Täytyykö vauvan hoitoon ja yövalvomisiin osallistua, jos käy töissä?
Ja töiden jälkeen tekee kotitöitä, käy kaupassa ja laittaa ruokaa joka toinen päivä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikee käsittää tämmöstä, saahan se kotona oleva levätä päivällä kun vauva nukkuu. Ei sitä tarvi kokoaikaa paapoo. Ja missää sellasta vauvaa joka valvoo yöt päivät. Miten tästä lasten hoidosta on tehty nii hirveen vaikeaa, kannattais varmaan jättää tekemättä kun on noin hankalaa.
Onkohan tällä kommentoijalla lasta? XD Noh, pikkuvauva nukkuu päivällä helposti puolen tunnin pätkissä. Kun se ei osaa vielä itsenäisesti nukahtaa uudelleen niin mahdollisesta pitää vaunuja heijata tai sylissä tuudittaa jotta nukahtaa uudelleen. Itse ainakin hyvin pian totesin päiväunet mahdottomiksi koska vauva heräsi lähes heti kun itse olin nukahtanut. Ja se oli pahimman luokan kidutusta. Vauva söi myös parin tunnin välein. Alkoi oppia nukahtamaan itse n. 4kk ikäisenä mutta sitten alkoi yöhulinat kun tuli hampaita, oppi kääntymään jne.
No nyt vauva 7kk ja nukkuu hyvin päivät sekä yöt yleensä. Mutta olenkin juuri palaamassa töihin ja mies jää kotiin.
Kyllä on ollut ,mulla on ollut ihana vauvaaika ,rauhallinen vauva ,yhtään yötä ei tarvinnut valvoa,koskaan ei huutanut pää punaisena..isä kolmivuorossa ,asuimme yksiössä... jotenkin tuntuu liiotellulta vauvaajan rasittavuus kuin kerättäis jotain kärsimyksen kruunua.. enemmän lapses on työtä kun lähtee liikkeelle saa kokoajan mennä perässä ,vallankin kun laps lähtee kävelemään 10 kk ikäisenä,ei mitään tolkkua. Ei tarvi ihmetellä et syntyvyys laskee kun näitä sivuja lukee ,ei mulla muuta ..
Kiva, että sulla oli helppo vauva. Meillä ei. Oli mm. koliikkia ja huusi 22 tuntia vuorokaudessa pää punaisena. Missään muualla ei viihtynyt kuin sylissä, jolloin jatkoi huutamista, mutta hieman hiljempaa.
Täällä keskustellaan mikä on työnjako ??? Niinkö, minusta näyttää siltä että keskustelun aloittanut isä lytätään täysin , hänellä ei saa olla hetkeäkään vetää henkeä työpäivän jälkeen .
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustellaan mikä on työnjako ??? Niinkö, minusta näyttää siltä että keskustelun aloittanut isä lytätään täysin , hänellä ei saa olla hetkeäkään vetää henkeä työpäivän jälkeen .
Aloittaja vetää henkeä ihan koko yön, joten ei hän ei tarvitse hengähdystaukoa töidensä jälkeen yhtä paljon kuin lapsen äiti.
Lapsen äiti valvoo koko yön, valvoo koko päivän, illalla toivoo hengähdystaukoa, ja valvoo sitten taas koko yön ja seuraavan päivän jne.
Ap nukkuu kokoyön, työskentelee päivän, on hiljaisuudessa työmatkat, haluaa levätä illat ja nukkuu taas seuraavan yön jne.
Ap on sairaan itsekäs ja ansaitseekin tulla hieman lytätyksi.
Onneksi kuitenkin joutaa monta tuntia päivässä siltä jatkuvasti 24 h valvovalta vauvalta ja kotitöiltä haukkumaan miehinään tänne av-palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikee käsittää tämmöstä, saahan se kotona oleva levätä päivällä kun vauva nukkuu. Ei sitä tarvi kokoaikaa paapoo. Ja missää sellasta vauvaa joka valvoo yöt päivät. Miten tästä lasten hoidosta on tehty nii hirveen vaikeaa, kannattais varmaan jättää tekemättä kun on noin hankalaa.
