Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö vauvan hoitoon ja yövalvomisiin osallistua, jos käy töissä?

Vierailija
05.02.2018 |

Ja töiden jälkeen tekee kotitöitä, käy kaupassa ja laittaa ruokaa joka toinen päivä.

Kommentit (270)

Vierailija
161/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai täytyy osallistua, töiden jälkeen hoito menee puoliksi. Muuten töissäkäyvä osapuoli tekisi töitä vuorokaudessa sen 8h, kun lasta hoitava osapuoli työskentelis sen 24h. Tarvii se lasta hoitavakin omaa aikaa ja taukoa lapsen hoidosta

Vastaavasti myös kulut jaetaan puoliksi, koska muutenhan käy niin, että toinen maksaa kaiken, kun toinen ei maksa mitään. Kyllä sillä työssäkäyvällä on oikeus saada päättää siitä, mihin hänen tulonsa käytetään. Eivoida lähteä siitä, että toinen on töissä 8 tuntia ja vastuussa vauvasta 16 tuntia, kun toinen ei edes käy töissä, mutta suostuu olemaan vauvan kanssa vain 8 tuntia.

Kyllä tämä mulle kävis että kulut jaetaan myös puoliksi. Mutta tietenkin miehen pitäisi mulle maksaa käypä palkka siitä että hoidan hänen lastaan kotona ja tietenkin myös eläkemaksuja. Eihän se muuten olisi reilua.

Palkka mistä? Oman lapsesi hoitamisesta? Kun koko äitiyspäiväraha-ajan saat täyttä palkkaa omasta työpaikastasi.

Jos miehen tulee maksaa sinulle palkkaa vauvasi hoitamisesta, niin sinä olet varmasti valmis siihen, että olet aidosti palkollinen ja sinusta saa kotitalousvähennyksen.

En ole ikinä vielä tällaisesta työpaikasta kuullut! Entä vanhempainpäivärahakausi, se on kuitenkin pidempi kuin äitiyspäivärahakausi? Tarhaan ei pääse kuin vasta molempien kausien jälkeen.

Työehtosopimuksissa on yleensä sovittu äitiyspäiväraha-ajan palkallisuudesta. Ainakin tavallisimmilla naisvaltaisilla eli sosiaali- ja terveydenhoitoalalla ko. aika on palkallista, samoin kaupan alalla. Äkkiseltään en keksi yhtäkään alaa, jossa ei maksettaisi palkkaa ko.ajalta.

Täh? Muka 9kk maksettaisiin palkkaa. En usko. Itsellä työnantaja maksoi 3kk eli ei edes koko äitiysrahakautta.

Vierailija
162/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva huutaa yötä päivää 90% valveillaoloajasta. Sitä pitää kantaa myös öisin useita kertoja, joskus tunteja putkeen. Joskus nukkuu vain kantamalla ja kävelemällä. Vauvaa on käytetty lääkärissä ja ei kuulemma mitään vikaa, kuin koliikki. En jaksa olla töissä nukkumatta, siksi nukun eri huoneessa. En kerta kaikkiaan pysty valvomaan. ap

Sitten nukut arkiyöt, mutta kun tulet kotiin otat lapsen hoidettavaksi ja lähetät vaimosi nukkumaan. Viikonloppuna voitte tehdä niin, että hoidat vauvan kanniskelee pe-la ja la-su vastaisena yönä. Äiti kuitenkin hoitaa noina öinä imettämisen. Meillä on kokemusta siitä kun vauva huusi 90% valveillaoloajasta. Oli koliikkia, mutta myös maitoallergia.

En palaudu ollenkaan, jos valvon viikonloppuyöt. Minä en vain kestä valvomista. Vaimo näyttää jaksavan valvomista minua paremmin ja silti vaatii minulta yövuoroja vauvan kanssa, teen myös yliyöitä. Uhkailee erollakin. ap

Kukaan ihminen ei pysty valvomaan putkeen esim sitä vauvavuotta. Mikä ongelma jos tulet töistä ja silloin vaimo nukkuu parin tunnin päikkärit? Eihän se ole sinun unistasi pois, vai nukutko yöt ja illalla päikkärit?!

