Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
141/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeesti, huuhteluaine maksaa n 2-3€.

En nyt jaksa tarkistaa annosteluohjetta tai mitä pullon kyljessä lukee, mut siitähän riittää 15-20 koneelliseen pyykkiä, eli kestää kuukauden, ylikin.

Mä kävin just kaupassa, ostin mm sitä huuhteluainetta ja ison tölkin juomaa (en tarkoita alkoholia).

Arvatkaa kumpi loppuu ensin, ja kumpi on enemmän ns turha ostos ja rahan tuhlaamista?

Vierailija
142/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tässä tammikuun ollut ”kokeillaan köyhäilyä” testi meneillään. Aika pienellä ollaan pärjätty. Ei paljoa kahdelta ole ruokaan rahaa mennyt. Kuukauden kulut ovat olleet seuraavat:

Laina: 653e

Vastike: 144e

Sähkö: 103e (lasku 3kk lasku)

Netflix: 11e

Ruoka: 113e

Muut taloustarvikkeet: 22e

Puhelin: 16

Yhteensä: 1062€

Jos ei suuria kuluja huomenna tule niin melko helposti alle 1100€/kk pystytään elämään. Ainoa mitä kuluna puuttuu on vakuutusmaksut. Ne tulevat 3kk välein ja on noin 230€/lasku. Luulen, että kaksi työtöntä aikuista voisi netota jotakin tuon 1100€ luokkaa, jos asunnon vuokra on 700-800€/kk. Varma en ole, kun en ole opintotukia enempää tukia koskaan saanut.

Ruuassa periaatteessa ollaan jouduttu tunkimään lähinnä hedelmissä. Niitä ollaan melko harvoin ostettu. Pääasiallisena ravintona ollut jauheliha, kanasuikaleet, porsaanliha, peruna, riisi, pasta (itse tehty ja ostettu), salaatti, sipuli, paprika, kaali, porkkana. Vesi ollut juomana. Jauhelihaa ollaan syöty enemmän kuin yleensä ja kanaa vähemmän kuin normaalisti. Lohta ei olla ostettu vaan kalana on ollut tonnikala ja kalapuikot. Leipiä ei olla ostettu vaan ollaan tehty itse. Pastatkin ollaan itse tehty. Itse tekeminen vaatii vaivaa, mutta sillä säästää melko paljon rahaa ainakin leipien suhteen.

Toki eihän tässä ole vaatteita tai mitään isoa ostettu. Ei meillä muutenkaan mitään shoppailua olle koskaan harrastettu vaikka ihan kivasti tienataan (nettotulot yhteensä n. 5000€/kk

Otapa yksi nolla nettotuloista pois ja kokeile uudestaan. Tai jos teitä kaksi on niin 2x518€/kk.

Ja ehdottomasti tätä kokeilua pitää jatkaa vähintään vuosi KOSKEMATTA säästyneisiin rahoihin.

Eli palkasta heti käyttötilille tuo 1100€/kk ja Kelan as.tukilaskurilla laskettu asumistuki noilla työttömän rahamäärällä laskettuna.

Ja tosiaan, mihinkään säästöihin ette koske koko vuoden aikana.

Tulkaa sitten kertomaan kuinka hyvältä tuo vuosi tuntui, kun elää alimmalla tuella, kodinkoneet hajoaa, hammaslääkäriin ja lääkkeisiin ei riitä rahat yms yms....

Jatkakaa sitä samaa sitten vaikkapa parivuotta putkeen niin voitte ehkä hieman tietää miltä tuntuu olla työkyvyttömänä joka ei pääse eläkkeelle eikä saa enää sairauspvrahaa joten saa työmarkkinatukea...

Teillä on sentään töitä, eli aktiivimalli ei koske teitä. Tosin voittehan 3 kk den välein pudottaa käytettävissä olevia tuloja n. 60 euron verran...

Kuulostaako vielä kivalta pihistely/köyhäily kokeelta?

