Päiväkotien sokeripitoiset välipalat
Valmistun pian lto:ksi ja nyt opiskeluaikana paljon sijaisuuksia tehneenä olen alkanut kiinnittää huomiota päiväkotien välipaloihin. Viikon välipalalista on lähes joka paikassa tyyliä:
Ma: vadelmakiisseli + leipä+ leikkele/juusto
Ti: ohukaiset + hillo + leipä ja päällyset
Ke: mansikkarahka + leipä ja päällyset
To: leipä + mandariinia
Pe: suklaakiisseli + leipä ja päällyset
Olen joskus katsonut kiisseleiden ja rahkojen ravintosisältöä, ja niissä sokerin määrä on melkoinen. Käytännössä aina kun on kyseessä rahka tai kiisseli, se on sokerilla kyllästetty. Mansikkarahka saattaa kuulostaa terveelliseltä, mutta sitä se ei ole. Olen vähän kauhistunut siitä, miten epäterveellisiä nuo välipalat ovat. Ihan ok jos kerran viikossa olisi joku makea kiisseli, mutta kun sokeripitoisia välipaloja vedetään joka päivä. Niinä harvoina päivinä kun sokerijälkkäriä ei ole, välipala on sitten joku köykäinen leipä + mandariini. Koska mandariini ei täytä mahaa, leipää pitää tankata.
Monissa päiväkodeissa noita kiisseleitä ja rahkoja myös annetaan lapsille ihan tolkuttomat määrät, esim. 4 annosta suklaakiisseliä. Toisaalta jotkut vanhemmat ovatkin pyytäneet, että heidän lapselleen ei annettaisi ollenkaan makeita kiisseleitä/ annos rajoitettaisiin yhteen, mitä en yhtään ihmettele. Itselläni ei vielä lapsia ole, mutten haluaisi omien lasteni syövän päivittäin sokeripitoisia välipaloja.
Asialle ei juurikaan voi mitään, koska ruuat tulevat keskuskeittiöltä ja koko kunnassa samaa ruokaa syödään suunnilleen kaikissa laitoksissa.
Mitä ajatuksia teillä on aiheesta? Onko tärkeintä se, että lapsille ylipäätään tarjotaan välipalaa päiväkodissa ja ravintosisältö on silloin sivuseikka, vai näkeekö joku muukin muutoksen tarvetta välipalojen sisällöissä?
Kommentit (167)
nykyään monet vanhemmat eivät enää tarjoa sokerilla maustettuja ruokia lapsilleen ja mun mielestä silloin jos vanhempien toive on se, ettei lapselle anneta sokeria niin päiväkotien ja koulujen pitää huomioida se tarjottavissaan. Esimerkiksi banaani täyttää lapsen vatsan paremmin kuin sokerinen kiisseli.
Tuorepuurossa ja smoothiessa ei ole luonnollisesti sokeria vaan se pitää sinne lisätä jos haluaa. Meille ei ole sokeria ostettu vuosikausiin.
Mun lasten pk:ssa on edes kevytmaitoa. Muuten kyllä luokattoman kehnot eväät. Puuroa, sokerin kera joka aamu. Olisi edes kerran viikossa keitetty kananmuna siihen puuron tilalle. Joku mannapuuro nyt muutenkaan pidä nälkää.
Todellakin on väliä mitä lapset saa ruuaksi pk:ssa. Arkisin syövät 3/5 ateriasta siellä. Kovasti on lasten tietoisuus vanukkaista, muroista jne kasvanut sen jälkeen, kun ovat pk:n aloittaneet.
Joskus olen näistä sokerivälipaloista antanut palautetta päiväkotiin. Lto oli tasan samaa mieltä, kertoi itsekin aktiivisesti antavansa palautetta asiasta.