En jaksa pitkiä pätkiä vauvan huutamista. Ahdistun, kun vaimo heti töistä tullessani tuuppaa huutavan vauvan syliini. Tuntuu järjettömältä vain kävellä vauva sylissä eikä voi tehdä mitään konkreettista, kuten laittaa ruokaa. Ystävien vaùvat ei ole näin huutavia vaan sitterissä tai leikkimatolla seuraavat vanhempien puuhastelua. ap

Hommaa teille kunnon peltorit, tai vaikka sellaiset joista voi kuunnella musiikkia. Tuttavapariskunta teki niin koliikki-vauvansa kanssa, hoitaminen helpottui kuulemma paljon kun huuto ei ollut niin korvia särkevää.

Kantoliina ja reppu myös ostoslistalle ja keinutuoli saattaa auttaa myös (työtuoli jonka saa keinumaan toimii kanssa).

Ja kyllä sinun on vain kestettävä se on sinun lapsesi jolla ilmeisesti on kipuja tai muuta vaivaa, tuskin tuo vuotta pidempää kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikee käsittää tämmöstä, saahan se kotona oleva levätä päivällä kun vauva nukkuu. Ei sitä tarvi kokoaikaa paapoo. Ja missää sellasta vauvaa joka valvoo yöt päivät. Miten tästä lasten hoidosta on tehty nii hirveen vaikeaa, kannattais varmaan jättää tekemättä kun on noin hankalaa.

Onkohan tällä kommentoijalla lasta? XD Noh, pikkuvauva nukkuu päivällä helposti puolen tunnin pätkissä. Kun se ei osaa vielä itsenäisesti nukahtaa uudelleen niin mahdollisesta pitää vaunuja heijata tai sylissä tuudittaa jotta nukahtaa uudelleen. Itse ainakin hyvin pian totesin päiväunet mahdottomiksi koska vauva heräsi lähes heti kun itse olin nukahtanut. Ja se oli pahimman luokan kidutusta. Vauva söi myös parin tunnin välein. Alkoi oppia nukahtamaan itse n. 4kk ikäisenä mutta sitten alkoi yöhulinat kun tuli hampaita, oppi kääntymään jne.

No nyt vauva 7kk ja nukkuu hyvin päivät sekä yöt yleensä. Mutta olenkin juuri palaamassa töihin ja mies jää kotiin.

Vierailija
164/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vauvan tekee niin siitä pidetään tasapuolisesti huolta. Nämä asiat kannattaa käydä tarkasti läpi päässään ja keskustella puolison kanssa kauan ennen kun on mitkään lapsenteot mielessä.

Tämä!

Kun äitiyspäivärahakausi päättyy, äiti voi mennä töihin ja isä jäädä vauvan kanssa kotiin 2-3 kuukaudeksi. Sen jälkeen vanhemmat voi olla kumpikin osa-aikatöissä vanempainvapaan loppuun. Näin lapsesta huolehditaan tasapuolisesti, kumpikin vanhempi sekä hoitaa lasta että tuo talouteen rahaa.

Miksi niin harva äiti suostuu lähtemään töihin, kun vauva on sen noin 2 kk? Eikö isällä ole oikeutta olla lapsen kanssa ja äidillä oikeutta ansiotyöhön?

Öh, oletko kuullut imetyksestä? Oma vauva söi tuon ikäisenä 1.5-2h välein. Johan siinä olisi tissitkin räjähtäneet jos olisi ollut yli 3h pois. Kyllä se isä ehtii olla ja itse ehtii ansiotyöhön vaikka vauva vähän isompikin...

Vierailija
165/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vauvan tekee niin siitä pidetään tasapuolisesti huolta. Nämä asiat kannattaa käydä tarkasti läpi päässään ja keskustella puolison kanssa kauan ennen kun on mitkään lapsenteot mielessä.

