Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä akateeminen kapean alan aivotyöammatin osaaja voi saada sen 18 h aktiivimallipätkätyön?

Vierailija
03.02.2018 |

Minulla on takana 20 vuotta oman alan työkokemusta ja aukoton työhistoria. En ole koskaan ollut käytännön toissä enkä suorittavissa töissä, vaan pääsin yliopintoon 18-vuotiaana ja hakeudun heti alan tutkimusprojektiin assariksi, ja siitä saakka olen toiminut vain "ajattelutöissä". Olen älykäs ja nopea ajattelija, ja siksi olen ihan menestynyt urallani, mutta käytännön asioissa ja ns. käsillä tekemisessä on surkea, valehtelematta aivan onneton tapaus. Olen sellainen "hajamielinen professori", ja sen ominaisuuden avulla voi kapean alan ajattelutöissä menestyä erittäin hyvin, olla todella taitava syväosaaja. Mutta jos laitettaisiin kaupan kassaksi vaikka, niin sotkisi vain kaiken eikä tajuaisi mistään mitään, ei edes sen ns. maalaisjärjen verran. Minun alan töitä on käytännössä vain valtion virastoissa ja kunnan virastoissa.

On mahdollista, että erään rakenneuudistuksen vuoksi meillä moni menettää vakituiset työpaikkansa, minä mukaan lukien. Olen kauhulla ajatellut tuota aktiivimallia. Mistä ihmeestä tällainen kuin minä voisi saada jonkun 18 tunnin pätkätyöpaikan tai keikkatyön? En ole koskaan kuullut, että ns. ajattelutöissä olisi sellaisia tarjolla. Ja kuka taas palkkaisi vaikkapa kassaksi tai hoitamaan lapsia ihmisen, joka selvästi ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön käsillä tehtävää tai suorittavaa työtä? Työhaluton en ollenkaan ole, voisin mielelläni vaihtelun vuoksi tehdä vaikka jotain kassahommaa, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että en olisi siinä yhtään hyvä, pahimmillaan katastrofi, vaikka olisinkin erittäin motivoitunut siihen.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei pysty päivässä oppimaan hyllyjen täyttöä, niin silloin on jo päässä vikaa.

Haet jonnekin isoon tavarataloon kt-puolelle, ei tarvitse edes päiväyksistä välittää. Sen kun heittelee tavaraa hyllyyn rikkomatta mitään.

Miten tuollaiseen pääsee? Kelpaisi. t. opiskelija

Vierailija
42/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei pysty päivässä oppimaan hyllyjen täyttöä, niin silloin on jo päässä vikaa.

Haet jonnekin isoon tavarataloon kt-puolelle, ei tarvitse edes päiväyksistä välittää. Sen kun heittelee tavaraa hyllyyn rikkomatta mitään.

Mielelläni menen hyllyttämään. Mutta miksi vaikka stocka palkkaisi minut hyllyttämään, kun heille hakee hyllyttämään myös 20 nuorempaa ja soveltuvampaa? Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin saada kutsuja haastatteluihin, kun otin akateemiset opinnot cv:stä pois. Tosin helpotti, että olin niiden ohella tehnyt hanttihommia. Totuus on, että akateemisia syrjitään työnhaussa "tavallisilla" aloilla.

Vierailija
44/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla kerran nyt on töitä, niin voisitko ihan vaikka harrastuksen vuoksi opiskella avoimessa jotain, mikä varsinaisen koulutuksesi lisäksi voisi parantaa työllistymismahdollisuuksiasi? Tai jos jäät työttömäksi, voit myös jatkaa opiskelujasi, parhaassa tapauksessa työttömyyskorvauksella. Tai opintotuella, jolloin ei tarvitse välittää te-toimiston vaatimuksista lainkaan.

Vierailija
45/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että. On se akateemiselle kova kolaus pudota alemmalle levelille tyhjentämään roskiksia :D

Vierailija
46/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien sijaisuudet, EilaKaisla, järjestöt, yhteisöt, palvelutalot jne.

Opettajien sijaisuudet voisi olla mahdollisia, jos niihin ei vaadita mitään opepätevyyttä eikä ymmärrystä lapsiryhmän kanssa toimimisesta. Olen kouluttanut aikuisia ja pitänyt luentoja kansainvälisissä konferensseissa, niin luentojen vetäminen ei minua jännitä.

Mihin nuo palvelutalot minut ottaisi?

