Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotien sokeripitoiset välipalat

Vierailija
02.02.2018 |

Valmistun pian lto:ksi ja nyt opiskeluaikana paljon sijaisuuksia tehneenä olen alkanut kiinnittää huomiota päiväkotien välipaloihin. Viikon välipalalista on lähes joka paikassa tyyliä:
Ma: vadelmakiisseli + leipä+ leikkele/juusto
Ti: ohukaiset + hillo + leipä ja päällyset
Ke: mansikkarahka + leipä ja päällyset
To: leipä + mandariinia
Pe: suklaakiisseli + leipä ja päällyset

Olen joskus katsonut kiisseleiden ja rahkojen ravintosisältöä, ja niissä sokerin määrä on melkoinen. Käytännössä aina kun on kyseessä rahka tai kiisseli, se on sokerilla kyllästetty. Mansikkarahka saattaa kuulostaa terveelliseltä, mutta sitä se ei ole. Olen vähän kauhistunut siitä, miten epäterveellisiä nuo välipalat ovat. Ihan ok jos kerran viikossa olisi joku makea kiisseli, mutta kun sokeripitoisia välipaloja vedetään joka päivä. Niinä harvoina päivinä kun sokerijälkkäriä ei ole, välipala on sitten joku köykäinen leipä + mandariini. Koska mandariini ei täytä mahaa, leipää pitää tankata.

Monissa päiväkodeissa noita kiisseleitä ja rahkoja myös annetaan lapsille ihan tolkuttomat määrät, esim. 4 annosta suklaakiisseliä. Toisaalta jotkut vanhemmat ovatkin pyytäneet, että heidän lapselleen ei annettaisi ollenkaan makeita kiisseleitä/ annos rajoitettaisiin yhteen, mitä en yhtään ihmettele. Itselläni ei vielä lapsia ole, mutten haluaisi omien lasteni syövän päivittäin sokeripitoisia välipaloja.

Asialle ei juurikaan voi mitään, koska ruuat tulevat keskuskeittiöltä ja koko kunnassa samaa ruokaa syödään suunnilleen kaikissa laitoksissa.

Mitä ajatuksia teillä on aiheesta? Onko tärkeintä se, että lapsille ylipäätään tarjotaan välipalaa päiväkodissa ja ravintosisältö on silloin sivuseikka, vai näkeekö joku muukin muutoksen tarvetta välipalojen sisällöissä?

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee niin lasten ja aikuisten pitäisi syödä pelkkää rahkaa,kaikki muu on pahasta,proteiinia pitää saada,lisää rahkaa

Vierailija
102/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille syötetään paskaa, koska se on halpaa. Itse allalla ollut, mikä on halvinta, sitä tarjotaan, ihan sama mitä huttua se sattuu olemaan.

Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että lapset saisivat kotona hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Niin mutta kaikilla ei ole rahaa ostaa sitä terveellistä ruokaa. Itsekin köyhänä pyrin ostamaan terveellistä, mutta en voi mitään kallista ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille syötetään paskaa, koska se on halpaa. Itse allalla ollut, mikä on halvinta, sitä tarjotaan, ihan sama mitä huttua se sattuu olemaan.

Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että lapset saisivat kotona hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Niin mutta kaikilla ei ole rahaa ostaa sitä terveellistä ruokaa. Itsekin köyhänä pyrin ostamaan terveellistä, mutta en voi mitään kallista ostaa.

Terveellinen ruoka ei ole kallista. Kaikilla vanhemmilla on varaa sitä lapsille ostaa.

Vierailija
104/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä miten täällä palstallakin monen mielestä on ok, että lapsen viikon välipaloihin kuuluu esim. lettuja hillolla, suklaavanukas, sokerinen kiisseli. Kyllä noita voi välillä syödä, mutta ne ovat herkkuja, eivätkä missään nimessä terveellisiä päivittäisinä välipaloina. Syöttekö itsekin päivittäin vastaavia välipaloja?

ap

Kyllä niitä vaan monessa kodissa syödään. Ainiin, ja tietysti suklaamuroja

Vierailija
105/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sokeripitoista on pannukakussa tai letuissa? Mun tekemiin tulee vehnäjauhoja, öljyä/voita, munia ja maitoa. 

Vierailija
106/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisin_ongelman kirjoitti:

Minulla on helpo ja halpa ratkaisu ongelmaan; säädetään laki, että ainoa sallittu välipala päiväkodeissa on lasi kraanavettä ja yksi näkkäri. Tämä käy jokaiselle, ei tarvita 25 eri versiota kulloisenkin muotidietin mukaan.

Huuui...näkkärissä on sokeria...ja mitä jos joku laittaa näkkärin päälle margariinia - kuolema tulee.

Ap sulla on pakkomielle kiisselistä. Meillä ainakaan ei ole kouluissa sokerikiisseliä ollenkaan vaan ihan vaan marjakiisseli. Mee hakemaan apua tuohon kiisseliahdistukseen. Jonain päivänä voit vielä vaikka nauttia marjasopasta.

Vierailija
107/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sokeripitoista on pannukakussa tai letuissa? Mun tekemiin tulee vehnäjauhoja, öljyä/voita, munia ja maitoa. 

Huuui vehnää,mse on pelkkää sokeria...no joidenkin mielestä. Mut vinkki, tulee parempiakin lätyistä kun käyttää ainakin osittain muuta kuin valkoista vehnää.

Vierailija
108/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuui vehnää,mse on pelkkää sokeria...no joidenkin mielestä. Mut vinkki, tulee parempiakin lätyistä kun käyttää ainakin osittain muuta kuin valkoista vehnää.

Mä en ole koskaan käsittänyt ihmisiä joille mikään ei ole hyvä. Tsiisus, valkoista vehnää, sehän se on suoraan saatanasta! Mahtaa vaippaka italialaiset ihmiset olla sairaita kun eivät syö muuta kuin valkoista vehnää.

Tosin en tiedä esim. vihreää vehnää mutta olenkin maalta.

Vierailija
109/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se pannarin paksuinen hillokerros siinä päällä. Vai syöttekö te pannaria ja lettuja ihan vaan sellaisenaan?

Vierailija
110/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitosruuan laatukriteerien mukaan ruuassa pitää olla

- vähän tyydyttynyttä rasvaa

- vähän suolaa

- vähän makkaraa

muulla ei ole niin väliä. Koska tyydyttynyt rasva, suola ja sokeri ovat merkittäviä maun lähteitä, ja kun ruoka tehdään hyvin halvalla, niin siitä melkein seuraa ettei saada aikaan maistuvaa vatsantäytettä ilman sokeria.

Vierailija
111/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se pannarin paksuinen hillokerros siinä päällä. Vai syöttekö te pannaria ja lettuja ihan vaan sellaisenaan?

Syödään, tai vähän kohmeisten mansikoiden kanssa.

Vierailija
112/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- vähän suolaa

- vähän makkaraa

muulla ei ole niin väliä. Koska tyydyttynyt rasva, suola ja sokeri ovat merkittäviä maun lähteitä, ja kun ruoka tehdään hyvin halvalla, niin siitä melkein seuraa ettei saada aikaan maistuvaa vatsantäytettä ilman sokeria.

Ainakin jos on totuttanut makunsa sellaiseksi että vain suola, tyydyttyneet rasvat ja sokeri maistuu. Voi herranjee, voihan sitä maukasta ruokaa tehdä muutenkin.mjos suolan puute on ongelma, niin se yleensä kertoo että on tottunut runsassuolaiseen. Suolaa on helppo lisätä. Mutta se on epäterveellistä.

Vierailija
113/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vähän suolaa

- vähän makkaraa

Ainakin jos on totuttanut makunsa sellaiseksi että vain suola, tyydyttyneet rasvat ja sokeri maistuu. Voi herranjee, voihan sitä maukasta ruokaa tehdä muutenkin.mjos suolan puute on ongelma, niin se yleensä kertoo että on tottunut runsassuolaiseen. Suolaa on helppo lisätä. Mutta se on epäterveellistä.

Yhtä epäterveellistä on suolaton ruoka.

Vierailija
114/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku ketjussa mesoava sokeriaddikti kertoa, mitä hyötyä lapselle on siitä, että aamupuuron päälle laitetaan hillosilmä ja sokeria ripotellaan vielä siihen päälle? Siis kaurahiutalepuuro, veteen keitettynä ja sokeria päälle ja kaveriksi rasvatonta maitoa. Mitä hienoa ja ravitsevaa tällaisessa ateriassa on? Kuinka kauan tällaisen annoksen pitäisi pitää nälkä loitolla ja verensokeri tasaisena? Mitä rakennusaineita tästä saa kasvava lapsi?

Joka aterialla pitäisi saada sopivassa suhteessa hiilihydraattia, rasvaa ja proteiinia. Päiväkotiruoka sisältää luokattoman huonosti proteiinia ja rasvaa ja ihan tajuttoman paljon nopeita hiilareita.

