Viikko-viikko ja elatusmaksut. Jos saatte/maksatte niin paljonko?
Meillä on ex:n kanssa yhteishuoltajuus ja mennyt kaksi vuotta on osoittanut sen, että puoliksi kulujen jakaminen ei onnistu.
Itse tienaan 1000€ vähemmän, kun ex. Asumiskulut ovat aikalailla samat.
Ostan lapsille vaatteet kumpaankin kotiin+ harrastusvälineet. Maksan lapsien harrastusmaksut ja opiskelukustannukset ( toisen asteen kirjat+ bussiliput)
Ongelmaks on tullut se, että saan jatkuvasti olla kerjäämässä rahaa. Summa maksetaan onneksi, mutta saan vittuilut päälle. Olen pyytänyt, että ostaisi teinille dödöä ja finnirasvaa kotiinsa, mutta on sitä mieltä, että vesi ja saippua riittää.
Kävimme lastenvalvojalla ja hän laski elatusmaksun. Ex kauhistui ja lähti pois ovet paukkuen. Omasta mielestänikin summa oli kova ja tein vastatarjouksen, mutta sekin on ex:n mielestä aivan liikaa.
Eli mitä te saatte/maksatte yhteishuoltajuudessa?
Kommentit (96)
Etkö sä kuitenkin saa lapsilisät lapsista? Ne on yh-korotuksella sentään 300 Euroa/kk. Eikö sillä kata noita ylimääräisiä kustannuksia?
Ja jottei tarvi tapella, niin lasten kirjat isälle ja isä saa lapsilisät, jonka jälkeen isä maksaa nuo mainitsemasi kulut. Olisiko kiva, jos sen päälle vielä vaadittaisiin sinulta elaria, johon isä olisi toki oikeutettu?
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään viikko-viikko järjestelyllä, mutta laitan kuitit esim ulkovaatteista ja ex maksaa puolet mun tilille niistä. Samoin ostaa hygieniajutut ja sisävaatteet lapsille sinne hänen luokseen. Isompia hankintoja jos on niin maksetaan puoliksi. Toimii hyvin näin. Eka meinasi urputtaa että mun pitäisi maksaa kaikki, kun saan lapsilisät mut tajutessaan minkä verran olisin sit saanut elareita niin suostui mielellään tähän.
Elareita laskettiin maksettavaksi 500€/kk. 😂😂 Ei enää haitannutkaan maksaa puolia lasten hankinnoista.
Siis, jos luonapitoa on puolet ajasta, niin mistä se elatusmansu tulee/mihin se muka olisi käytettävä? Ei kai kukaan oleta että 500 e / kk menee ylimääräisiin hankintoihin (vaatteet, luistimet jne)
Asiasta tietämätön ja ymmärtämätön kyselee.
Meillä viikko-viikko, mutta lapset ovat mulla kirjoilla, jotta saan yh tuen.
Mies ostaa nuoremman, tyttären kulut, minä vanhemman, pojan kulut. Paitsi pojan harrastusmaksu maksetaan puoliksi, minä parilliset kk ja mies parittomat.
Miehen ex vaimo nro 2 kävi tytön kanssa paljon shoppailemassa, osti hänelle vaatteita. Itse olin silloin tosi pienillä rahoilla toimeen tuleva ja tiesin poikaa harmitti. Onneksi isä huomasi tämän ja ihan itse muutaman kerran vuodessa ehdotti lähtevät keskenään ostoksille.
Ostamme ex.n kanssa myös lahjat yhdessä, paketissa lukee aina hyvää joulua toivoo äiti ja isä.
Lapsilisät menevät sijoitustilille.
Meillä on viikko- viikko ja yksi poika joka haluaa olla molempien kanssa. En tiedä, paljonko isä tienaa, mutta en saa elareita. Olen päivätyössä oleva sairaanhoitaja. Mies ostaa pojalle kännykät, sukset ja luistimet, molemmissa paikoissa omat vaatteet, pelikoneet ja telkkarit.
Lapsilisät on aina menneet pojan omalle tilille, jonka saa kun on aikuinen.
Minä sain aikanani myös lapsilisäni opiskelukäyttöön.
