Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kunta-alan lähihoitaja - mitä ylityökielto käytännössä tarkoittaa?

Vierailija
04.02.2018 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005552666.html

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto? Tarkoittaako tämä, etten saa enää pyydettäessä jäädä aamuvuoron jälkeen iltavuoroon tai vaihtaa esimiehen pyynnöstä vuoroa työkaverini kanssa?

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Mekin sitten kai vaan sanotaan jonossa odottaville potilaille, että ei voida ottaa teitä enää tänään kun menisi ylitöiksi.

Näin se menee. Ei työtaistelutoimenpiteellä ole mitään tehoa, jos se ei aiheuta kenellekään haittaa. Kiirellisissä tilanteissa osoite on päivystys, ja sinne tulee sitten tietysti uuden vuoron työntekijät huolehtimaan potilaista.

Paitsi että hoitoallalla nimenomaan on työntekovelvollisuus lakkojen jne aikana ettei joudu syytteeseen murhasta. Tai tietty ekana menettänee ammattioikeuden jos edelleen kieltäytyy.

Ja sitten koska on mahdollisesti pula hoitajista, palkataan niitä lisää filippiineistä.

Sä olet ihan kuutamolla. Ei koske kuin hätätyötä ja siitä on ihan omat säädökset. Siitä pitää mm. ilmoittaa aina työsuojeluun.

Vierailija
42/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvellaanhan kaupassakin ennen sulkemisaikaa sisälle ehtineet ihmiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat jäädä jos haluat. Ylityökielto tarkoittaa oikeasti vain sitä että liitto suosittelee kieltäytymistä ylitöistä. Jos olet rahan tarpeessa ja haluat tehdä ylitöitä, on siihen sinulla oikeus jos työnantaja pyytää ylitöihin.

Voi kuule, ei hoitoalalla saa rahana ylitöitä.

kannattaisi ehkä heittää noi liitot kaatopaikalle ja neuvotella ihan itse paremmat ehdot palkkaamisen yhteydessä

Vierailija
44/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän päiväkodissa sitten tehdään, kun viimeistä lasta ei ole haettu sulkemisaikaan ja työajan päättymiseen mennessä, mutta ylitöihin ei saa jäädä?

Vierailija
45/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän päiväkodissa sitten tehdään, kun viimeistä lasta ei ole haettu sulkemisaikaan ja työajan päättymiseen mennessä, mutta ylitöihin ei saa jäädä?

Tämän ohjeistuksen mukaan soitetaan esimiehelle ja lähdetään töistä kun työaika loppuu ja esimies on sitten vastuussa lapsesta. Tulee itse paikalle tai lähettää sijaisen. 

Varmaan juu niin. Aivan kuin esimies tai mikään sijainen pääsisi paikalle minuutissa. Tosiaan kiinnostaisi kuulla aivan konkreettiset ja TOTEUTTAMISKELPOISET toimintatavat juuri tällaisiin tilanteisiin. Koskahan Tehy ja Super saisivat sellaiset sivuilleen?

Itse en ainakaan jätä lasta yksin minnekään, oli mikä tahansa kielto tai ei. Mieluummin otan potkut liitosta.

Vierailija
46/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa että tehdään ne työvuorot jotka on suunniteltu. Kuten muissakin töissä tehdään. 

Hoitoalan ihmiset on niin kilttejä että tekevät enemmän kuin tarvitsee ja tulevat töihin kun kotiin soitetaan. Nyt se loppui.

Vierailija
47/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas halutaan harmia esimiehille. Itse olen samassa palkkakuopassa. Tienaan vähemmän kuin suurin osa hoitajista. Noudatan aina virkaehtosopimusta. Työntekijöiden joustot huomioidaan ja joustan taas puolestani heidän toiveiden kanssa. Yhteistyö on toiminut. Tämä toimi vaan tekee minun työstä vaikeampaa. En ole syyllinen huonoihin palkkoihin, vaan toivon paremmin palkattua vaativaa hoitotyötä.

Vierailija
48/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas halutaan harmia esimiehille. Itse olen samassa palkkakuopassa. Tienaan vähemmän kuin suurin osa hoitajista. Noudatan aina virkaehtosopimusta. Työntekijöiden joustot huomioidaan ja joustan taas puolestani heidän toiveiden kanssa. Yhteistyö on toiminut. Tämä toimi vaan tekee minun työstä vaikeampaa. En ole syyllinen huonoihin palkkoihin, vaan toivon paremmin palkattua vaativaa hoitotyötä.

Yhteisellä asialla ollaan, tavoitteena on parantaa myös sinun asemaasi.

Vierailija
49/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivot parempaa palkkaa mutta et ole valmis pitämään puoliasi ja taistelemaan. Vtun lammas.

Vierailija
50/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä tarkoittaa ainoastaan sitä, että jos joku iltavuorolainen sairastuu eikä kukaan saa jäädä ylitöihin, iltavuorossa tehdään tasan samat hommat mutta vähemmällä porukalla. Ketä tämä sitten hyödyttää? Työnantaja toteaa, että näkyy ne hommat hoituvan vähemmälläkin väellä -> otetaan pari ihmistä pois iltavuoroista pysyvästi.

Vierailija
51/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ohjeistuksen mukaan soitetaan esimiehelle ja lähdetään töistä kun työaika loppuu ja esimies on sitten vastuussa lapsesta. Tulee itse paikalle tai lähettää sijaisen. 