Moni lapsi syö kolme ateriaa päiväkodissa ja kaksi kotona. Jos jo päiväkoti tunkee lapsen täyteen huonoja hiilareita, pitää vanhempien sillä kahdella aterialla pystyä kompensoimaan aika paljon. Kuinka monessa perheessä jatketaan tätä samaa ruokintamallia, mitä päiväkodissa, eli päivälliseksi mitä lie einestä ja iltapalaksi sokerimuroja tai sokerijugurttia, vanukasta...

Enkä tässä nyt tarkoita, että pitäisi vetää toiseen ääripäähän överiksi, kun kohta kuitenkin joku mielensäpahoittaja alkaa minulle mesoamaan jostain ihan häröilyruokavaliosta. Vaan ihan oikeasti pitäis nyt saattaa se päiväkotiruoka sellaiseksi, että lapsia ei syötettäisi jo yhteiskunnan taholta sairaiksi.

Sokeri tuhoaa hampaat, se aiheuttaa riippuvuutta, se aiheuttaa elintasosairauksia kuten kakkostyypin diabetes, jota on nykyään yhä nuoremmilla. Sokeria on tarjolla ihan joka paikassa.

Vierailija
115/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjojen kanssa, taikka myös valitettavasti joskus kermavaahdon kanssa, tai sokerittoman maustetun rahkan kanssa.

Vierailija
116/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Voin kertoa että päiväkodissa ei syödä, eikä ainakaan kohmeisten marjojen kanssa. Siihen lusikoidaan hilloa päälle, eikä mitään pientä määrää.

Vierailija
117/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot tarvitsevat sokeria. Missään luettelemissasi välipaloissa ei välttämättä ole lainkaan lisättyä sokeria, esim. vadelmakiisseli ei sokeria kaipaa lainkaan.

Voithan itse sekoittaa lapsille proteiinipirtelöt, jos nuo välipalat sinua ahdistavat.

Aivot ovat ihmisen ainoa elin, joka tarvitsee välttämättä glukoosia. Glukoosi (eli rypälesokeri) on sokeria, mutta kaikki sokeri ei ole glukoosia. Puhekielen sokerissa eli sakkaroosissa on puolet glukoosia ja puolet fruktoosia eli hedelmäsokeria. Lisäksi tärkkelys koostuu glukoosista, ja tärkkelystä saa mm. viljatuotteista ja juureksista. Elimistö hajottaa tärkkelyksen glukoosiksi.

[b]Normaalisti aikuisen ihmisen aivot käyttävät päivässä noin 110-140 grammaa glukoosia. Jos kuitenkin ihminen paastoaa tai syö hyvin vähän hiilihydraatteja, ravinnosta ei juuri saada glukoosia. Ei hätää: aivot voivat käyttää myös vaihtoehtoista polttoainetta eli ns. ketoaineita. Maksa valmistaa tarvittaessa ketoaineita varastorasvasta.

Jos elimistössä on niukasti glukoosia, aivot voivat täyttää jopa 80 % energiantarpeestaan ketoaineilla. Siinä tapauksessa jäljelle jäävä aivojen glukoosin tarve on päivässä 22-28 grammaa. Jos tätäkään pientä määrää ei saada ravinnosta, maksa voi valmistaa glukoosia varastorasvasta tai proteiinista (lihaskudosta purkamalla).[/b]

Tarvitsevatko aivot siis sokeria? Kyllä; aivot tarvitsevat pienen määrän glukoosia, mutta sitä ei tarvitse välttämättä saada ravinnosta.

Vierailija
118/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Voin kertoa että päiväkodissa ei syödä, eikä ainakaan kohmeisten marjojen kanssa. Siihen lusikoidaan hilloa päälle, eikä mitään pientä määrää.

Siinä päiväkodissa jossa olen töissä haluaa suurin osa lapsista syödä pannarinsa ilman hilloa. Se päiväkodin mansikkahillo on kuvottavan makuista, siinä tuskin on mansikka lainkaan muuta kuin keinotekoisena makuaineena.

Vierailija
119/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tärkeintä hampaiden kunnolle on ettet tartuta lapseen kariesta esim nuolemalla samaa jäätelöä, juomalla samasta limupullosta tai syömällä samaa tikkaria tms.

Vierailija
120/167 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuna on se, että lapset suostuvat syömään näitä makeampia juttuja.

Tietty homman voi hoitaa myös niin kuin meillä ekaluokalla: porkkana tai lantunpalanen ja pakko syödä. Eipä ole tullut lanttuihin päin sen koommin katsottua.