Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä akateeminen kapean alan aivotyöammatin osaaja voi saada sen 18 h aktiivimallipätkätyön?

Vierailija
03.02.2018 |

Minulla on takana 20 vuotta oman alan työkokemusta ja aukoton työhistoria. En ole koskaan ollut käytännön toissä enkä suorittavissa töissä, vaan pääsin yliopintoon 18-vuotiaana ja hakeudun heti alan tutkimusprojektiin assariksi, ja siitä saakka olen toiminut vain "ajattelutöissä". Olen älykäs ja nopea ajattelija, ja siksi olen ihan menestynyt urallani, mutta käytännön asioissa ja ns. käsillä tekemisessä on surkea, valehtelematta aivan onneton tapaus. Olen sellainen "hajamielinen professori", ja sen ominaisuuden avulla voi kapean alan ajattelutöissä menestyä erittäin hyvin, olla todella taitava syväosaaja. Mutta jos laitettaisiin kaupan kassaksi vaikka, niin sotkisi vain kaiken eikä tajuaisi mistään mitään, ei edes sen ns. maalaisjärjen verran. Minun alan töitä on käytännössä vain valtion virastoissa ja kunnan virastoissa.

On mahdollista, että erään rakenneuudistuksen vuoksi meillä moni menettää vakituiset työpaikkansa, minä mukaan lukien. Olen kauhulla ajatellut tuota aktiivimallia. Mistä ihmeestä tällainen kuin minä voisi saada jonkun 18 tunnin pätkätyöpaikan tai keikkatyön? En ole koskaan kuullut, että ns. ajattelutöissä olisi sellaisia tarjolla. Ja kuka taas palkkaisi vaikkapa kassaksi tai hoitamaan lapsia ihmisen, joka selvästi ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön käsillä tehtävää tai suorittavaa työtä? Työhaluton en ollenkaan ole, voisin mielelläni vaihtelun vuoksi tehdä vaikka jotain kassahommaa, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että en olisi siinä yhtään hyvä, pahimmillaan katastrofi, vaikka olisinkin erittäin motivoitunut siihen.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Heh heh. Ei noihin hommiin niin vain mennä.

En ole aloittaja, mutta aika lailla samassa tilanteessa. Ajokorttia ei ole eikä tule, joten taksihommat poissuljettu. Tiedän että olisin surkea kuski.

Paljon muuta sitten onkin mitä voisin tehdä. Etenkin keittiöhommat sujuu, hygieniapassia tosin ei ole mutta senhän voin suorittaa jo se on työnsaannin ehto. Mutta luuletko että johonkin keittolaan noin vain otetaan keikkahommiin?

Siivoojaksi en ole päässyt, suunnilleen naurettu pihalle kun olen kysynyt. 

Raksalle taitaa viitosella alkava ikä olla aika paha este jo, ja sama taitaa olla monessa muussakin ruumiillista kuntoa vaativissa tehtävissä. Omasta puolestani voin kyllä tehdä niitä.

Vierailija
122/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle voisi tehdä tosi hyvää opetella tekemään käytännön hommia. Voisit vaikka täytellä marketissa hyllyjä tms., missä ei millään saa mitään kovin isoa katastrofia aikaiseksi.

Tykkään kyllä kaikenlaisesta järjestelystä. Miten markettiin hakeudutaan hyllyntäyttäjäksi, ts. mitä kautta rekrytoivat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n asemassa ainoa harkitsemisen arvoinen asia olisi oman konsulttifirman perustaminen ja yrittää myydä jotain omaan alaansa liittyviä asiantuntijapalveluja.

Toinen vaihtoehto sitten, jos löytyy joku sopiva koulutus, jolla voisi täyttää aktiivimallin ehdot.

18h:n hanttihommat kannattaa unohtaa suosiolla.

Koulutuksia olisi, mutta kun niihin ei saa työttömänä osallistua!

Tuo konsulttihomma vaatisi sen, että olisi markkinoista jotakin hajua. Minäkin olen vain ohjelmoinut aina, mutta en minä tiedä, miten sitä voisi markkinoida firmoille konsulttina. Yrittäjänä pitää osata muutakin kuin se ydinosaamisensa.