Tämä!

Kun äitiyspäivärahakausi päättyy, äiti voi mennä töihin ja isä jäädä vauvan kanssa kotiin 2-3 kuukaudeksi. Sen jälkeen vanhemmat voi olla kumpikin osa-aikatöissä vanempainvapaan loppuun. Näin lapsesta huolehditaan tasapuolisesti, kumpikin vanhempi sekä hoitaa lasta että tuo talouteen rahaa.

Miksi niin harva äiti suostuu lähtemään töihin, kun vauva on sen noin 2 kk? Eikö isällä ole oikeutta olla lapsen kanssa ja äidillä oikeutta ansiotyöhön?

Imettävillä se imetys ainakin on aika hankalaa jos olet erossa vauvasta yli 8h.

Tekosyy. Vai oikeastiko nainen näkee itsensä lehmänä, jonka maidosta miehen tulee maksaa? Kaupasta saa vastiketta, sillä lapset pysyy kyllä hengissä. Ja se maiton on huomattavasti halvempaa kuin naisen joutilaan elämän maksaminen.

Vaan mitä maksaisi päivähoito tuon ikäiselle? Minun tapauksessani saman verran kuin minun kuukausipalkka. Kas kun Suomessa pikkuvauvaa ei laiteta päiväkotiin vaan sille pitäisi palkata lastenhoitaja kotiin. Ja mitä siitä seuraisi? Vauva loisi elämänsä läheisimmän suhteen vieraaseen ihmiseen, ja kokisi kauhean tragedian joka ilta kun lastenhoitaja lähtisi kotiin. Vauvan muistihan ei ole vielä kehittynyt kovinkaan pitkälle. Monissa perheissähän vauva vierastaa isää iltaisin. Psykologia kun opettaa että pikkuvauva pystyy ensin luomaan kiintymyssuhteen vain yhteen ihmiseen. Kasvaessaan luo sen toiseen. Taaperona pystyy vasta luomaan sen kolmanteen. Siksi kai ehkä Suomen påivähoitorakenne? Mietitään lasten tarpeita itsekkäiden isien sijaan? Yksivuotiaan muisti on jo tarpeeksi kehittynyt, jotta voi mennä päiväkotiin.

Hetkinen - ensin vaaditaan, että isä hoitaa lasta oman ansiotyöaikansa ulkopuolella ja sitten sinä väität, että pikkulapsi pystyy luokaan kiintymyssuhteen vain yhteen ihmiseen. Eli oikeastaan toisen vanhemman tuleekin olla se "päätoiminen hoitaja", koska muuten lapsen kehitys saattaa mennä pieleen.

Lapsen tarve ei ole se, että äiti hoitaa vain 8 tuntia, lapsen tarve on se, että äiti on päätoiminen hoitaja. Yllättäen palstamammojen mielestä näin ei saa olla, isän pitää toimia sekä isänä että äitinä.

Aivan. Äiti on se päätoiminen hoitaja. Isän olisi tarkoitus normaaliperheessä auttaa äitiä silloin kun apua tarvitaan. Silloinkin kun nukuimme vuoroissa minä hoidin lapsia 16 tuntia päivässä ja mies 8 tuntia. Tästä ajasta mies hoiti taaperoa pari tuntia ja tämän mentyä nukkumaan jäi hoidettavaksi sairas vauva. Ja meidän systeemillä sekä äiti että isä sai nukuttua riittävästi. Jos perheessä olisi ollut kaksi normaalisti nukkuvaa lasta niin mies olisi hoitanut lapsia kaksi tuntia ja loppu aika olisi ollut hänen lepoaikaansa eli klo 20.00 jälkeen hän olisi voinut katsoa telkkua niin paljon kuin haluaa. Olen siis se kenen viestiin vastasit. Onko itsekästä äidiltä vaatia, että mies vahtii omia lapsiansa kaksi tuntia päivässä?

