Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tartuin kasvatuksellisessa tilanteessa lasta käsivarteen koulun iltapäiväkerhossa. Nyt lapsella on siitä mustelmat :(

Vierailija
03.02.2018 |

Äiti tuli päälle kuin yleinen syyttäjä ja maanantaina asia puidaan esimiehen kanssa.

Tilanne oli seuraava: lapsi hermostui eväisiinsä, jotka olivat "paskaa". Heitti ruuat roskiin ja lusikan huoneen nurkkaan, minkä jäkeen yritti poistua ruokailutilasta.

Tartuin käsivarresta ja kehotin nostamaan lusikan lattialta. Ei totellut, jolloin istutin tuolille odottamaan, josko mieli muuttuisi ja lusikka nousisi lattialta.

Yritti livahtaa ja sain napattua käsivarresta. Ote ei ollut mielestäni liian puristava, mutta ele tietysti oli vauhdikas ja saatoin käyttää turhan voimakasta otetta.

Lapsi on ollut sairaana monta viikkoa ja hyvin aneemisen näköinen. Todennäköisesti vitamiinien puutoksesta johtuvaa mustelmaherkkyyttä. Olen nimittäin ennenkin joutunut tekemään samalla tavalla muille lapsille ja mitään ei ole ilmennyt.

Katotaan nyt, mitä esimies sanoo. Viime kädessähän punnitaan oikeudessa, onko kyseessä pahoinpitely. Satuttaa en tietenkään halunnut eikä lapsi ilmaissut tilanteessa, että olisi sattunut.

Onko kokemuksia vastaavista tilanteista?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu... tiedossa on. 

Kiinnipito turvallisuuden nimissä oikeuttaa otteisiin, jotka saattavat tuottaa kipua kohteelle ja näin ollen myös mustelmia. 

Nyt ei tosiaan ollut siitä kyse, vaan estin tilasta poistumisen ainoastaan periaatteesta, että nostaa lusikan. 

Eli tuomiota odotellessa. 

Toivottavasti ei kuitenkaan käräjille mennä. Äidistähän se nyt riippuu. Ihan pienet mustelmat oli sentti per sentti kolme kappaletta. Parin päivän päästä niitä ei ole. 

Itse näin neljän lapsen äitinä en nostaisi mitään numeroa. Mutta ajat tietysti ovat muuttuneet. En minä nostaisi numeroa monesta muustakaan, mikä on nykyään tavallista. 

-ap 55v. ja lapset aikuisia

Kyllä minä äiti 57 v nostin aikanaan äläkän, kun ip-kerhon vetäjä pahoinpiteli lastani. Hänkin oli 4 lapsen äiti ja kovasti tietoinen siitä, että kuritta kasvaa vain surkeita tapauksia. Tilannekin oli samantapainen eli lapsen pipo oli pudonnut lattialle, toinen lapsi potkaisi sen nurkkaan, omani vaati potkaisijaa nostamaan pipon, mutta ip-kerhotäti pakotti lapseni käsivarresta raahaten itse sen nurkasta noutamaan. Yllättäen samassa tilanteessa lapsi "löi vahingossa päänsä kaapinkulmaan".

Ip-kerhoissa on myös väkivaltaisia hoitajia, jotka nauttivat siitä, että saavat kasvatuksen nimissä vahingoittaa lapsia. Yhteistä heille on yllättäen se, että ikää ja lapsia on paljon, koulutusta ja osaamista vähän.

Vierailija
102/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käräjille asti, niin todennäköisesti vapauttava tuomio tai ihan pikkusakot. 

Puhu äidin kanssa kahden kesken ja toppuuttele. 

Kommenttiesi perusteella et todellakaan ollut tarkoituksellisesti satuttamassa lasta ja pyrit vain johdonmukaiseen toimintaan: kouluikäinen lapsi itse noukkii heittämänsä esineen lattialta, mikä on täysin oikein varmaan jokaisen mielestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda alaa, anna mammojen itse kasvattaa lapsensa.

Tuokin äiti on varmaan jättänyt lapsensa muiden hoidettavaksi aina.