Tällä viikolla ei ainakaan meidän päiväkodissa Helsingissä ollut joka päivä makeaa. Yhtenä päivänä oli kiisseli ja marjapiirakka. Muina syötiin leipää, kasviksia ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt paljonko se välipala saa maksaa? Jos olet niin laatisitko malliksi paremman välipalalistan vaikka parille viikolle, niin että kustannukset eivät nouse ja välipalat ovat sellaisia että myös lapsille maistuu. (Kyllä ne klo 17 asti hoidossa olevat ihan oikeasti tarvitsevat välipalan jaksaakseen, eli on maistuvuuden merkitystä ei voi aliarvioida.)
Sokerivälipala ei kyllä jaksamiseen vaikuta muuten kuin negatiivisesti. Parempi vaihtoehto, eikä yhtään kalliimpi, olisi vaikka pala rasvaista juustoa.
Pyysin kahden viikon välipalalistaa jossa on huomioitu täyttävyys ja maistuvuus hinnan lisäksi, ja sinä ehdotat palaa rasvaista juustoa?!? Et voi olla tosissasi!
Kerrotko mitä vikaa on rasvaisessa juustossa välipalana? Se on täyttävää, halpaa ja hyvää.
1) Juustopala on lisuke, ei kokonainen välipala. Sen lisäksi tarvitaan leipää ja tuorepalaa.
2) Tällainen välipala on päiväkodissa jo nykyisin vähintään kerran viikossa, isojen puolella todennäköisesti kahdesti.
3) Suunnilleen puolet lapsista ei tykkää juustosta.Nimimerkillä lh, työkokemusta päiväkodeista 25 vuotta.
Miksi juustonpala ei voi olla välipala? Miksi se on mielestäsi joku lisäke?
Tähän haluisin vastauksen.
Juustoviipale ei täytä mahaa. Jos juustopala on niin iso, että se yksinään riittää ateriaksi, se ei enää ole halpaa syötävää, yli puolet lapsista jättää sen syömättä ja vanhemmat valittavat liian rasvaisista ja yksipuolisista välipaloista.
Ja olen itsekin sitä mieltä, että sokeria pitäisi lapsille tarjota vähemmän, mutta ei päiväkoti voi alkaa olla se ainoa taho, joka lapsia tähän alkaa totuttaa. Muutoksia ollaan paljon jo tehty mutta mikään ei riitä. Valituksia sataa jo nytkin siitä, että ruuat eivät ole tarpeeksi maittavia ja lapset jäävät nälkäisiksi. Ja usko huviksesi, te terveysintoilijat edustatte hyvin pientä osuutta perheistä. Kunnallinen päivähoito on ryhmähoitoa ja myös ateriasuunnittelussa pitää huomioida muutkin kuin sinun terhi-ilmarisi, jonka maha täyttyy yhdestä idusta ja juustoviipaleesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt paljonko se välipala saa maksaa? Jos olet niin laatisitko malliksi paremman välipalalistan vaikka parille viikolle, niin että kustannukset eivät nouse ja välipalat ovat sellaisia että myös lapsille maistuu. (Kyllä ne klo 17 asti hoidossa olevat ihan oikeasti tarvitsevat välipalan jaksaakseen, eli on maistuvuuden merkitystä ei voi aliarvioida.)
Sokerivälipala ei kyllä jaksamiseen vaikuta muuten kuin negatiivisesti. Parempi vaihtoehto, eikä yhtään kalliimpi, olisi vaikka pala rasvaista juustoa.
Pyysin kahden viikon välipalalistaa jossa on huomioitu täyttävyys ja maistuvuus hinnan lisäksi, ja sinä ehdotat palaa rasvaista juustoa?!? Et voi olla tosissasi!
Kerrotko mitä vikaa on rasvaisessa juustossa välipalana? Se on täyttävää, halpaa ja hyvää.
1) Juustopala on lisuke, ei kokonainen välipala. Sen lisäksi tarvitaan leipää ja tuorepalaa.
2) Tällainen välipala on päiväkodissa jo nykyisin vähintään kerran viikossa, isojen puolella todennäköisesti kahdesti.
3) Suunnilleen puolet lapsista ei tykkää juustosta.Nimimerkillä lh, työkokemusta päiväkodeista 25 vuotta.
Miksi juustonpala ei voi olla välipala? Miksi se on mielestäsi joku lisäke?
Tähän haluisin vastauksen.
Juustoviipale ei täytä mahaa. Jos juustopala on niin iso, että se yksinään riittää ateriaksi, se ei enää ole halpaa syötävää, yli puolet lapsista jättää sen syömättä ja vanhemmat valittavat liian rasvaisista ja yksipuolisista välipaloista.
Ja olen itsekin sitä mieltä, että sokeria pitäisi lapsille tarjota vähemmän, mutta ei päiväkoti voi alkaa olla se ainoa taho, joka lapsia tähän alkaa totuttaa. Muutoksia ollaan paljon jo tehty mutta mikään ei riitä. Valituksia sataa jo nytkin siitä, että ruuat eivät ole tarpeeksi maittavia ja lapset jäävät nälkäisiksi. Ja usko huviksesi, te terveysintoilijat edustatte hyvin pientä osuutta perheistä. Kunnallinen päivähoito on ryhmähoitoa ja myös ateriasuunnittelussa pitää huomioida muutkin kuin sinun terhi-ilmarisi, jonka maha täyttyy yhdestä idusta ja juustoviipaleesta.
No onhan nyt juusto ravinnollisesti huomattavasti parempaa kuin kiisseli. Eikä sen tarvitse vatsaa täyttääkään, koska se antaa kylläisen olon vähemmällä määrällä ja myös pitää kylläisenä. Kiisselin syönnin jälkeen on eka pierasulla taas nälkä, vaikka sillä kiisselillä olisi se vatsa täytetty.
Tuskin yksi pieni välipala päivässä lapsen terveyttä tuhoaa, kotona kai kuitenkin enemmä ruokaa ja juomaa tarjotaan, siihen voi sitten vaikuttaa omilla valinnoillaan.
Työskenetelen lto:na kunnallisessa päiväkodissa pääkaupunkiseudulla neljättä vuotta ja pidän päiväkodissa tarjottavaa ruokaa todella huonolaatuisena.
Aamiainen on joka aamu puuroa voisilmällä (margariinia) / hillosilmällä / marja- tai hedelmäsoseella.
Lounas on joka päivä tavallista suomalaista laitosruokaa, joka tulee keskuskeittiöltä. Riisiä / perunaa / pastaa ja pääruokana liha / kala / kana, joka ei maistu millekään. Esim. kalamurekkeeseen on selvästi tungettu kalasta kaikki mahdolliset osat, eivät ne laadukkaimmat tai yleisesti ajateltuna syötäviksi tarkoitetut. Lisääkkeenä salaatti on valkoista amerikansalaattia, kalvakkaa tomaattia ja kurkkua, säilykehedelmiä, juuresraastetta tai pakastettuja marjoja. Raaka-aineet eivät ole laadukkaita. Jokaisella aterialla tarjotaan suolapitoista näkkileipää.
Välipalat ovat tosiaan usein leipää, usein ihan vaaleaa leipää tai sokeripitoisia rahkoja ja kiisseleitä.
Päiväkodissa syödään valtavasti hiilihydraatteja. Proteiini ja kasvikset ovat heikkolaatuisia.
Itse en syö päiväkotiruokaa ollenkaan, vaikka se tulisi edullisemmaksi kuin omat eväät. Otan mukaan kotona tehtyä edellisillan ruokaa tai teen itse ruokaisan salaatin, joka on aina myös lasten mielestä houkuttelevampi kuin päiväkodin tarjoama ruoka. Onhan siinä sekä laadukkaammat raaka-aineet että enemmän väriä.
Tiedän, että kaupungin sääntöihin kuuluu "esimerkkiruokailu". Työntekijöiden pitäisi syödä lasten kanssa samaa ruokaa kuin lapsetkin. Omat eväät pitäisi syödä tauolla. Johtajamme on kuitenkin linjannut, ettei erillisiä ruokataukoja myönnetä. Hän ei voi suoraan sallia eväiden syömistä, mutta katsoo sitä läpi sormien, koska on sanonut, ettei itsekään pystyisi syömään päiväkotiruokaa eikä haluaisi, että sitä tarjottaisiin omille lapsille.
Onpa surullista, että ilmeisesti suurelle osalle lapsista marjat, hedelmät, puurot, jugurtit jne. eivät maistu ilman sokeria. Syövätköhän näissä perheissä aikuisetkin jatkuvasti sokeripitoisia herkkuja? En kannata totaalista välttämistä, mutta meillä pyritään varsin kohtuulliseen sokerin ja suolan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Työskenetelen lto:na kunnallisessa päiväkodissa pääkaupunkiseudulla neljättä vuotta ja pidän päiväkodissa tarjottavaa ruokaa todella huonolaatuisena.
Aamiainen on joka aamu puuroa voisilmällä (margariinia) / hillosilmällä / marja- tai hedelmäsoseella.
Lounas on joka päivä tavallista suomalaista laitosruokaa, joka tulee keskuskeittiöltä. Riisiä / perunaa / pastaa ja pääruokana liha / kala / kana, joka ei maistu millekään. Esim. kalamurekkeeseen on selvästi tungettu kalasta kaikki mahdolliset osat, eivät ne laadukkaimmat tai yleisesti ajateltuna syötäviksi tarkoitetut. Lisääkkeenä salaatti on valkoista amerikansalaattia, kalvakkaa tomaattia ja kurkkua, säilykehedelmiä, juuresraastetta tai pakastettuja marjoja. Raaka-aineet eivät ole laadukkaita. Jokaisella aterialla tarjotaan suolapitoista näkkileipää.
Välipalat ovat tosiaan usein leipää, usein ihan vaaleaa leipää tai sokeripitoisia rahkoja ja kiisseleitä.
Päiväkodissa syödään valtavasti hiilihydraatteja. Proteiini ja kasvikset ovat heikkolaatuisia.
Itse en syö päiväkotiruokaa ollenkaan, vaikka se tulisi edullisemmaksi kuin omat eväät. Otan mukaan kotona tehtyä edellisillan ruokaa tai teen itse ruokaisan salaatin, joka on aina myös lasten mielestä houkuttelevampi kuin päiväkodin tarjoama ruoka. Onhan siinä sekä laadukkaammat raaka-aineet että enemmän väriä.
Tiedän, että kaupungin sääntöihin kuuluu "esimerkkiruokailu". Työntekijöiden pitäisi syödä lasten kanssa samaa ruokaa kuin lapsetkin. Omat eväät pitäisi syödä tauolla. Johtajamme on kuitenkin linjannut, ettei erillisiä ruokataukoja myönnetä. Hän ei voi suoraan sallia eväiden syömistä, mutta katsoo sitä läpi sormien, koska on sanonut, ettei itsekään pystyisi syömään päiväkotiruokaa eikä haluaisi, että sitä tarjottaisiin omille lapsille.
Sitten sulle varmaan myös sopii että eri vanhemmat tuovat lapsilleen päiväkotiin omat eväät kullekin eri aterioille, ja muutenkin jokainen keksisi itse onat säännöt ja vaatisi erikoiskohtelua lapselleen.
-olet tosi itsekäs törppö...mieti nyt vähän itsekin...varmaan sä kuolisit jos söisit esimerkinomaisesti kohtuullisen annoksen ruokaa.
Sä elät jossain oman erinomaisuutesi kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sulle varmaan myös sopii että eri vanhemmat tuovat lapsilleen päiväkotiin omat eväät kullekin eri aterioille, ja muutenkin jokainen keksisi itse onat säännöt ja vaatisi erikoiskohtelua lapselleen.
-olet tosi itsekäs törppö...mieti nyt vähän itsekin...varmaan sä kuolisit jos söisit esimerkinomaisesti kohtuullisen annoksen ruokaa.
Älä nyt viitsi! Helppo siellä huudella, jos ei asiasta mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kyllä sopisi. Jos päiväkodissa haluttaisiin antaa perheille se mahdollisuus, se pystyttäisiin tekemään. Meillä on ryhmätiloissa jääkaappi ja mikroaaltouuni. Toinen ja kolmaskin mikro varmasti järjestyisi tarvittaessa. En edes ihmettelisi, jos vanhemmat kieltäisivät tarjoamasta heikkolaatuista laitosruokaa lapsilleen.
Sitä paitsi 20-henkisessä työyhteisössämme vain 2-3 työntekijää syö talon ruokaa. Monet ovat luopuneet talon ruoasta kokeiltuaan sitä, koska se ei miellytä eikä edes pidä nälkää koko 8-tuntisen työpäivän ajan. Henkilökuntahan ei saa syödä valvonta-ateriana muuta kuin lounaan. Olemme sitten varmaan tosi erinomaisia ja tosi suuressa kuplassa talon henkilökunnan kanssa. Ja johtaja puhaltaa siihen kuplaan lisää ilmaa.
Ei kaikkea tarvitse vain hiljaa sietää julkisellakaan puolella.
Hyvä, että tästä pystytään jo keskustelemaan näinkin asiallisesti. Yritin pari vuotta sitten nostaa aihetta mutta koko asia tyrmättiin. Palautetta olen hoitajana ja äitinä antanut eteenpäin, mutta olen asian kanssa täysin yksin muiden ollessa sitä mieltä, että sokeria kuuluu syödä eikä siitä tarvitse vouhottaa. Omaa pesää ei kuulemma saa liata ja hys hys nyt, ettei kukaan loukkaannu, kun siinä kehtaat ruokaa arvostella.
Paikkakunnallamme aamupalana on puuron ja hillon + sokerin vaihtoehtona ällösokerisia riisimuroja, joiden päälle kaadetaan(!) noin sentin paksuinen kerros tomusokeria, lapset saavat aina lisää ja lisää niin kauan, että osa jää syömättä ja tämä on muiden hoitajien mielestä ok. Vauhtia ainakin piisaa tällaisen ruokailun jälkeen ja sitten ihmetellään vähän ennen lounasaikaa miksi ryhmä on niin levoton ja puolet porukasta istuu mörököllin tuolilla ja lounaan syömiseenkin on vaikea keskittyä. Lounas on päivähoidossa aina joko perunaa tai valkoista makaronia, riisiäkään ei tule koska se ei kuulemma kelpaa. Liha on jänteistä ja suolaista einestä, kuin purkkaa söisi, perunakeitoissa lihaa ei riitä joka lautaselle ja salaattia saa noin ruokalusikallisen per lapsi (astian koko koko ryhmälle on sama kuin meidän nelihenkiselle perheelle normaalisti). Välipala on juuri tuollaista aloittajan kuvaamaa sokerimehukiisseliä, jäätelöä, sokerisia eineslettuja hillolla ja sokerikuorrutuksella, imelää vispipuuroa (josta ei pysty sanomaan mitä "marjaa" on käytetty), viiliksiä tai samoja muroja kuin aamulla. Annoksia voi mennä kuusikin isoa, yleensä ainakin kolme ja mehukattimehua saa juoda niin paljon kuin haluaa. Osalla ryhmästä välipala on pelkkää näkkäriä, koska on kielletty syömästä näitä karkkiruokia, yleensä niiden vanhempien lapsia jotka ovat pitkään olleet tutustumassa ja nähneet todellisuuden. Hoidossa aloittavat lapset ovat onnesta soikeina näistä herkuista mutta myöhemmin tulee kyllästyminen eikä mikään ruoka enää tunnu kiinnostavan.
Vuorollaan jokainen hoitaja on mallisyöjänä ja pitäisi syödä tätä samaa roskaa yhdessä lasten kanssa. Muuta ei saa syödä ja vuorosta ei saa luistaa. Itse otan ruokalusikallisen ruokaa ja yritän hymyillen syödä, vaikka vaikeaa on kun tuntuu suu palavan liiasta sokerista. En voi ymmärtää vanhempia, jotka kehuvat tätä ruokaa. Ruokalista näyttää kyllä hyvältä kirjoitettuna mutta sisältö on ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tästä pystytään jo keskustelemaan näinkin asiallisesti. Yritin pari vuotta sitten nostaa aihetta mutta koko asia tyrmättiin. Palautetta olen hoitajana ja äitinä antanut eteenpäin, mutta olen asian kanssa täysin yksin muiden ollessa sitä mieltä, että sokeria kuuluu syödä eikä siitä tarvitse vouhottaa. Omaa pesää ei kuulemma saa liata ja hys hys nyt, ettei kukaan loukkaannu, kun siinä kehtaat ruokaa arvostella.
Paikkakunnallamme aamupalana on puuron ja hillon + sokerin vaihtoehtona ällösokerisia riisimuroja, joiden päälle kaadetaan(!) noin sentin paksuinen kerros tomusokeria, lapset saavat aina lisää ja lisää niin kauan, että osa jää syömättä ja tämä on muiden hoitajien mielestä ok. Vauhtia ainakin piisaa tällaisen ruokailun jälkeen ja sitten ihmetellään vähän ennen lounasaikaa miksi ryhmä on niin levoton ja puolet porukasta istuu mörököllin tuolilla ja lounaan syömiseenkin on vaikea keskittyä. Lounas on päivähoidossa aina joko perunaa tai valkoista makaronia, riisiäkään ei tule koska se ei kuulemma kelpaa. Liha on jänteistä ja suolaista einestä, kuin purkkaa söisi, perunakeitoissa lihaa ei riitä joka lautaselle ja salaattia saa noin ruokalusikallisen per lapsi (astian koko koko ryhmälle on sama kuin meidän nelihenkiselle perheelle normaalisti). Välipala on juuri tuollaista aloittajan kuvaamaa sokerimehukiisseliä, jäätelöä, sokerisia eineslettuja hillolla ja sokerikuorrutuksella, imelää vispipuuroa (josta ei pysty sanomaan mitä "marjaa" on käytetty), viiliksiä tai samoja muroja kuin aamulla. Annoksia voi mennä kuusikin isoa, yleensä ainakin kolme ja mehukattimehua saa juoda niin paljon kuin haluaa. Osalla ryhmästä välipala on pelkkää näkkäriä, koska on kielletty syömästä näitä karkkiruokia, yleensä niiden vanhempien lapsia jotka ovat pitkään olleet tutustumassa ja nähneet todellisuuden. Hoidossa aloittavat lapset ovat onnesta soikeina näistä herkuista mutta myöhemmin tulee kyllästyminen eikä mikään ruoka enää tunnu kiinnostavan.
Vuorollaan jokainen hoitaja on mallisyöjänä ja pitäisi syödä tätä samaa roskaa yhdessä lasten kanssa. Muuta ei saa syödä ja vuorosta ei saa luistaa. Itse otan ruokalusikallisen ruokaa ja yritän hymyillen syödä, vaikka vaikeaa on kun tuntuu suu palavan liiasta sokerista. En voi ymmärtää vanhempia, jotka kehuvat tätä ruokaa. Ruokalista näyttää kyllä hyvältä kirjoitettuna mutta sisältö on ihan muuta.
Aivan, ruokalistan perusteella moni kehuu päiväkotien ja koulujen ruokaa. Eihän se lista mitään sisällöstä kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ruokalistan perusteella moni kehuu päiväkotien ja koulujen ruokaa. Eihän se lista mitään sisällöstä kerro.
Tämä!
Jos minulla olisi lapsi, haluaisin järjestää hoidon niin, että lapsi söisi aamupalan kotona, osallistuisi päiväkodissa aamupäivän pedagogisiin toimintoihin, ulkoiluun ja leikkeihin ja haettaisiin lounaan alkaessa klo 11 kotiin syömään. Olisi tietenkin mahdoton järjestää, mutta niin toivoisin.
Toisaalta eipä tätä ole tarvinnut tosissaan miettiä, koska omia lapsia minulla ei ainakaan vielä ole.