Entä jos sinäkin olisit mennyt töihin? Olisitte kumpikin tehneet osa-aikaisesti töitä, kumpikin olisi hoitanut lapsia ja kumpikin olisituonut rahaa talouteen. Se olisi edellyttänyt sinulta enemmän viitsimistä kuin valitsemasi tilanne, jossa toisen oletetaan elättävänkoko perhe, toiselle riittää se, että lykkii lapsia kauppakeskuksessa.

Äidin osa-aikatyö äitiysvapaan aikana on usein yhtä tyhjän kanssa, koska työskentelypäiviltä saa minimiäitiyspäivärahan. Vanhempainvapaan aikana minusta työskentelyn voisi hyvin jakaa. Paitsi että äiti on ollut kotona jo lähes puoli vuotta kun vanhempainvapaa alkaa, joten olisi reilua että isäkin ottaisi kokonaisia kuukausia vanhempainvapaata eikä ainoastaan osatyöaikaa.

Vierailija
166/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Imettävillä se imetys ainakin on aika hankalaa jos olet erossa vauvasta yli 8h.

Tekosyy. Vai oikeastiko nainen näkee itsensä lehmänä, jonka maidosta miehen tulee maksaa? Kaupasta saa vastiketta, sillä lapset pysyy kyllä hengissä. Ja se maiton on huomattavasti halvempaa kuin naisen joutilaan elämän maksaminen.

Vaan mitä maksaisi päivähoito tuon ikäiselle? Minun tapauksessani saman verran kuin minun kuukausipalkka. Kas kun Suomessa pikkuvauvaa ei laiteta päiväkotiin vaan sille pitäisi palkata lastenhoitaja kotiin. Ja mitä siitä seuraisi? Vauva loisi elämänsä läheisimmän suhteen vieraaseen ihmiseen, ja kokisi kauhean tragedian joka ilta kun lastenhoitaja lähtisi kotiin. Vauvan muistihan ei ole vielä kehittynyt kovinkaan pitkälle. Monissa perheissähän vauva vierastaa isää iltaisin. Psykologia kun opettaa että pikkuvauva pystyy ensin luomaan kiintymyssuhteen vain yhteen ihmiseen. Kasvaessaan luo sen toiseen. Taaperona pystyy vasta luomaan sen kolmanteen. Siksi kai ehkä Suomen påivähoitorakenne? Mietitään lasten tarpeita itsekkäiden isien sijaan? Yksivuotiaan muisti on jo tarpeeksi kehittynyt, jotta voi mennä päiväkotiin.

Hetkinen - ensin vaaditaan, että isä hoitaa lasta oman ansiotyöaikansa ulkopuolella ja sitten sinä väität, että pikkulapsi pystyy luokaan kiintymyssuhteen vain yhteen ihmiseen. Eli oikeastaan toisen vanhemman tuleekin olla se "päätoiminen hoitaja", koska muuten lapsen kehitys saattaa mennä pieleen.

Lapsen tarve ei ole se, että äiti hoitaa vain 8 tuntia, lapsen tarve on se, että äiti on päätoiminen hoitaja. Yllättäen palstamammojen mielestä näin ei saa olla, isän pitää toimia sekä isänä että äitinä.

Rautalangasta: kehityspsykologiassa on tiedetty jo kauan, että pieni vauva tarvitsee katkeamattoman kiintymyssuhteen vähintään yhteen ihmiseen. Jos isä käy töissä ja äiti hoivaa vauvaa, tämä suhde syntyy äitiin. Vauva tarvitsee tällöin äitiä lähelleen koko ajan tunteakseen olonsa turvalliseksi. Vaikka isästä tulee vauvalle myös läheinen niin jos isä on ekojen kuukausien aikana erossa vauvasta joka arkipäivä sen 8-10 tuntia, eikä juuri hoida yösyöttöjä, niin pienelle vauvalle hän ei ole samassa asemassa kuin äiti. Vähitellen vauvan kasvaessa vauva pystyy psyykkisesti turvallisesti olemaan pitempiä aikoja erossa äidistä ja tuntemaan olonsa turvalliseksi myös muiden hoidossa. Siksi vauvan näkökulmasta on parasta, että ekojen 6-12 kk aikana hänellä on sama pääasiallinen hoitaja. Siinä jää vielä isälle pitkä aika hoitovapaata mitä käyttää.