Hoitoala on aivan peestä-itse yritin jaksaa ja tehdä parhaani.

Turhaa-on kivompiakin ammatteja!

Vierailija
104/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu... tiedossa on. 

Kiinnipito turvallisuuden nimissä oikeuttaa otteisiin, jotka saattavat tuottaa kipua kohteelle ja näin ollen myös mustelmia. 

Nyt ei tosiaan ollut siitä kyse, vaan estin tilasta poistumisen ainoastaan periaatteesta, että nostaa lusikan. 

Toivottavasti ei kuitenkaan käräjille mennä. Äidistähän se nyt riippuu. Ihan pienet mustelmat oli sentti per sentti kolme kappaletta. Parin päivän päästä niitä ei ole. 

Itse näin neljän lapsen äitinä en nostaisi mitään numeroa. Mutta ajat tietysti ovat muuttuneet. En minä nostaisi numeroa monesta muustakaan, mikä on nykyään tavallista. 

Kyllä minä äiti 57 v nostin aikanaan äläkän, kun ip-kerhon vetäjä pahoinpiteli lastani. Hänkin oli 4 lapsen äiti ja kovasti tietoinen siitä, että kuritta kasvaa vain surkeita tapauksia. Tilannekin oli samantapainen eli lapsen pipo oli pudonnut lattialle, toinen lapsi potkaisi sen nurkkaan, omani vaati potkaisijaa nostamaan pipon, mutta ip-kerhotäti pakotti lapseni käsivarresta raahaten itse sen nurkasta noutamaan. Yllättäen samassa tilanteessa lapsi "löi vahingossa päänsä kaapinkulmaan".

Ip-kerhoissa on myös väkivaltaisia hoitajia, jotka nauttivat siitä, että saavat kasvatuksen nimissä vahingoittaa lapsia. Yhteistä heille on yllättäen se, että ikää ja lapsia on paljon, koulutusta ja osaamista vähän.

Tilanne ei todellakaan ole samantapainen. 

Lapsi ihan itse heitti lusikan. Näin sen. 

Koulutusta on riittämiin, ehkä osaamista sitten vähän kun näin pääsi käymään. En siis puolustele tapahtunutta, mutta en totisesti nauti lasten pahoinpitelemisestä. Tämä oli silkka vahinko ja väärin arviointi hektisessä tilanteessa. 

Voitko uskoa sen?

-ap

Vierailija
105/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisellä järjellä pitäähän noille pikkuipanoilla vetää rajat. Ja ne vedetään fyysisesti, kun kerran puhetta ei usko. Ja kyllä, jos muksu ei nosta heittelemäänsä sotkua, niin kai te nyt kotonakin nappaatte kiinni ja ette päästä poistumaan ennen kuin kiukuttelun jäljet on siivottu. Toki isoa sotkua voi auttaa siivoamaan aikuinen, mutta lapsellekin ON JOSKUS VEDETTÄVÄ se takaseinä, jonka yli ei kävellä ja piste.

En tiedä, mitä ap:n tilanteessa on tapahtunut ja onko ap ollut väkivaltainen vai ei tarpeettomasti, mutta ei ihme, että meillä heiluu tuolla mielenterveysongelmista kärsivä nuoriso ja nuoret jää sairaseläkkeelle mt-ongelmista, kun ei osata kasvattaa. Siitähän ne tulee, kun lapsi on turvaton ja kukaan ei vedä sille touhulle rajoja. Se on aikuisten tehtävä ja rajojen puute tekee epävarman lapsen, oireilevan teinin ja lopulta aikuisen, jolla on huono itsetunto, on kyvytön huolehtimaan asioistaan ja kärsii joka sektorilla elämässään. Vanhempien ne rajat pitäisi tehdä. Se on kumma, kun omassa tuttavapiirissä ei ole yhtää lasta, joka ei tottelisi aikuisia ja erityisesti vieraampia aikuisia jo yhdestä käskystä. Teinit voi tiuskia kotona, mutta koulussa ovat asiallisia murkkuudestaan huolimatta. Meilläkin on lapset saaneet olla todella vapaasti ja monista komennoista on varmaan jonkun mielestä kovinkin neuvoteltu. Silti ne uskoo, jos me korotetaan ääntä. Eikä tuolta kouluista tmv. tulee mitään valituksia käytöksestä.

