Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä akateeminen kapean alan aivotyöammatin osaaja voi saada sen 18 h aktiivimallipätkätyön?

Vierailija
03.02.2018 |

Minulla on takana 20 vuotta oman alan työkokemusta ja aukoton työhistoria. En ole koskaan ollut käytännön toissä enkä suorittavissa töissä, vaan pääsin yliopintoon 18-vuotiaana ja hakeudun heti alan tutkimusprojektiin assariksi, ja siitä saakka olen toiminut vain "ajattelutöissä". Olen älykäs ja nopea ajattelija, ja siksi olen ihan menestynyt urallani, mutta käytännön asioissa ja ns. käsillä tekemisessä on surkea, valehtelematta aivan onneton tapaus. Olen sellainen "hajamielinen professori", ja sen ominaisuuden avulla voi kapean alan ajattelutöissä menestyä erittäin hyvin, olla todella taitava syväosaaja. Mutta jos laitettaisiin kaupan kassaksi vaikka, niin sotkisi vain kaiken eikä tajuaisi mistään mitään, ei edes sen ns. maalaisjärjen verran. Minun alan töitä on käytännössä vain valtion virastoissa ja kunnan virastoissa.

On mahdollista, että erään rakenneuudistuksen vuoksi meillä moni menettää vakituiset työpaikkansa, minä mukaan lukien. Olen kauhulla ajatellut tuota aktiivimallia. Mistä ihmeestä tällainen kuin minä voisi saada jonkun 18 tunnin pätkätyöpaikan tai keikkatyön? En ole koskaan kuullut, että ns. ajattelutöissä olisi sellaisia tarjolla. Ja kuka taas palkkaisi vaikkapa kassaksi tai hoitamaan lapsia ihmisen, joka selvästi ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön käsillä tehtävää tai suorittavaa työtä? Työhaluton en ollenkaan ole, voisin mielelläni vaihtelun vuoksi tehdä vaikka jotain kassahommaa, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että en olisi siinä yhtään hyvä, pahimmillaan katastrofi, vaikka olisinkin erittäin motivoitunut siihen.

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Vierailija
2/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien sijaisuudet, EilaKaisla, järjestöt, yhteisöt, palvelutalot jne.

Vierailija
4/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voisinkin mennä siivoamaa tai raksa-apulaiseksi, se olisi ihan kivaa vaihtelua ja tekisin sitä ihan mielelläni. En yhtään väheksy tai halveksu tuollaisia töitä. Mutta pointti olikin, että kuka palkkaisi minut sellaiseen? Kun minusta henkilönä näkee välittömästi, että olen hidas syvällinen ajattelija, jolla ei ole käytännön järkeä juuri ollenkaan. Ja cv:stäni näkee, että olen tehnyt koko elämäni vain ja ainoastaan vaativia hitaita ajattelutöitä. Ajokorttia minulla ei ole, koska olen aina asunut Helsingin keskustan lähistöllä. En usko, että vaikka ajaisin sen kortin, niin ajotaitoni kehittyisi hetkessä taksityön vaatimalle tasolle. Ei kai ne taksiyrittäjät ota sellaisia renkejä, jotka on vähän pihalla ajamisesta? Ap.

Vierailija
5/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset eivät oikeasti edes kuuluisi TE-toimiston asiakkaaksi.

Pitäisi luoda tälle porukalle oma järjestelmä.

Muurari, siivooja, KTM ja DI eivät hyödy samasta kurssista.

Vierailija
6/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyön välittäjissä on sellaisiakin, jotka välittävät koulutettua työvoimaa eikä raksa-apulaisia ja taksikuskeja, mutta sehän on sinulle vieras maailma.

Vierailija
7/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Vierailija
8/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien sijaisuudet voisi olla mahdollisia, jos niihin ei vaadita mitään opepätevyyttä eikä ymmärrystä lapsiryhmän kanssa toimimisesta. Olen kouluttanut aikuisia ja pitänyt luentoja kansainvälisissä konferensseissa, niin luentojen vetäminen ei minua jännitä.

Mihin nuo palvelutalot minut ottaisi?

Ymmärtääkseni yhteisöt ja järjestöt ottaa mielellään ilmaiseen vapaaehtoistyöhön, mutta ei palkkatyöhön.

Ap.