Mun mies on ollut molempien kanssa kotona vuoden (tai esikoisen kanssa vähän ylikin). Hän halusi ehdottomasti olla pitkään hoitovapaalla, ja nimenomaan harmitteli, että äiti ja isä eivät ole vauva-aikana samassa asemassa, mutta ei todellakaan alkanut vaatia, että saa jäädä 2kk kanssa kotiin minun sijastani. Sen sijaan hän jäi esikoisen kanssa kun tämä oli 12kk ja kuopuksen kanssa kun tämä oli 18kk. Ai niin, mutta hän onkin ammatiltaan psykologi...

Vierailija
167/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, kun vaimo tuuppaa vauvan syliin heti kun pääsen töistä ja painelee nukkumaan. Tämä muka siksi, että saan nukkua yöllä toisessa huoneessa. Ei ole yhtään vapaata töiden jälkeen ei minkäänlaista lepohetkeä. Ilman yöunia en voi käydä töissä.

No voi voi.

Onko sun vaimolla lepohetkiä tai vapaata?

Kotitöiden tekemistä tai nukkumista ei lasketa vapaaksi

Voittehan tehdä vaikka niin että joku viikonloppu sinä olet päivät yksin vauvan kanssa ja vaimo jossain käymässä 8/h/päivä. Sitten lykkäät vauvan vaimolle kun tulee kotiin.

Voi olla että sen jälkeen töissä käyminen tuntuu lepohetkeltä.

Ainakin minusta se tuntui melkein lomalta kun kotiäitivuosien jälkeen palasin kotiin.

Vierailija
168/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli helppo vauva, joten se joka oli kotona hoiti yöt. Hänhän oli myös se joka sai vauvan kanssa nukkua päikkärit. Jos tuli vaikeampi vaihe ja paljon valvomista, niin ilman muuta toinen auttoi. Lomat ja viikonloput puoliksi.

Vierailija
169/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva huutaa yötä päivää 90% valveillaoloajasta. Sitä pitää kantaa myös öisin useita kertoja, joskus tunteja putkeen. Joskus nukkuu vain kantamalla ja kävelemällä. Vauvaa on käytetty lääkärissä ja ei kuulemma mitään vikaa, kuin koliikki. En jaksa olla töissä nukkumatta, siksi nukun eri huoneessa. En kerta kaikkiaan pysty valvomaan. ap

Sitten nukut arkiyöt, mutta kun tulet kotiin otat lapsen hoidettavaksi ja lähetät vaimosi nukkumaan. Viikonloppuna voitte tehdä niin, että hoidat vauvan kanniskelee pe-la ja la-su vastaisena yönä. Äiti kuitenkin hoitaa noina öinä imettämisen. Meillä on kokemusta siitä kun vauva huusi 90% valveillaoloajasta. Oli koliikkia, mutta myös maitoallergia.

En palaudu ollenkaan, jos valvon viikonloppuyöt. Minä en vain kestä valvomista. Vaimo näyttää jaksavan valvomista minua paremmin ja silti vaatii minulta yövuoroja vauvan kanssa, teen myös yliyöitä. Uhkailee erollakin. ap

