Elokuvaohjaaja Lauri Törhönen ahdisteli jatkuvasti opiskelijoita ja näyttelijöitä
Yksi elokuva-alan ahdistelijoista on paljastunut:
https://yle.fi/uutiset/3-10051511
Miten tällaista on siedetty näin pitkään?
Sai jopa jonkun valtionpalkinnon urastaan. Huh!
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää nimiä tulee putoilemaan, kunhan julkaisuun liittyviä asioita on selvitetty rauhassa mm. juristien kanssa. Törhösestä oli helppo aloittaa sillä hänen toimintansa on ollut niin räikeää, kuvottavaa ja näkyvää että kukaan alalla 1980-90-2000-luvulla työskennellyt ei ole välttynyt kuulemasta miehen niljakkaasta maineesta. Eikä miehen anteeksipyyntö jätä erityisesti arvauksille sijaa: sehän on suora tunnustus siitä että kourittu on.
Muistatteko kun Tuntemattoman työryhmä antoi lausunnon etteivät hyväksy Paula Vesalaan kohdistuvaa seksististä sontaa? Se ajoittui "sattumalta" juuri #metoo-kampanjan alkuun ja sillä mediapelattiin kiiltävää kilpeä ja arvokasta aikaa sellaisille tekijöille, joiden nimet tulevat nousemaan ennemmin tai myöhemmin esille myös valtakunnan julkisuuteen.
Mä myös odotan sitä kun nämä nimet tulee esiin. Ja tuleehan ne joskus. Meni siinä sitten puoli vuotta tai parikymmentä vuotta, niin taatusti tulee törkyilyt jossain vaiheessa esiin. Ja ihmettelen suuresti miten ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät nähneet tuon silmänkääntötempun läpi. Toimittajien tulisi tehdä työnsä, mutta taisi siinä Suomi 100 pöhinässä olla liian isot rahat kyseessä, että kukaan olisi uskaltanut nostaa kissaa pöydälle.
Ei nyt vielä hötkyillä, kavereilla on ura liitolennossa ja tällainen tahra voisi haitata veljeskunnan hyvää pöhinää. Ehtiihän sitä kun täyttävät 75 ja valta alkaa haihtua ja hyvätkään veljet eivät enää juuri mitään menetä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä kaunista:
"Tällä tavalla ruvetaan ikävästi pöyhimään vanhoja asioita."
"Uskaltaako tässä enää naiselle päivää sanoa..?"
"Mites ne reittä pitkin edenneet? Niitä on kuitenkin suurin osa - itseasiassa varmaan kaikki!"
"Karpela saa eläkettä!"
"Yhtäkin baarimikkoa puristeltiin munista!"
On villisorsan vaikerrus, ja joutsenen laulu, mutta onko raastavampaa luonnonääntä kuin pelästyneen miehen ulina vauva-palstalla?
Reps.... 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi Karpelalle maksetaan sopeutumiseläkettä? Mistä ansioista? Hänhän ei ole koskaan tehnyt mitään muuta kuin näyttänyt nätiltä.
Mites se haippirinki kakkonen joka pyörii tälläkin hetkellä? Ai ei kiinnosta kun on liian kivoja poikia?
Meinasitteko milloin lopettaa hurskastelun ja pelkurimaiset noitavainot yhtä henkilöä kohtaan? Yhtä vastaan on joukolla helppo hyökätä, mutta rohkeus ei taida riittää puuttumaan kokonaisuuksiin. Suomen oikeusjärjestelmä toimii niin että epäilty on syytön kunnes toisin todistetaan. Se jotenkin unohtuu.
Miten sä päättelet siitä, että törhösen käytös on tuotu julkisuuteen, että kenenkään muun käytöstä ei tulla tuomaan julkisuuteen? Mä näkisin että se on pikemminkin päinvastoin = tämä tapaus rohkaisee muidenkin saalistajien uhreja tulemaan esiin.
Sitäpaitsi on aika pelottavaa kertoa tällaisesta ellei tiedä että muillakin on samoja kokemuksia samasta henkilöstä. Näyttää siltä, että törhösellä oli erittäin paljon uhreja, joten on vain luonnollista että hänen käytöksensä paljastui ensin koska naiset saattoivat uskoa, että joku muukin alkaa puhua eivätkä he jää yksin.
