Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylityö -ja vuoronvaihtokielto

Vierailija
05.02.2018 |

Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?

Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??

Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?

Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).

Kommentit (457)

Vierailija
181/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti työtaistelu alkaa näkymään pian konkreettisesti osastoilla ja laitoksissa, päiväkodeissa jne.

Että oikeesti omaiset ja asiakkaat havahtuu tähän. Ja pomot ja kaikki...

Mitä tarkoitat? Jos joku kuolee työtaistelun seurauksena esim. hoidon puutteeseen luuletko että se edistää asiaanne?

Vierailija
182/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään kinunnut ylitöitä että saisin ylimääräistä vapaata kesälle. Nyt se onnistuu, kun saan tehdä ylitöitä niin paljon kuin sielu sietää, kun en kuulu liittoon, ja suurin osa meilläkin on liiton vaatimuksesta  ylityökiellossa :)

Et varmaan kuitenkaan kieltäydy mahdollisista palkankorotuksista tai muista parannuksista työehdoista, joita muut puolestasi taistelevat ja tekevät uhrauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään kinunnut ylitöitä että saisin ylimääräistä vapaata kesälle. Nyt se onnistuu, kun saan tehdä ylitöitä niin paljon kuin sielu sietää, kun en kuulu liittoon, ja suurin osa meilläkin on liiton vaatimuksesta  ylityökiellossa :)

Et varmaan kuitenkaan kieltäydy mahdollisista palkankorotuksista tai muista parannuksista työehdoista, joita muut puolestasi taistelevat ja tekevät uhrauksia.

Oletko koskaan miettinyt miksei puolestasi neuvotteleva liitto saavuta juurikaan parannuksia asemaasi työpaikallasi? Pitäisikö teidän neuvotella lisäksi paikallisesti?

Vierailija
184/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään, en ole sentään tyhmä :D Olen tosin töissä sopimuspalkalla, joten neuvottelen palkkani itse.

En ole mitenkään syyllinen siihen että työnantaja noudattaa tessiä.

Ja kyllä, saan tietysti pitää vapaani kesällä, mieluiten kesällä, koska silloin voidaan palkata kesätyöntekijä jo heti alusta pitemmäksi aikaa. Näin voitan minä, kesätyöntekijä, ja työnantaja. Aijai, kuuden viikon kesäloma odottaa!

Vierailija
185/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti työtaistelu alkaa näkymään pian konkreettisesti osastoilla ja laitoksissa, päiväkodeissa jne.

Mitä tarkoitat? Jos joku kuolee työtaistelun seurauksena esim. hoidon puutteeseen luuletko että se edistää asiaanne?

Kukaan ei kuole siihen ettei hoitaja ei tee vuoronvaihtoa tai ylityötä. Työnantajan tehtävä on varmistaa riittävä henkilökunta.

Vierailija
186/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai, niinkuin aina silloin tällöin käy, yöhoitaja soittaa "en pääse" ja silloin on jonkun jäätävä

iltavuorosta jatkamaan.

Jätetäänkö tästä eteenpäin potilaat yksin, koska ylitöitä ei saa tehdä eikä vuoroja vaihdella.

Pomo tuskin vastaa lauantai-iltana klo 19 puhelimeen ja hankkii sijaisen yövuoroon.

Samoin itse kaipaisin konkreettisempia ohjeita, mtä voisi sitten noudattaa.

Ei kenenkään ole pakko jäädä iltavuorosta jatkamaan, jos sitä ei ole kyseiselle henkilölle työvuorolistaan merkitty. Jos pomo ei muka vastaa puhelimeen niin se on hänen ongelmansa.

Vierailija
187/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se työnantaja ottaa esim. leikkaussaliin hoitajia, jos yöstä yksikin puuttuu? Ihan kaikella ystävyydellä kysyn.

Vierailija
188/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitkin edes trolli, mutta oletkin hoitoalan tähän jamaan ajanut Aina Joustava Inkerinen -Sillä erotuksella, että hän kuuluu liittoon ja määkii joka selän takana, mutta ei koskaan palaverissa, silloin kun pitäisi. Ja pissaa aina muiden muroihin.PERKELE.

