Mistä akateeminen kapean alan aivotyöammatin osaaja voi saada sen 18 h aktiivimallipätkätyön?
Minulla on takana 20 vuotta oman alan työkokemusta ja aukoton työhistoria. En ole koskaan ollut käytännön toissä enkä suorittavissa töissä, vaan pääsin yliopintoon 18-vuotiaana ja hakeudun heti alan tutkimusprojektiin assariksi, ja siitä saakka olen toiminut vain "ajattelutöissä". Olen älykäs ja nopea ajattelija, ja siksi olen ihan menestynyt urallani, mutta käytännön asioissa ja ns. käsillä tekemisessä on surkea, valehtelematta aivan onneton tapaus. Olen sellainen "hajamielinen professori", ja sen ominaisuuden avulla voi kapean alan ajattelutöissä menestyä erittäin hyvin, olla todella taitava syväosaaja. Mutta jos laitettaisiin kaupan kassaksi vaikka, niin sotkisi vain kaiken eikä tajuaisi mistään mitään, ei edes sen ns. maalaisjärjen verran. Minun alan töitä on käytännössä vain valtion virastoissa ja kunnan virastoissa.
On mahdollista, että erään rakenneuudistuksen vuoksi meillä moni menettää vakituiset työpaikkansa, minä mukaan lukien. Olen kauhulla ajatellut tuota aktiivimallia. Mistä ihmeestä tällainen kuin minä voisi saada jonkun 18 tunnin pätkätyöpaikan tai keikkatyön? En ole koskaan kuullut, että ns. ajattelutöissä olisi sellaisia tarjolla. Ja kuka taas palkkaisi vaikkapa kassaksi tai hoitamaan lapsia ihmisen, joka selvästi ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön käsillä tehtävää tai suorittavaa työtä? Työhaluton en ollenkaan ole, voisin mielelläni vaihtelun vuoksi tehdä vaikka jotain kassahommaa, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että en olisi siinä yhtään hyvä, pahimmillaan katastrofi, vaikka olisinkin erittäin motivoitunut siihen.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaativa ja hidas ajattelutyö kunnalla tai valtiolla? Ei tule mieleen mitään, kaikissa töissä pitää kai saada aikaan muutakin kuin ajatuksia. Myös tutkijoiden.
Jos teet asiantuntijatyötä, voit luonnollisesti myydä osaamistasi yksityisenä konsulttina. Täytät aktiivimalli vaatimukset, kun laskutat vähintämän 250 euroa kolmessa kuukaudessa.
Tietenkin työni tuottaa muutakin kuin ajatuksia. Erilaisia tutkimusraportteja, toimenpidesuosituksia (jotka perustuvat johonkin laajaan ja pitkään kestäneeseen selvitystyöhön) jne. Ap.
Mene siivoamaan tai perusta itse se siivousfirma. Jos sun ajatustyölle ei ole tarvetta, niin sille ei ole vaikka olisit kuinka hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle voisi tehdä tosi hyvää opetella tekemään käytännön hommia. Voisit vaikka täytellä marketissa hyllyjä tms., missä ei millään saa mitään kovin isoa katastrofia aikaiseksi.
Et ymmärrä ollenkaan aloitukseni pointtia etkä kysymystäni.
Minä mielelläni tekisin vaikka hyllyjen täyttämistä, kyse ei ole siitä.
Vaan siitä, että kuka palkkaisi minunlaisen ihmisen sellaiseen.
Ap.
Ap kertoi kouluttaneensa aikuisia ja luennoineensa konferensseissa. Sitten vain ryhdyt tekemään samaa keikkaluonteisesti. Jos luennoille on kysyntää, myyt tietysti luentoja ja koulutuksia. Yksi koulutus kolmessa kuukaudessa ja pääset laskuttamaan pari sataa.
Vierailija kirjoitti:
Mene siivoamaan tai perusta itse se siivousfirma. Jos sun ajatustyölle ei ole tarvetta, niin sille ei ole vaikka olisit kuinka hyvä.
