Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viikko-viikko ja elatusmaksut. Jos saatte/maksatte niin paljonko?

Vierailija
05.02.2018 |

Meillä on ex:n kanssa yhteishuoltajuus ja mennyt kaksi vuotta on osoittanut sen, että puoliksi kulujen jakaminen ei onnistu.

Itse tienaan 1000€ vähemmän, kun ex. Asumiskulut ovat aikalailla samat.

Ostan lapsille vaatteet kumpaankin kotiin+ harrastusvälineet. Maksan lapsien harrastusmaksut ja opiskelukustannukset ( toisen asteen kirjat+ bussiliput)

Ongelmaks on tullut se, että saan jatkuvasti olla kerjäämässä rahaa. Summa maksetaan onneksi, mutta saan vittuilut päälle. Olen pyytänyt, että ostaisi teinille dödöä ja finnirasvaa kotiinsa, mutta on sitä mieltä, että vesi ja saippua riittää.

Kävimme lastenvalvojalla ja hän laski elatusmaksun. Ex kauhistui ja lähti pois ovet paukkuen. Omasta mielestänikin summa oli kova ja tein vastatarjouksen, mutta sekin on ex:n mielestä aivan liikaa.

Eli mitä te saatte/maksatte yhteishuoltajuudessa?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa mitään viikko-viikko järjestelyllä, mutta laitan kuitit esim ulkovaatteista ja ex maksaa puolet mun tilille niistä. Samoin ostaa hygieniajutut ja sisävaatteet lapsille sinne hänen luokseen. Isompia hankintoja jos on niin maksetaan puoliksi. Toimii hyvin näin. Eka meinasi urputtaa että mun pitäisi maksaa kaikki, kun saan lapsilisät mut tajutessaan minkä verran olisin sit saanut elareita niin suostui mielellään tähän.

Elareita laskettiin maksettavaksi 500€/kk. 😂😂 Ei enää haitannutkaan maksaa puolia lasten hankinnoista.

500 vaikka on puolet toisen vanhemman luona JA sinä saat vielä lapsilisät!!! 😳 Huhhuh!

Vierailija
42/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa mitään viikko-viikko järjestelyllä, mutta laitan kuitit esim ulkovaatteista ja ex maksaa puolet mun tilille niistä. Samoin ostaa hygieniajutut ja sisävaatteet lapsille sinne hänen luokseen. Isompia hankintoja jos on niin maksetaan puoliksi. Toimii hyvin näin. Eka meinasi urputtaa että mun pitäisi maksaa kaikki, kun saan lapsilisät mut tajutessaan minkä verran olisin sit saanut elareita niin suostui mielellään tähän.

Elareita laskettiin maksettavaksi 500€/kk. 😂😂 Ei enää haitannutkaan maksaa puolia lasten hankinnoista.

Siis, jos luonapitoa on puolet ajasta, niin mistä se elatusmansu tulee/mihin se muka olisi käytettävä? Ei kai kukaan oleta että 500 e / kk menee ylimääräisiin hankintoihin (vaatteet, luistimet jne)

Asiasta tietämätön ja ymmärtämätön kyselee.

Mä en tiedä, mutta meniskö esim. päivähoitomaksuihin tms. jotka veloitetaan vaan toiselta? Määräytyykö tuo paivähoitomaksu myös erotilanteessa molempien vanhempien tulojen mukaan? Ja oletettavasti lapselta pitää löytyä molemmista kodeista kaikki perustarpeet (ruoka, hygieniatarvikkeet, vaatteet yms.), joten jos toinen vanhempi on kovin pienituloinen, myös viikko-viikko-systeemillä elatusapu voinee olla ihan perusteltua.