Onkohan tällä kommentoijalla lasta? XD Noh, pikkuvauva nukkuu päivällä helposti puolen tunnin pätkissä. Kun se ei osaa vielä itsenäisesti nukahtaa uudelleen niin mahdollisesta pitää vaunuja heijata tai sylissä tuudittaa jotta nukahtaa uudelleen. Itse ainakin hyvin pian totesin päiväunet mahdottomiksi koska vauva heräsi lähes heti kun itse olin nukahtanut. Ja se oli pahimman luokan kidutusta. Vauva söi myös parin tunnin välein. Alkoi oppia nukahtamaan itse n. 4kk ikäisenä mutta sitten alkoi yöhulinat kun tuli hampaita, oppi kääntymään jne.
No nyt vauva 7kk ja nukkuu hyvin päivät sekä yöt yleensä. Mutta olenkin juuri palaamassa töihin ja mies jää kotiin.
Kyllä on ollut ,mulla on ollut ihana vauvaaika ,rauhallinen vauva ,yhtään yötä ei tarvinnut valvoa,koskaan ei huutanut pää punaisena..isä kolmivuorossa ,asuimme yksiössä... jotenkin tuntuu liiotellulta vauvaajan rasittavuus kuin kerättäis jotain kärsimyksen kruunua.. enemmän lapses on työtä kun lähtee liikkeelle saa kokoajan mennä perässä ,vallankin kun laps lähtee kävelemään 10 kk ikäisenä,ei mitään tolkkua. Ei tarvi ihmetellä et syntyvyys laskee kun näitä sivuja lukee ,ei mulla muuta ..
Meilläkin on pääsääntöisesti helppo vauva. Ymmärrän silti ja olen läheltä nähnyt ettei kaikilla ole. Hirveän ilkeään sävyyn kirjoitat. Ap:n tapauksessakin pari on jo väsymyksen vuoksi eron partaalla. Toivottavasti saavat ap
ua ja ry
htyvät puhaltamaan yhteen hiileen.Täällähän ei ymmärrystä saa jos koettaa tuoda esiin ettei kaikilla nii kamalaa ole ollut,kaikelle erimieltä oleville aloituksille sataa alapeukkua. Outoa että heti ollaan eroamassa kun tulee vastoinkäymisiä ,sekö kaiken ratkaisee. Silloin ainakin on yksin mukulansa kanssa. Kasvakaa aikuseksi. Itse olin 19 v äiti.
No voi, jäikö nuoruus elämättä vai miksi noin katkera? Täällä keskustellaan nyt työnjaosta JOS vaikea vauva. Kerroit miten vauvasi ei koskaan valvottanut. Miten siis voit tietää miltä tuntuu kuukausien univelka? Heikkona hetkenä ihminen kaipaa jotain muutosta vaikka voikin olla ojasta allikkoon.
Ap, jos vaimosi painelee samantien nukkumaan kun tulet töistä, hänen täytyy olla suunnattoman väsynyt. Surettaa vaimosi puolesta kun tuntuu ettet halua hänen parastaan vaikka saat nukkua yösi rauhassa. Perustelusi että sinun mielestäsi vaimo kestää paremmin valvomista, on huono. Hän tarvitsee silti riittävästi unta!
Ei jäänyt,kuinka niin? Eihä elämä siihen lopu et on perhe! Asia ymmärretty ,täällä saa esittää mielipiteen vain silloin jos se myötäilee yleistä linjaa. Kiitos ja kuitti. Joo
Ei; sun "mielipide" eli kertomus siitä miten sulla oli helppoa vauvan kanssa ei vaan millään lailla kuulunut tähän ketjuun. Jos joku avaa ketjun kysymällä myönteisiä kokemuksia vauva-ajasta niin en minä mene sinne kertomaan miten lapseni ei nukkunut vuoteen. Älä uhriudu jos joku osoittaa että olet väärässä, sen voi ihan myöntääkin.