Kuvitteletko todella, että siivoamaan vain mennään? Tai kai sitä voi vain mennä jonnekin siivoilemaan, mutta jos ei kukaan siitä maksa palkkaa niin yhtä tyhjän kanssa se on. Ei siivoustyöhönkään palkata ketä vain.
Olen varma, että aloittaja oppii lajittelemaan elektroniikkaromua kierrätyskeskuksessa 9€:n korvausta vastaan kun kieltäytyminen aiheuttaisi kolmen kuukauden karenssin. Siellä ei odoteta kovin kummoista työpanostakaan. 😂
Ap, ryhdy konsultiksi. Konsultit tekevät juurikin selvityksiä ja toimenpidesuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi kouluttaneensa aikuisia ja luennoineensa konferensseissa. Sitten vain ryhdyt tekemään samaa keikkaluonteisesti. Jos luennoille on kysyntää, myyt tietysti luentoja ja koulutuksia. Yksi koulutus kolmessa kuukaudessa ja pääset laskuttamaan pari sataa.
Kyllä minä voisin noin tehdä, mutta ostajia ei olisi. Kouluttaminen on kuulunut erääseen palkkatyöhöni, ja luennoilla olijat eivät maksaneet siitä mitään. Ei myöskään konferenssin järjestäjät maksa luennoitsijoille. Eli kysyntää periaatteessa olisi, mutta alan rakenne on sellainen, että niistä luennoista ei makseta. Ap.
Käsistään kätevä kirjoitti:
Olen varma, että aloittaja oppii lajittelemaan elektroniikkaromua kierrätyskeskuksessa 9€:n korvausta vastaan kun kieltäytyminen aiheuttaisi kolmen kuukauden karenssin. Siellä ei odoteta kovin kummoista työpanostakaan. 😂
Luultavasti opinkin. Mutta koska siihen samaan hommaan on 30 muutakin hakijaa, jotka ovat siihen parempia kuin minä, niin miksi minut siihen valittaisiin? Ap.
Aloittaja latelee kaikkia tekosyitä uskotellakseen itelle, ettei paskaduuniin tarvitsisi mennä. Niele tappiosi ja ota vastaan se paskaduuni. Kyllä niitä kaikki osaa tehdä. Ei ole veronmaksajien hommaa kustantaa sun tutkiskelua jossain virastossa, jos sille ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien sijaisuudet, EilaKaisla, järjestöt, yhteisöt, palvelutalot jne.
Opettajien sijaisuudet voisi olla mahdollisia, jos niihin ei vaadita mitään opepätevyyttä eikä ymmärrystä lapsiryhmän kanssa toimimisesta. Olen kouluttanut aikuisia ja pitänyt luentoja kansainvälisissä konferensseissa, niin luentojen vetäminen ei minua jännitä.
Mihin nuo palvelutalot minut ottaisi?
Ymmärtääkseni yhteisöt ja järjestöt ottaa mielellään ilmaiseen vapaaehtoistyöhön, mutta ei palkkatyöhön.
Ap.
Osaamisesi riittäisi varmaankin yläkouluun tai lukioon, niissä ei varsinaisesti toimita lapsiryhmien kanssa? Sijaisen paikkoja on tietysti vaikea saada, mutta kun kerran saa jalan oven väliin, niin jatkossa on helpompaa. Ja kun kerran sijaisiksi kelpaavat vain ylioppilastutkinnon suorittaneet, niin miksei myös enemmän koulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti opinkin. Mutta koska siihen samaan hommaan on 30 muutakin hakijaa, jotka ovat siihen parempia kuin minä, niin miksi minut siihen valittaisiin? Ap.
Ei sinne haeta vaan työkkäri määrää karenssin uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle voisi tehdä tosi hyvää opetella tekemään käytännön hommia. Voisit vaikka täytellä marketissa hyllyjä tms., missä ei millään saa mitään kovin isoa katastrofia aikaiseksi.
Et ymmärrä ollenkaan aloitukseni pointtia etkä kysymystäni.
Minä mielelläni tekisin vaikka hyllyjen täyttämistä, kyse ei ole siitä.
Vaan siitä, että kuka palkkaisi minunlaisen ihmisen sellaiseen.
Ap.