Vierailija
124/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Oletat suoraan, että menetät työsi JA sinusta tulee työtön. Miten uskot näin jos tähän mennessä olet aina saanut työtä? Todennäköisempää on, että menetät työsi JA löydät uuden tilalle. Älä siis tuhlaa aikaasi aktiivimallin ajatteluun vaan tee se vasta sitten jos todella menetät työsi ja sinusta tulee työtön etkä löydä mitään tilalle

Vierailija
125/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Oletat suoraan, että menetät työsi JA sinusta tulee työtön. Miten uskot näin jos tähän mennessä olet aina saanut työtä? Todennäköisempää on, että menetät työsi JA löydät uuden tilalle. Älä siis tuhlaa aikaasi aktiivimallin ajatteluun vaan tee se vasta sitten jos todella menetät työsi ja sinusta tulee työtön etkä löydä mitään tilalle

Lapsi on flunssassa ja eilen oli se aktiivimalliin liittyvä lakkopäivä, joten se malli nyt on vain pyörinyt mielessä tässä kun kotosalla olen enkä voi lähteä minnekään. En mieti vain itseäni, vaan kaikkia akateemisia, jotka myös joutuvat sen aktiivimallin kohteeksi. Tietenkin ymmärrän, että aktiivimalli voi olla vielä kamalampi jollekin muulle kuin akateemiselle, mutta minä nyt vain satuin miettimään vastaavia ihmisiä kuin itse olen. Ap.

Vierailija
126/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen tätä väittämää ettei akateemisia muka palkata hanttihommiin. Itseltäni kun löytyy ylempi korkeakoulututkinto. Valmistumisestani on jo 12 vuotta, ja koskaan en ole tehnyt päivääkään mitään sellaista työtä, johon vaadittaisiin jonkinasteista koulutusta. Koko ajan olen tehnyt hanttihommia laidasta laitaan, eikä minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia niitä saada.

Minkä alan tutkinto ja millaisia hanttihommia? Ja paljonko sinulla on ikää?

Luulen (en tiedä), että jos hanttihommilla uransa tutkinnon jälkeen aloittaa, sitä rataa on myös helpompi jatkaa, kun on näyttöä että niistä selviää. Vaikeammaksi menee, jos on vuosia tai vuosikymmeniä tehnyt oman alan töitä. 

Itse tein aikoinaan opiskelun ohessa avustavia toimistotehtäviä, ts. ihan aivotonta esim. tallennustyötä jota silloin oli saatavilla (no, aakkoset piti osata). Kelpaisi edelleen, mutta nykyään sitä ei saa. Ja esim. oikein mielelläni jossakin toimistossa olisin Excel-apurina kun ohjelman hyvin hallitsen, mutta eipä tarvita. Mutta luulenpa että jos olisin jatkanut valmistumisen jälkeenkin noissa opiskeluaikaisissa duuneissani, niin ei nyt olisi mitään ongelmaa saada niitä, vaikka tutkinto onkin "rasitteena".

Lisäksi oman tuttavapiirin perusteella näyttäisi, että humanistit helpommin saavat hanttihommia. Tiedän ainakin siivoavan kielten kandin ja hoitoalan keikkaa heittävän historian maisterin. (Tuota kielityyppiä ihmettelen sikäli että esim. sujuvasti venäjää puhuva ja kirjoittava maassa asunutkin tyyppi ei kelpaa mihinkään vientiyritykseen. Kertonee jotakin niistä yrityksistä.)

Vierailija
127/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä työkkäristä: me ainakin olemme tajunneet ap:n kuvaaman ongelman, vaikka täällä nyt moni yrittää kääntää asian niin päin että ap on liian kermaperse hanttihommiin. Perusduunarin on huomattavasti helpompi saada aktiivimallin tunnit täyteen kuin akateemisen. Todellakaan ei välttämättä tuolla taustalla saa mitään hyllytyshommaa, vuokrafirma ottaa ennemmin ne nuoret tai duunarit kuin mitään vesistösuunnittelijaa.

Muissa aktiivimalliketjuissa joka toinen sanoo ettei töitä vain ole, mihin voisi mennä. Tässä ketjussa niitä on pilvin pimein 🤔

Ap:lle vinkiksi, pk-seudulla on varmasti akateemisille suunnattua työnhakuvalmennusta tarjolla, aloita siitä. Saat pohdittua oman osaamisen hyödyntämistä ja markkinointia jonkun ulkopuolisen kanssa ja aktivointiehtokin tulee hoidettua.