Ap:n tapaus on tyypillinen ongelmatapaus. Ongelma alaluokilla, ongelma yläluokilla, ongelma aikuisena. Siinä se alaluisu onkin jo käynnissä. Tietysti on ls-tapaus, todennäköisesti eroperheen lapsi lisäksi, jolla vaihtuvat ihmissuhteet elämässä ja kyvytön kasvattaja. On ihan turha lässyttää, ettei 99% ongelmalapsista ole juuri tämmöisistä perheistä. Eräs lastenkodintyöntekijä sanoi niin hyvin, että sitähän ei saa sanoa ääneen, mutta heilläkin kaikki on eroperheistä. Ei ketään saa näes syyllistää erosta... Joo, ei saa ja lapset häiriintyy. Tietysti tähän ikään on nähnyt kaikenlaisia eroja, on ollut kauheaa elämää ja ero lapsille helpotus, mutta suurin osa on vain aikuisten kyvyttömyyttä asettaa lasten etu itsensä edelle ja tarpeeksi lilluttuaan omissa fiiliksissään voikin pelastaa itsensä eroamalla, koska "oma henkinen hyvinvointi". No, mistäköhän se hirveä pahoinvointi syntyy? Itsepsyykkauksella varmaan suurimassa osassa tapauksista. Valitettava fakta on, että kun ongelmat alkaa lapsena, niin ennuste on huono, vaikka koko yhteiskunta pyörii tukena vierellä. Noin näppituntumalta voisin sanoa, että esim. pienluokilla (pl. kehitysvammaiset, jotka oma lukunsa) olleista harva pystyy elämässään mihinkään. Kuolleita niistä on monet jo ennen keski-ikää, suurin osa työttömiä, kyvyttömiä vanhemmiksi omille lapselliin, linnassa, vaihtuvia ihmissuhteita jne. Eipä tule äkkiä ajateltuna yhtään menestyjää mieleen tai edes sellaista, joka pystyisi elämään suhteellisen vakaata ja normaalia elämää. Niistä luetaan myöhemmin lehdistä: ovat tappaneet tai tulleet tapetuksi...

Vierailija
106/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, anna tehdä rikosilmoitus ja ota rauhallisesti.

Jos puhut totta, sinulla on siellä ryhmässä ollut monta silminnäkijää tapahtuneelle, ja poliisi kyllä kysyy ja selvittää asian.

Sinuna kyllä vähän miettisin tuota kasvatustapaa. Pienten, 7-8 -vuotiaitten lasten rankaiseminen istuttamalla pakolla paikoillaan jonkun lusikan takia on outoa. Toki lapsi häröili, mutta hän itse siitä välipalattomuudesta eniten kärsii, kun tulee nälkä.

Ja tosiaan aika outo käytäntö, että lapsilla on iltapäiväkerhossa omat eväät. Ne kun tarjotaan kerhon puolesta.

Komppaan muutamaa muuta kommentoijaa: stoorisi on epäuskottova.

Vierailija
107/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisetkin voivat tunnistaa: IP-kerhokaverit ovat kertoneet vanhemmilleen "Juuson" olleen kauan sairaana ja vanhemmat tietävät Juuson olevan "aneemisen näköinen".[/quote]

Tällä logiikalla voi ihan mistä kertomuksesta vaan , myös niistä joissa yksityiskohtia on muunneltu, olla tunnistavinaan minkä tahansa tuttunsa, itsensä, naapurin Pekan ja vaikka Vladimir Putinin, niin  halutessaan. Hohhoijaa.