Vierailija
189/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kuole siihen ettei hoitaja ei tee vuoronvaihtoa tai ylityötä. Työnantajan tehtävä on varmistaa riittävä henkilökunta.

Muotoilen kysymyksen uudestaan. Jos joku kuolee työtaistelun aikana ja iltapäivälehdet repivät isot otsikot yhdistäen nämä kaksi asiaa, luuletko siitä olevan teille etua?

Vierailija
190/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan varmaan joku satavuotias kuoleekin seuraavien päivien aikana ja sekin meidän syyksi laitetaan. Onhan tämä jo nähty. Mutta se ei ole syy, olla vaatimassa oikeuksiamme.

Vierailija
191/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-95 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitkin edes trolli, mutta oletkin hoitoalan tähän jamaan ajanut Aina Joustava Inkerinen -Sillä erotuksella, että hän kuuluu liittoon ja määkii joka selän takana, mutta ei koskaan palaverissa, silloin kun pitäisi. Ja pissaa aina muiden muroihin.PERKELE.

Ja höpönpöppöä nyt taas :D Siinä taas yksi kateellinen lammas määkimässä :D Ihan itse olen ottanut riskin, ja mennyt töihin itsenäni, ilman liittoa. Kuulun vain työttömyyskassaan, sekä ostan lakipalveluni itse. Saan myös suurempaa palkkaa kuin nämä taulukkopalkkalaiset, koska työnantaja kokee minusta olevan enemmän hyötyä. En esimerkiksi ala lakkoilemaan, joten minua voi käyttää (kunhan korvauksesta sovitaan  tapauskohtaisesti) silloinkin kun muiden kädet on sidottu. Työkaverit tietävät tämän, ja ovat nytkin hyvillään, että minä ja muutama pidetään taloa pystyssä kun he lakkoilevat.

Mietipä, jos kaikki muutkin olisivat kuten minä. Saataisiin suurempaa palkkaa kaikki, lakkoilla ei tarvitsisi, ja ylitöistä tulisi tuntuva korvaus.  Mutta ei, liiton selän takana kuvitellaan että näistä lakkoiluista olisi jotain hyötyä. Ei ole. Te olette vain loppumaton reservi, jonka syyksi laitetaan potilasturvallisuuden vaarantaminen etc. lakkoilun aikana.

Minä sen sijaan nappaan ylityöt ylimääräisiksi  vapaiksi, ja loput lisäliksaksi kuuden viikon kesälomalle :)

Vierailija
192/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aivan varmaan joku satavuotias kuoleekin seuraavien päivien aikana ja sekin meidän syyksi laitetaan. Onhan tämä jo nähty. Mutta se ei ole syy, olla vaatimassa oikeuksiamme.

No, mitä tällä konkreettisella näkymisellä tarkoitetaan?

Vierailija
193/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja infoksi tietämättömille. Hoitoalallan harvoin tehdään varsinaista ylityötä vaan piiloylityöhön perustuu koko systeemi.Murrrrr.

Jos teet pitkän tai tulet esim. vapailta tekemään vuoron,saat hälytyskorvauksen n. 50 e ja tuntisi tasataan jonain päivänä ja taas toinen Nightingale tulee tekemään vuorosi ja hän ei saa edes hälytyskorvausta usein, koska siinä tarkat aikarajat. Ja taas hänen tuntinsa tasataan jne. Jne karuselli pyörii ja hoitajat väsyy.

Hoitajat pelkäävät tulevaa soteratkaisua ja ovat sen vuoksi työnantajien lammasaitauksissa.

Itse olen valmis lakkoon,että tämä hulluus joskus loppuisi. PERKELE.

Vierailija
194/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-95 kirjoitti:

Ja infoksi tietämättömille. Hoitoalallan harvoin tehdään varsinaista ylityötä vaan piiloylityöhön perustuu koko systeemi.Murrrrr.

Jos teet pitkän tai tulet esim. vapailta tekemään vuoron,saat hälytyskorvauksen n. 50 e ja tuntisi tasataan jonain päivänä ja taas toinen Nightingale tulee tekemään vuorosi ja hän ei saa edes hälytyskorvausta usein, koska siinä tarkat aikarajat. Ja taas hänen tuntinsa tasataan jne. Jne karuselli pyörii ja hoitajat väsyy.