Tiesittehän että Suomessa elää noin aika monta tuhatta ihmistä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rahan meno on kyllä jotenkin outoa. Opiskeluaikoina tulimme toimeen opintotuilla ilman vanhempien avustusta ja välillä syötiin pelkkää näkkileipää, mutta kuitenkin pärjättiin. Asumme edelleen vuokralla 600€/kk, palkkani on nyt 3200€/kk ja vaimoni 3800€/kk, eikä penniäkään jää säästöön.

Jep, osaa ne muutkin käyttää rahaa tyhmästi kuin köyhät. Toisilla siihen tyhmyyteen vain on paremmin varaa kuin toisilla.

Vierailija
144/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti 111:n kirjoituksen merkittävin osa oli se, että köyhyyden merkittävin syy on tyhmyys. Miten ja kuinka monimuotoisesti tyhmyyden seuraukset sitten ilmenevät on toinen asia, mutta perussyy köyhyydelle se ehdottomasti on.

Tyhmyyteen liittyy hyvin usein pitkäjänteisyyden puute, ja se on aivan perustavaa laatua oleva este köyhyydestä eroon pääsemiseen. Tyhmyys tekee ihmisestä välinpitämättömän myös itseään kohtaan, terveydestäään, painostaan ja kunnostaan huolehtiminen vaatii aina pitkän aikavälin määrätietoista toimintaa. Mitkään kuntokuurit tai uudet laihdutuskeinot eivät kelpaa, vaan on elettävä järkevästi.

Sama pätee talousasioihin. Tiedän itse asian omakohtaisesti, kun vajaa 20 vuotta sitten olin tilanteessa vailla työtä ja tililläni oli alle 20 euroa rahaa. En ollut tyhmä, mutta huoleton ja varautumaton toki.

Vieläkään en ole varsinaisesti rikas, mutta kun aloitin tinkimättömän määrätietoisen toiminnan olen päässyt täysin eroon köyhyydestä. Lyhyesti sanottuna tie ulos köyhyydestä on se että on tehtävä työtä - mitä tahansa työtä -  ja sijoitettava säännöllisesti pieni summa, eli on kyettävä säästämään koko ajan. Siten aika tekee tehtävänsä ja köyhyys tulee voitetuksi.

Kaikenlaisesta tuhlaamisesta on pidättäydyttävä, kunnes riittävä liikkumavara on saavutettu. Ei matkustelua, ei nautintoaineita, ei elokuvia, ei rahapelejä, ei uusia kulutustavaroita, ei uusia vaatteita, ainoastaan halvimpia ruokia jne jne. Koko ajan on pidettävä huolta siitä että on varaa säästää ja sijoittaa.

Kun on kerran ollut köyhä niin juuri vastenmielisempää ajatusta kuin köyhyyteen palaaminen tuskin voi olla. Missään tapauksessa en vieläkään osaa tuhlata rahaa, mutta pientä osaa varallisuudesta koskevia hankintoja on nyt helppo tehdä ja satsata harrastuksiin esim. ostamalla vajaan tonnin hintainen digikamera tms.

Pointti meni ohi kovaa ja korkealta.

Ei se ole tyhmyyttä, että psykologisesti rasittavassa tilanteessa välillä murtuu isommilla ja pienemmillä tavoilla ja tekee jotain mitä myötätunnottomat ihmiset eivät voi ymmärtää jolleivät itse ole kokeneet.

Se ei ole mikään valuvirhe ihmisessä. Se on ominaisuus. Jos olet onnekas ja juuri se sama paine joka jonkun toisen mursi ei sinulle ollutkaan kestämätön, niin se ei ole syy olla ylenkatseellinen ja tuomitseva. Ei kaikki koe samoja ulkoisia olosuhteita samalla tavalla, etkä muutenkaan voi koskaan tietää toisen kokonaistilannetta. Sullakin on aivan varmasti joku murtumispiste. Ehkä tulisit paremmaksi ihmiseksi jos löytäisit sen, mutta todennäköisesti et.

Vierailija
145/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.

Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.

Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.