Ymmärtääkseni yhteisöt ja järjestöt ottaa mielellään ilmaiseen vapaaehtoistyöhön, mutta ei palkkatyöhön.

Ap.

Meillä aikuiskoulutuskeskuksessa on jatkuvasti pulaa pätevistä konsulteista pitämään tunteja. Ei tarvitse olla pedapätevä, kunhan osaa puhua, tuntee aiheen jota opettaa ja on edes kohtuullinen ihmisten kanssa.

Vierailija
47/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla aikaa etsiä töitä. Ansiosidonnaisen leikkaus ei ole kova pala, koska sulla on säästöjä, omaisuutta ja ansiosidonnainen on aika paljon enemmän kuin se normi 500€.

Vierailija
48/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Ohitit kysymyksen. Miksi rekrytoija palkkaisi "kädettömän" akateemisen tekemään hommaa, johon soveltuu parhaiten parikymppinen välivuotta viettävä

Meillä töissä esim olisi aina silloin tällöin parin päivän kiire. Joku tilaus pitää saada lähtemään nyt eikä ensi viikolla ja siihen tarvitsee esim pakata (ensin tehdä se pahviloota ja sitten pakata tuote ’muovimuotissa’ sisään ja laittaa tarrat päälle ja muovipussiin) vaikkapa 10000 tuotetta. Normi miehitys meillä hoitaa hyvin normitilanteet, joteneme voi tällä hetkellä palkata ketään varmoille tunneille, mutta tällaisessa ylläritilanteessa palkkaisimme mielellään APn. (Nyt yrittäjä puolisoineen tekee vaikka koko yön sitä hommaa jos työntekijöistä ei saada ylitöihin).

Ongelma on se, ettei ole mitään systeemiä, missä firmat voisivat ilmoittaa, että meillä olisi nyt tällainen työ tarjolla, nopein saa paikan, ja joku saisi siinä aktiivisuustunnit täyteen vaikka olisi vähän introvertimpikin eikä kehtaisi kulkea ympäri kyliä kaikilta niitä työtunteja kinuamassa.

Vierailija
49/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaamisestasi nyt maksetaan, en käsitä mikset voisi tehdä samaa myymällä palveluitasi kunnille tai valtiolle. Jos menetät työsi, eikö missään tarvita enää osaamistasi niin että voit työllistyä mitenkään? Sitten pitää kouluttautua uudelleen jos näin on.

Osaamisestani maksetaan kyllä, mutta vain sellaisten pitkähköjen projektin osalta. Ei minun alan hommia kukaan tee muutaman tunnin siellä, toisen täällä, vaan kaikki tekeminen vaatii laajaa perehtymistä ja kuukausien työtä. Rakenneuudistuksen vuoksi meidän alan työpaikat vähenee ja jatkossa tulee olemaan useita alan osaajia per yksi vapaa työpaikka. Varmaan minun pitääkin kouluttautua uudelleen, mutta vaatii vähän miettimistä, että mille alalle ja miten rahoitan ne opinnot työttömänä pienen lapsen äitinä, joka on käyttänyt kaikki opintotukensa aiempiin opintoihin. Mutta nyt mietin sitä aktiivimallia. Ap. 

Uudelleen kouluttautuminen onnistuu myös ns. alaspäin. Ammatillisissa opinnoissa ei ole rajaa opintotuen nostamiselle.

Vierailija
50/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

putkimies kirjoitti:

Ai että. On se akateemiselle kova kolaus pudota alemmalle levelille tyhjentämään roskiksia :D

Huvittaa, että tavikset luulevat akateemisten olevan jotain herroja. Työläisiä ne on siinä missä muutkin, tekevät vain vähän erilaista työtä. Putkimieskin on elämässään hyötynyt akateemisista moneen kertaan.

Vierailija
51/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien sijaisuudet, EilaKaisla, järjestöt, yhteisöt, palvelutalot jne.

Opettajien sijaisuudet voisi olla mahdollisia, jos niihin ei vaadita mitään opepätevyyttä eikä ymmärrystä lapsiryhmän kanssa toimimisesta. Olen kouluttanut aikuisia ja pitänyt luentoja kansainvälisissä konferensseissa, niin luentojen vetäminen ei minua jännitä.

Mihin nuo palvelutalot minut ottaisi?

Ymmärtääkseni yhteisöt ja järjestöt ottaa mielellään ilmaiseen vapaaehtoistyöhön, mutta ei palkkatyöhön.