Isäni sanoi aina, että se kumpi käy töissä, hoitaa lasta viikonloput ja lomat. Ja perusteli tämän sillä, että kotona oleva huolehtii vauvasta yksin silloin kun toinen vanhemmista on töissä.
Tarvitsisimme apua. Kukaan sukulaisista ja tuttavista ei suostu hoitamaan noin itkuista vauvaa. Ovat yrittäneet ja kaikki päätyneet viemään vauvan päivystykseen (mikä on tietysti hyväkin). Mekin olemme vauvaa lääkärissä käyttäneet. Kukaan ei halua käydä luonamme vauvan itkun takia. Ainoastaan vaimoni osaa kantaa vauvaa semmoisella tekniikalla, ettei se huuda ja se nukahtaa välillä. Sitten vauva herää, kun sen laskee sänkyyn. Voisin istua vauva sylissä ja vaihtaa vaippoja, mutta en jaksa kantaa niiamalla tuntikausia yli 8 kg vauvaa, jos olen töissä. En halua erota. Rakastan vaimoa ja lastani. ap
Älkää tuomitko minua! Minä en vain jaksa ja minusta ei ole apua noin itkuisen vauvan kanssa. Minusta lääkärien pitäisi tutkia vauva paremmin, mutta koska se kasvaa hyvin ja lääkärissä käydessä pieni hyvä hetki, niin emme saa lähetettä mihinkään. ap
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuomitko minua! Minä en vain jaksa ja minusta ei ole apua noin itkuisen vauvan kanssa. Minusta lääkärien pitäisi tutkia vauva paremmin, mutta koska se kasvaa hyvin ja lääkärissä käydessä pieni hyvä hetki, niin emme saa lähetettä mihinkään. ap
En tuomitse. Anteeksi turhat kommentit. Meilläkin oli todella itkuinen esikoinen, syntyi keskosena ja oli juuri sellainen kannettava. Kantoliinassa nukkui. Oletteko kokeilleet vyöhyketerapiaa vauvalle? Meidän vauvalle auttoi, 4 kertaa kävin vauvan kanssa ja opin ne hierontaliikkeet.
Hei, tsemppiä ja jaksamista, kyllä te selviätte.
On tosiaan outo laps...valvoo 24h!!!!eli ei nuku ollenkaan johan on kumma että on vielä elossa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tuo huutaminen on kestänyt? Jos lapsi on koliikki vauva, kokeilkaa vyöhyketerapiaa. Se voi auttaa. Anna vaimollesi vaikka pari tuntia illalla rauhallista aikaa, niin että saa nukkua. Vie lapsi vaunulenkille jos nukkuu siinä. Ei vaimo varmaan tarkoita, että sinun tulisi kaikki yöt hoitaa, mutta jos sinä et kestä edes illalla, niin miksi luulisit että vaimo jaksaa niiata ja kävellä monta kuukautta ilman unta.
Meillä oli koliikki vauva ja se todella huusi, me tehtiin sitten työjako, eli kun mieheni tuli töistä kotiin hän sai rauhassa syödä, sen jälkeen hän lahti vauvan kanssa vaunulenkille, ajelulle ja oli aina pois pari tuntia. Minä menin nukkumaan, sitten hän hoiti vauva kun tuli kotiin, ja otin vauvan haltuun jotta mieheni sai mennä nukkumaan. Viikonloppuisin jaettin myös yöt, minä ensimmäisenä nukkumaan, ja vaihdettiin aamuyöstä, sitten taas vaihdettiin joskus kuuden maissa jne. Me todella yritettiin vaan antaa toiselle unta. Neljä kuukautta ja sitten helpottui ja vauva alkoi nukkumaan yöt.