No sitten nukut öisin niin kuin tähänkin asti, mutta otat päävastuun vauvan hoidossa iltaisin ja viikonloppuisin. Sun vaimon on saatava nukkua. Uni ei ole sun yksinoikeus! Ja se vauvan itku on vaan kestettävä. Keksit keinon siihen. Mulla auttoi se, että katsoin toisella silmällä välillä telkkaria. Heti laski stressitaso kun ei keskittynyt vain ja ainoastaan siihen vauvan itkuun. Eli vauva sylissä kävelin ympäri asuntoa ja katselin samalla ruutua sitä kohti kulkiessani. Sitten kun en jaksanut enää kävellä niin pistin vauvan mahalleen polvieni päälle. Siinä rauhallisesti keinuttelin edestakaisin samalla kun taputtelin vauvaa pepulle. Usein nukahti siihen hetkeksi. Mieheni taas suosi musiikin kuuntelua ja vauvan kanssa tanssimista. Mutta ymmärrä se, että vaimollasi on täysi oikeus odottaa saavansa sinulta apua. Ja aikunen kypsä mies ymmärtää sitä hänelle antaa.

Vierailija
170/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, kun vaimo tuuppaa vauvan syliin heti kun pääsen töistä ja painelee nukkumaan. Tämä muka siksi, että saan nukkua yöllä toisessa huoneessa. Ei ole yhtään vapaata töiden jälkeen ei minkäänlaista lepohetkeä. Ilman yöunia en voi käydä töissä.

Semmoista se on elämä vauvaperheessä. Kun lapsi kasvaa, tilanne muuttuu. 

Vierailija
171/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikee käsittää tämmöstä, saahan se kotona oleva levätä päivällä kun vauva nukkuu. Ei sitä tarvi kokoaikaa paapoo. Ja missää sellasta vauvaa joka valvoo yöt päivät. Miten tästä lasten hoidosta on tehty nii hirveen vaikeaa, kannattais varmaan jättää tekemättä kun on noin hankalaa.

Onkohan tällä kommentoijalla lasta? XD Noh, pikkuvauva nukkuu päivällä helposti puolen tunnin pätkissä. Kun se ei osaa vielä itsenäisesti nukahtaa uudelleen niin mahdollisesta pitää vaunuja heijata tai sylissä tuudittaa jotta nukahtaa uudelleen. Itse ainakin hyvin pian totesin päiväunet mahdottomiksi koska vauva heräsi lähes heti kun itse olin nukahtanut. Ja se oli pahimman luokan kidutusta. Vauva söi myös parin tunnin välein. Alkoi oppia nukahtamaan itse n. 4kk ikäisenä mutta sitten alkoi yöhulinat kun tuli hampaita, oppi kääntymään jne.

No nyt vauva 7kk ja nukkuu hyvin päivät sekä yöt yleensä. Mutta olenkin juuri palaamassa töihin ja mies jää kotiin.

Kyllä on ollut ,mulla on ollut ihana vauvaaika ,rauhallinen vauva ,yhtään yötä ei tarvinnut valvoa,koskaan ei huutanut pää punaisena..isä kolmivuorossa ,asuimme yksiössä... jotenkin tuntuu liiotellulta vauvaajan rasittavuus kuin kerättäis jotain kärsimyksen kruunua.. enemmän lapses on työtä kun lähtee liikkeelle saa kokoajan mennä perässä ,vallankin kun laps lähtee kävelemään 10 kk ikäisenä,ei mitään tolkkua. Ei tarvi ihmetellä et syntyvyys laskee kun näitä sivuja lukee ,ei mulla muuta ..

Vierailija
172/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koville ottaa kun jollain on jotain positiivista sanottavaa vauva ajasta

Vierailija
173/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ollut ,mulla on ollut ihana vauvaaika ,rauhallinen vauva ,yhtään yötä ei tarvinnut valvoa,koskaan ei huutanut pää punaisena..isä kolmivuorossa ,asuimme yksiössä... jotenkin tuntuu liiotellulta vauvaajan rasittavuus kuin kerättäis jotain kärsimyksen kruunua.. enemmän lapses on työtä kun lähtee liikkeelle saa kokoajan mennä perässä ,vallankin kun laps lähtee kävelemään 10 kk ikäisenä,ei mitään tolkkua. Ei tarvi ihmetellä et syntyvyys laskee kun näitä sivuja lukee ,ei mulla muuta ..

