Yle:Nuorten arvot ja asenteet jyrkkenevät – ”Meillä kasvaa kovasydäminen nuoriso”
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Nykyteinit on ahdasmielisempiä kuin koskaan ennen. Aikuiset näyttää mallia. Mun lapsuudessa 80-luvulla ihmiset hyväksyttiin. Minäkin sain olla kaikkien kaveri ja vanhempani olivat varakkaita ja koulutettuja, ja silti olivat ystävällisiä ja hyväksyviä myös niitä röökaavia ja siivojana työskenteleviä yh-äitejä kohtaan, joita kavereillani oli. Nyt äidit stressaa, ettei lapset vaan saa tartuntaa mistään sopimattomasta seurasta. Ihan kuin pitämällä sosiaalisessa kuplassa saisi jotenkin parempia ihmisiä aikaiseksi...
Toinen ongelma on kaupungistuminen. Kun sinne sulloudutaan keskiluokkaiselle alueelle, jää se todellinen kansankerros tuntematta, jonka pikkukylissä näki. Siellä se kylän örveltävä juoppo saattoi olla luokkakaverin isä ja toisaalta toisen luokkakaverin isä saattoi omistaa kunnan suurimman yrityksen. Siellä oltiin kaikki sulassa sovussa ja lapsena näki jo ympärillään kaikenlaisia ihmisiä, ja ne oli jonkun kavereita, sukulaisia, vanhempia jne. Nyt täällä mekin elämme pussissa, jossa kaikki on samanlaisia. Emme näe rikkaita, emme näe köyhiä, emme päihdeongelmaisia jne. Helppo täällä on nimbyillä ja kuvitella, että tuolla on joku muu maailma, jossa se päihdeongelmainen on jotain muuta kuin me tai meidän kaltainen.
Juuri noin! Olen syntynyt vuonna -83 ja kokenut tuon hyväksynnän. Olen siivoojaäidin lapsi. Asuttiin kunnan rivitalossa. Sain vapaasti leikkiä varakkaiden perheiden lasten kanssa. Nykyään minun taustan omaavaa lasta ei annettaisi leikkiä "parempien perheiden" lasten kanssa. On ihan hyväksyttävää pitää ne köyhien lapset erillään.
Tätää ajatusta minä en taas hyväksy. Seehän tässä on juurikin mielenkiintoista kun vähän kaikki on markkinavetoista ja ihmistä kiihoittaavaa, niin se itse ideologia ketä kukin ajaa on ristiriidassa sitteen sen kanssa että kun keskustellaan taloudellisissta intressseistä.
Minnusta sitten vasta voiidan palata tähän asiaan kun sisvistystä tarjoavat instituutiot vakavasti otttaen tarjoavat kriittisyyteen tätäävää tasa-arvooisempaa tätä maailmaa paremmin vastaavaa todelliisuudentajua haastavaa, mielttä ja älyä kysenalaistavaa ja tärisyttäväää sessiota itse kulllekkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuoret oli aina olleet tuollaisia: "Kyl mä siis niiku hei tappasin kaikki rikolliset!"
Joo kasva aikuiseksi.
Hesarin arkistossa otsikko vuodelta 1996: Nuoret aika konservatiivisia.
Eikös nuorisovaaleissa isoin puolue ole aina ollut kokoomus ja nykyään myös persut.
Rothschilds kirjoitti:
Raha ratkaisee, mutta miksi?
Siksi, että tarvitaan rahaa yhteiskunnan hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Ja kyllä tämä Suomi on maailman rikkaimpia maita, ja meillä on monet vastikkeettomat tuet paljon suurempia kuin monissa verrokkimaissa esimerkiksi Ruotsissa. Jos työllisyys saadaan vielä enemmän nousuun (ja nimenomaan tuottava työllisyys, eli niiden kirottujen voittoakin tavoittelevien porvarien perustamien yritysten maksamista palkoista ja yritysveroista sitä rahaa saadaan jaettavaksi näinkin paljon) niin meillä on edelleen mahdollisuus elää näin leveästi jonkin aikaa. Tietysti nyt kun tehty kauan syömävelkaa, niin se lankeaa joskus maksettavaksi.
