauksella ei asian kanssa ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-hoitsu yksityisellä
Eihän sovittua työvuoroa saa milloinkaan vaihtaa ilman työntekijän suostumusta.
Äkilliset sairastapaukset on eri asia, silloin vuoroja kai voi vaihtaa, mikäli se on välttämätöntä.
Kyllä meillä vaihdetaan. Teemme tosin pelkkää aamua. Esimerkiksi tavallinen aamuvuoro voi vaihtua aikaiseen aamuvuoroon tai tavallinen aamuvuoro voi vaihtua myöhäiseen aamuvuoroon. Tai aamuvuoro paikassa A voi vaihtua aamuvuoroon paikassa B. Tai jos olet jo mennyt aamulla paikkaan B, saatetaan soittaa, että lähdepä sittenkin paikkaan A.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla mallillahan ylityöt tehdään itseasiassa halvemmalla kun muut työt, eikä niinkuin normaalisti isommalla palkalla tai kokonaisina vapaapäivinä, jolloin siitä vapaasta olisi oikeasti hyötyä.Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mutta kun se että jäät itse oma-aloitteisesti töihin ei ole ylitöitä. Ylitöihin tarvitaan työnantajan määräys ylitöistä.
Eli se tuplavuoron tekeminen ei ole ylityötä, kun siihen ei esimies ole antanut lupaa, kun ei ollut paikalla? Vai mitä kommentillasi tarkoitat?
Lainaamassani kommentissa kerrottiin, että jos tekee tuplavuoron, saa vain n 50€ hälytysrahan, ei muuta, ja tehdyt tunnit vähennetään muista työvuoroista antamalla vapaata puoli tuntia-tunti/ päivä. Ei niin että saisi kokonaisen työvuoron vapaaksi.
Jos on paljon tunteja jemmassa niin saa paljon lyhyitä päiviä. Ihanaa olisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on laitonta, jos työnantaja pakottaa. Työvuorot on oikeus tehdä kuten listassa on ja saada korvaus. Eri asia, jos yhdessä sovittu, että ottaa tunnit pois tekemällä lyhyempiä päiviä.
Meilläkin käytössä tuo 50€ kutsuraha, mutta sen saamiseksi pitää olla tehtynä ylimääräinen vuoro ja oltava ylityötunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo, sillä liiton jäsenyydellä ei ole mitään tekemistä tekemistä sen kanssa osallistutko työtaistelutoimeen, vai etkö osallistu. Jos et osallistu saat yhä edelleen vielä sen lisäksi olla vaihtamatta tai tekemättä tuplavuoroa/ylitöitä.
Ylitöiden osalta on nyt kolme vaihtoehtoa kahden sijasta.
1) kieltäydyt ylitöistä, koska osallistut työtaistelutoimeen,
2) kieltäydyt ylitöistä, koska et juuri nyt halua tehdä ylitöitä.
3) suostut ylitöihin.
Ja nämä kaikki vaihtoehdot ovat käytössäsi tässä tilanteessa riippumatta että oletko liiton jäsen vai etkö ole.
Ja tarkasta myös, mihin olet työsopimuksessa lupautunut.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoalalla on yleisesti käytössä jaksotyö, ylitöitä ei muodostu päivän perusteella, vaan kun jakson tunnit ylittyvät. Kolmessa viikossa muistaakseni pitää tehdä yli 12? tuntia extraa, ennenkuin siitä ylitöitä tulee. Pomon siunauksella ei asian kanssa ole mitään tekemistä.
Kyllä se sama extra aika tulee toimistoaikaa tekevillä, mutta laskentajakso on eri, ylityö alkaa vasta kun päivittäinen työaika ylittää 8 tuntia tai viikottainen 40 tuntia. Tuon lisäksi tosiaan tarvitaan se TYönantajan määräys ylityön tekemisestä. Eli et voi joka päivä vain tehdä pari tuntia lisää ja vaatia ylityökorvausta, vaan siihen pitää olla työnantajan määräys ja työntekijän suostumus ylityön tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun yövuorolainen ilmoittaa, ettei pääse, eikä löydy sijaista niin iltavuorolaisen vaihtoehtona on jättää potilaat tms yksin yöksi tai jäädä pakon edessä yövuoroon. Esimies ei vastaa puhelimeen vapaa-ajallaan, niin tässä ketjussa on kerrottu.
Niin onko tuo hoitoalalla ylityötä vai vuoronvaihtoa vai mitä?
Ilmeisesti vuoronvaihtoa, jos nyt ymmärsin oikein.
Jos niin on, niin entistä hullummalta kuulostaa, luulin että tuosta saa edes palkkaa, kuten muilla aloilla jos normi työpäivän jälkeen joutuu tekemään ylimääräisiä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhden työntekijän sairastuminen on katastrofi niin pitää selvästi palkata lisää työntekijöitä...
No esim. tövuorossa meillä ollaan yksin. Olisi katastrofi jos sitä yhtä yökköä ei olisi.
Joskus ihmiset sairastuu nopeesti ja se tarve sijaiselle on kova.
Nyt kun illasta ei voi jäädä ylitöihin tekemään sitä yötä (vuoronvaihto ja ylityö) niin miten se homma hoidetaan kun pomo ei ole työpuhelimen äärellä klo 19 lauantai-iltana. Sitä minä kysyn. Kertokaa toki.
No kuka teillä on hommannut yleensä sijaiset? Varmaan nyt se esimies pitää sen puhelimesa lähettyvillä.
Esimies klo 8-16 välisenä aikana arkisin. Muina aikoina se, kuka sattuu puhelimeen vastaamaan ja sairaslomailmoituksen saamaan. Sijaisia ei useinkaan saa ainakaan lyhyellä varoitusajalla, joten yleensä henkilökunnan on pakko joustaa ja jonkun jäätävä toiseen vuoroon peräjälkeen, tai tulla seuraavana päivänä vapaapäivältä töihin tms.
Niin en tiedä miten asia sitten hoidetaan jatkossa ... tosiaan yöksi ei voi yksin jättää ..
ehkä se esimies nyt tosiaan lakon aikana ainakin on puhelimen ääressä
Minulla ei ainakaan olisi normaalitilanteessa mitään sitä vastaan, että hankin sijaisen joustan ja venyn, olen lapseni aikuiseksi kasvattanut ja asun yksin, vuororyöläisenä harrastuksetkin on pitänyt valita niin etteivät ole aikaan sidottuja.
Mutta jos työnantaja ei jousta, joka kerta on erikseen sovittava, että tuplavuorosta saa edes koko päivän vapaaksi, minkään näköistä korvausta ei noista oman työnohella sijaisetsinnöistä ei saada jne.
Päättäjien ja isojen pomojen on lopultakin nähtävä miten homma toimii, hoitajien joustaessa koko ajan kun toinen osapuoli on poteroissaan, tulkoon vaikka herra Orpo etsimään sijaisen, nyt on työnantajan ymmärrettävä että soitan työajalla, ketään ei tule yövuoroon, lähden klo 21, heippa.
Vastatkaa äkkiä! Minua pyydettiin vaihtamaan työvuoro toiseen toimipisteeseen huomenna. Työaika on sama, mutta työntekopaikka eri kuin vahvistetussa listassa lukee. Onko tämä työvuoron vaihto?
Työsopparissa lukee että työskentelemme kolmessa eri toimipisteessä, joten se on sinänsä ok.
Tuolla mallillahan ylityöt tehdään itseasiassa halvemmalla kun muut työt, eikä niinkuin normaalisti isommalla palkalla tai kokonaisina vapaapäivinä, jolloin siitä vapaasta olisi oikeasti hyötyä.