Meillä ollaan ainakin sitä mieltä, että aktiivimalli on syvältä, mutta minkäs teet.

Vierailija
128/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monella vastaajalla ihan ihme käsitykset siitä millaisia töitä on tarjolla.

*opettajaksi ala-tai yläkouluun tai lukioon EI PÄÄSE ellei ole suorittanut aineenopettajan pätevyyttä joka sisältää opettajan pedagogiset opinnot. Eli tilanne on se että ihminen joka on pätevä luennoimaan tohtorikoulutettaville yliopistossa ei yleensä ole pätevä opettamaan ekaluokkalaisia lukemaan.

*siivoojilla on nykyään yleensä tutkinto, esim. laitoshuoltajan tutkinnossa on jopa erikoistumisopintoja (esim. huonekasvien hoito, sairaalan siivous). Ei niihinkään hommiin vain mennä.

*kassatyöhön pyrin itse noin 10v sitten hyvillä maisterinpapereilla apurahapätkien välissä. En päässyt. Kassatyöntekijältä odotettiin mm. nopeutta ja näppäryyttä, sitä että pääsee töihin hyvin lyhyellä varoitusajalla eli jos on säännöllinen harrastus tai pieni lapsi jolle pitäisi järkätä hoitopaikka, niin se on heti miinusta työhaastattelussa. Yleensä kassatyöntekijöiksikin on nykyään tarjolla ihmisiä joilla on kaupan alan perustutkinto. 

*varastohommat on pitkälle robotisoitu, harvat työpaikat menevät luonnollisesti logistiikka-alan koulutuksen ja/tai pitkän työkokemuksen omaaville vanhoille työntekijöille

*tarjoilija on ammattitutkintonimike. Elintarvikkeiden kanssa tekemisissä olevilla on oltava hygieniapassi ja mielellään myös alalta vähintään peruskoulutus.

*puhelinmyynnissä on epävarma tulotaso, paljon täysin epäluotettavia työnantajia ja lisäksi työ on henkisesti raskasta eikä sovi yhtään ihmiselle jolla ei ole myyntimiehen taitoja.

Ei nykyään enää oikein ole sellaisia hanttihommia joita kuka tahansa voisi lähteä tekemään tuosta vaan, eikä etenkään sellaisia hommia joihin ei olisi tarjolla täsmäkoulutettua työtöntä. Joka paikasta on irtisanottu ja tehostettu tällaiset hommat muiden töiden ohessa tehtäviksi, sikäli kun niitä on jäljellä.

Akateemisten ongelma on paitsi se että sopivia työpaikkoja on vähän ja monella alalla työnteosta ei haluta maksaa, myös se että työnantajilla on ennakkoluuloja tai eivät halua itseään paremmin koulutettua alaisekseen. Esimerkiksi kirjoituksista alan lehtiin pääsääntöisesti ei makseta, ei edes toimitustyöstä, luennoista maksetaan muutama hassu euro jos sitäkään jne. Valtion säästötalkoot ovat vähentäneet konsulttipalveluihin ja projekteihin käytettävissä olevia rahoja reilusti, joten konsultiksi ryhtyvä tarvitsee käytännössä valmiin asiakaspohjan, usein ulkomailta. Suomalaiset yritykset eivät palkkaa konsultteja yhden hengen firmoista ihan helposti.

Kun sopivasti koulutettuja täsmäosaajia alempitasoisiin hommiin on, ei ole mitään syytä palkata akateemista jolla ei ole kyseisen alan osaamista.

Kaikki ei taida tajuta, miten paljon työttömiä on. 

Vierailija
129/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä työkkäristä: me ainakin olemme tajunneet ap:n kuvaaman ongelman, vaikka täällä nyt moni yrittää kääntää asian niin päin että ap on liian kermaperse hanttihommiin. Perusduunarin on huomattavasti helpompi saada aktiivimallin tunnit täyteen kuin akateemisen. Todellakaan ei välttämättä tuolla taustalla saa mitään hyllytyshommaa, vuokrafirma ottaa ennemmin ne nuoret tai duunarit kuin mitään vesistösuunnittelijaa.

Muissa aktiivimalliketjuissa joka toinen sanoo ettei töitä vain ole, mihin voisi mennä. Tässä ketjussa niitä on pilvin pimein 🤔

Ap:lle vinkiksi, pk-seudulla on varmasti akateemisille suunnattua työnhakuvalmennusta tarjolla, aloita siitä. Saat pohdittua oman osaamisen hyödyntämistä ja markkinointia jonkun ulkopuolisen kanssa ja aktivointiehtokin tulee hoidettua.