Huutamalla lisää rahaa "köyhille" ei paljon auta, koska sitä rahaa on rajatusti jaettavaksi, ja yhteiskuntarauhan rikkominen ajaa vain ojasta allikkoon, sen näkee niistä muutamasta kommunistisesta maasta, jossa köyhimmällä ei ole tuloja lainkaan ja lapset näkevät nälkää. Luonnonvaroista ja rikoksista elävät suuret johtajat kyllä ovat rikkaita.
Ja ihan vain pari faktaa, työllisyys on nyt parempi kuin 10 vuoteen, ja tuloerot eivät ole kasvaneet vaan pysyneet samoina jo kauan, tämän hallituksen aikana jopa hieman kaventuneet (verrattuna bruttokansantuloon).
Korjattavia epäkohtia on paljon, mutta kun kukaan ei halua luopua saavutetuista eduista, niin vaikeaa on säästäminen. Esimerkiksi juuri kallis asuminen väkisin keskellä kaupunkia vie vanhuksen leipäjonoon. Tiedän muutaman tälläisen yksin asuvan tapauksen, mutta jotenkin he vain ovat luutuneet siihen usein liian isoon asuntoon ja ei edes harkita muuttoa halvempaan, vaikka silloin jäisi useita satasia lisää rahaa käytettäväksi vaikka ruokaan ja muuhun.
Varmaan näitä kova-asenteisia nuoria ei ole kovin paljon, useimmilla on terveemmät ajatukset kuin vanhemmillaan.
Nykyisten pikkulasten muodostamasta sukupolvesta olen jonkun verran huolissani, kun pidetään ihan normaalina, että perhettä ei ole vaan eksiä ja nyksiä jne. Ja lapset kasvatetaan kovien asenteiden tietokonepeleillä ja somessa, jossa eniten saa vastauksia se joka ilkeämmin ja eniten hyökkää jonkun toisen kimppuun. Tietenkin vain osaa tuo koskee, mutta tilastoissa näkyvät aina ääripäät.
Täälläkin on aika näemmä kullannut muistoja... 70-luvulla elämä oli paljon aineellisesti niukempaa, tavarat ja vaatteet kierrätettiin, ruoat tehtiin itse, lapset jakoivat huoneen. Se oli silloin normaalia elämää, ei mitään köyhyyttä. Nykyään köyhyyttä on se ettei ole varaa kilpavarusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso haluaa kai sotaa. Miksi ihmiset kuvittelevat, että "ne minua huonommat" vaan tyynesti kuolisi nälkään jos mitään muuta vaihtoehtoa ei olisi kuin rikollisuus. Miljoona extra rikollista esim on jo aika paljon, saati ne sadat miljoonat tulevaisuuden ilmastopakolaiset, luuleeko joku kauppis Liisa että pääsee niitä omalla Audilla karkuun..
70-luvulla ei sossusta saanut rahaa kuin äärimmäisessä hädässä. Silloinkaan ei tullut sotaa, vaan löydettiin muitakin vaihtoehtoja kuin rikollisuus. Nyt ongelmana on se, että tekemättä mitään saa paremman elintason kuin opiskelijana, joten ei ihme, että nuoret turhautuu. Pitäisi palauttaa hätäaputyöt eli käsipelillä kaivamaan maata, palkka 6e/h. Jos ei siihen suostu, ei saa euroakaan.