Ap.

Osaamisesi riittäisi varmaankin yläkouluun tai lukioon, niissä ei varsinaisesti toimita lapsiryhmien kanssa? Sijaisen paikkoja on tietysti vaikea saada, mutta kun kerran saa jalan oven väliin, niin jatkossa on helpompaa. Ja kun kerran sijaisiksi kelpaavat vain ylioppilastutkinnon suorittaneet, niin miksei myös enemmän koulutetut.

Niihin löytyy sijaiseksi jo useita pedagogiset opinnot suorittaneita, jopa valmistuneita opettajia

Vierailija
52/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyllyttäjäksi on todella vaikea päästä. Kaveri haki hommaa koko pk-seudulta ja usein tuli viesti, että pitäisi olla myös kassaosaamista

Vierailija
53/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaiseen pääsee? Kelpaisi. t. opiskelija

Vuokrafirmojen kautta ja kysymällä kaupoista suoraan. Nytkin haetaan kauppoihin kesätyöläisiä, joista osa jatkaa osa-aikaisena pidempäänkin.

Vierailija
54/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyllyttäjäksi on todella vaikea päästä. Kaveri haki hommaa koko pk-seudulta ja usein tuli viesti, että pitäisi olla myös kassaosaamista

Ei sekään mitään rakettitiedettä ole. Miksei kaverisi opetellut kassaa?

Vierailija
55/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdottaisin kouluttajan hommaa jonnekin ammatilliseen oppilaitokseen. Aikuis- tai nuortenpuolelle. Siellä on vakkareita pistetty koulutusleikkausten takia niin paljon pihalle, että ovat aivan helimässä kuinka saavat pakolliset opetukset hoidettua. Sijaisen ei tarvitse olla pedagogisesti pätevä.

Cv:tä ja avointa hakemusta vaan kouluille suoraan.

Vierailija
56/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ehdottaisin kouluttajan hommaa jonnekin ammatilliseen oppilaitokseen. Aikuis- tai nuortenpuolelle. Siellä on vakkareita pistetty koulutusleikkausten takia niin paljon pihalle, että ovat aivan helimässä kuinka saavat pakolliset opetukset hoidettua. Sijaisen ei tarvitse olla pedagogisesti pätevä.

Saako ne luentosisällöt valmiina? Kyllä osaan kouluttaa, mutta en osaa yhtään ainetta, jota opetetaan ammatillisissa oppilaitoksissa. Se "meteorologia tai egyptologia", joka on alani ei kuulu noihin amisten opetussisältöihin. Mutta jos luentosisällöt annetaan minulle melko valmiina, niin jos ei ole kyseessä mikään matemaattinen aine niin omaksun sen kyllä nopeasti ja osaan pitää tunnin. Ap.

Vierailija
57/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniosaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit mennä vuorkafirman kautta siivoamaan, rakennuksille apulaiseksi tai hommata vaikka taksikortin ja ajaa pari viikonlopun yövuoroa.

Etkö lukenut ap:n tekstiä? Miksi kukaan haluaisi palkata siivoojaksi tai raksa-apulaiseksi akateemisen, joka on surkea käytännön asioissa ja käsillä tekemisessä?

Kyllä aloittajakin sen verran oppii. Tai sitten aloittaja tyytyy kohtaloonsa ja on eläkeikään saakka toimeentulotukiasiakas. Maailma toimii aika yksinkertaisesti.

Ohitit kysymyksen. Miksi rekrytoija palkkaisi "kädettömän" akateemisen tekemään hommaa, johon soveltuu parhaiten parikymppinen välivuotta viettävä

Meillä töissä esim olisi aina silloin tällöin parin päivän kiire. Joku tilaus pitää saada lähtemään nyt eikä ensi viikolla ja siihen tarvitsee esim pakata (ensin tehdä se pahviloota ja sitten pakata tuote ’muovimuotissa’ sisään ja laittaa tarrat päälle ja muovipussiin) vaikkapa 10000 tuotetta. Normi miehitys meillä hoitaa hyvin normitilanteet, joteneme voi tällä hetkellä palkata ketään varmoille tunneille, mutta tällaisessa ylläritilanteessa palkkaisimme mielellään APn. (Nyt yrittäjä puolisoineen tekee vaikka koko yön sitä hommaa jos työntekijöistä ei saada ylitöihin).