T. lto
Hullumaista ettei marjat ja hedelmät muka kelpaa. Muistan kun maustamaton kreikkalainen jugurtti pakastemustikoilla oli mulle suuri herkku pienenä
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä miten täällä palstallakin monen mielestä on ok, että lapsen viikon välipaloihin kuuluu esim. lettuja hillolla, suklaavanukas, sokerinen kiisseli. Kyllä noita voi välillä syödä, mutta ne ovat herkkuja, eivätkä missään nimessä terveellisiä päivittäisinä välipaloina. Syöttekö itsekin päivittäin vastaavia välipaloja?
ap
No eihän se kumma ole, että suomalaiset puolustavat sokerimättöä. Puolet suomalaisista on ylipainoisia. Opettavat näitä laadukkaita elintapojaan sitten jo 1-vuotiaille lapsille.
Alapeukuttakaa vaan, mutta ei 1-3 -vuotiaiden ruokavalioon tarvitsisi tunkea yhtään lisättyä sokeria. Sen takia toivon voivani pysyä lapsen kanssa kotona mahdollisimman pitkään.
Uskoo ken tahtoo, että päiväkodissa kaadetaan sentti tomusokeria oliko se nyt murojen vai puuron päälle. Kuten itsekin varmaan tajuatte, niin liioittelunne on rankkaa.
Pieni kriisi Suomessa tekisi hyvää. Teillä lastentarhanopeilla on selvästi liian isot palkat ja liian vähän töitä kun on aikaa tällaisia vatuloida eikä normaali ruoka kelpaa.
Varsinaisia prinsessoja ja sehän kyllä on tiedetty muutenkin. Työ ei maita, jatkuvaa nirinarinaa ja lasten kanssa olemisen sijasta istutaan pihalla penkillä juotuamassa ja sisällä kahvin kanssa PULLAA mässyttämässä kun ei siitä salaatista sittenkään tullut tarpeeksi energiaa....
Ei kiinnosta lastenhoito, mutta muullekaan alalle ei sit päästy...
Vierailija kirjoitti:
Hullumaista ettei marjat ja hedelmät muka kelpaa. Muistan kun maustamaton kreikkalainen jugurtti pakastemustikoilla oli mulle suuri herkku pienenä
Mun herkkua on lanttukukko, mutten oleta, että se kaikille maistuisi.
Sulla lienee olettama, että kun joku on sun herkku, niin se pitää määrätä pakolliseksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Uskoo ken tahtoo, että päiväkodissa kaadetaan sentti tomusokeria oliko se nyt murojen vai puuron päälle. Kuten itsekin varmaan tajuatte, niin liioittelunne on rankkaa.
Pieni kriisi Suomessa tekisi hyvää. Teillä lastentarhanopeilla on selvästi liian isot palkat ja liian vähän töitä kun on aikaa tällaisia vatuloida eikä normaali ruoka kelpaa.
Varsinaisia prinsessoja ja sehän kyllä on tiedetty muutenkin. Työ ei maita, jatkuvaa nirinarinaa ja lasten kanssa olemisen sijasta istutaan pihalla penkillä juotuamassa ja sisällä kahvin kanssa PULLAA mässyttämässä kun ei siitä salaatista sittenkään tullut tarpeeksi energiaa....
Ei kiinnosta lastenhoito, mutta muullekaan alalle ei sit päästy...
Oletkohan tietoinen siitä, kuinka pienet sisäänpääsyprosentit on esimerkiksi yliopistossa lastentarhanopettajan koulutukseen? Ne jotka ovat sinne hakeneet ja päässeet, ovat myös niitä jotka alalla haluavat toimia.
Kertoisikohan tämä nirinarinamme ruuasta kuitenkin siitä, että olemme huolissamme lasten terveydestä?
Pikemminkin yhdistelmään alkoholia, tupakkaa, liikaa suolaa, liikaa sokeria, liian vähäistä d-vitamiinin saantia, liian vähäistä kasvisten syöntiä ja noiden sinällään terveellisten rasvapitoisten ruoka-aineiden liiallista ja liian yksipuolista kulutusta.
On kyllä katastrofi, että tyydyttynyt rasva sai huonon maineen ja nykyään puuroonkin laitetaan voisilmän tai marjojen sijaan sijaan hilloa tai sokeria.