Aika moni tuilla elävä on jossain vaiheessa ollut töissä, ja tietävät kyllä hyvin keskituloisen tulotason. Aika harvasta työstä jää niin vähän rahaa käteen kuin toimeentulotuesta. Siitä kun lähtee elintasoa laskemaan, ja huomaa että ei ole varaa huuhteluaineeseen, talouspaperiin, hiustenleikkuuseen ym. arkisiin mutta ei-pakollisiin asioihin, niin onhan se karua. Kyllä siihenkin tottuu. 

Vierailija
146/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tässä tammikuun ollut ”kokeillaan köyhäilyä” testi meneillään. Aika pienellä ollaan pärjätty. Ei paljoa kahdelta ole ruokaan rahaa mennyt. Kuukauden kulut ovat olleet seuraavat:

Jos ei suuria kuluja huomenna tule niin melko helposti alle 1100€/kk pystytään elämään. Ainoa mitä kuluna puuttuu on vakuutusmaksut. Ne tulevat 3kk välein ja on noin 230€/lasku. Luulen, että kaksi työtöntä aikuista voisi netota jotakin tuon 1100€ luokkaa, jos asunnon vuokra on 700-800€/kk. Varma en ole, kun en ole opintotukia enempää tukia koskaan saanut.

Ruuassa periaatteessa ollaan jouduttu tunkimään lähinnä hedelmissä. Niitä ollaan melko harvoin ostettu. Pääasiallisena ravintona ollut jauheliha, kanasuikaleet, porsaanliha, peruna, riisi, pasta (itse tehty ja ostettu), salaatti, sipuli, paprika, kaali, porkkana. Vesi ollut juomana. Jauhelihaa ollaan syöty enemmän kuin yleensä ja kanaa vähemmän kuin normaalisti. Lohta ei olla ostettu vaan kalana on ollut tonnikala ja kalapuikot. Leipiä ei olla ostettu vaan ollaan tehty itse. Pastatkin ollaan itse tehty. Itse tekeminen vaatii vaivaa, mutta sillä säästää melko paljon rahaa ainakin leipien suhteen.

Toki eihän tässä ole vaatteita tai mitään isoa ostettu. Ei meillä muutenkaan mitään shoppailua olle koskaan harrastettu vaikka ihan kivasti tienataan (nettotulot yhteensä n. 5000€/kk

Otapa yksi nolla nettotuloista pois ja kokeile uudestaan. Tai jos teitä kaksi on niin 2x518€/kk.

Ja ehdottomasti tätä kokeilua pitää jatkaa vähintään vuosi KOSKEMATTA säästyneisiin rahoihin.

Eli palkasta heti käyttötilille tuo 1100€/kk ja Kelan as.tukilaskurilla laskettu asumistuki noilla työttömän rahamäärällä laskettuna.

Ja tosiaan, mihinkään säästöihin ette koske koko vuoden aikana.

Tulkaa sitten kertomaan kuinka hyvältä tuo vuosi tuntui, kun elää alimmalla tuella, kodinkoneet hajoaa, hammaslääkäriin ja lääkkeisiin ei riitä rahat yms yms....

Jatkakaa sitä samaa sitten vaikkapa parivuotta putkeen niin voitte ehkä hieman tietää miltä tuntuu olla työkyvyttömänä joka ei pääse eläkkeelle eikä saa enää sairauspvrahaa joten saa työmarkkinatukea...

Teillä on sentään töitä, eli aktiivimalli ei koske teitä. Tosin voittehan 3 kk den välein pudottaa käytettävissä olevia tuloja n. 60 euron verran...

Kuulostaako vielä kivalta pihistely/köyhäily kokeelta?

Tiesittehän että Suomessa elää noin aika monta tuhatta ihmistä....

Kyllä melkein voisin väittää tietäväni mitä köyhyydessä eläminen tarkoittaa. Elettiin opiskelujen ajan (4vuotta) 900€ opintotuella ja 300€ opintolainalla. Summasta meni reilut 600€ vuokraan. Tämän jälkeen elettiin työssäkäyvinä köyhinä. Nettotulot oli kuukaudessa 1300€ yhteensä (Ei mitään tukia, vain palkat) ja tästä meni 800€ vuokraan. Siinä oli elämästä 7 vuotta, joina alkoi oikeasti oppi olemaan säästeliäästi.

Olen toki kiitollinen ettei tuollaista elämää ole pakko elää enää. En kyllä ymmärrä miten ihmisillä voi jatkuvasti olla jokin kone rikki, kun niihin niin aina vedotaan. Olen omillani asunut 15 vuotta ja tasan kerran on pesukone hajonnut. Sekin heti oston jälkeen niin meni takuuseen. Muuten on kyllä kaikki kodinkoneet kestänyt. Nykyisellä pesukoneella on yli 10 vuotta ikää. Telkkarikin ostettu vuonna 2009.

Vierailija
147/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohen kilohinta on suunnilleen sama kun tonnikalan, jos tonnikalapurkki maksaa 1,5-2€ (ehkä?) Ja kalaa on joku 150g, loput öljyä/vettä. Kilohinta siis 10-15€.

Saman hintaista on lohifile. Sitä vain harvoin ostetaan se 150g, siksi se tuntuu kalliimmalta.

Vierailija
148/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alan hyväpalkkaisen yrittäjän lapsena suututtaa köyhien valitus. Ei meilläkään ole koskaan käytetty huuhteluainetta ja kotiin tilattiin vain Helsingin Sanomat, ylipäätään rahaa on opetettu käyttämään erittäin tarkasti. Vanhemmat tekivät kaksitoistatuntisia työpäiviä ja lomillakin vastailivat jatkuvasti puheluihin ja sähköposteihin, eikä elintaso merkitävästi poikennut näiden "köyhien" elintasosta. Vanhempani viisikymppisiä nykyään ja edelleen maksavat veroissa muille elintason samalla kun paiskivat itse hulluina töitä. 

Vierailija
149/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdelle ihmiselle ei Suomen hintatasolla 113 eurolla kuukaudessa noinkaan monipuolisia ruokia ostella. Väitätkö tosiaan, että 56,50 riittää yhdelle hengelle kuussa, niin että ihan lämpimät ruoat pystyy joka päivä laittamaan? Alle kahdella eurolla päivässä jauhelihat, tonnikalat ja kanaakin välillä? Unohtuiko kenties työpaikkalounaat tai muut kodin ulkopuolella syömiset? Tai pakastimessa valmiina olleet joulun ruoat?

Vierailija
150/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on moraalinen ylemmyys, jonka voi käydä kertomassa netissä, jos köyhä on ostanut jotain muuta, kuin välttämättömyystarvikkeita. Samalla on hyvä muistaa mainita, että "me veronmaksajat" tai "minä veronmaksajana". Tämä pelästyttää köyhää ja saa hänet nöyremmäksi veronmaksajalle, joka mahdollistaa hänen olemassa olonsa.

Moraalisella paheksunnalla voi tuntea olevansa arvojärjestyksessä keskisijoilla, tai jopa kärkipaikoilla.

Vierailija
151/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivätyö perustyöstä ja maksan itse asumisesta öljyväreihin. Työtä tahtomat aktiivimallin vastustajat harmittaa, oon kade. Sit voi hengailla kyttäämässä toisten ostoksia. Toi nainen oli normiostoksilla ja rahat siltä tililtä loppu, Pivossa olis ollut, ja ehkä toisilla tileillä. Tuliks mieleen, että plussakortti on vaiks yhden pankin tilillä ja s korttiin on liitetty toinen tili jne? Mä olisin kans auttanut tätä, mut en mtn einesellua siidereineen

Vierailija
152/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole velkaa ja varallisuus noin 400 000 verottajan mukaan.

Tilillä 40 000€ enkä ikinä oikeastaan tuhlaa rahaa vaan ostan järkeviä tarveostoksia.

Teen perusruokaa edullisista raaka-aineista ja lehtiä ei osteta eikä tilata kuin tärkeimmät.

Matkustellaan kyllä, mutta teeseitse reissuja eli edullisesti.

Siltikään en koe elämäni olevan huonoa vaan nautin vähästä.