Hoitajat pelkäävät tulevaa soteratkaisua ja ovat sen vuoksi työnantajien lammasaitauksissa.

Itse olen valmis lakkoon,että tämä hulluus joskus loppuisi. PERKELE.

Lukeeko teidän työsopimuksissanne noin? Vai onko tuommonen tessistä peräisin? Jos työsopimuksessa lukee noin katsokaa peiliin. Jos tessissä katsokaa liittoon päin.

Vierailija
195/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotoilen kysymyksen uudestaan. Jos joku kuolee työtaistelun aikana ja iltapäivälehdet repivät isot otsikot yhdistäen nämä kaksi asiaa, luuletko siitä olevan teille etua?

Aivan varmasti kuoleekin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä työtaistelun kanssa eikä luonnollisista kuolemista edes iltapäivä lehdet saa revittyä otsikoita.

Vierailija
196/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on surullista että osalle hoitajista se lähiesimies on saatanasta seuraava. Resursseista vastaa johto ja julkisella myös kuntapäättäjät. Lähiesimiehellä on jaettavana ne pelimerkit mitkä on annettu.

Ja siitä lähiesimiehen palkasta on ihan turha olla kateellinen. Monella lähiesimieheksi siirtyvällä nettopalkka laskee kun menettää samalla entiset hoitotyön vuorolisät.

Näin. Vuosipalkkani on lähiesimiehenä laskenut useita tonneja verrattuna kun tein vuoroja. Ja vielä pitäisi olla tähän päälle pienemmällä palkalla 24/7 tavoitettavissa? En ole, eikä tälläisestä ole sovittu työsopimuksessani eikä siitä siten maksetakaan. Ei makseta jos käytän sunnuntaina puolet päivästä työvuorojen järjestelyyn. Ei tule hälytysrahaa, ei tule varallaolokorvausta, ei sunnuntailisää. Rajat ne on mullakin ja voin sanoa että uutta työpaikkaa katselen jo. Huomattavasti helpompaa tehdä pari yövuoroa ja saada sama tai parempi liksa. Samalla saa valitusoikeuden kaikkeen ilman esimiesvastuuta. Sanoisin että lähiesimiehet on pahimmassa palkkakuopassa hoitoalalla ja tämä palkka ei todellakaan motivoi. Silti löytyy kateellisia, tervetuloa kokeilemaan esimietyötä jos kantti kestää.

En ole hoitoalalla, mutta en ikinä hakeutuisi esimiesasemaan. Mua ei kiinnosta muiden ihmisten ruikutukset ja keskinäiset välien selvittelyt. Teen työni, saan siitä kohtuullisen korvauksen ja lähden himaan. Mikä sai sinut hakeutumaan esimieshommiin?

Halusin kokeilla millaista esimiestyö on, kun siihen tarjoutui mahdollisuus. Mietin kyllä kauan haluanko tähän asemaan paskapalkalla mutta päätin että aina kannattaa mennä eteenpäin uralla. Nopeasti huomasin että ei kannattanut. Mielestäni esimiestyön huonoa palkkausta ei voi sen enempää perusteella "mitäs läksit" heitolla kuin rivityöntekijänkään kehnoa palkkausta tällä alalla. Joku nämäkin hommat aina joutuu tekemään ja ansaitsisi siitä reilusti suuremman korvauksen.

Kun sulle tarjottiin esimiehen pestiä yrititkö puhua itsellesi isomman liksan? Olisit voinut mittauttaa työnantajan hingun saada juuri sut esimiesasemaan.

Totta kai yritin mutta taulukkopalkkaa saan minäkin. Mutta kuten sanoin, niin vaihdan työpaikkaa ja lähiesimiehen hommista pois. Samalla tavalla voi kuka tahansa hoitaja vaihtaa duuniaan tai yrittää neuvotella yli taulukkopalkan. Sanon vaan että samassa veneessä ne lähiesimiehetkin on. Aina joku kuitenkin tekee meidän molempien hommat vaikka minä tästä lähdenkin. Älkää ihmetelkö miksi teidän pomot on poikki ja burnoutissa kun tekevät pienemmällä palkalla vastuullisempaa hommaa.