Vierailija
108/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain opin pienryhmälasten kanssa töitä tehdessä, niin on aivan turhaa kesken kiukku- ja uhmakohtauksen alkaa pitämään mitään kasvatusepisodia. Se kärjistää tilanteen ihan mahdottomaksi ja sit tulee näitä ylilyöntejä joissa johonkuhun sattuu ja koko tilanne menee vain kyykytykseksi. Kun lapsi on hiukan rauhoittunut, sen jälkeen voi jutella ja pyytää nostamaan ne lusikat lattialta ja syömään - ei kuitenkaan kesken vaahtoamisen, koska se on sama kuin sokka irti.  Tuokin lapsi todennäköisesti purki jotain elämäntilanteeseensa ja kotioloihinsa liittyvää, eikä sillä kohtauksella välttämättä ollut mitään tekoa itse ruuan kanssa. Kun vain jää hieromaan tilannetta lapsen syömättömyydestä ja oikuttelusta ruokailussa, niin ei taatusti nähdä metsää puilta ja mennään pahasti hakoteille.

Äidin on vähän pakko viedä asia eteenpäin, koska muuten häntä syytettäisiin lapsen pahoinpitelystä. Sen lisäksi hänkin saattaa raivota tilanteen kuormittavuuden takia, jokamikä ei kuitenkaan liity sinuun mitenkään. Tietenkin ottaisin puheeksi myös sen, ovatko mustelmat todella tulleet tuossa hötäkässä vai jossain muualla ja syntipukki löydettiin koululta?

Muistan kun itse vahingossa raapaisin yhtä poikaa, jonka yritin siepata kiinni luokassa. Se pujahti niin äkkiä pois ulottuviltani, että kynteni otti hänen olkapäähänsä kiinni kun napata pois juoksemasta ja rauhoittaa tilanne. Totta kai se lapsi alkoi uhkailemaan, miten hänen äitinsä tulee poliisin kanssa koululle ja joudun oikeuteen. Pidin pintani ja sanoin, että luokassa ei juosta. esimieheni sanoi, että lasten vanhemmat eivät juokse koululla joka haaverin takia ja lasten uhkailuun ei kannata mennä mukaan - eikä välttämättä vanhempienkaan, mutta silloin tarvitaan rauhallinen palaveri jossa tilanne selvitetään ja lähtökohta on se, että lapsia ei tahallaan pahoinpidellä - eikä se, että lapsia hakataan armotta mutta vasta pikkunaarmuista jäädään kiinni.

Lopetin työt juuri siksi etten jaksanut enää. Lapset menivät, aikuiset eivät.

Vierailija
109/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu... tiedossa on. 

Tilanne ei todellakaan ole samantapainen. 

Lapsi ihan itse heitti lusikan. Näin sen. 

Koulutusta on riittämiin, ehkä osaamista sitten vähän kun näin pääsi käymään. En siis puolustele tapahtunutta, mutta en totisesti nauti lasten pahoinpitelemisestä. Tämä oli silkka vahinko ja väärin arviointi hektisessä tilanteessa. 

Voitko uskoa sen?

-ap

En voi, koska jokainen tahallaan pahoinpitelevä selittää samaa:"En minä halunnut sinua satuttaa, mutta kun sinä toimit niin, että minun oli pakko. Se oli pelkkä vahinko, jonka itse aiheutit."

Vierailija
110/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustelmia tulee herkemmin toisille ihmisille, mulle ihan aikuiselle terveelle ihmisellekin tulee käsivarsiin sormien kuvat puristusotteesta. Ei siis todellakaan ole ollut kyseessä mikään väkivaltainen tilanne täälläkään.

Vierailija
111/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ap pysyä rauhallisena, oli tilanne mikä vain. Itse olisin antanut mennä ja nostanut lusikan tai jättänyt sinne. Aneemisuuskaan ei haittaisi minua, kai ymmärtävät syöttää rautaa lapselle. Se on vain IP-kerho ja sinä olet vain töissä siellä. Tosin tuskin enää syksyllä pääset.

Vierailija
112/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen pitäisi ottaa järki käteen ja laillistaa uudelleen lasten lievä ruumiillinen kuritus. Nykyinen kulttuuri missä lapselle on tulevinaan aivan kaikesta aivan valtavat traumat on sairas ja johtaa sitä paitsi siihen, että monelle lapselle tulee se mielikuva, että hänellä on vain oikeuksia ja aikuisella vain velvollisuuksia.