Ap:n tapauksessa ei enää päivähoitomaksuja ole, mutta esim harrastekulut 250€/kk, bussiliput 90€/kk, puhelinlaskut 60€/kk.. tuossa joka kk toistuvat maksut ja kaikki muu päälle. Isä maksaa lapsille vain ylläpidon luonaan, kaikki muut maksan minä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, jos luonapitoa on puolet ajasta, niin mistä se elatusmansu tulee/mihin se muka olisi käytettävä? Ei kai kukaan oleta että 500 e / kk menee ylimääräisiin hankintoihin (vaatteet, luistimet jne)

Mä en tiedä, mutta meniskö esim. päivähoitomaksuihin tms. jotka veloitetaan vaan toiselta? Määräytyykö tuo paivähoitomaksu myös erotilanteessa molempien vanhempien tulojen mukaan? Ja oletettavasti lapselta pitää löytyä molemmista kodeista kaikki perustarpeet (ruoka, hygieniatarvikkeet, vaatteet yms.), joten jos toinen vanhempi on kovin pienituloinen, myös viikko-viikko-systeemillä elatusapu voinee olla ihan perusteltua.

Se toinenhan saa myös lapsilisän ja nimenomaan tuo että koti on varusteltava lapselle sopivaksi Pitäis ottaa tämän vanhemman hyväksi, jonka luona lapsi ei virallisesti asu, koska hän joutuu tekemään kaikki samat asiat kuin se jonka luona lapsi virallisesti asuu, mutta ei saa mitään taloudellista kompensaatiota (esim asumistuessa tms)

Vierailija
44/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tapauksessa ei enää päivähoitomaksuja ole, mutta esim harrastekulut 250€/kk, bussiliput 90€/kk, puhelinlaskut 60€/kk.. tuossa joka kk toistuvat maksut ja kaikki muu päälle. Isä maksaa lapsille vain ylläpidon luonaan, kaikki muut maksan minä. Ap

Mut olisko tuo hyvä et antais esim ne harrastusmaksut ym suoraan laskuina tälle isälle, niin ei olis sit mitään epäselvyyttä siitä mihin raha menee?

Musta tuo kuittipolitiikka kuulostaa kans fiksulta, (jos molemmat on samaa mieltä hankinnasta eikä toinen vedä mitään övereitä)

Vierailija
45/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tätä viikko-viikko menetelmää. Lapsen pitää olla jatkuvasti menossa eikä koskaan tule sellaista oloa, että voisi olla vain 'kotona'. Mielestäni siinä ei ajatella lainkaan lapsen parasta, vaan sitä että vanhemmat itse saavat hetkeksi lapsen luokseensa. 

Onko perinteinen joka toinen viikonloppu ja lisäksi pari arkiyötä parempi? Enemmän siinä rampataan asuntojen väliä ja tavarat ovat väärässä paikassa.

Vierailija
46/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toinenhan saa myös lapsilisän ja nimenomaan tuo että koti on varusteltava lapselle sopivaksi Pitäis ottaa tämän vanhemman hyväksi, jonka luona lapsi ei virallisesti asu, koska hän joutuu tekemään kaikki samat asiat kuin se jonka luona lapsi virallisesti asuu, mutta ei saa mitään taloudellista kompensaatiota (esim asumistuessa tms)

Tottakai pitää varustella, mutta ei se lapsilisä niin suuri ole, että se kattaa kaikki pakolliset kulut. Ja kai sitä elarin määrää laskettaessa otetaan huomioon, että lapsilisä tosiaan maksetaan jo toiselle? Mä olen ollut siinä uskossa, että se elarin määrä olisi vastaavasti suurempi, jos lapsilisää ei saisi.

Vierailija
47/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki tässä Suomen systeemissä on, että eronneiden yh-äitien lapset ovat oikeutettuja korkeampaan elintasoon kuin muiden lapset? Yh-lapsilla tuntuu aina olevan varaa kalliisiin harrastuksiin ja merkkivaatteisiin kun ex-mies on maksajana, parisuhteessa olevien pitää sitten ajatella perheen taloutta ostoksissa...

Vierailija
48/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki tässä Suomen systeemissä on, että eronneiden yh-äitien lapset ovat oikeutettuja korkeampaan elintasoon kuin muiden lapset? Yh-lapsilla tuntuu aina olevan varaa kalliisiin harrastuksiin ja merkkivaatteisiin kun ex-mies on maksajana, parisuhteessa olevien pitää sitten ajatella perheen taloutta ostoksissa...

Eipä ainakaan meidän lapsilla ole elintaso noussut. Pihistää saa omista menoista tosissaan, että saa lasten elintason säilytettyä samalla tasolla, kun ennen eroa. Kyllä se on lasten isä, joka elää jopa leveämmin, kun parisuhteen aikana. Joten ei kannata olla ihan kamalan katkera. Ap

Vierailija
49/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää varustella, mutta ei se lapsilisä niin suuri ole, että se kattaa kaikki pakolliset kulut. Ja kai sitä elarin määrää laskettaessa otetaan huomioon, että lapsilisä tosiaan maksetaan jo toiselle? Mä olen ollut siinä uskossa, että se elarin määrä olisi vastaavasti suurempi, jos lapsilisää ei saisi.

Totta

Vierailija
50/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, jos lapsi on jtv isän luona, niin miksi isän pitää elaria maksaa 🤔 puolet ajasta jos kustantaa lapsen asumiskulut yms. Ja miksi lapsilisä menee äidille, jos vuoroviikko systeemi?

Varmaan jos pinnistelet vähän, ymmärrät kyllä. Lapsista aiheutuu paljon muitakin kustannuksia kuin asuinkustannuksia. Hoitomaksut, kerhomaksut, harrastukset, vaatteet, urheiluvälineet jne jne. Jonkun nekin on maksettava, ja yleensä vuoroviikkosysteemissä lähi saa lapsilisät ja lähi maksaa nuo luettelemani. Useinhan lapsilisät eivät edes riitä niihin.

Lapsilisät sinänsä voidaan maksaa kenelle tahansa.

Noh eikö tuossa ensin käytetä elari noihin muihin tarpeisiin ja sit loput puoliksi. En ainakaan suostuisi suoraan toiselle vanhemmalle maksamaan yhtään mitään vuoroviikkoasumisessa.

Tarkoitat varmaankin lapsilisiä (et elareita) ja jos luet ketjun, huomaat että juuri näin suurin osa vastanneista toimiikin. Lapsilisillä kustannetaan lasten kustannukset ja jos lapsilisät ei riitä, ylimenevä menee puoliksi. Tämä on minustakin reiluin tapa.

Tämä edellyttää, että vanhemmat ovat keskenään puheväleissä. Ja jos eivät ole puheväleissä niin sitten on parasta, että etä maksaa viikko-viikko sopimuksessa elaria.

Vierailija
51/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät lähille, ei elareita, mutta etä maksaa lähille puolet ip-kerhomaksusta ja päiväkotimaksusta. Ruuat maksaa se jonka luona lapset on. Isommista hankinnoista sovitaan, yleensä maksetaan ne 50/50. Tämmöisiä esim harrastusvälineet, leirit, puelin, tietokone ym ym talvivaatteet. Lähi maksaa isomman lapsen puhelinliittymän.

Vierailija
52/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, jos lapsi on jtv isän luona, niin miksi isän pitää elaria maksaa 🤔 puolet ajasta jos kustantaa lapsen asumiskulut yms. Ja miksi lapsilisä menee äidille, jos vuoroviikko systeemi?

Varmaan jos pinnistelet vähän, ymmärrät kyllä. Lapsista aiheutuu paljon muitakin kustannuksia kuin asuinkustannuksia. Hoitomaksut, kerhomaksut, harrastukset, vaatteet, urheiluvälineet jne jne. Jonkun nekin on maksettava, ja yleensä vuoroviikkosysteemissä lähi saa lapsilisät ja lähi maksaa nuo luettelemani. Useinhan lapsilisät eivät edes riitä niihin.

Lapsilisät sinänsä voidaan maksaa kenelle tahansa.

Noh eikö tuossa ensin käytetä elari noihin muihin tarpeisiin ja sit loput puoliksi. En ainakaan suostuisi suoraan toiselle vanhemmalle maksamaan yhtään mitään vuoroviikkoasumisessa.

Tarkoitat varmaankin lapsilisiä (et elareita) ja jos luet ketjun, huomaat että juuri näin suurin osa vastanneista toimiikin. Lapsilisillä kustannetaan lasten kustannukset ja jos lapsilisät ei riitä, ylimenevä menee puoliksi. Tämä on minustakin reiluin tapa.

Tämä edellyttää, että vanhemmat ovat keskenään puheväleissä. Ja jos eivät ole puheväleissä niin sitten on parasta, että etä maksaa viikko-viikko sopimuksessa elaria.

Jos vanhemmat eivät ole keskenään puheväleissä, vuoroviikkojärjestelyssä ei ole MITÄÄN järkeä. Vuoroviikot on loistava systeemi, mutta se edellyttää sitä, että vanhemmilla on hyvät välit, molemmin puolin löytyy joustoa tarvittaessa ja kodit ovat suht lähellä toisiaan.

Vierailija
53/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt asiaa ja kyllä noi elarit on fiksuin tapa hoitaa raha-asiat. Mikä teidän mielestä ois kohtuu summa?

Eli lapsia kolme, saan lapsilisät 306€.

Ex tienaa 2500€, minä 1600€.

Maksan kaikki lasten kulut, isä luonaan ylläpidon. Ostan vaattet kahteen paikkaan.

Harrastuskulut on kk 250€/kk, linkkiliput 90€/kk, opiskelukulut 50€/kk, puhelinkulut 60€/kk. Sitten tietty kaikki suuremmat hankinnat pyörät, luistimet, kännykät, yms..

Ehdotuksia, mikä vois olla summa, että sais miehenkin suostumaan? Ap

Vierailija
54/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset kuukausittaiset menot 450, tulot 306. Ylimenevä puoliksi on 72€.

72€ kuussa ja muut puoliksi sitä mukaa kun niitä tulee. Säästät kuitit ja annat ne exälle summan kanssa.

Vierailija
55/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

72€ kuussa ja muut puoliksi sitä mukaa kun niitä tulee. Säästät kuitit ja annat ne exälle summan kanssa.

En luota ex:n enää niin paljoa, että haluan lähteä enää tuohon kulujen puoliks jakamiseen. Koko ajan sais olla kerjäämässä rahaa, koska vaatteita saa ainakin ostaa joka kuukausi useaan otteeseen. Ap

Vierailija
56/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luota ex:n enää niin paljoa, että haluan lähteä enää tuohon kulujen puoliks jakamiseen. Koko ajan sais olla kerjäämässä rahaa, koska vaatteita saa ainakin ostaa joka kuukausi useaan otteeseen. Ap

No hitto. Miksi ette tee exästäsi lähiä.

Vierailija
57/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D sori, mutta tää oli hauska. Mies, joka ei ikinä ole huolehtinut lasten vaatteista, hygieniatuotteista tai mistään muustakaan lapsiin liittyvistä niin..ap

Vierailija
58/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äijä maksaa yhdestä lapsesta 500€ kuussa, kun tienaa selväsi enemmän. Viikko-viikko periaatteessa, mutta työmatkojen takia ei pysty pitämään käytännössä yhtä paljon.

Vierailija
59/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 500 per kärsä on hyvä lähtökohta. Eli yht. 1500€.

Vierailija
60/96 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D sori, mutta tää oli hauska. Mies, joka ei ikinä ole huolehtinut lasten vaatteista, hygieniatuotteista tai mistään muustakaan lapsiin liittyvistä niin..ap

Miten ihmeessä sä olet suostunut viikko-viikkoon tuollaisen miehen kanssa?