Vierailija
197/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että edes kuntatyönantaja-tasolla ei tiedetä mitkä on lomaraha kun koetaan että se voidaan noin vaan ottaa pois.

Lomarahahan on palkan osa joka maksetaan loman yhteydessä.

Työntekijä nimenomaa säästää siinä rahaa koko vuoden lomaa varten jättämällä palkanosan työnantajalle, joka luovuttaa sen työntelijälle loman yhteydessä.

Vaihtoehto olisi antaa rahat tasaisesti ympäri vuoden palkan yhteydessä, jolloin ei olisi säästettyä lomarahaa...näin varmiistettaisiin ettei matalapalkkaisilla olisi varaa olla poissa töistä kuukautta, koska rahat olisi tuhlattu pikkuhiljaa pitkin vuotta.

Mutta siis hoitajien pientä palkkaa on rokotettu oleellisen paljon. Yksinhuoltajalla jää laskujen, hoitomaksujen ja vuokran ja automaksujen jälkeen noin 200-300 kuussa perheen syöttämiseen ja siitä vielä otetaan pois. Ja ylitöitä pitäisi tehdä ilmaiseksi, ottaa tunnit jostain muualta pois ja saada lapset johonkin hoitoon illaksi. Joopa joo. Pitäis kai lähteä siivoojaksi, ei palkka paljoa putoaisi päivätöissä.

Vierailija
198/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat oikeudet sinulla olisi liiton jäsenenäkin.

Vierailija
199/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea palkkansa pystyy neuvottemaan, hoitajana? Ja sinulle esimies, vaihda ihmeessä paikkaa, jollei sulle siitä makseta. Kyllä meillä ainakin esimiehellä on n. 500 e parempi kuukausipalkka kuin rivimiehellä.

Vierailija
200/457 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai, niinkuin aina silloin tällöin käy, yöhoitaja soittaa "en pääse" ja silloin on jonkun jäätävä

iltavuorosta jatkamaan.

Jätetäänkö tästä eteenpäin potilaat yksin, koska ylitöitä ei saa tehdä eikä vuoroja vaihdella.

Pomo tuskin vastaa lauantai-iltana klo 19 puhelimeen ja hankkii sijaisen yövuoroon.

Samoin itse kaipaisin konkreettisempia ohjeita, mtä voisi sitten noudattaa.

Pomo ja työnantaja vastaa. Työntekijät eivät ole vastuussa työn organisoinnista niin, että asiakkaille luvatut tehtävät tulevat tehdyiksi.

Minä en moiti yhtään hoitajaa, joka minuutilleen lopettaa työvuoronsa. Sen sijaan pidän tyhmänä sitä, joka ei lopeta.

Vastuussahan ne on toki, tietenkin, mutta ovatko he velvollisia olemaan puhelimen ääressä 24/7 joka päivä?

Kuka hoitaja lähtisi kotiin klo 21 tietäen ettei yövuoroon ole tulossa ketään koska pomo ei vastaa puhelimeen ja ketään sijaista ei ole tulossa. Ihan sama mikä työtaistelu on (ja kannatan työtaistelua!!!) mutta ei tollasessa tilanteessa vaan VOI lähteä kotiin.

Ei tietenkään voi lähteä, mutta tilanne pitää puida jälkikäteen ja sopia toimintatavat. Entä jos iltavuorolaisen pitäisi hakea lapsi hoidosta, eikä päiväkotiin voi jäädä yöksi? Kumpi jätetään yksin asiakkaat vai lapsi?

Kyllä on retuperällä koko hoitoala!

Eihän tuollaista arvo kukaan tervejärkinen ihminen, vaan huolehtii lapsestaan. Näin sanon miehen näkökulmasta. Sellaista naista en pidä, joka ei lapsistaan huolehdi. 

Joissakin perheissä miehetkin huolehtii lapsista. En ihmettele ettei sinulla ole naista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi