Päiväkotien sokeripitoiset välipalat
Valmistun pian lto:ksi ja nyt opiskeluaikana paljon sijaisuuksia tehneenä olen alkanut kiinnittää huomiota päiväkotien välipaloihin. Viikon välipalalista on lähes joka paikassa tyyliä:
Ma: vadelmakiisseli + leipä+ leikkele/juusto
Ti: ohukaiset + hillo + leipä ja päällyset
Ke: mansikkarahka + leipä ja päällyset
To: leipä + mandariinia
Pe: suklaakiisseli + leipä ja päällyset
Olen joskus katsonut kiisseleiden ja rahkojen ravintosisältöä, ja niissä sokerin määrä on melkoinen. Käytännössä aina kun on kyseessä rahka tai kiisseli, se on sokerilla kyllästetty. Mansikkarahka saattaa kuulostaa terveelliseltä, mutta sitä se ei ole. Olen vähän kauhistunut siitä, miten epäterveellisiä nuo välipalat ovat. Ihan ok jos kerran viikossa olisi joku makea kiisseli, mutta kun sokeripitoisia välipaloja vedetään joka päivä. Niinä harvoina päivinä kun sokerijälkkäriä ei ole, välipala on sitten joku köykäinen leipä + mandariini. Koska mandariini ei täytä mahaa, leipää pitää tankata.
Monissa päiväkodeissa noita kiisseleitä ja rahkoja myös annetaan lapsille ihan tolkuttomat määrät, esim. 4 annosta suklaakiisseliä. Toisaalta jotkut vanhemmat ovatkin pyytäneet, että heidän lapselleen ei annettaisi ollenkaan makeita kiisseleitä/ annos rajoitettaisiin yhteen, mitä en yhtään ihmettele. Itselläni ei vielä lapsia ole, mutten haluaisi omien lasteni syövän päivittäin sokeripitoisia välipaloja.
Asialle ei juurikaan voi mitään, koska ruuat tulevat keskuskeittiöltä ja koko kunnassa samaa ruokaa syödään suunnilleen kaikissa laitoksissa.
Mitä ajatuksia teillä on aiheesta? Onko tärkeintä se, että lapsille ylipäätään tarjotaan välipalaa päiväkodissa ja ravintosisältö on silloin sivuseikka, vai näkeekö joku muukin muutoksen tarvetta välipalojen sisällöissä?
Kommentit (167)
Enemmän kuin sokerista olen huolissani päiväkotiruuan yleisestä rasvattomuudesta ja mauttomuudesta. Laitosruoka on hysteriaan saakka rasvatonta, nyt jopa ruokakermoja pitäisi vähentää. Miten pidät nälkää loitolla ruoalla joka ei sisällä rasvaa eikä proteiinia? Saattaa olla leivän päälle puolikas kinkku tai pieni juustonpala, ruokana laihaa keittoa jonka pääsisältö on peruna. Leipänä näkkileipä tai joku ihmeen siemenleipä joka on jo valmiiksi kuivaa ja kovaa.
Syön sitä ruokaa itsekin, verotusarvolla. Ikinä en maksaisi ruuasta mitään. perunaa on runsaasti mutta kastikeessa lihapalat etsivät toisiaan. Käytetään eineksiä, lisäaineita kuten arominvahventeita ja korvikkeita.
Juomana rasvaton maito tai vesi. Mehua ei meidän päiväkodissa ole koskaan eikä tarvitse mutta maito voisi olla kevytmaitoa.
Aamupalan tuorepala on omenanpala per lapsi, tai 4 viinirypälettä per lapsi tai ohut suikale paprikaa.
Onnetonta on.
Mun äiti on koulu-päiväkotikompleksissa laitoskeittäjänä ja on huomannut viime vuosina saman ilmiön: nimenomaan päiväkotien penskoille sokeria ja kermaa jälkiruuaksi. Rahvas työntekijäpuoli ei voi tähän vaikuttaa, ja toive tämmöisiin herkkuihin on tullut näiden janikateuvojen vanhemmilta. Ja kunta suostuu ja maksaa!
Silloin kun mä olin päikyssä, koulussa ja lukiossa samalla paikkakunnalla v. 95-09 mistään jälkiruuista ei juuri ollut tietoakaan. Joskus keittopäivänä saattoi olla jälkkärinä laimeanmakuinen kiisseli.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on koulu-päiväkotikompleksissa laitoskeittäjänä ja on huomannut viime vuosina saman ilmiön: nimenomaan päiväkotien penskoille sokeria ja kermaa jälkiruuaksi. Rahvas työntekijäpuoli ei voi tähän vaikuttaa, ja toive tämmöisiin herkkuihin on tullut näiden janikateuvojen vanhemmilta. Ja kunta suostuu ja maksaa!
Silloin kun mä olin päikyssä, koulussa ja lukiossa samalla paikkakunnalla v. 95-09 mistään jälkiruuista ei juuri ollut tietoakaan. Joskus keittopäivänä saattoi olla jälkkärinä laimeanmakuinen kiisseli.
