Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko olette tehneet perustaitotestin?

Vierailija
31.01.2018 |

Siinä on tarkoitus tulkita yksinkertaisten tekstien ja diagrammien sisältöä ja valita monivalintavaihtoehdoista oikea. Kysymyksiä on 12. Itse sain kaikki oikein, mutta tiedän kyllä, että monelle nuo tuottavat hankaluuksia.

https://perustaitotesti.fi/

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mt-syistä työkyvyttömyyseläkkeellä. Minun ei katsota kykenevän tekemään työtä, vaikka haluaisin. Sairauteni vuoksi kognitiivisia kykyjä testataan säännöllisesti. Kyseisestä testistä oli noin neljännes vastaajista saanut saman tuloksen eli 12/12 kuin minä. Ihmettelen, ketä ne vähemmän pisteitä saaneet ovat, toimivatko ne tuolla yhteiskunnassa oikeustoimikelpoisina jäseninä. Pitäisikö heidänkin kognitiivisia kykyjä testata joskus?

Vierailija
22/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olen sitten vammainen, mutta en tiennyt kuvatiedostojen kirjainyhdistelmiä, yhden niistä vain tunnistin, muita en muista nähneeni ikinä ja toinen mikä meni väärin oli auton mittaristoon liittyvä kysymys, en ole ikinä ajanut autoa.

En minäkään ole ikinä ajanut autoa ja olen viisikymppinen nainen. Mutta eihän se mitään ajotaitoa vaadi että hahmottaa mikä on 1/3 tai 2/3 tai puolet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 10/12 koska hätiköin.

Vierailija
24/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo 12/12. Tosin ainakaan äitini ei saisi täysiä.

Vierailija
25/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen lukihäiriöinen pitkäaikaistyötön, ja sain 12/12, ja aikaa meni vähän yli 12 minuuttia.

Joitakin kysymyksiä piti hetken miettiä, sulkea pois selkeästi väärät vaihtoehdot, ja valita se jäljelle jäänyt. Tietokoneaiheisissa helpotti se, kun siinä oli kuva siitä ruudun näkymästä, mistä tositilanteessa se kuvake pitää valita. Asiayhteydesta irroitettuina ne kuvakkeet olisivat olleet paljon vaikeampia hahmottaa.

Vierailija
26/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on ilmeisesti melkoinen määrä erilaisia kysymyksiä, sillä minulle ei tullut pyykinpesuun, auton mittaristoon tai tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä. Jotain muitakin tässä ketjussa mainittuja ei minulle tule, mutta en nyt jaksa tsekata ekalta sivulta, mitä ne olivat.

mutta minullekin 12/12.

Vierailija
27/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kysymykset eri henkilöille. Tehkääpä uudestaan. Itse en tiennyt kännykän symboleja, koska en käytä älykännykkää.

Vierailija
28/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ei voi saada tästä täysiä pisteitä?

Esim. Vammaiset tai joku, jolla äo alle 100.

Vierailija
29/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, perustaitosi ovat täydelliset!

Tuloksesi on

12 / 12

Tuloksesi oli parempi kuin 81,3% vastaajista.

Sait saman tuloksen kuin 25,3% vastaajista.

Kansainvälisen aikuistutkimuksen mukaan myös Suomessa on suuri joukko aikuisia, joiden luku- ja numerotaidot sekä tietotekniikkaan liittyvät perustaidot voivat haitata arkielämästä selviämistä.

Moni ei varmaan tunne henkilökohtaisesti ketään tuollaisia, mutta kyllä niitä on, muitakin kuin kehitysvammaisia.

Kyllä minä ainakin tunnen monta, esim. Äitini ja ex-anoppi, taatusti eivät saisi täysiä pisteitä. Työelämässä kuitenkin olleet ja vaikuttavat päällisin puolin normaaleilta, mutta hyvin usein se vähäjärkisyys tulee silti esiin. Tuollaisia ihmisiä on yllättävän paljon, ehkä joillekin heidän tunnistamisensa ei vaan ole niin selvää.

Vierailija
30/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes kehtaa kertoa paljon sain, kun kaikki muut vetää täysiä. En kai jotenkin ymmärtänyt kysymyksiä oikein. Jos kysytään lyhintä reittiä, niin linnuntiehän olisi kaiken järjen mukaan se nopein?

Vierailija
31/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes kehtaa kertoa paljon sain, kun kaikki muut vetää täysiä. En kai jotenkin ymmärtänyt kysymyksiä oikein. Jos kysytään lyhintä reittiä, niin linnuntiehän olisi kaiken järjen mukaan se nopein?

Et tainnut lukea kunnolla, tai et ymmärtänyt lukemaasi. Siinä nimittäin kysyttiin lyhintä henkilöautoreittiä sairaalalle.

Luetun ymmärtäminenkin on hyvin tärkeä taito.

Vierailija
32/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyse henkilöautokysymyksestä? Vai trollaako täällä tuo yksi tyyppi, joka on kirjoittanut lähes kaikki nämä vastaukset? Hehkuttelee taidoillaan (kun aikaakin on... ) mutta ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein?

Vierailija
33/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt mihin tiedostoon voi tallentaa vain musiikkia.

Vierailija
34/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muutamissa tehtävissä se oikea vastaus on tietyssä mielessä se joka voisi olla oikea, ei se joka välttämättä on oikea. Ainakin minulla olleessa tehtävässä jossa piti valita kuvake josta pääsee myymään omaa asuntoaan. Oikea vaihtoehto oli kuvake joka kuvaa valikkoa. Ihan tarkasti ottaen tämä on kuvake jonka TAKAA pitäisi löytyä mahdollisuus myydä omaa asutoaan, ei kuvake joka tekee sen. Mutta kun muut vaihtoehdot olivat vielä huonompia niin tuo piti tulkita oikeaksi.

Vierailija
35/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein testin, mutta ilmeisesti yhden kysymyksen kohdalla tökkäsin vahingossa yhtä vaihtoehtoa, ennen kuin muut vaihtoehdot olivat latautuneet sivulle, ja sehän oli tietysti väärin. Joten sain 11/12. Olisikohan monille muillekin testin tekijöille käynyt näin, jos tuollaisia prosenttiosuuksia tulee. Kyllähän noiden lukemiseen pitää keskittyä, osa vähän kompia, jos ei lue huolella mitä kysytään.

Joku kysyi välimatkatehtävästä. Kysymyksessä oli, mikä henkilöautoreitti on lyhin. Silloin linnuntie ei kelpaa vastaukseksi.

Vierailija
36/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut lukea kunnolla, tai et ymmärtänyt lukemaasi. Siinä nimittäin kysyttiin lyhintä henkilöautoreittiä sairaalalle.

Luetun ymmärtäminenkin on hyvin tärkeä taito.

Minusta se oli tyhmä kysymys. Jos reitin voi kulkea linja-autolla, sen voi varmasti kulkea myös henkilöautolla. 

eri, joka kyllä vastasi sitten niiden symbolien perusteella mutta tyhmä kysymys silti. 

Vierailija
37/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kysyttiin että mikä tiedostomuoto ei sovellu kuvan tallentamiseen. Oikea vastaus oli WAV, koska sillä tallennetaan ääntä. Tottahan tuo normaaliarjessa on, mutta nyt minä kuitenkin aloin pohtia erästä utopistista juttua.

KAIKKI mitä tietokoneella on, on bittejä, siis nollia ja ykkösiä. Ei tietokoneella ole kuvia. Tietokoneella on ainoastaan bittejä. Siis kuvatiedostotkin ovat vain bittejä. JPG-kuva on bittejä, siis nollia ja ykkösiä, jotka tietokoneen prosessori muuntaa kuvan näköiseksi näytölle, koska ihminen pystyy ymmärtämään paremmin kuvia kuin bittejä.

Siis, tietokoneessa on ainoastaan bittejä, ne vain näytetään näytöllä useiden erilaisten kuvien yms näköisinä.

--

Kyllä tuon periaatteen mukaan myös äänitiedostolla voitaisiin tallentaa kuvia. Mielestäni. Välttämättä. Tietysti.

Kuva on bittejä, siis hirveän iso pätkä nollia ja ykkösiä. 1110101110110100110101011011010100010110101101...

Tuo koodi voidaan muuntaa vaikkapa morsetukseksi. Sitten kuuluu hirveän pitkä pätkä piipitystä jota kukaan ei voi ymmärtää. Se monen minuutin idioottimainen piipitys voidaan tallentaa äänitiedostolle, siis vaikkapa WAV. Sen äänitiedoston voi vaikkapa lähettää kaverille. Kaveri vain muuntaa sen piipitysmorsetuksen takaisin biteiksi. Sitten kaveri voi tehdä niillä biteillä mitä vain haluaa, voi esimerkiksi katsoa tietokoneen näytöltä että miltä ne bitit näyttävät kuvana.

Eli kyllä WAV soveltuu kuvan tai siis bittien tallentamiseen. Se vain ei sovellu kuvan katselemiseen.

--

Helppoa, ilmiselvää.

Käsittääkseni ainakin faksi toimii sillä lailla että datayhteyksiä pitkin välitetään pelkkää piipitystä. Faksilaite sitten muuntaa sen piipityksen tekstiksi. Faksilaite on siis vähän kuin "automaattimorsetin". En tiedä osaako faksilaite muuntaa mitään kuviksi.

Vierailija
38/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaihtuu ne kysymykset eri kerroilla. Osa on lapsellisempia, jokunen hitusen hankalampi.

Itse haksahdin Te-toimisto-kysymyksessä.

Vierailija
39/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ei voi saada tästä täysiä pisteitä?

Esim. äitini. Hän on kyllä älykäs ja mm. teknisesti ja matemaattisesti lahjakas, mutta koska hänet on lapsena aivopesty uskomaan, että hän ei voi osata käyttää teknisiä laitteita, koska on tyttö/nainen, hän ei suostu edes opettelemaan niiden käyttöä. Hän siis ymmärtää helposti vaikka minkälaisten teknisten vempainten ja laitteiden toimintaperiaatteita, mutta jos hänen pitää niitä käyttää, niin paniikki iskee, suorastaan.

Vierailija
40/62 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 3/12. 😅

Mun keskittymishäiriö on tänään tosi pahana.🙃