Ei kuitenkaan sekoiteta asioita. Kiinnipito tai kiinniotto eivät ole mitään kuritusta. Noiden rinnastaminen on vähän sama kuin rinnastaisi poliisin, sotilaspoliisin tai rajavartijan suorittaman kiinnioton pahoinpitelyyn ja vapaudenriistoon.

Tietyillä mammoilla vain on sellainen käsitys, että heidän kullannuppuaan ei voi fyysisesti rajoittaa. Siinä vaiheessa kun ruoka ja ruokailuvälineet alkavat lennellä, on pikemminkin velvollisuus holdaukseen lisävahinkojen välttämiseksi.

Tuomioistuimeen voi ongelmavanhempi asian viedä, mutta siellä on onneksi joku tolkku tallella. Tulee mieleen se takavuosien tapaus, jossa erityisopettaja heitti ruokalassa mesoavan jani-petterin pellolle. Rehtorikaan ei tuossakeississä ollut tehtäviensä tasalla, mikä ei kulmatoimistossaan piileskeleville rehtoreille ole lainkaan harvinaista. Oikeusviranomaiset olivat ja mitään syytettäkään ei katsottu aiheelliseksi nostaa. Opettaja sai korvaukset ja paremman työpaikan vähemmän paskahousuiselta rehtorilta.

Vierailija
113/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käräjille asti, niin todennäköisesti vapauttava tuomio tai ihan pikkusakot. 

Puhu äidin kanssa kahden kesken ja toppuuttele. 

Kommenttiesi perusteella et todellakaan ollut tarkoituksellisesti satuttamassa lasta ja pyrit vain johdonmukaiseen toimintaan: kouluikäinen lapsi itse noukkii heittämänsä esineen lattialta, mikä on täysin oikein varmaan jokaisen mielestä. 

Älä ainakaan toppuuttele kahden kesken äitiä. Eiköhän tuossa joku sovittelu tapahdu, mutta ei kahden kesken.

Vierailija
114/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo tilanne ei kuulosta kovin hyvältä. Olette siis olleet kaksin lapsen kanssa jäljellä kerhossa ja pakotat lasta istumaan tuolilla. Lapsi ei halua istua, sinä riuhtaiset hänet takaisin. Kyse vielä ip-kerhosta, joten ikää varmaan jo se 7-9v. Mustelma tai ei, ei kuulosta hyvältä. Ei ole sinulta pois, jos lapsi ei halua syödä eväitään. Joku syyhän siihen on. Minusta tilanne olisi pitänyt ratkaista hyvin toisella tavalla esim keskustelemalla jne, sinähän olit hoitamassa enää vain tätä yhtä lasta ja sinulla olisi siihen ollut aikaakin silloin.

Et olisi saanut tarttua lapseen kiinni ja istuttaa häntä nöyryyttävästi tuolilla. Se ei auta lasta tilanteessa ollenkaan. Ja onhan tuollaiselle käytökselle joku syy, esim huonosti mennyt koulupäivä, mutta tuolla käytöksellä se ei sinulle koskaan selviä.

Mielestäni et ole toiminut kasvatustilanteessa oikein, vaan lasta nöyryyttäen ja tarpeetonta voimaa käyttäen. Tuo ei kuulu koulutetun kasvatushenkilökunnan työkalupakkiin. Lapsen kiinnipito on sallittua vain tietyissä tilanteissa, esim silloin kun se on tärkeää lapsen omalle hyvinvoinnille eli yrittää vaikka satuttaa. En tiedä, onko tämä nyt ihan lasun paikka, mutta toivottavasti heräät ajattelemaan omaa toimintaasi ja muutat sitä jatkossa.

T. lto

Vierailija
115/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo.

Kuinkahan moni tän palstan aloituksista on muuten provoja.

Ensinnäkään ip.kerhoissa ei syödä eväitä.

Toiseksi en usko että kirjoittelei aloituksia tänne jos tilannen olisi tosi.