No mene kysymään josko joku sinut palkkaisi. Ihme jankkaamista sinulla. En usko ollenkaan tuohon, ettei ihminen oppisi tekemään käytännön työtä, jos on pakko. Pitää tarttua toimeen eikä jäädä pyörittämään jotain ihmeellisiä ajatuskuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja latelee kaikkia tekosyitä uskotellakseen itelle, ettei paskaduuniin tarvitsisi mennä. Niele tappiosi ja ota vastaan se paskaduuni. Kyllä niitä kaikki osaa tehdä. Ei ole veronmaksajien hommaa kustantaa sun tutkiskelua jossain virastossa, jos sille ei ole tarvetta.
Montako kertaa pitää sanoa, että ihan mielelläni menisin "paskaduuniin", jotta se menee sinulle jakeluun?
Ongelma on se, että kuka hullu minut palkkaisi paskaduuniin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaativa ja hidas ajattelutyö kunnalla tai valtiolla? Ei tule mieleen mitään, kaikissa töissä pitää kai saada aikaan muutakin kuin ajatuksia. Myös tutkijoiden.
Jos teet asiantuntijatyötä, voit luonnollisesti myydä osaamistasi yksityisenä konsulttina. Täytät aktiivimalli vaatimukset, kun laskutat vähintämän 250 euroa kolmessa kuukaudessa.
Tietenkin työni tuottaa muutakin kuin ajatuksia. Erilaisia tutkimusraportteja, toimenpidesuosituksia (jotka perustuvat johonkin laajaan ja pitkään kestäneeseen selvitystyöhön) jne. Ap.
Konehan se tolastot vääntää valmiiksi nykyään, mitä ajateltavaa siinä on? Kirjoitat raportit sen mukaan.
Kuulostaa nyt vähän erikoiselta nämä selitykset.
Jos osaamisestasi nyt maksetaan, en käsitä mikset voisi tehdä samaa myymällä palveluitasi kunnille tai valtiolle. Jos menetät työsi, eikö missään tarvita enää osaamistasi niin että voit työllistyä mitenkään? Sitten pitää kouluttautua uudelleen jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne haeta vaan työkkäri määrää karenssin uhalla.
No jos noin on, että työkkäri hankkii sen aktiivimallin mukaisen 18 h työpaikan ja jopa määrää sinne, niin eihän sitten ole mitään ongelmaa. Sen kuin menee, ja asia hoidettu.
Olin vain käsittänyt, että niin ei käy, vaan ihmisen itse pitää hankkia se paikka, ja tapella niistä vähäisistä paikoista kymmenien muiden kanssa.
Ap.
Jos joku ei pysty päivässä oppimaan hyllyjen täyttöä, niin silloin on jo päässä vikaa.
Haet jonnekin isoon tavarataloon kt-puolelle, ei tarvitse edes päiväyksistä välittää. Sen kun heittelee tavaraa hyllyyn rikkomatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaamisestasi nyt maksetaan, en käsitä mikset voisi tehdä samaa myymällä palveluitasi kunnille tai valtiolle. Jos menetät työsi, eikö missään tarvita enää osaamistasi niin että voit työllistyä mitenkään? Sitten pitää kouluttautua uudelleen jos näin on.
Osaamisestani maksetaan kyllä, mutta vain sellaisten pitkähköjen projektin osalta. Ei minun alan hommia kukaan tee muutaman tunnin siellä, toisen täällä, vaan kaikki tekeminen vaatii laajaa perehtymistä ja kuukausien työtä. Rakenneuudistuksen vuoksi meidän alan työpaikat vähenee ja jatkossa tulee olemaan useita alan osaajia per yksi vapaa työpaikka. Varmaan minun pitääkin kouluttautua uudelleen, mutta vaatii vähän miettimistä, että mille alalle ja miten rahoitan ne opinnot työttömänä pienen lapsen äitinä, joka on käyttänyt kaikki opintotukensa aiempiin opintoihin. Mutta nyt mietin sitä aktiivimallia. Ap.
Tuolla asenteella edessäsi on synkkä ja köyhä tulevaisuus. Voimia!