Ja jos sulla on sisäpiirin tietoa rikollisesta tai sopimattomasta käytöksestä niin sä voit itsekin tehdä asialle jotain.Et vastannut yhteenkään kysymykseen. Kysyn uudestaan.
Miksi esim. Karpelalle maksetaan sopeutumiseläkettä?
Miksi kivojen poikien pyörittämä haippirinki toimii edelleen? Miksi naiset pitävät julkkiksista jotka tiedetään lähtökohtaisesti narsisteiksi?
Millä tavalla yhden henkilön nostaminen vuosikymmeniä jatkuneesta sekoilusta hyödyttää kokonaisuutta ja miksi vasemmistolaisia perverssejä ei nosteta esille? Milloin suuremman luokan ringit tuodaan esille? Tiesittekö, että esim. oopperassa ja baletissa on puolijulkinen salaisuus, että osa esiintyjistä toimii myös prostituutiossa? Mistä johtuu, että reittä pitkin kyllä suostutaan etenemään, mutta sitten itketään siitä, että ollaan itse oltu tukemassa järjestelmää joka on sairas? Milloin tulee poliitikkojen nimet julki? Nehän ovat kansan varoilla eläviä kansan palvelijoita ihan samoin kuin apurahoja saaneet viihdehörhötkin.
Suomessa pätee edelleenkin periaate että ihminen on syytön kuten toisin todistetaan. Kuinka moni haluaa tuhota sen periaatteen lopullisesti?
Mitä ihmettä täällä joku vaahtoaa Karpelan sopeutumiseläkkeestä? Sitä maksetaan Karpelalle aivan samalla perusteella kuin kaikille muillekin entisille kansanedustajille (jostka ovat istuneet väh. 7 vuotta eduskunnassa). Törkeimpänä varmasti Päivi Lipposen sopeutumiseläkekikkailu hänen miehensä yrityksestä + opettajan toimesta saamansa palkan lisäksi. Siinä on tarkkaan laskettu, että pystytään kuppaamaan kaikki raha omaan laariin.
Mutta kuule, tämä ketju ei millaan lailla käsittele näitä sopeutumiseläkkeitä, joten asia loppuun käsitelty. Kommentoi seksuaalista ahdistelua. Se on tämän ketjun aihe.
Ei vaan sinä juutuit yhteen asiaan etkä osannut vastata yhteenkään asiaan liittyvistä kysymyksistä.
Miksi kivojen poikien haippirinki kakkonen pyörii vieläkin? Ai kun ne on kivoja poikia?
Miksi vasemmistolaisten pervojen tekemisistä ei kuulu mitään?
Missä viipyy poliitikkojen nimet? Veronmaksajat kustantavat näiden kusipäiden elämän.
Missä viipyy vuosikymmenet toimineiden prostirinkien julkituominen?
Muutetaanko ihmisoikeuksien perustavanlaatuinen syyttömyysolettama nyt kaikkien muidenkin asioiden suhteen noitavainojen kaltaiseksi?
Loppuuko naisten reittä pitkin eteneminen nyt kokonaan?
Onko kuu juustoa?
Mitä eroa on sedällä ja tädillä?
Voiko raitiovaunu peruuttaa?
Miten saadaan maailmaan rauha?
Miksi vaari ei kuule heinäsirkan siritystä?
Onko ihmisellä oikeus vaatia asiallista kohtelua kaikkialla?
Kaikkiin näihin kysymyksiin on ehdottomasti saatava vastaus nyt heti ja ennen kuin voidaan millään lailla käsitellä Lauri Törhönen nimisen miehenkuvatuksen nuoriin naisopiskelijoihin ja -näyttelijöihin kohdistamaa seksuaalista ahdistelua sekä ennen kuin voidaan pohtia, mikä mahtaa olla seksuaalisen ahdistelijan keskimääräinen ÄO?
Miettikää sitä että elokuvien naiskuva ja -roolit ovat ollet ja vieläkin pitkälti ovat juuri tällaisten kusipää-Törhosten ja Weinsteinien käsissä. Kiva elokuva on sellainen joka maksimoi hyväksikäyttöön orientoituneen keski-ikäisen miehen egon pönkityksen ja nautinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oliko loput nimet vasemmistolaisia kun ne pidetään salassa?
Miten liität vasemmistolaisuuden tähän?
Kaikkihan nuo ahdistelijat ja raiskaajat ovat vasemmistolaisia.
ai niin ku trumpelo, jonka vuoksi onneksi tämä pandoran lipas naisten kohtalosta on avattu.
kiitos trump, sait edes jotain hyvää aikaseksi. vaikka ei itse saa mistään rangaistusta, ainakin tuhannet ja tuhannet donaldin kaltaiset siat saavat. tätä ei olis tapahtunut ellei tota niljakasta kourijaraiskaajaa olisi valittu usan pressaksi.
Tämä-
Kaikella on joku tarkotus. Perhosefekti. Ilman donaldin valintaa, ei nämä törhöset olisi koskaan jääneet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tapauksen.
Vasemmistolaisten valtaamat kulttuuripiirit ovat jo vuosia jahdanneet häntä nimenomaan OIKEISTOLAISTEN mielipiteiden takia. Olen lukenut vuosikausia vasuritoimittajien laatimia kateellisia pilkkakirjoituksia nimenomaan oikeistolaisuuden vuoksi.
Hän on kulttuuripiireissä koulukiusattu .
Hän on ollut tehokas elokuvalaitoksen johtaja ja myös julksiesti kokoomukselainen. Sai hankittua paljon valtion rahoitusta elokuvakoulutukseen, juuri siksi suomalainen elokuva niin korkealla tasolla. Arkkitehtinä hän myös kaupunkisuunnittelussa mukana yms
Hän on erittäin fiksu ja viisas ja älykäs ihminen, vaikka puheet suoria ja joskus huumori ja puheet liian terävästi loukkaavia tai härskejä
Niinkuin aika monella vasemmistolaisellakin miehellä Suomessa.
En viitsi tuohon muuhun p--kaan puuttua, mutta Lauri Törhönen ei ole arkkitehti eikä hän ole osallistunut koskaan kaupunkisuunnitteluun. Jotain rajaa noille höpinöille. Se, että hän aikoinaan aloitti yhtä aikaa elokuvan ja arkkitehtuurin opiskelun, mutta lopetti jälkimmäisen alkuunsa ja keskittyi elokuvaan, ei tee hänestä arkkitehtia. :D
Taitaa se Lauri siellä itse itseään kehua. Sen verran huvittavaa ja epäuskottavaa suitsutusta tuo on.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja 1994–2000 kokoomuksen mandaatilla.
http://arkisto.kokoomus.net/kokoomusbiografia/elamakerta-artikkelit/tor…;
Humanismin käsi -palkinto 2008. :D
Kelpaako porvarillinen työ humanismin kättä käyttäen aktiivimallin kriteerien täyttämiseen?
Jasmin Mäntylä on myös opettaja koska toimi Oulussa opetuslautakunman varajäsenenä.
Vierailija kirjoitti:
"Rakastatsä mun munaa" -repliikki sai ihan uuden merkityksen.
Mitäs erikoista tuossa on? Tiedän monia naisia jotka voi esim. jutella penikselle ja kutsua sitä poikaystäväkseen. Gabriel Garcia Marquezin Sadan vuoden yksinäisyydessä nainen piirtää penikselle silmät ja suun ja laittaa pienen sombreron sille päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erikoista tuossa on? Tiedän monia naisia jotka voi esim. jutella penikselle ja kutsua sitä poikaystäväkseen. Gabriel Garcia Marquezin Sadan vuoden yksinäisyydessä nainen piirtää penikselle silmät ja suun ja laittaa pienen sombreron sille päähän.
Et edes tiedä, mistä on kyse :D
Vierailija kirjoitti:
Miksei Törhöseltä vaadittu anteeksipyyntöä privaatisti ja nokakkain? Vaan julkisuuden kautta.
Törhönen on itse valinnut tapansa toimia ja kohdella muita. Aikuisena ihmisenä hän on myös ymmärtänyt, että ihmisen käytös ja teot vaikuttavat siihen miten häntä arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
MInusta YLEn ja muidenkin tiedotusvälineiden pitäisi mennä itseensä ja pohtia , milloin ihmisten nimiä julkaistaan ja leimataan julkisesti.
Myös katkeroituneen Auli Mantilan kannattais mennä itseensä ja pohtia omia motiivejaan. Pettymys omaan uraan ja tilaisuus kostaa menestyneemmälle miessukupuolelle on ilmeinen syy. Ohjaajien ammatissa miehet saavat helpommin rahoitusta, ehkä niihin luotetaan enemmän koska päättäjätkin miehiä.
Olen myös taiteen kentällä opettajana. Minusta luontevaa jos pääsykokeen jälkeen mennään porukalla kouluun päässeiden oppilaiden ja opettajien kanssa juhlimaan pariviikkoisen hyvin raskaan pääsykoerumban päättymistä.. Aika yleistä se oli tuonakin aikana, pääsykoerumba on henkisesti hyvin raskas jakso niin arvostelijoille kuin pyrkijöillekin.
Nykyisin en uskalla tämän ajan oppilaiden kanssa mennä kaljalle, tiedä miten he muisteluksiaan julkisuudenkipeinä värittelevät ja muuttelevat kymmenien vuosien päästä...
Minusta LAIN RIKKOMINEN ja OIKEUDESSA TUOMITTAVA RIKOS on ainoa syy joka oikeuttaa YLEä moiseen.
Epäoikeudenmukaista on että tässäkin jutussa julkaistaan nimeltä ohjaaja joka ei ole tehnyt rikosta, vaan puhui ja käyttäytyi härskisti . Sensijaan oikean raiskausrikoksen tehnyt jätetään mainitsematta nimeltä.
Ei kai Auli Mantila ole tästä asiasta tullut julkisuuteen... sekoitatko Mari Mantelaan, joka kyllä on kommentoinut Törhösen asiatonta käytöstä ja ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitäisi ymmärtää suhtautua kriittisemmin miesten kirjoittamaan ja kuvaamaan fiktioon naisista ja naisten toiminnasta ja siihen, minkälainen rooli naisilla näissä kuvitelmissa on.
miituut kirjoitti:
Katsoin tiistai-iltana sivusilmällä Teemalta Törhösen elokuvaa Riisuminen. Minulle tuli taas etiäinen. Aavistin, että elokuvan näyttämisellä just nyt on jokin tarkoitus. Ja sehän sillä oli, seuraavana päivänä eli eilen alkoi aiheellinen rummutus.
Itse elokuvaa katsoessani muistin, kuinka jo vuosikymmeniä sitten Törhösestä ja sen sovinismista puhuttiin, hänen elokuviensa tasoa ihmeteltiin ja sitä, miten hänestä tuli Taikin proffa.
Mietin myös Eeva Elorantaa ja Minna Epun äiti" Turusta. Mulla on tunne, että Törhösellä on osuutta siihen, että nämä herkät naiset tippuivat jotenkin, jonnekin.
Minulle ei ehkä tullut etiäistä, mutta koska monet varmaan jo silloin aiemmin, kun tuli julki, että häiritsijöistä yksi on professori, ajattelivat Törhöstä, niin kuvittelin, että tämä oli siltä pohjalta harkittu juttu tämä Törhös-elokuvien sarja Yleltä, eikä silkkaa sattumaa. Ja mietin, että miksiköhän. Riisuminenhan lienee Törhösen elokuvista kaikkein eniten alastomuudella mässäilevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy se kouri mua munista vuonna -84. Vieläkin olen katkera, enkä ole päässyt elämässäni eteenpäin. Jos joku mies aloittaisi moiset ulinat 2018, niin muut miehet nauraisivat tyypille paskaisesti. Naiset sen sijaan perustavat heti jonku SoMe-vertaistukiryhmän traumatisoituneelle pyllyläpsyn uhrille :D
Metoo-kampanjassa on sekin arvokas puoli, että se houkuttaa tietyt miestyypin-"valiojoukot", kertomaan ja kommentoimaan omasta ilmeisen muuttumattomasta asennemaailmastaan. On hyvä tietää minkälaisessa maailmassa sitä vieläkin taaperretaan - vaikka se välillä hivenen raskasta luettavaa onkin :)
Tuo munista kouriminen on totinen tosi ja on tapahtunut parikin kertaa silloin kun olin yöelämässä töissä. Usko tai älä, mutta känniset naiset ovat aika pahoja miesten ahdistelijoita. Olisi naurettavaa vetää asia dramaattisesti tapetille näin pitkän ajan jälkeen. Olen kokenut pahempiakin asioita kuin muniin tarttuva kännikala. Ja ei, en ole naisten köyrijä, jos sitä yrität vihjata.
Onko se SINULTA POIS, jos jotkut naiset kertovat ahdistelusta? Se ei vie sinun kokemustasi pois, syyllistä sinua tai estä sinua kertomasta, miten väärin sinua on kohdeltu.
En ymmärrä logiikkaa siinä, että jos sinua on ahdisteltu etkä ole siitä älähtänyt, eivät muutkaan saisi älähtää.
Vai pari - kolmekymmentä vuotta sitten on kähmitty jne. Lasten piiskaaminen ja selkäsaunatkin olivat tuolloin yleisiä, siis perheväkivalta.
Nyt kun olette täpinöissänne, ottakaapa sekin esille yleisesti ja vaatikaa vanhempianne tilille.
#iwasbeatentoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Törhöseltä vaadittu anteeksipyyntöä privaatisti ja nokakkain? Vaan julkisuuden kautta.
Mistä sinä tiedät onko vaadittu?
Voi pyhä yksinkertaisuus. Et kai nyt tosissasi kuvittele, että kukaan nainen vapaaehtoisesti menisi Lauri Törhösen kanssa "privaatisti ja nokittain"?
Kukaan tuskin on mitään pelkuri-öykkärin näennäistä puserrettua anteeksipyyntöä vailla muutenkaan. Laurillehan ei edes Yle ja muut mediat kelvanneet piipityskanavaksi, vaan itsestään edelleen suureellisia kuvitellen hänen piti välittää näin "tärkeä uutinen" peräti Suomen tietotoimiston kautta?
Tärkeintä tässä asiassa on nimenomaan julkisuus, jotta tähän seksuaaliseen häirintään on yksinkertaisimmankin törhösen pakko tästä eteenpäin pistää stoppi, ellei sitten välttämättä halua sikailujensa päätyvän julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy se kouri mua munista vuonna -84. Vieläkin olen katkera, enkä ole päässyt elämässäni eteenpäin. Jos joku mies aloittaisi moiset ulinat 2018, niin muut miehet nauraisivat tyypille paskaisesti. Naiset sen sijaan perustavat heti jonku SoMe-vertaistukiryhmän traumatisoituneelle pyllyläpsyn uhrille :D
Se oli muuten mies joka aloitti ilmiantamalla Kevin Spaceyn.
Netflix kärsi 39 miljoonan tappiot antamalla Spaceylle potkut. Miesmallit ovat ilmiantaneet huippuvalokuvaajia. Potkut tuli Voguesta välittömästi
Kiva tietää että Suomessa on joitakin tyyppejä joiden mielestä on ihan ok jos heidän äitinsä, vaimonsa tai tyttärensä joutuvat ahdistelun kohteeksi. Itsehän sitä kerjäsivät.
Tuohon ei eläin pysty.
miituut kirjoitti:
Katsoin tiistai-iltana sivusilmällä Teemalta Törhösen elokuvaa Riisuminen. Minulle tuli taas etiäinen. Aavistin, että elokuvan näyttämisellä just nyt on jokin tarkoitus. Ja sehän sillä oli, seuraavana päivänä eli eilen alkoi aiheellinen rummutus.
Itse elokuvaa katsoessani muistin, kuinka jo vuosikymmeniä sitten Törhösestä ja sen sovinismista puhuttiin, hänen elokuviensa tasoa ihmeteltiin ja sitä, miten hänestä tuli Taikin proffa.
Mietin myös Eeva Elorantaa ja Minna Epun äiti" Turusta. Mulla on tunne, että Törhösellä on osuutta siihen, että nämä herkät naiset tippuivat jotenkin, jonnekin.
Eloranta oli 90-luvun alussa vielä aika paljon esillä, Törhös-elokuvathan olivat jo 80-luvulla. Mutta oliko niin, että Elorannalla oli autistinen lapsi, ja ehkä se sitten vaikutti siihen, että hän vetäytyi parrasvaloista.