No kappas vain! Silloin taisi olla vaihtoehtona myös se töihinmeno/työnteko toisin kuin tänä päivänä kun niitä töitä ei ole. Siis oikeisiin töihin, ei hätäapuun! Olen itsekin hätäaputyön kannalla mutta palkka pitäisi päivittää tämän päivän yhteiskuntaan sopivaksi. Tai muuten voi oikeasti nuorisolle riittää jossain vaiheessa. Lähinnä tuota taitaa olla nykyään palkkatuki, jota sitäkin kitsastellaan ja säästetään. Toivon ymmärtäneeni väärin asian, kun kuului huhuja, että viime vuonna jäi palkkatukea paljonkin käyttämättä (te-keskus sanoi sen toki loppuneen jo alkuvuodesta kun joku töitä kyseli) ja nyt käytetään tähän byrokratiaan ne työllistämisrahat joilla olisi ihmisille ollut oikeasti hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Nykyteinit on ahdasmielisempiä kuin koskaan ennen. Aikuiset näyttää mallia. Mun lapsuudessa 80-luvulla ihmiset hyväksyttiin. Minäkin sain olla kaikkien kaveri ja vanhempani olivat varakkaita ja koulutettuja, ja silti olivat ystävällisiä ja hyväksyviä myös niitä röökaavia ja siivojana työskenteleviä yh-äitejä kohtaan, joita kavereillani oli. Nyt äidit stressaa, ettei lapset vaan saa tartuntaa mistään sopimattomasta seurasta. Ihan kuin pitämällä sosiaalisessa kuplassa saisi jotenkin parempia ihmisiä aikaiseksi...
Toinen ongelma on kaupungistuminen. Kun sinne sulloudutaan keskiluokkaiselle alueelle, jää se todellinen kansankerros tuntematta, jonka pikkukylissä näki. Siellä se kylän örveltävä juoppo saattoi olla luokkakaverin isä ja toisaalta toisen luokkakaverin isä saattoi omistaa kunnan suurimman yrityksen. Siellä oltiin kaikki sulassa sovussa ja lapsena näki jo ympärillään kaikenlaisia ihmisiä, ja ne oli jonkun kavereita, sukulaisia, vanhempia jne. Nyt täällä mekin elämme pussissa, jossa kaikki on samanlaisia. Emme näe rikkaita, emme näe köyhiä, emme päihdeongelmaisia jne. Helppo täällä on nimbyillä ja kuvitella, että tuolla on joku muu maailma, jossa se päihdeongelmainen on jotain muuta kuin me tai meidän kaltainen.
Saman olen hoksannut minäkin. Johan sen näkee av:lläkin, että Helsinki on ainoa sallittu asuinpaikka Suomessa, muuten on maalaistollo.
Asuin lapsuuteni 3000 asukkaan kunnassa. Kavereita oli jokaisesta yhteiskuntaluokasta, ja jo silloin meillä oli kavereina myös irakilaisia ja somalialaisia pakolaislapsia. Meitä oikein kannustettiin tutustumaan näihin lapsiin, eikä meidän kylällä mitään rasismia ollut. Nämä lapset ja vanhemmat oppivat suomen kielen ja kulttuurin meiltä. On ihan harhaa, että ulkomaalaisilla tai muuten "erilaisilla" olisi pikkukylissä jotenkin erityisen vaikeaa. Se taitaa olla juuri päin vastoin. Pikkupaikoissa on sitä yhteisöllisyyttä.
Sininen ja musta ovat olleet muodissa jo jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso haluaa kai sotaa. Miksi ihmiset kuvittelevat, että "ne minua huonommat" vaan tyynesti kuolisi nälkään jos mitään muuta vaihtoehtoa ei olisi kuin rikollisuus. Miljoona extra rikollista esim on jo aika paljon, saati ne sadat miljoonat tulevaisuuden ilmastopakolaiset, luuleeko joku kauppis Liisa että pääsee niitä omalla Audilla karkuun..
70-luvulla ei sossusta saanut rahaa kuin äärimmäisessä hädässä. Silloinkaan ei tullut sotaa, vaan löydettiin muitakin vaihtoehtoja kuin rikollisuus. Nyt ongelmana on se, että tekemättä mitään saa paremman elintason kuin opiskelijana, joten ei ihme, että nuoret turhautuu. Pitäisi palauttaa hätäaputyöt eli käsipelillä kaivamaan maata, palkka 6e/h. Jos ei siihen suostu, ei saa euroakaan.