Elän tietysti kädestä suuhun kuten kaikki yksinhuoltajat enkä saa kela-avustuksia. Mutta pärjätään.
Minulla ja miehelläni on yhteishuoltajuus. Lapsi on miehen luona viikonloppuisin yhden yön. Aina ei sitäkään. Minulla on paremmat tulot kuin miehelläni eikä ole siksi tullut mieleenkään edes ehdottaa elatusmaksuja. Se maksaa, joka voi.
Vuoroviikot, minä lähi ja lasten isä etä. Lapsilisät (n. 306€ nykyään) maksetaan tilille, johon molemmilla käyttöoikeus. Sillä pärjätään enimmäkseen. Jos menee yli, maksetaan n. puoliksi. Yleensä maksan vähän enemmän, kun tienaankin enemmän.
Rahasta ei ole tarvinnut tapella kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään viikko-viikko järjestelyllä, mutta laitan kuitit esim ulkovaatteista ja ex maksaa puolet mun tilille niistä. Samoin ostaa hygieniajutut ja sisävaatteet lapsille sinne hänen luokseen. Isompia hankintoja jos on niin maksetaan puoliksi. Toimii hyvin näin. Eka meinasi urputtaa että mun pitäisi maksaa kaikki, kun saan lapsilisät mut tajutessaan minkä verran olisin sit saanut elareita niin suostui mielellään tähän.
Elareita laskettiin maksettavaksi 500€/kk. 😂😂 Ei enää haitannutkaan maksaa puolia lasten hankinnoista.
Siis, jos luonapitoa on puolet ajasta, niin mistä se elatusmansu tulee/mihin se muka olisi käytettävä? Ei kai kukaan oleta että 500 e / kk menee ylimääräisiin hankintoihin (vaatteet, luistimet jne)
Lain mukaan lähivanhemman kohdalla otetaan huomioon asumiskulut, mutta etän ei. Luonapitovähennys on toki sitä suurempi, mitä enemmän lapset ovat etällä. Mutta silti lain mukaan lähillä on oikeus vaatia etältä elatusmaksuja vuoroviikoista huolimatta. Sehän on epäkohta. Yhtä lailla etällä pitää olla enemmän tilaa kotonaan, yhtä lailla hänellä menee sähköä, mahdollisesti vesimaksuja, ruokaa jne kuin lähilläkin.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä viikko-viikko menetelmää. Lapsen pitää olla jatkuvasti menossa eikä koskaan tule sellaista oloa, että voisi olla vain 'kotona'. Mielestäni siinä ei ajatella lainkaan lapsen parasta, vaan sitä että vanhemmat itse saavat hetkeksi lapsen luokseensa.
En ymmärrä, jos lapsi on jtv isän luona, niin miksi isän pitää elaria maksaa 🤔 puolet ajasta jos kustantaa lapsen asumiskulut yms. Ja miksi lapsilisä menee äidille, jos vuoroviikko systeemi?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, jos lapsi on jtv isän luona, niin miksi isän pitää elaria maksaa 🤔 puolet ajasta jos kustantaa lapsen asumiskulut yms. Ja miksi lapsilisä menee äidille, jos vuoroviikko systeemi?
Varmaan jos pinnistelet vähän, ymmärrät kyllä. Lapsista aiheutuu paljon muitakin kustannuksia kuin asuinkustannuksia. Hoitomaksut, kerhomaksut, harrastukset, vaatteet, urheiluvälineet jne jne. Jonkun nekin on maksettava, ja yleensä vuoroviikkosysteemissä lähi saa lapsilisät ja lähi maksaa nuo luettelemani. Useinhan lapsilisät eivät edes riitä niihin.
Lapsilisät sinänsä voidaan maksaa kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jos pinnistelet vähän, ymmärrät kyllä. Lapsista aiheutuu paljon muitakin kustannuksia kuin asuinkustannuksia. Hoitomaksut, kerhomaksut, harrastukset, vaatteet, urheiluvälineet jne jne. Jonkun nekin on maksettava, ja yleensä vuoroviikkosysteemissä lähi saa lapsilisät ja lähi maksaa nuo luettelemani. Useinhan lapsilisät eivät edes riitä niihin.
Noh eikö tuossa ensin käytetä elari noihin muihin tarpeisiin ja sit loput puoliksi. En ainakaan suostuisi suoraan toiselle vanhemmalle maksamaan yhtään mitään vuoroviikkoasumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh eikö tuossa ensin käytetä elari noihin muihin tarpeisiin ja sit loput puoliksi. En ainakaan suostuisi suoraan toiselle vanhemmalle maksamaan yhtään mitään vuoroviikkoasumisessa.
Tarkoitat varmaankin lapsilisiä (et elareita) ja jos luet ketjun, huomaat että juuri näin suurin osa vastanneista toimiikin. Lapsilisillä kustannetaan lasten kustannukset ja jos lapsilisät ei riitä, ylimenevä menee puoliksi. Tämä on minustakin reiluin tapa.
Olen lähi ja sovittiin ettei elareita makseta. Saan itse kuitenkin lapsilisät. Kaikki isoimmat hankinnat maksetaan yhdessä puoliksi ja miehellä isommat tulot niin maksaa lasten (2kpl) harrastusmaksut. Hyvin toiminu homma näin.
Ap, hankkikaa tuo yhteinen tili & kortit ja lapsilisät sinne ja sopiva kuukausisumma molemmilta, mieluiten sama tai lähes sama (enemmän tienaava voi laittaa vaikka 50e enemmän, jos summa 100-150 e/kk).
Ruuat tietysti omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen sama tilanne täällä. Nyt puoliksi maksaminen toimii ihan hyvin, kun avautui, mitä voisi olla laskelman mukainen elatus.
Ja meillä tuloero ei johdu siitä, että mun tuloni oisi hirveän pienet, eksällä vaan on tosi hyvät. Voisin hyvin elättää lapsemme yksin. Mutta maksakoon nyt hänkin osansa, laitettuaan avioliittomme aikana kaikki tulonsa sijoituksiin. Minä siis elätin koko perheen silloin paljon pienemmällä palkallani.
Onpa sitten lapsellemme tulossa muhkea perintö joskus. Huvittaa vaan kuunnella isotuloisen ihmisen itkua ruuan ja bensan hinnasta. Se on voi voi.
Lapsellemme tulossa muhkea perintö joskus...Älä tuohon tuudittaudu. Miehesi löytää uuden naisen, uusperheessä kaikki menee mikä tulee. Sijoitukset (jos tarkoitat osakkeita tai kiinteä omaisuutta) myydään, kun tarvitaan tilava perheasunto. Jos haluat oman lapsesi tulevaisuutta varmistaa niin pyydä miestä sijoittamaan rahaa nyt lapselle ostettaviin osakkeisiin.
Ei makseta toisillemme mitään. Lapset kuluttaa molemmissa kodeissa mitä kuluttaa, ja kumpikin maksaa oman viikon menot. Harrastukset ja harrastusvälineet, sekä isommat ostot puoliksi (esim. kalliimmat vaatteet). Äiti saa pitää lapsilisät. Toinen meistä tienaa puolet siitä mitä toinen. Hyvin on toiminut 2 vuotta ja molemmille ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä, mutta meniskö esim. päivähoitomaksuihin tms. jotka veloitetaan vaan toiselta? Määräytyykö tuo paivähoitomaksu myös erotilanteessa molempien vanhempien tulojen mukaan? Ja oletettavasti lapselta pitää löytyä molemmista kodeista kaikki perustarpeet (ruoka, hygieniatarvikkeet, vaatteet yms.), joten jos toinen vanhempi on kovin pienituloinen, myös viikko-viikko-systeemillä elatusapu voinee olla ihan perusteltua.
Meillä on viikko-viikko systeemi ja lapsilisät menee yhteiselle tilille (joka pidettiin eron jälkeen) josta maksetaan lapsen kaikki menot. Eipä tule epäselvyyksiä. Tietysti ruuat maksetaan aina omasta pussista mutta esim urheiluvälineet ja muut isommat maksetaan lapsilisistä. Elareita ei makseta enkä ymmärrä miksi pitäisikään kun lapsi on molemmilla yhtä paljon.