Älä mene siihen, että sinulla on työ ja siksi sinun ei tarvitse auttaa, kyllä sinun pitää, mutta sen voi tehdä niin että saat myös nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on pääsääntöisesti helppo vauva. Ymmärrän silti ja olen läheltä nähnyt ettei kaikilla ole. Hirveän ilkeään sävyyn kirjoitat. Ap:n tapauksessakin pari on jo väsymyksen vuoksi eron partaalla. Toivottavasti saavat ap
ua ja ry
htyvät puhaltamaan yhteen hiileen.Täällähän ei ymmärrystä saa jos koettaa tuoda esiin ettei kaikilla nii kamalaa ole ollut,kaikelle erimieltä oleville aloituksille sataa alapeukkua. Outoa että heti ollaan eroamassa kun tulee vastoinkäymisiä ,sekö kaiken ratkaisee. Silloin ainakin on yksin mukulansa kanssa. Kasvakaa aikuseksi. Itse olin 19 v äiti.
Ei se ainakaan mitään lisäarvoa tuo keskustelulle että tänne tulee hehkuttamaan kuinka helppo vauva-aika itselläsi oli ja vielä vähättelet vauva-ajan rankkuutta tämän oman kokemuksen pohjalta. Mitä se ap:ta tai tämän väsynyttä vaimoa auttaa että tulet kertomaan että sinulla oli helppoa, itseasiassa se tuntuu enemmänkin toisten lyttäämiseltä ja heidän kokemuksen vähättelyltä, tästä johtuu alapeukut.
Jos keskustelu olisi että miten koit vauva-ajan, oliko vauva-aikana rankkaa... jne. niin kirjoituksesi olisi varmasti saanut yläpeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan outo laps...valvoo 24h!!!!eli ei nuku ollenkaan johan on kumma että on vielä elossa?
Ei tässä kyllä niin sanottu vaan, että nukkuu vain liikkeessä ja huutaa suurimman osan valveillaoloajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauva nukkuu. Vauva nukkuu sylissä kantamalla, kun pysähtyy tai laskee sen alas, se herää. Yöllä nukkuu sängyssä 30 min pätkissä ja nukahtaa vain uudestaan kantamalla. Jos jaksaa kantaa koko ajan, niin nukkuu monta tuntia putkeen. Kyllä haluaisin, että vauva nukkuu normaalisti! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ua ja ry
No voi, jäikö nuoruus elämättä vai miksi noin katkera? Täällä keskustellaan nyt työnjaosta JOS vaikea vauva. Kerroit miten vauvasi ei koskaan valvottanut. Miten siis voit tietää miltä tuntuu kuukausien univelka? Heikkona hetkenä ihminen kaipaa jotain muutosta vaikka voikin olla ojasta allikkoon.
Ap, jos vaimosi painelee samantien nukkumaan kun tulet töistä, hänen täytyy olla suunnattoman väsynyt. Surettaa vaimosi puolesta kun tuntuu ettet halua hänen parastaan vaikka saat nukkua yösi rauhassa. Perustelusi että sinun mielestäsi vaimo kestää paremmin valvomista, on huono. Hän tarvitsee silti riittävästi unta!