Enpä tiedä yhtään kuntaa jossa olisi päiväkodissa tai koulussa jälkiruokaa edes joka viikko. Välipala ei ole jälkiruoka vaan pieni ateria jolla jaksetaan siihen saakka että pääsee kotiin päivälliselle.
Että voi jotakuta riepoa rasvaton maito. Kevytmaitohan on aika inhottavan makuista jos on tottunut raikkaampaan rasvattomaan. Toivottavasti et saastuta lasten mieliä vaan osaat pitää mielipiteesi ominasi, koska ne todellakin ovat vain omia mielipiteitäsi. Anna lasten syödä välipalansa ja hyvä että tottuvat rasvattomaan maitoon. Etkö ole kuullut sydän- ja verisuonitaudeista??
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin sokerista olen huolissani päiväkotiruuan yleisestä rasvattomuudesta ja mauttomuudesta. Laitosruoka on hysteriaan saakka rasvatonta, nyt jopa ruokakermoja pitäisi vähentää. Miten pidät nälkää loitolla ruoalla joka ei sisällä rasvaa eikä proteiinia? Saattaa olla leivän päälle puolikas kinkku tai pieni juustonpala, ruokana laihaa keittoa jonka pääsisältö on peruna. Leipänä näkkileipä tai joku ihmeen siemenleipä joka on jo valmiiksi kuivaa ja kovaa.
Syön sitä ruokaa itsekin, verotusarvolla. Ikinä en maksaisi ruuasta mitään. perunaa on runsaasti mutta kastikeessa lihapalat etsivät toisiaan. Käytetään eineksiä, lisäaineita kuten arominvahventeita ja korvikkeita.
Juomana rasvaton maito tai vesi. Mehua ei meidän päiväkodissa ole koskaan eikä tarvitse mutta maito voisi olla kevytmaitoa.
Aamupalan tuorepala on omenanpala per lapsi, tai 4 viinirypälettä per lapsi tai ohut suikale paprikaa.
Onnetonta on.
Ruokakerma pitäisikin poistaa ja tilalle kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Noilla välipaloilla varmistetaan järjetön sokeripiikki, minkä jälkeen verensokeri romahtaa ja lapsi on sopivasti itkuinen ja kärttyinen kun se haetaan hoidosta.
Sopiva välipala olisi pieni omena ja pähkinöitä tai juustoa.
Yksikään lapsi koko maailmassa ei tarvitse kiisseliä. Kiisseli on kammottavaa. En ymmärrä miksi lapsia kidutetaan sellaisella.
Muutenkin Suomessa syödään aivan liikaa välipaloja. Ranskassa lapset saavat aamiaisen ja lounaan ja kotiin tullessa pienen välipalan että jaksavat odottaa päivällistä. Siis neljä ateriaa päivässä. Jos ihminen tarvitsee useammin ruokaa on ruoan laadussa vikaa. Mahan täytyisi päästä välillä oikeasti tyhjäksi ja kurista, silloin ohutsuoli puhdistaa itseään. On erittäin epäterveellistä että mahalaukussa velloo koko ajan jotain.
No Ranskassahan lapset eivät taida kauheasti ulkoilla päiväkodissa. Ja omena plus pähkinät ei kyllä kovin kauaa nälkää pidä...
Vierailija kirjoitti:
Että voi jotakuta riepoa rasvaton maito. Kevytmaitohan on aika inhottavan makuista jos on tottunut raikkaampaan rasvattomaan. Toivottavasti et saastuta lasten mieliä vaan osaat pitää mielipiteesi ominasi, koska ne todellakin ovat vain omia mielipiteitäsi. Anna lasten syödä välipalansa ja hyvä että tottuvat rasvattomaan maitoon. Etkö ole kuullut sydän- ja verisuonitaudeista??
Heh. Uusimmat tutkimukset puoltavat että maitotuotteet pitäisi nauttia rasvaisina. Ne lapset jotka näin tekevät ovat tutkimuksen mukaan hoikempia. Yksikään ihminen ei pelastu sydän- ja verisuonitaudilta juomalla rasvatonta maitoa. Siihen vaikuttavat ihan muut seikat. Ihminen tarvitsee rasvaa esim. vitamiinien imeytymiseen, siitä yksi tärkein D-vitamiini.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ei pitäisi tottua mihinkään rasvattomaan. Et taida tietää, että sv-taudit ei johdu eläinrasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnetonta on.
Ruokakerma pitäisikin poistaa ja tilalle kermaa.
Samaa mieltä olen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tärkeintä hampaiden kunnolle on ettet tartuta lapseen kariesta esim nuolemalla samaa jäätelöä, juomalla samasta limupullosta tai syömällä samaa tikkaria tms.
Mitäs ne lapset siellä päiväkodissa muuta tekee kuin kuolaa leluja ja toiset sitten nuolee ne kuolat niistä leluista. Ryhmässä tarvitsee olla yksi karieksen saanut lapsi ja kohta on koko ryhmä täynnä kariekseen tartutettuja lapsia. Eli vaikka kotona pidettäis tästä huolta, ei muissa kodeissa välttämättä olla niin tarkkoja. Sitten se hirveä sokerihuurros ruoassa joka päivä, niin ei ainakaan hammaslääkäreiltä työt lopu. Ja äidit saa taas haukut niskaansa.
Hoida itse pentusi, taas yksi luksusnarisija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla välipaloilla varmistetaan järjetön sokeripiikki, minkä jälkeen verensokeri romahtaa ja lapsi on sopivasti itkuinen ja kärttyinen kun se haetaan hoidosta.
Sopiva välipala olisi pieni omena ja pähkinöitä tai juustoa.
Yksikään lapsi koko maailmassa ei tarvitse kiisseliä. Kiisseli on kammottavaa. En ymmärrä miksi lapsia kidutetaan sellaisella.
Muutenkin Suomessa syödään aivan liikaa välipaloja. Ranskassa lapset saavat aamiaisen ja lounaan ja kotiin tullessa pienen välipalan että jaksavat odottaa päivällistä. Siis neljä ateriaa päivässä. Jos ihminen tarvitsee useammin ruokaa on ruoan laadussa vikaa. Mahan täytyisi päästä välillä oikeasti tyhjäksi ja kurista, silloin ohutsuoli puhdistaa itseään. On erittäin epäterveellistä että mahalaukussa velloo koko ajan jotain.
No Ranskassahan lapset eivät taida kauheasti ulkoilla päiväkodissa. Ja omena plus pähkinät ei kyllä kovin kauaa nälkää pidä...
Omena plus pähkinähän on just metsästäjä keräilijää ja ainakin terveellisempää kuin sokerikiisseli. Olen syönyt töissä eväslounaana omenoita ja pähkinöitä, ja hyvin on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Hoida itse pentusi, taas yksi luksusnarisija!
Täällä mitään luksusta kukaan ole narissut. Vaan tavallista ruokaa jossa ei ole lisättyä sokeria ja maitokin vois olla yhden pykälän rasvaisempaa kuin tankinhuuhteluvesi. Onko liikaa vaadittu häh!?
Mä luulen että sun miehellä on raskasta, kun ei voi piiruakaan antaa periksi kun on tietyn päähänpinttymän kehittänyt pakkomielteeksi. Mitä jos ihan kohteliaisuudesta vähän myötäilisi muidenkin näkemyksiä.
Tärkeä aihe ja hyvä aloitus! Meillä on koko ajan enemmän lihavia ja sairaita lapsia joten ihmettelen miten joku voi lasten myrkyttämistä sokerilla puolustaa. Lasten, joilla ei ole mahdollisuuksia ruokaansa valita.
Aikuiset ihmiset, vanhennat ja lasten kanssa työskentelevät, opiskelkaa sokerin vaikutuksista. Saattaa löytyä paljon muutakin negatiivistä kuin se lihominen.
Hyviä, helppoja, halpoja ja lapsille maistuvia välipaloja on rutkasti jos on halukkuutta sellaisia järjestää. Herkut kuuluu elämään muttei joka päivään.
T. Alalla työskentelevä liikunta-alan koulutuksen saanut
Pph:lla aamupala puuro, lounas kotiruokaa (liha, kala, kana, kasvis) vaihtuu päivittäin + näkkileipä + salaattia, keiton kanssa saa ruisleipää. Välipala vaihtelee joku hedelmä vissiin, puuroa jos ollut kevyt lounas, jogurttia.
Pannukakkua silloin joskus kun on hernekeittoa.
Varahoito tarhassa ja lapsi kertoo kysyttäessä syöneen leipää 😀
Vierailija kirjoitti:
Raikas rasvaton on yhtä kuin pahvinmakuinen. Kevytmaito ei kyllä aiheuta mitään sydän- ja verisuoniteuteja yhtään kenellekään, mutta sisältää sopivasti kaikkea. D vitamiinikin imeytyy paremmin kuin kurrista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raikas rasvaton on yhtä kuin pahvinmakuinen. Kevytmaito ei kyllä aiheuta mitään sydän- ja verisuoniteuteja yhtään kenellekään, mutta sisältää sopivasti kaikkea. D vitamiinikin imeytyy paremmin kuin kurrista.
Olet oikeassa, sydän- ja verisuonitaudit, nuo perinteinen suomalaisten kuolinsyy, liittyivät enemmän täysmaitoon, kermaan, voihin, rasvaiseen lihaan, rasvapitoisiin juustoihin, muniin.
Vieläkö joku puhuu kurtista, taidat olla90-vuotias...
Syököön mitä syö. Meillä syödään kotona niin terveellisesti, ettei päiväkodin sokerivälipala haittaa mitään.