Meilläkin on pääsääntöisesti helppo vauva. Ymmärrän silti ja olen läheltä nähnyt ettei kaikilla ole. Hirveän ilkeään sävyyn kirjoitat. Ap:n tapauksessakin pari on jo väsymyksen vuoksi eron partaalla. Toivottavasti saavat apua ja ryhtyvät puhaltamaan yhteen hiileen.

Vierailija
174/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai täytyy osallistua, töiden jälkeen hoito menee puoliksi. Muuten töissäkäyvä osapuoli tekisi töitä vuorokaudessa sen 8h, kun lasta hoitava osapuoli työskentelis sen 24h. Tarvii se lasta hoitavakin omaa aikaa ja taukoa lapsen hoidosta

Vastaavasti myös kulut jaetaan puoliksi, koska muutenhan käy niin, että toinen maksaa kaiken, kun toinen ei maksa mitään. Kyllä sillä työssäkäyvällä on oikeus saada päättää siitä, mihin hänen tulonsa käytetään. Eivoida lähteä siitä, että toinen on töissä 8 tuntia ja vastuussa vauvasta 16 tuntia, kun toinen ei edes käy töissä, mutta suostuu olemaan vauvan kanssa vain 8 tuntia.

Onpa taaaas väsynyttä juttua : (

Jääpä SINÄ lapsen kanssa kotiin niin äiti

saa mennä töihin tienaamaan rahaa..

Voit ehkä anoa vaimoltasi sitten viikkorahaa...

Vierailija
175/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on pääsääntöisesti helppo vauva. Ymmärrän silti ja olen läheltä nähnyt ettei kaikilla ole. Hirveän ilkeään sävyyn kirjoitat. Ap:n tapauksessakin pari on jo väsymyksen vuoksi eron partaalla. Toivottavasti saavat ap

ua ja ry

htyvät puhaltamaan yhteen hiileen.

Täällähän ei ymmärrystä saa jos koettaa tuoda esiin ettei kaikilla nii kamalaa ole ollut,kaikelle erimieltä oleville aloituksille sataa alapeukkua. Outoa että heti ollaan eroamassa kun tulee vastoinkäymisiä ,sekö kaiken ratkaisee. Silloin ainakin on yksin mukulansa kanssa. Kasvakaa aikuseksi. Itse olin 19 v äiti.

Vierailija
176/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin kyllä miehen nukkua yöt, kun itse olin kotona. Viikonloppuna mies yritti herätä yöllä, mutta ei pysynyt hereillä ja oli vaarallinen hoitaja. Äitinä heräsin aina kun vauva edes huokaisi. Heräämiset jaksoin hyvin, mutta koliikki ja maitoallergia olivat rankkoja. Vauva oli minulle maailman tärkein asia. Kun poika kasvoi, isä puuhasi enemmän kuin minä.

Vierailija
177/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on pääsääntöisesti helppo vauva. Ymmärrän silti ja olen läheltä nähnyt ettei kaikilla ole. Hirveän ilkeään sävyyn kirjoitat. Ap:n tapauksessakin pari on jo väsymyksen vuoksi eron partaalla. Toivottavasti saavat ap

ua ja ry

Täällähän ei ymmärrystä saa jos koettaa tuoda esiin ettei kaikilla nii kamalaa ole ollut,kaikelle erimieltä oleville aloituksille sataa alapeukkua. Outoa että heti ollaan eroamassa kun tulee vastoinkäymisiä ,sekö kaiken ratkaisee. Silloin ainakin on yksin mukulansa kanssa. Kasvakaa aikuseksi. Itse olin 19 v äiti.

No voi, jäikö nuoruus elämättä vai miksi noin katkera? Täällä keskustellaan nyt työnjaosta JOS vaikea vauva. Kerroit miten vauvasi ei koskaan valvottanut. Miten siis voit tietää miltä tuntuu kuukausien univelka? Heikkona hetkenä ihminen kaipaa jotain muutosta vaikka voikin olla ojasta allikkoon.