Ongelma on se, ettei ole mitään systeemiä, missä firmat voisivat ilmoittaa, että meillä olisi nyt tällainen työ tarjolla, nopein saa paikan, ja joku saisi siinä aktiivisuustunnit täyteen vaikka olisi vähän introvertimpikin eikä kehtaisi kulkea ympäri kyliä kaikilta niitä työtunteja kinuamassa.

Jos menetän työni, ja jos firmasi on pk-seudulla ja julkisten yhteyksien päässä, niin tulen mielelläni ruuhka-avuksi. Vaikka olen kädetön kaikkien käytännön juttujen kanssa, niin olen kuitenkin erittäin luotettava ja päihteetön ja motivoinut, eli minun kanssa ei tule sellaisia ongelmia että laiskottelisin tahallani tai myöhästelisin tms. Toki tieto työstä pitäisi tulla silleen ajoissa, että saisin lapsen päiväkotiin. Mieheni on siis kokopäivätyössä ja usein työmatkoilla, ja jos joudun työttömäksi, niin otan kolmevuotiaani varmaan pois täyspäiväisestä päivähoidosta. Ap.

Vierailija
58/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sut vois palkata samaan hommaan, mihin edellisessä työpaikassani palkattiin kaikki vajaakuntoiset, eli kehitysvammaiset, rappioalkoholistit ja kielitaidottomat maahan tulleet etelän miehet. Eli roskiksia pesemään. Siinä ei haittaa vaikka ei mitään osaa tai tajua. MItään vahinkoa ei voi kukaan saada aikaiseksi. On vain pesuvesi ja harja. Tyyli vapaa, kunhan tulee jotenkuten puhdasta.

Vierailija
59/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt AP ihan oikea ja varma vinkki sinulle, että miten saat sen 18h työtä kasaan.

Ota yhteys kauppoihin kassatyöntekijöitä välittäviin firmoihin. Esim. Ekstraajat tai Joblink. Pääset sinne aivan varmasti jos kerran olet pystynyt valmistumaan yliopistosta tai edes lukiosta ja osaat kirjoittaa tänne palstalle. Firma järkkää sulle 2-3 päivän koulutuksen, jonka jälkeen voit vastaanottaa töitä eri kaupoista. Ja nimenomaan näitä satunnaisia työkeikkoja.

AP kirjoittaa, että kuka hänet ottaisi kun on 20 muuta jonossa. Mutta kun ei ole! Nuo välitysfirmat toimivat niin, että niillä on kännykkään ladattava sovellus, jonka kautta työilmoituksia tulee. Se, joka ehtii klikata tuövuoron niin saa sen. Ei siinä ole mitään semmoista että mennään ensin kauppaan kysymään että saako tulla.

Välivuottaan pitävä poikani on nyt ollut elokuusta asti Ekstraajilla töissä. Ottaa noin 2-5 työvuoroa viikossa. Välillä on iltaa, välillä yötä ja kaupat on vaihtelevissa paikoissa. Yhdessä tietyssä S-marketissa hän on kuitenkin ehkä puolet vuoroista. Ekstraajilta tulee näitä työvuoroilmoituksia pitkin päivää, joskus johonkin paikkaan ei meinata saada ketään ja silloin tarjotaan jopa tuplapalkkaa. Mainittakoon, että torstaina kun oli lumikaaos niin yhteen työvuoroon olisi maksettu jopa taksi!

Pärjäisit AP varmasti kassalla. Oma poikanikin on enempi hajamielestä proffa tyyppiä kuin innokas myyntitykki, mutta ei se kassahomma kovin vaikeaa ole. Nyt vaan tartut toimeen!!!

Vierailija
60/135 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako ne luentosisällöt valmiina? Kyllä osaan kouluttaa, mutta en osaa yhtään ainetta, jota opetetaan ammatillisissa oppilaitoksissa. Se "meteorologia tai egyptologia", joka on alani ei kuulu noihin amisten opetussisältöihin. Mutta jos luentosisällöt annetaan minulle melko valmiina, niin jos ei ole kyseessä mikään matemaattinen aine niin omaksun sen kyllä nopeasti ja osaan pitää tunnin. Ap.

Riippuu varmaan koulusta. Meillä kyllä annetaan otsikkotasolla sisällöt ja tuntisuunnitelma, mutta itse pitää osata ne asiat ja tehdä esim luentokalvot, harjoitukset jne.