Ja onhan aihe "herkullinen provoksi" mammapalsatalla.

Vierailija
116/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, anna tehdä rikosilmoitus ja ota rauhallisesti.

Jos puhut totta, sinulla on siellä ryhmässä ollut monta silminnäkijää tapahtuneelle, ja poliisi kyllä kysyy ja selvittää asian.

Sinuna kyllä vähän miettisin tuota kasvatustapaa. Pienten, 7-8 -vuotiaitten lasten rankaiseminen istuttamalla pakolla paikoillaan jonkun lusikan takia on outoa. Toki lapsi häröili, mutta hän itse siitä välipalattomuudesta eniten kärsii, kun tulee nälkä.

Ja tosiaan aika outo käytäntö, että lapsilla on iltapäiväkerhossa omat eväät. Ne kun tarjotaan kerhon puolesta.

Komppaan muutamaa muuta kommentoijaa: stoorisi on epäuskottova.

Ilman muuta iltapäiväkerhossa saa olla omat eväät ja usein onkin. 

Ruoka-allergiat ovat yksi syy. Iltapäiväkerhot eivät tarjoa jokaiselle räätälöityä ruokaa. Mutta vaikka ei olisi ensimmäistäkään allergiaa saa tuoda omat eväät. 

Tietävätkö nämä kommentoijat mitään iltapäivätoiminnasta tai koulumaailmasta. Kouluunkin saa tuoda omat eväät. 

Karkkia ja limua ei saa tuoda, mutta asialliset eväät kyllä. 

Vierailija
117/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

provoseon kirjoitti:

Aloitus on provo.

Kuinkahan moni tän palstan aloituksista on muuten provoja.

Ensinnäkään ip.kerhoissa ei syödä eväitä.

Toiseksi en usko että kirjoittelei aloituksia tänne jos tilannen olisi tosi.

Ja onhan aihe "herkullinen provoksi" mammapalsatalla.

Aha... laitan kyllä eväät joka päivä mukaan lapsen iltikseen. Ihan voi tarkistaa soittamalla ip-kerhoihin tämän Helsingissä. 

Eli siitä vain maanantaina soittamaan. 

Lapsella on maidoton ja viljaton ruokavalio terveyssyistä. Ei tarjoa kaupunki tällaista. 

Vierailija
118/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varma että tuli tuosta? Ettei olisi tullut ennen tai jälkeen? Jos oli ennestään ja valmiiksi kipeä niin on käynyt kipeää? Onko törmännyt mihinkään tms?

Vierailija
119/120 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tietää itsekin hermostuneensa ja puristaneensa lasta todella lujaa. Muuten ei mustelmia tule ja vielä jokaisen sormen painalluksesta mustelmat , kuten itse kertoo puristusotteen näkyvän selvästi lapsen käsivarressa ! Joten kovaa olet puristanut ja lapseen varmasti sattunut. Onneksi jäi jäljet todisteeksi muuta varmaan luulit, kun kahden kesken olitte ! 

Vaikka olisi kuinka lastensuojelun asiakas, se ei ole lapsen syy eikä oikeuta sinua käyttämään väkivaltaa tai oikeuta  ketään pitämään lapsen kertomusta tilanteesta epäuskottavana!  

Ymmärrät itsekin ettet ole sopiva lapsia hoitamaan, ja viisainta kun eroat hommasta vapaaehtoisesti, ja et enää havittele lasten pariin töihin! Ansaitset potkut ja ne varmasti saatkin,  sekä toivottavasti joudut myös maksamaan  lapselle korvauksia tuottamastasi kivusta ja pelosta.  Sekä tietenkin rikosrekisteri merkintä!

Vierailija
120/120 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, mitä nyt kuuluu ja miten menee? Onko palveria pidetty, onko vanhempi ottanut yhteyttä ja joko se pahin vaihtoehto on toteutunut: eli poliisikuulustelut pidetty?

Asia kiinnostaa minua ja varmaan muitakin. On tässä nimittäin kädet täynnä näiden lasten kanssa itselläki ja on vaan ajan kysymys milloin jotain sattuu.