Totta. 1980-luvun vanhemmatkaan eivät edes pitäneet mahdollisena, että nuori jäisi peruskoulun jälkeen vain hengailemaan, eikä mene minnekään kouluun. Sellaista mahdollisuutta ei edes ollut.
Nyt on yllättävän paljon nuoria, jotka jättäytyvät koulun jälkeen kaikesta: eivät mene mihinkään opiskelemaan tai töihin. Istuvat vain kotona pelaamassa, juovat energiajuomaa, pössyttelevät kannabista ja hengailevat. Tämän mahdollistaa tuet ja lepsut (tai yhtä syrjäytyneet) vanhemmat. Yhteiskunnan piikkiin eläminen on ihan OK näiden mielestä. Johtuuko 90-luvun lamasta tällaiset asenteet?
Eikö meillä ennemmin ole ongelmana, että työhaluisille nuorille ei löydy töitä eikä se, että joku jonne ei edes halua mennä töihin?
Oot niitä harvoja jotka tuntuvat tuon tajuavan,täällä täydellisten pullantuoksuisten "kyl mä teen ihan mitä vaa töitä,nuoriso on laiskaa" mammojen joukossa. Kyllä täällä osataan tuomita mutta ei vastata kysymykseen että jos nuoret on niin laiskoja niin miksi sitten kaikki töitä haluavat nuoret ei saa töitä? No vittuakos me sitä mietitään,naapurin jonne pelaa tietokonetta ja polttaa pilvee, kaikki nuoret on laiskoja tulevia taparikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä kun lukee nuorten äitien kommentteja tältä palstalta. Viha, tuomitseminen, täydellinen empatiakyvynpuute, toisen asemaan asettumisen kyvyttömyys.
Sydänmensivistys on pahasti laskusuunnassa tässä maassa. Itsekkyyden sukupolvi kasvussa.Olen käynyt tällä palstalla noin vuodesta 2005 ja noin viisi vuotta sitten aloin kiinnittämään huomiota yleiseen asenteiden jyrkkenemiseen ja tylyyteen. Ei sellaisia asenteita ollut yleisesti pinnalla vielä viime vuosikymmenen puolivälissä, jotka nyt tuntuvat olevan jokapäiväisiä. Palstan käyttäjäkunta on toki voinut myös muuttua, mutta ero on huomattava. (Ja tämä tapahtui jo ennen moderointilinjan muutosta, joten ei johdu siitä.)
Olen ollut täällä suunnilleen saman ajan ja myös huomannut tämän ilmiön. Näen tiettyjä yhtäläisyyksiä 90-luvulla syntyneiden ja sitten näiden "70-lukulaisten äitien" (jos muistatte ketjun) välillä. 90-luvulla syntyneet vaikuttavat yhtä narsistisilta kuin suuret ikäluokat.
Pessimisti tässä kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Nuorison mielipiteet ovat jyrkkiä. Ulkopuoliseksi jää jos kehtaa olla eri mieltä.
Eihän niillä idiooteilla ole edes omia mielipiteitä. Milleniaalit ja degeneraatio. Paskanuoriso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä kun lukee nuorten äitien kommentteja tältä palstalta. Viha, tuomitseminen, täydellinen empatiakyvynpuute, toisen asemaan asettumisen kyvyttömyys.
Sydänmensivistys on pahasti laskusuunnassa tässä maassa. Itsekkyyden sukupolvi kasvussa.Olen käynyt tällä palstalla noin vuodesta 2005 ja noin viisi vuotta sitten aloin kiinnittämään huomiota yleiseen asenteiden jyrkkenemiseen ja tylyyteen. Ei sellaisia asenteita ollut yleisesti pinnalla vielä viime vuosikymmenen puolivälissä, jotka nyt tuntuvat olevan jokapäiväisiä. Palstan käyttäjäkunta on toki voinut myös muuttua, mutta ero on huomattava. (Ja tämä tapahtui jo ennen moderointilinjan muutosta, joten ei johdu siitä.)
Olen ollut täällä suunnilleen saman ajan ja myös huomannut tämän ilmiön. Näen tiettyjä yhtäläisyyksiä 90-luvulla syntyneiden ja sitten näiden "70-lukulaisten äitien" (jos muistatte ketjun) välillä. 90-luvulla syntyneet vaikuttavat yhtä narsistisilta kuin suuret ikäluokat.
Pitää muuten täysin paikkansa, v.i.t.t.u mitä k.u.s.i.p.ä.ä.s.a.k.k.i.a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kappas vain! Silloin taisi olla vaihtoehtona myös se töihinmeno/työnteko toisin kuin tänä päivänä kun niitä töitä ei ole. Siis oikeisiin töihin, ei hätäapuun! Olen itsekin hätäaputyön kannalla mutta palkka pitäisi päivittää tämän päivän yhteiskuntaan sopivaksi. Tai muuten voi oikeasti nuorisolle riittää jossain vaiheessa. Lähinnä tuota taitaa olla nykyään palkkatuki, jota sitäkin kitsastellaan ja säästetään. Toivon ymmärtäneeni väärin asian, kun kuului huhuja, että viime vuonna jäi palkkatukea paljonkin käyttämättä (te-keskus sanoi sen toki loppuneen jo alkuvuodesta kun joku töitä kyseli) ja nyt käytetään tähän byrokratiaan ne työllistämisrahat joilla olisi ihmisille ollut oikeasti hyötyä.
06-07 havahduttiin tähän nuorten syrjäytymiseen mutta mitään sille ei tehty,päinvastoin,leikattiin työllisyys,mt ja päihdepalveluista. Nyt ihmetellään miksi nuoret kovettuu. Muistan itsekin kuulleeni koko lapsuuteni kuinka heti koulusta mentiin töihin,suomalainen sitä ja tätä,viinaa vaikka kaksinkäsin kuhan työt tehään ja verot maksetaan. Kyllähän siinä hetkinen meni käsitellessä sitä että maailma oli silloin eri, niitä helvetin töitä kun oli halukkaille. Vaan eipä ole ollut enää 2000 luvulla. Jos et muuta toiselle puolelle suomea 3 kk sesonkityön takia (asu asuntovaunussa/solussa jotta sinulle jäisi jotain käteen kun sesonki loppuu) tai ota puhelinmyyntiä provisiopalkalla vastaan tekee sinut näiden tuomitsijamammojen silmissä laiskaksi työnvieroksujaksi. Onneksi itsellä oli kuitenkin tukiverkosto,ne joilla ei ollut ja sai kuunnella näitä syyllistäjiä ovat nykyään rikollisia,ihan niinkun ennustinkin. En hyväksy rikollisuutta mutta pieni pala minussa ymmärtää kyllä nuorta miestä joka on 15 vuotta kuunnellut kuinka miehet tekee töitä,maksaa verot eikä perkele vieroksu töitä tietokoneella,sitten olet se tapaus joka ei töitä saa ja seuraavaksi kuuntelet kuinka nämä itsekeskeiset kusipäät haukkuvat sinua mediaa myöten laiskaksi työnvieroksujaksi. Joskus tähän saa näiltä mammoilta jopa niinkin fiksun vastauksen kun "no kun meijänki faija paino töitä pitkää päivää". En viitsi edes tuohon vastata. Suurin ryhmä vapaista työpaikoista on puhelinmyyntiä palkalla jolla ei elä kun pieni osa myyjistä (huippumyyjät). "no kyllä sitä nyt vaan pitää tehä kun munkin vanhemmat on tehny paskaa mikä niitä ei kiinnostanu ja mäkin oon hikoillu mopinkaa vaikken tykkää siivota". Menkää ny jumalauta peilin eteen ja sanokaa sama uudestaan ääneen niin että mietitte mitä sieltä suusta päästätte. Sillonku nää mammat on tuomittemassa muita niin eihän ne sitä tajua mutta kun niille sanoo että sanoisitko oikeesti omalle lapselles että sun pitää ny hei mennä valehteleen ja myymään paskaa puhelimeen koska hei jos et tee sitä niin kyllä se niin väärin mun hikipisaroita ja mun vanhempien hikipisaroita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi palauttaa, koska 6 euron tuntipalkalla ei voi maksaa vuokraa, eikä muita laskuja, saati ostaa ruokaa. Palkan pitää vastata elinkustannuksia!
Pitäisi ja pitäisi.
Ei kiinnosta sun makaronis. Oot aikuinen ihminen, keksi jotain tai kuole nälkään mutta älä tuu mun kupille valittaan.
En ihmettele. Yhteiskunta on koventunut perheitä ja nuoria kohtaan 90-luvulta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun jotkut toimittajat nostivat vauvapalstan keskusteluja omiin juttuihinsa, tänne pöllähti paljon perheettömiä ihmisiä. Omituisia naisvihasnsa ulisevia miehiä tai vihaisia veloja. Palsta ei ole enää vauvapalsta. Pakko moderoida raskaasti ja pakko pistää yöksi kiinni.
Minä taas ymmärrän nuorisoa oikein hyvin vaikka en heidän sukupolveaan olekaan. Minun nuoruudessani ei ollut globalisaatiota, kiristyviä kansainvälisiä markkinoita, halpatyövoimaa sellaisena kuin me sen nyt tunnemme. Ei tullut tuhansia muita kilpailemaan saman koulutustason työpaikoista, joita ylipäätään ei ole, ei ainakaan nuorelle kokemattomalle.
Ei se kovin ruusuista kuvaa anna jos haet täysillä töitä ja kaikki mitä saat on "valitettavasti sulle ei oo töitä" tai palstoilla huudellaan "V****n nahjus, mee töihin", niin mihin töihin ...
Sitten jos jotain tulevaisuuden uskoa valavaa kurssia pääsisit käymään niin Työkkäri ilmoittaa että rahat on loppu tältä vuodelta. Tai kun meet katsomaan mummuasi hoitokotiin niin saat kuulla että mummu ei saa tiettyjä palveluja koska on yli-ikäinen tai rahat on loppu jälleen kerran tältä vuodelta. Silti saat kuulla uutisista kuinka Suomella onkin varaa, no arvaatte varmaan mihin.
Pisteenä i päälle on nykyhallituksen idea että se onkin nuoren työttömän oma vika kun ei töitä löydy ja siitä pitää sitten rangaista etuuksien leikkauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on se, että tällaiset uusliberialistiset tyypit on aina suhteellisen köyhistä tai jostain mediaanituloperheistä ja idiootit kannattavat aatteita, jotka ovat heitä itseään vastaan. Opiskelijoista monet luennoivat kuin kuuluisivat rikkaisiin yritysjohtajiin. Kaapissa on makaronia ja sekin vähä on siellä hyvinvointiyhteiskunnan ansiosta. Ennen nuoret ovat taistelleet oikeudenmukaisuuden puolesta. Mikä näitä idiootteja vaivaa?
Tuntuu että rahvaan ja köyhien mielikuviin on tullut oikeistolaisuus. Eivät siis ymmärrä historian ja yhteiskunnan toimintaa. Koko aihe ei taida useimpia edes kiinnostaa.
Aatteen palo puuttuu. Ja viihdekulttuuri kyllästää. Kirjoja luetaan koko ajan vähemmän. Jopa koululaitos rohkaisee irti klassisesta oppimisesta kohti viihdettä ja digimaailmoja, jossa elämä on pelkkä hyvän olon tilkkutäkki. Useimmat r-nkkaavat itse kotonaan. Elämästä on tullut yksilön omien orgasmien sarjatulta.
Tätää ajatusta minä en taas hyväksy. Seehän tässä on juurikin mielenkiintoista kun vähän kaikki on markkinavetoista ja ihmistä kiihoittaavaa, niin se itse ideologia ketä kukin ajaa on ristiriidassa sitteen sen kanssa että kun keskustellaan taloudellisissta intressseistä.