Ei jäänyt,kuinka niin? Eihä elämä siihen lopu et on perhe! Asia ymmärretty ,täällä saa esittää mielipiteen vain silloin jos se myötäilee yleistä linjaa. Kiitos ja kuitti. Joo
Ei; sun "mielipide" eli kertomus siitä miten sulla oli helppoa vauvan kanssa ei vaan millään lailla kuulunut tähän ketjuun. Jos joku avaa ketjun kysymällä myönteisiä kokemuksia vauva-ajasta niin en minä mene sinne kertomaan miten lapseni ei nukkunut vuoteen. Älä uhriudu jos joku osoittaa että olet väärässä, sen voi ihan myöntääkin.[/
quote]Olen vaan kyseenalaistanut sen, etteikö vuorokaudessa ole hetken hiljaisuutta? Sitä on mahdoton uskoa, lähipiirissäni on useita vauvoja ollut vuosien saatossa ja ikinä en ole moiseen törmännyt. Olkoon sitten niin. En ole väittänyt olevani oikeassa, mut sinähän senkin näköjään tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauva nukkuu. Vauva nukkuu sylissä kantamalla, kun pysähtyy tai laskee sen alas, se herää. Yöllä nukkuu sängyssä 30 min pätkissä ja nukahtaa vain uudestaan kantamalla. Jos jaksaa kantaa koko ajan, niin nukkuu monta tuntia putkeen. Kyllä haluaisin, että vauva nukkuu normaalisti! ap
Nytkin sylissäs siinä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuomitse. Anteeksi turhat kommentit. Meilläkin oli todella itkuinen esikoinen, syntyi keskosena ja oli juuri sellainen kannettava. Kantoliinassa nukkui. Oletteko kokeilleet vyöhyketerapiaa vauvalle? Meidän vauvalle auttoi, 4 kertaa kävin vauvan kanssa ja opin ne hierontaliikkeet.
Hei, tsemppiä ja jaksamista, kyllä te selviätte.
Tuosta vyöhyketerapiasta itsekin luin koliikkivauvan kanssa ja oli kai auttanut muita. Itse olin hieman epäluuloinen emmekä mennyt. Myöhemmin totesin että kotona tehty vauvahieronta auttoi edes hieman niin olen sen jälkeen miettinyt josko se vyöhyketerapia olisi kuitenkin auttanut, nyt koittaisin.
Oletteko miettineet mahdollisuutta, että vauvalla olisi silent refluksi? Se ei näy päälle päin ja se on lääkäreille täysin mahdoton diagnosoida ilman tähystystä. Meidän neuvolalääkäri sanoi, että se on käytännössä melkein kaikilla vauvoilla, mutta joillekin se aiheuttaa kovaa kipua ja toisille ei. Voisitte kokeilla Nutrilonin refluksivauvolle tarkoitettua maitoa tai jos vaimosi imettää Nutrilon myy sakeuttajaa. Jo viikossa näkyy varmaan tuloksia, jos toimii. Meillä olin näiden lisäksi Gaviscon kuuri, mutta se on lääke jota tulee käyttää harkiten ja monet lääkärit uskoo että se on hyödytön. Me aloitettiiin nuo kaikki torstai iltana ja la-su vauva vaan nukkui. Sille oli kertynyt niin valtava univelka itselleenkin. Eli auttoi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ua ja ry
Ei; sun "mielipide" eli kertomus siitä miten sulla oli helppoa vauvan kanssa ei vaan millään lailla kuulunut tähän ketjuun. Jos joku avaa ketjun kysymällä myönteisiä kokemuksia vauva-ajasta niin en minä mene sinne kertomaan miten lapseni ei nukkunut vuoteen. Älä uhriudu jos joku osoittaa että olet väärässä, sen voi ihan myöntääkin.[/
quote]Olen vaan kyseenalaistanut sen, etteikö vuorokaudessa ole hetken hiljaisuutta? Sitä on mahdoton uskoa, lähipiirissäni on useita vauvoja ollut vuosien saatossa ja ikinä en ole moiseen törmännyt. Olkoon sitten niin. En ole väittänyt olevani oikeassa, mut sinähän senkin näköjään tiedät.
No ei ne hiljaiset hetket ja vajaan puolen tunnin unet juuri auta jos vauva huutaa muun ajan. Kyllä se silloin tuntuu siltä että vauva huutaa koko ajan. Nuo pienetkin ajat kun vauva on hiljaa pelkää vaan koska huuto jatkuu... Ei siinä oikeasti saa levättyä
Se, joka on kotona hoitaa vauvan yöllä. Toisen pitää kuitenkin olla edustuskelpoisena ja skarppina töissä.