Meillä ollaan ainakin sitä mieltä, että aktiivimalli on syvältä, mutta minkäs teet.

Kiitos sinulle ymmärtämisestä ja tsemppaamisesta. Olipa kiva kuulla, että edes joku järjestelmässä työskentelevä tajuaa pointtini, vaikka kansan suurista riveistä suuri osa tosiaan taitaa pitää minua vain kermaperseenä. Kivaa talven jatkoa sinulle ja tsemppiä työhösi, tiedän, että ei se teidänkään osa ole helppo, koska ylhäältä päin teidät työntekijät pakotetaan aika ristiriitaisin tilanteisiin. Ap. 

Vierailija
130/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi täyttää sen ensimmäisen aktiivisuusvaatimuksen työkkärin cv-kurssilla.

Sikäli kuin pääsee kurssille. Täällä ne ovat ihan täynnä, kaikkia ei voida ottaa. Akateemisista (olen itsekin) on suoraan sanottu, että katsotaan että osaavat itse työllistää itsensä, palveluja ei tarjota. 

Vierailija
131/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Ohitit kysymyksen. Miksi rekrytoija palkkaisi "kädettömän" akateemisen tekemään hommaa, johon soveltuu parhaiten parikymppinen välivuotta viettävä

Meillä töissä esim olisi aina silloin tällöin parin päivän kiire. Joku tilaus pitää saada lähtemään nyt eikä ensi viikolla ja siihen tarvitsee esim pakata (ensin tehdä se pahviloota ja sitten pakata tuote ’muovimuotissa’ sisään ja laittaa tarrat päälle ja muovipussiin) vaikkapa 10000 tuotetta. Normi miehitys meillä hoitaa hyvin normitilanteet, joteneme voi tällä hetkellä palkata ketään varmoille tunneille, mutta tällaisessa ylläritilanteessa palkkaisimme mielellään APn. (Nyt yrittäjä puolisoineen tekee vaikka koko yön sitä hommaa jos työntekijöistä ei saada ylitöihin).

Ongelma on se, ettei ole mitään systeemiä, missä firmat voisivat ilmoittaa, että meillä olisi nyt tällainen työ tarjolla, nopein saa paikan, ja joku saisi siinä aktiivisuustunnit täyteen vaikka olisi vähän introvertimpikin eikä kehtaisi kulkea ympäri kyliä kaikilta niitä työtunteja kinuamassa.

Vuokratyöfirmat ovat olemassa tällaisia henkilöstötarpeita varten.

Juu varmaan, mutta ilmeisesti meidän pomo on vähän ’vanhan liiton mies’ eikä kannata vuokratyöfirmoja (+siinä täytyisi olla ennakoinut ja tehnyt sopimuksen vt-firman kanssa, ei kai sinnekään kukaan uusi voi vaan soittaa että nyt tarvitaan joku. Kai niilläkin on joku selvitys siitä, että firmalta kanssa saamme palkkasaatavat?). Mutta tämä oli tavallaan ohi mun pointin -’mun pointti oli, että Suomi on täynnä ihmisiä, joilla ei ole laajaa ystäväpiiriä ja valtaisaa verkostoa, keneltä kysellä niitä aktiivisuustunteja, ja moni on vielä kovin arka ja introvertti - minusta pitäisi olla joku Appi mihin työnantajat voisivat ilmoittaa mahdollisia aktiivisuustunteja ja sieltä kuka vaan voisi napata itselleen ne tarvittavat tunnit (ja kun olisi napannut sen 18 menisi Appi siltä ihmiseltä loppujakoksi jumiin niin että jokainen oikeasti voisi hyödyntää vain sen 18h + jos työnantaja löytäisi ’helmen’ joutuisi hän palkkaamaan sen ihmisen tunneiksi ihan oikeesti. Minusta tämä olisi reilua, ja niitten tuntien nappaaminen sieltä olisi myös aitoa aktiivisuutta.

No ei vuokrafirmasta palkkaamiseen kai kovin suurta ennakointia vaadita, tekee sopimuksen ja kertoo tai soittaa myöhemmin millaisia työntekijöitä tarvitsee ja montako.