Varmaan juu niin. Aivan kuin esimies tai mikään sijainen pääsisi paikalle minuutissa. Tosiaan kiinnostaisi kuulla aivan konkreettiset ja TOTEUTTAMISKELPOISET toimintatavat juuri tällaisiin tilanteisiin. Koskahan Tehy ja Super saisivat sellaiset sivuilleen?

Itse en ainakaan jätä lasta yksin minnekään, oli mikä tahansa kielto tai ei. Mieluummin otan potkut liitosta.

Tietenkään et jätä. Mutta sen esimiehen on tultava paikalle viipymättä tai järjestettävä sinne sijainen.

Koko homman tarkoitus on muistuttaa siitä, että näiden tilanteiden EI kuulu olla hoitajan vastuulla, vaan esimiehen. Nythän me hoitajat tehdään jatkuvasti harmaata ylityötä ym koska "potilaat ja hoidettavat". Ja se valitettavasti antaa kuvan että hyvin menee, lisää käsipareja tai palkkaa ylityöstä ei tarvita, koska kyllä me aina venytään ja paukutaan...

Oikeasti, melkein surullista kuinka lampaita osa meistä on.

Vierailija
52/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivot parempaa palkkaa mutta et ole valmis pitämään puoliasi ja taistelemaan. Vtun lammas.

Ei vaan vastaan potilasturvallisuudesta. Joudun etsimään sijaiset aina jostain. Itse olen virkasuhteessa, niin minun on pakko joustaa.

Vierailija
53/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä tarkoittaa ainoastaan sitä, että jos joku iltavuorolainen sairastuu eikä kukaan saa jäädä ylitöihin, iltavuorossa tehdään tasan samat hommat mutta vähemmällä porukalla. Ketä tämä sitten hyödyttää? Työnantaja toteaa, että näkyy ne hommat hoituvan vähemmälläkin väellä -> otetaan pari ihmistä pois iltavuoroista pysyvästi.

No hoituuko ne?

Meillä ei ainakaan hoidu, ilmoitetaan siitä esimiehelle että työt x jää tekemättä jos ei tule sijaista, tuletko siis itse tekemään?

Vierailija
54/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päivätyössä työt menee toistuvasti yliajalle aina samoilla ihmisillä. Johtuu siitä, etteivät osaa organisoida töitään. Itse olen joutunut ylitöitä tekemään 2 kertaa vuoden sisällä ja kummallakin kertaa vain 10-15 min.

Vierailija
55/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina osastokokous niin, että osa siitä menee ylitöiksi.

Vierailija
56/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on sitten ollutkin reippaasti porukkaa töissä, jos on varaa ottaa pari ihmistä iltavuoroista ilman, että lainmukainen hoitajamitoitus alittuu.

Vierailija
57/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja te tyydytte siihen? Itse ainakin sanon jos osastopalaveri venyy yliajalle, että sori työvuoro loppuu, nyt on mentävä, on sovittua menoa. Osastokokous ei ole mikään pakottava syy jäädä ylitöihin.

Vierailija
58/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään et jätä. Mutta sen esimiehen on tultava paikalle viipymättä tai järjestettävä sinne sijainen.

Koko homman tarkoitus on muistuttaa siitä, että näiden tilanteiden EI kuulu olla hoitajan vastuulla, vaan esimiehen. Nythän me hoitajat tehdään jatkuvasti harmaata ylityötä ym koska "potilaat ja hoidettavat". Ja se valitettavasti antaa kuvan että hyvin menee, lisää käsipareja tai palkkaa ylityöstä ei tarvita, koska kyllä me aina venytään ja paukutaan...

Oikeasti, melkein surullista kuinka lampaita osa meistä on.

Nykyään päiväkodin johtajilla on useita yksiköitä hallinnoitavanaan, hän ei kuitenkaan pysty olemaan kaikissa fyysisesti läsnä yhtä aikaa, vaikka kaikissa olisi klo 17.01 vielä lapsia hakematta. Käytännössä tarkoittaisi siis, että joka päiväkotiin pitäisi joka päivä palkata varalta sijainen siltä varalta, että joku lapsi tullaankin hakemaan viisi minuuttia sulkemisajan jälkeen. Millä rahalla?

Vierailija
59/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat esimiehelle, joko hän tulee paikalle tai hommaa sinne jonkun muun. Miten teillä on muuten tuo suunniteltu? Jääminen on sinulle aina ylityötä ja siihen pitää olla joka kerta suostumus, sinun ei ole koskaan pakko jäädä ylitöihin. Kai teillä on päiväkodilla joku hätäsuunnitelma? Jos ei muuta niin sosiaalihuolto hakee lapsen pois jos et tavoita vanhempia. Meillä on ohjeena soittaa HETI vanhemmille jos lasta ei ole haettu päiväkodin sulkemisaikaan mennessä. Jos heitä ei tavoiteta niin soitetaan varahakijalle. Jos häntäkään ei tavoiteta niin 30 min päästä viedään lapsi taksilla vuoropäiväkotiin ja tehdään lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
60/113 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja te tyydytte siihen? Itse ainakin sanon jos osastopalaveri venyy yliajalle, että sori työvuoro loppuu, nyt on mentävä, on sovittua menoa. Osastokokous ei ole mikään pakottava syy jäädä ylitöihin.

Kyllä, suurin osa tyytyy siihen. Jotkut jäävät jopa vaikka heillä olisi sinä päivänä ollut työajan lyhennys. Sijaiset varsinkaan eivät uskalla lähteä. Mielestäni tämä on täysin turhaa ja kertoo vain siitä, ettei kokousta osata johtaa jos se joka kerta menee yli sille varatusta ajasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi