Päiväkotien sokeripitoiset välipalat
Valmistun pian lto:ksi ja nyt opiskeluaikana paljon sijaisuuksia tehneenä olen alkanut kiinnittää huomiota päiväkotien välipaloihin. Viikon välipalalista on lähes joka paikassa tyyliä:
Ma: vadelmakiisseli + leipä+ leikkele/juusto
Ti: ohukaiset + hillo + leipä ja päällyset
Ke: mansikkarahka + leipä ja päällyset
To: leipä + mandariinia
Pe: suklaakiisseli + leipä ja päällyset
Olen joskus katsonut kiisseleiden ja rahkojen ravintosisältöä, ja niissä sokerin määrä on melkoinen. Käytännössä aina kun on kyseessä rahka tai kiisseli, se on sokerilla kyllästetty. Mansikkarahka saattaa kuulostaa terveelliseltä, mutta sitä se ei ole. Olen vähän kauhistunut siitä, miten epäterveellisiä nuo välipalat ovat. Ihan ok jos kerran viikossa olisi joku makea kiisseli, mutta kun sokeripitoisia välipaloja vedetään joka päivä. Niinä harvoina päivinä kun sokerijälkkäriä ei ole, välipala on sitten joku köykäinen leipä + mandariini. Koska mandariini ei täytä mahaa, leipää pitää tankata.
Monissa päiväkodeissa noita kiisseleitä ja rahkoja myös annetaan lapsille ihan tolkuttomat määrät, esim. 4 annosta suklaakiisseliä. Toisaalta jotkut vanhemmat ovatkin pyytäneet, että heidän lapselleen ei annettaisi ollenkaan makeita kiisseleitä/ annos rajoitettaisiin yhteen, mitä en yhtään ihmettele. Itselläni ei vielä lapsia ole, mutten haluaisi omien lasteni syövän päivittäin sokeripitoisia välipaloja.
Asialle ei juurikaan voi mitään, koska ruuat tulevat keskuskeittiöltä ja koko kunnassa samaa ruokaa syödään suunnilleen kaikissa laitoksissa.
Mitä ajatuksia teillä on aiheesta? Onko tärkeintä se, että lapsille ylipäätään tarjotaan välipalaa päiväkodissa ja ravintosisältö on silloin sivuseikka, vai näkeekö joku muukin muutoksen tarvetta välipalojen sisällöissä?
Kommentit (167)
Miksi sokeri haittaa? Hyvä vaan, jos saa sokerin avulla terveellistä marjaa menemään.
Eipä toi nyt yksinään oo kauheen vakavaa kun lapset tuppaa noi kalorit polttamaan mutta sitten kun päästään kotiin on siellä jo aika monella edessä ruoka jossa vihreetä on ollu einespaketin fontissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi morjes... Ootte itksekin päiväkodeissanne syöneet ihan varmasti mitä sattuu, ei silloinkaan oo ollut mitään kasvisruokavillitystä. ja ihan normaaleja ihmisistä kasvaa, kyllä ne ylipainot ja muut on ihan jostain muusta kiinni kuin päiväkodin välipalasta. Hei haloo, se on yksi "ateria" vain kasvavan lapsen ruokavaliossa. Ihan ihme houruilua rajottaa lapselta kaikki herkut jonkun kuvitteelisen sokeriloukun vuoksi. Yleensä lapset kuluttaa niin paljon päivässä ettei yksi sokerinen välipala ketään lihota. Aikuisella se voi olla eri juttu, tosin eipä kaikilla sekään.
Lihominenhan ei ole ainut sokerin liiallisen saannin aiheuttama terveyshaitta. Kannattaa tutustustua niihin muihinkin.
Helposti ajatellaan, että se päiväkodin välipalahan on vain pikkumäärä sokeria päivässä, mitä se haittaa. Pienillä lapsilla on päivittäinen suositeltu sokerimäärä, ja se ylittyy helposti - esimerkiksi maustetussa jogurtissa on jo 9 sokeripalan verran sokeria. Parissa desissä päiväkodin kiisseliä on about saman verran. Kuvittele sitten, että lapselle annetaan kiisseliä kolme annosta. 3x9 sokeripalaa = 27 sokeripalaa. Järkyttävä määrä. Tarvitseeko lapsi mielestä oikeasti päivittäin lisättyä sokeria?
Entä onko ok, että välipalassa ei käytännössä ole muuta sisältöä kuin se sokeri, joka vai nostaa verensokerin hetkeksi korkealle, ja sitten se laskee, jolloin lapsesta tulee väsynyt ja kiukkuinen?
Lapsen välipalan pitäisi olla monipuolinen ja sisältää monenlaisi ravintoaineita. Sen pitäisi olla sisällöltään sellainen, että lapsi jaksaa loppupäivän päiväkodissa. Suklaakiisseli ei mielestäni ihan täytä näitä vaatimuksia.
ap
Pala ruisleipää = 1,5 palaa sokeria
Ei siis enää leipää lapsille! Eikä marjoja tai hedelmiä, niissä on itsessään paljon sokeria. Sen sijaan erilaiset lihaleikkeleet ovat hyviä proteiininlähteitä.
Miksi tämä keskustelu väännetään tähän suuntaan? Lapsi tarvitsee monipuolista ravintoa, ja lapsen ateria saa ja sen tuleekin sisältää hiilihydraatteja. Niistä ei tarvitse lähteä vähentämään. Nyt puhutaan _lisätystä valkoisesta sokerista_
Väitätkö tosissasi, että on sama asia syökö lapsi palan ruisleipää vai annoksen suklaakiisseliä? Kyllä, ruisleivässä on myös hiilareita = sokeria, mutta ei _lisättyä valkoista sokeria_
Ruisleivässä on myös esimerkiksi kuituja, rautaa ja sinkkiä. Vieläkö todella rinnastat ruisleivän sokerikiisseliin?
Ei kukaan ole sanonut, että lapsilta tulisi kieltää kaikki luontainenkin sokeri. Vain ja ainoastaan se lisätty valkoinen sokeri arkipäivän aterioissa.
ap
Minulla on helpo ja halpa ratkaisu ongelmaan; säädetään laki, että ainoa sallittu välipala päiväkodeissa on lasi kraanavettä ja yksi näkkäri. Tämä käy jokaiselle, ei tarvita 25 eri versiota kulloisenkin muotidietin mukaan.
Asuin Saksassa kun lapseni olivat pieniä. Silloin tehtiin eväät itse päivä"kouluun" mukaan. Itse tein ruisleipä+hedelmä+maito eväitä kun koko muu luokalla oli vaaleaa isoa neliöhöttöleipää nutellalla ja mehua.
Kuoleeko saksalaiset lapset nyt ennen suomalaisia lapsia sokerikoomaan?
Saksan kaupat ovat täynnä sokerijogurtteja, maustamatonta löytyy se yksi; turkkilainen jogu jota ostaa döner paikkojen pitäjät iskender kastikkeisiin.
Luonnonjogurttihenkilö ylihöyryää aina tuota sokerivöyhötystään ja tekee jälkeläisensä/oppilaansa vaan entistä kiinnostuneemmaksi sokeriherkuista. Syövät salaa 300g karkkipussin+suklaalevyn kerralla kun eivät uskalla sitä vöyhöttäjälle kertoa.
Hammaslääkärien mukaan sokeri on haitallista hampaille, erityisesti alle 3-vuotiaille. Kaikkia ei ole siunattu kovalla purukalustolla, joka ei reikiinny ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Saksassa kun lapseni olivat pieniä. Silloin tehtiin eväät itse päivä"kouluun" mukaan. Itse tein ruisleipä+hedelmä+maito eväitä kun koko muu luokalla oli vaaleaa isoa neliöhöttöleipää nutellalla ja mehua.
Saksan kaupat ovat täynnä sokerijogurtteja, maustamatonta löytyy se yksi; turkkilainen jogu jota ostaa döner paikkojen pitäjät iskender kastikkeisiin.
Luonnonjogurttihenkilö ylihöyryää aina tuota sokerivöyhötystään ja tekee jälkeläisensä/oppilaansa vaan entistä kiinnostuneemmaksi sokeriherkuista. Syövät salaa 300g karkkipussin+suklaalevyn kerralla kun eivät uskalla sitä vöyhöttäjälle kertoa.
No jenkeissähän syödään juuri tuolla höttöleipä+suklaalevitelinjalla ja siellä lasten ja nuorten ylipainoisuus on vakava ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonjogurttihenkilö ylihöyryää aina tuota sokerivöyhötystään ja tekee jälkeläisensä/oppilaansa vaan entistä kiinnostuneemmaksi sokeriherkuista. Syövät salaa 300g karkkipussin+suklaalevyn kerralla kun eivät uskalla sitä vöyhöttäjälle kertoa.No jenkeissähän syödään juuri tuolla höttöleipä+suklaalevitelinjalla ja siellä lasten ja nuorten ylipainoisuus on vakava ongelma.
Niin on. Mutta noin syödään hyvin monessa muussakin maassa kuten tuolla Saksassa. Onko siellä vakava ongelma? Monella afrikkalaisperäisellä olet nähnyt ruisleipää kädessä? He syövät aina höttöleipää joka kastetaan ruokaan. Kun päiväkoteihin tuli maahanmuuttajalapsia jouduttiin tilaamaan vaaleaa höttöleipää kun eivät olleet tottuneet ruis- ja/tai näkkileipiin. Ja he syövät siellä samat kiisseliannokset. Mutta heidän vanhemoansa ovat liikuttuneen kiitollisia että tarjotaan ilmaista ruokaa. Ehkä ovat kohdanneet joskus ihan oikeitakin ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Eipä toi nyt yksinään oo kauheen vakavaa kun lapset tuppaa noi kalorit polttamaan mutta sitten kun päästään kotiin on siellä jo aika monella edessä ruoka jossa vihreetä on ollu einespaketin fontissa.
Samaa einestä ne päiväkotienkin lounaat ovat.
Mutta arvatkaas mitä meillä oli tänään välipalana: JÄÄTELÖ. Jo toisen kerran kuukauden sisään. En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monessa perheessäkin syödään päivittäin esim. maustettuja viilejä ja jogurtteja, vaikka niissä on yhtä paljon sokeria, kuin kaupan vanukkaissa. Eli ihan älyttömästi. Täällä päin päiväkodeissakin on välillä noita jogurtteja ja viilejä. Sekin olisi jo iso harppaus, että tarjottaisiin maustamattomia versioita vaikka marjoilla. Tai esimerkiksi sokeroimaton omenasose maustaa kyllä jogurtin lapsen suuhun sopivaksi.
Täällä taas sekoitetaan sokeri ja hiilarit. Ei lapsia tartte karppaajiksi laittaa, mutta liiallinen puhdas sokeri on niin turhaa!
Yööh, en minä näin aikuisenakaan pysty syömään noita maustamattomia versioita, aivan liian happamia, vaikka kuinka laittaisi marjoja yms.. Tuskin kovinkaan moni lapsikaan tottuisi noihin, joten siksi lapsille tarjotaan sitä mikä oletettavasti menee parhaiten alas.
Ja taitaa nuo erilaiset puurotkin alkaa tulemaan lapsilla jo korvista ulos, niin miksi niitä pitäisi lisäillä yhtään enempää? En yhtään ihmettele, ettei aikuisena enää ihmisille maistu puuro, kun lapsena sitä on aamulla, päivällä ja illalla jos jonkinlaista tarjolla ja useimmiten puoliväkisin se pakotetaan syömään. Puuro puuro puuro, missään muualla maailmassa ei tuputeta näin paljon puuroa kuin Suomessa.
Tottumiskysymys :) En tarkoittanutkaan, että hapanta jogurttia pitäisi sellaisenaan syödä parin mustikan kera. Itse maustetussa on iso ero sokerin määrässä, vaikka laittaisi sen kohtuullisen ripauksen sokeriakin annokseen! Monesti riittää kyllä vaikkapa pelkkä hedelmäsose.
Itse olen tottunut vähempään sokeriin noissa maitotuotteissa. Mies osti kerran jotain tavallista mansikkajogurttia. Se maistui ällöltä, aivan kuin sulaneelta jäätelöltä! En tajua, miten sellaisia syödään joka päivä.
Toki kyllähän lapset syövät herkkuja koko ajan, jos vain saavat niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt paljonko se välipala saa maksaa? Jos olet niin laatisitko malliksi paremman välipalalistan vaikka parille viikolle, niin että kustannukset eivät nouse ja välipalat ovat sellaisia että myös lapsille maistuu. (Kyllä ne klo 17 asti hoidossa olevat ihan oikeasti tarvitsevat välipalan jaksaakseen, eli on maistuvuuden merkitystä ei voi aliarvioida.)
Sokerivälipala ei kyllä jaksamiseen vaikuta muuten kuin negatiivisesti. Parempi vaihtoehto, eikä yhtään kalliimpi, olisi vaikka pala rasvaista juustoa.
Pyysin kahden viikon välipalalistaa jossa on huomioitu täyttävyys ja maistuvuus hinnan lisäksi, ja sinä ehdotat palaa rasvaista juustoa?!? Et voi olla tosissasi!
Kerrotko mitä vikaa on rasvaisessa juustossa välipalana? Se on täyttävää, halpaa ja hyvää.
1) Juustopala on lisuke, ei kokonainen välipala. Sen lisäksi tarvitaan leipää ja tuorepalaa.
2) Tällainen välipala on päiväkodissa jo nykyisin vähintään kerran viikossa, isojen puolella todennäköisesti kahdesti.
3) Suunnilleen puolet lapsista ei tykkää juustosta.Nimimerkillä lh, työkokemusta päiväkodeista 25 vuotta.
Miksi juustonpala ei voi olla välipala? Miksi se on mielestäsi joku lisäke?
Tähän haluisin vastauksen.
Mielestäni lapsille pitäisi antaa välipaloina kuivuneita lanttupaloja.
Niitä lapset rakastavat.
Vieläkin muistan kaameat röyhtäilyt koulun lanttubiittien jälkeen.
Se on muuten totta, että mitä vähemmän syö lisättyä sokeria, sitä ällöttävämmältä se alkaa maistua suurissa määrin.
Lapsille syötetään paskaa, koska se on halpaa. Itse allalla ollut, mikä on halvinta, sitä tarjotaan, ihan sama mitä huttua se sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille syötetään paskaa, koska se on halpaa. Itse allalla ollut, mikä on halvinta, sitä tarjotaan, ihan sama mitä huttua se sattuu olemaan.
Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että lapset saisivat kotona hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Syöttäkää kotona niin terveellistä kuin haluatte, purkaa vaikka porkkanaa päivät pääksytysten.
Vierailija kirjoitti:
Syöttäkää kotona niin terveellistä kuin haluatte, purkaa vaikka porkkanaa päivät pääksytysten.
Syödään tälläkin hetkellä porkkanaa, itse maustetulla kermaviilidipillä
Vierailija kirjoitti:
Näin on tehtävä. Me syödään ne porkkanat maukkaasti voissa paistettuna ja kermassa haudutettuna. Toki emme sitä porkkanaa syö joka päivä, vaan vaihdellaan kasviksia.
Miksi juustonpala ei voi olla välipala? Miksi se on mielestäsi joku lisäke?