Eiköhän samalle viikolle jo työntekijöitä järjesty.

Vierailija
132/135 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko samaa mieltä, että suomalainen korkealaatuinen yliopistokoulutus antaa laaja-alaisen pohjan toimia työelämässä monenlaisilla aloilla ja siirtyä tarvittaessa kitkattomasti uudenlaisiin työtehtäviin.

Minun professorini ainakin sanoi aikoinaan, että ammattimies putoaa aina jaloilleen.

Vierailija
133/135 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä alueella ainakin haetaan työkkärissä jatkuvasti akateemisiakin pätkätöihin. No ei sitä 18 tuntia, mutta määräaikaisiin tehtäviin. Esimerkiksi Kelalla ja Ely-keskuksilla on yleensä pelkkiä määräaikaisia töitä tarjolla. Omalla alallani on paljon harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja tarjolla. Ja sitä "puhelinmyyntityötä" löytyy myös joillakin erityisaloilla. Ei kaikki pätkätyöt ja hanttihommat ole mäkkärissä ja siivousalalla. 

Vierailija
134/135 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voisinkin mennä siivoamaa tai raksa-apulaiseksi, se olisi ihan kivaa vaihtelua ja tekisin sitä ihan mielelläni. En yhtään väheksy tai halveksu tuollaisia töitä. Mutta pointti olikin, että kuka palkkaisi minut sellaiseen? Kun minusta henkilönä näkee välittömästi, että olen hidas syvällinen ajattelija, jolla ei ole käytännön järkeä juuri ollenkaan. Ja cv:stäni näkee, että olen tehnyt koko elämäni vain ja ainoastaan vaativia hitaita ajattelutöitä. Ajokorttia minulla ei ole, koska olen aina asunut Helsingin keskustan lähistöllä. En usko, että vaikka ajaisin sen kortin, niin ajotaitoni kehittyisi hetkessä taksityön vaatimalle tasolle. Ei kai ne taksiyrittäjät ota sellaisia renkejä, jotka on vähän pihalla ajamisesta? Ap.

Tässä sanot että olet hidas ajattelija. Ensimmäisessä viestissäsi sanoit että nopea ajattelija. Kummin?

Jokatapauksessa olen itse samanlainen. Hidas ajattelija. Kun pitää toimia nopeasti menen kömpelöksi ja lamaannun. Kuitenkin olen nyt työssä joka ei sovi luonteelleni ja se näkyy ja tuntuu. Käytännön järkeä ei vaan riitä-

Vierailija
135/135 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja latelee kaikkia tekosyitä uskotellakseen itelle, ettei paskaduuniin tarvitsisi mennä. Niele tappiosi ja ota vastaan se paskaduuni. Kyllä niitä kaikki osaa tehdä. Ei ole veronmaksajien hommaa kustantaa sun tutkiskelua jossain virastossa, jos sille ei ole tarvetta.

Montako kertaa pitää sanoa, että ihan mielelläni menisin "paskaduuniin", jotta se menee sinulle jakeluun?

Ongelma on se, että kuka hullu minut palkkaisi paskaduuniin.

Ap.

No käypä kysymässä niiltä, jotka palkkauksesta päättävät. Jos et ole yrittänyt vielä edes hakea noita töitä ei ole oikeutettua sanoa että kukaan ei palkkaisi sinua.

Mutta en minä halua hampurilaisbaariin tai kassaksi yhtään enemmäksi aikaa kuin se 18h/3kk, jonka teen kyllä ihan mielelläni. Aion työllistyä oman alan työhön tai muuhun akateemiseen parempipalkkaiseen työhön, jossa nytkin olen. Jos jään työttömäksi, niin elän ansiosidonnaisella, ja uskon, että saan jonkun akateemisen työn ennen kuin ansiosidonnainen kokonaan loppuu. Mutta aktiivimallin takia minun pitäisi tehdä jotain työtä (mitä tahansa työtä) se 18 h. Mutta ei enempää, että en menettäisi ansiosidonnaistani ja joutuisi matalapalkka-alalle vakityöhön. Ap.

Sinä et halua, ja siinäpä vasta se ongelma. Senkus työllistyt akateemiseen parempipalkkaiseen työhön, sehän on kaikille ihan ok. Mutta jos niitä töitä ei nyt vaan ole tarjolla, joudut ehkä ottamaan jotain muuta.