Vierailija
9/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyön välittäjissä on sellaisiakin, jotka välittävät koulutettua työvoimaa eikä raksa-apulaisia ja taksikuskeja, mutta sehän on sinulle vieras maailma.

Sittenhän aloittajalla ei ole mitään huolta.

Vierailija
10/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään järkeä tarvitse. Tekee vain mitä käsketään. En voi uskoa, ettei älykäs ihminen selviäisi siivouksesta.

Vierailija
11/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä aloittajan taustasta, mutta päivän sijaisuuksiinkin voi olla kymmeniä hakijoita

- opeopiskelija

Vierailija
12/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Kyllä minä mielelläni oppisin vaikka raksatyötä, ja kai ajan kanssa jotain oppisinkin. Mutta paljon paljon hitaammin kuin henkilö, joka on elämässään puuhaillut käytännön tekemisen parissa. Pointti edelleen on, että kuka palkkaisi tällaisen hitaan oppijan? Ap.

Vierailija
13/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, googlaa headhuntereita ja rekisteröidy niille työnhakijaksi.

Fiksuille ja koulutetuille on kysyntää, kunhan osaa koostaa ja tuottaa tekstejä ja dataa.

Unohda nuo varamiespalvelut, ne ovat siivoojille.

Vierailija
14/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle voisi tehdä tosi hyvää opetella tekemään käytännön hommia. Voisit vaikka täytellä marketissa hyllyjä tms., missä ei millään saa mitään kovin isoa katastrofia aikaiseksi.

Vierailija
15/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohitit kysymyksen. Miksi rekrytoija palkkaisi "kädettömän" akateemisen tekemään hommaa, johon soveltuu parhaiten parikymppinen välivuotta viettävä

Vierailija
16/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaisia älyttömiä pätkiä suurin osa työttömistä saa tietenkään. Oli sitten tausta mikä tahansa. Varmaan mitä enemmän ikää, sen vaikeampaa.

Kannattaa vain asennoitua tuohon että kyseessä on tavallaan automaattileikkuri työttömyysturvaan. Vuonna 2019 viimeistään tuo aktiivimalli kyllä perutaan.

Vierailija
17/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vaativa ja hidas ajattelutyö kunnalla tai valtiolla? Ei tule mieleen mitään, kaikissa töissä pitää kai saada aikaan muutakin kuin ajatuksia. Myös tutkijoiden.

Jos teet asiantuntijatyötä, voit luonnollisesti myydä osaamistasi yksityisenä konsulttina. Täytät aktiivimalli vaatimukset, kun laskutat vähintämän 250 euroa kolmessa kuukaudessa.

Vierailija
18/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että vuokratyöfirmat välittävät myös koulutettua väkeä esim. taloushallinnon osaajia. Mutta minun ammattiala ei ole sellainen, että osaisin vaikka jotain vaativia talousalan töitä tehdä. Minun ammattia voisi verrata esim. siihen, että olisi meteorologi tai egyptologi, joka on vieläpä sen alan sisällä erikoistunut erääseen spesifiin ja kapea-alaiseen yhteen juttuun. Ap.

Vierailija
19/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen enemmän mietiskelijä ja pohtija. Introvertti erakko. Mutta kun olin nuori, oli asuntopulaa ja opintolainaakaan en voinut paljoa ottaa, joten oli valittava ammatti, millä äkkiä alkaa elättämään itsensä. Joten minusta tuli apuhoitaja ja asuin alivuokralaishuoneessa. Kummasti se nälkä opetti käsillä tekemään työtä ja sairaalassa alusastioita pesemään ja kahvipöydässä sosiaaliseksi.

Eläkkeelle ei ole enää kauaa ja niin vain on leipä pöytään tullut ja asunto maksettua ja lapset kasvatettua, vaikka en saanutkaan tehdä ajatustyötä tutkimuksen parissa. Sitä oppii kaikkea, kun on pakko.

Vierailija
20/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n asemassa ainoa harkitsemisen arvoinen asia olisi oman konsulttifirman perustaminen ja yrittää myydä jotain omaan alaansa liittyviä asiantuntijapalveluja.

Toinen vaihtoehto sitten, jos löytyy joku sopiva koulutus, jolla voisi täyttää aktiivimallin ehdot.

18h:n hanttihommat kannattaa unohtaa suosiolla.