Ap, jos vaimosi painelee samantien nukkumaan kun tulet töistä, hänen täytyy olla suunnattoman väsynyt. Surettaa vaimosi puolesta kun tuntuu ettet halua hänen parastaan vaikka saat nukkua yösi rauhassa. Perustelusi että sinun mielestäsi vaimo kestää paremmin valvomista, on huono. Hän tarvitsee silti riittävästi unta!

Vierailija
178/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa sun kannattaa muuttaa äitisi helmoihin ja äidin aloittaa uudestaan kasvstus.

Teillä on kolikkivauva ja sinä olet yksi lapsi lisää, joka kuormittaa entisestään vaimoasi.

Jos et pysty huolehtimaan lapsesta ja kantamaan vastuuta, on aika siirtyä syrjään, eikä heittäytyä toisten passattavaksi.

Vierailija
179/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ua ja ry

Eiköhän ne alapeukut tule siitä kun vähätellään uupuneita äitejä, ja ilmaistaan ajatuksia joista näkee ettei kirjoittaja vaan kerta kaikkiaan ymmärrä millaista se elämä on toiselle ihmiselle. Mukavaa että sulla on ollu. Mullakin oli ensimmäisen lapsen kanssa paljon helpompaa kuin nyt. Ensimmäinen lapsi sentään nukkui kunnon päiväunia eikä halunnut maitoakaan öisin.

Halu erota tulee siitä että muuttuu katkeraksi toista kohtaan. Sitä alkaa inhoamaan ihmistä, joka ei halua auttaa vaikka hänen kuuluisi olla se ensimmäinen tuki ja turva. Yksin mukulan kanssa voi olla helpompaa, kun ei sitten tarvitse katsella sitä halveksimaansa ihmistä, joka tuo mukanaan ylimääräistä työtä sotkemalla ja likapyykeillä. Mitä merkitystä iällä on asian kanssa?

Ja mä sanoisin vastuuta pakoileville miehille, että kasvakaa aikuisiksi. Mutta tosiaan hyvä sun on kommentoida noin kun itselläsi on ollut ilmeisesti helppoa. Sen tunteen kun ymmärtää vain ne, jotka on ollut samassa tilanteessa, ja eläneet samankaltaisten miesten kanssa. Itse siis olen onnekas, koska minun mieheni ymmärsi että hetken aikaa se vaan kestää, ja ettei ikinä pystyisi itse nukkumaan hyvällä omalla tunnolla, jos minä en saisi myös nukkua joskus. Meillä on parisuhde pysynyt koko ajan hyvänä varmasti juuri tästä syystä. Mutta olin kyllä niin loppuunpalanut ennen kuin alettiin nukkumaan vuoroissa, että jos siinä tilanteessa mies olisi ilmoittanut ettei aio auttaa niin olisin pyytänyt muuttamaan muualle. Jouduin ottamaan lääkekuurinkin mahaa varten kun alkoi olemaan alkavan mahahaavan oireita.

Vierailija
180/270 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ua ja ry

No voi, jäikö nuoruus elämättä vai miksi noin katkera? Täällä keskustellaan nyt työnjaosta JOS vaikea vauva. Kerroit miten vauvasi ei koskaan valvottanut. Miten siis voit tietää miltä tuntuu kuukausien univelka? Heikkona hetkenä ihminen kaipaa jotain muutosta vaikka voikin olla ojasta allikkoon.

Ap, jos vaimosi painelee samantien nukkumaan kun tulet töistä, hänen täytyy olla suunnattoman väsynyt. Surettaa vaimosi puolesta kun tuntuu ettet halua hänen parastaan vaikka saat nukkua yösi rauhassa. Perustelusi että sinun mielestäsi vaimo kestää paremmin valvomista, on huono. Hän tarvitsee silti riittävästi unta!

Ei jäänyt,kuinka niin? Eihä elämä siihen lopu et on perhe! Asia ymmärretty ,täällä saa esittää mielipiteen vain silloin jos se myötäilee yleistä linjaa. Kiitos ja kuitti. Joo