"Teen perusruokaa edullisista raaka-aineista ja lehtiä ei osteta eikä tilata kuin tärkeimmät."

Tämä on vapaaehtoinen valintasi ja halutessasi voit valita kalliimpaa. Köyhille tuo on paljon rasittavampaa, koska se on monille pakollinen vaihtoehdoton valinta.

Vierailija
153/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä saa ostaa tasan mitä huvittaa, jos ei sitten itke julkisesti ettei rahat riitä.

Köyhäkin saa tehdä valintoja, toiset pitää tärkeänä jotain joka toisille on turhuutta.

Köyhätkin voi ostaa jotain "tarpeetonta" jos on valmis tinkimään sitten jostain muusta.

Nämä samat asiat pätevät muuten myös kaikkiin muihin. Ellei sitten ole niin paljon rahaa että ei tarvitse ikinä miettiä mihin rahaa käyttää.

Vierailija
154/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alusta loppuun asti sitä mieltä ettei mikään tuki riitä jos arjenhallinta ei ole kunnossa.

Vierailija
155/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdelle ihmiselle ei Suomen hintatasolla 113 eurolla kuukaudessa noinkaan monipuolisia ruokia ostella. Väitätkö tosiaan, että 56,50 riittää yhdelle hengelle kuussa, niin että ihan lämpimät ruoat pystyy joka päivä laittamaan? Alle kahdella eurolla päivässä jauhelihat, tonnikalat ja kanaakin välillä? Unohtuiko kenties työpaikkalounaat tai muut kodin ulkopuolella syömiset? Tai pakastimessa valmiina olleet joulun ruoat?

Sen kalleimman eli lihan ostan yleensä -30% tai -60% alesta lähi prismasta tai lidlistä. Todella harvoin ostan lihaa ilman noita punaisia lappuja. Muuten iso kerä kaalia, jäävuorisalaattia, irtosipulia tai porkkanaa ei kovinkaan paljoa maksa. Peruna ja riisikin ovat melko halpoja raaka-aineita. Valmistetaan yleensä melko isoja annoksia kerralla, josta riittää 2-3 päivää kerralla.

Vierailija
156/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, köyhä, ostan välillä itselleni kukkia. Karsin sitten jostain muusta. Enkä ruikuta, julkisesti tai muutenkaan. Kukkaset tuo mulle hyvää mieltä.

Vierailija
157/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kaikki jotka noita Annan ostoksia arvosteli. Kaivakaapa pari viimeisintä kassakuittia ja listatkaa tänne kaikki mitä olette ostaneet. Siellähän ei pitäisi olla mitään turhaa, tarpeetonta tai kallista. Moneen kertaan täällä niin olette kertoneet.

Vierailija
158/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tyhmyyttä, että psykologisesti rasittavassa tilanteessa välillä murtuu isommilla ja pienemmillä tavoilla ja tekee jotain mitä myötätunnottomat ihmiset eivät voi ymmärtää jolleivät itse ole kokeneet.

Se ei ole mikään valuvirhe ihmisessä. Se on ominaisuus. Jos olet onnekas ja juuri se sama paine joka jonkun toisen mursi ei sinulle ollutkaan kestämätön, niin se ei ole syy olla ylenkatseellinen ja tuomitseva. Ei kaikki koe samoja ulkoisia olosuhteita samalla tavalla, etkä muutenkaan voi koskaan tietää toisen kokonaistilannetta. Sullakin on aivan varmasti joku murtumispiste. Ehkä tulisit paremmaksi ihmiseksi jos löytäisit sen, mutta todennäköisesti et.

Jos köyhä tai oikeastaan kuka tahansa ostaa 100 euron hintaisen huulipunan se on tyhmyyttä. Huulipuna on jotain värjättyä vahaa ja rasvaa muoviputkilossa, sellaisesta järkevä ihminen voisi ehkä maksaa pari kolme euroa, jos nyt huulipunan käyttö on välttämätöntä. Todellinen huulipunan arvo lienee joitakin kymmeniä senttejä, hyvin mahdollista että itse putkilo on sisustaa arvokkaampi.

Ylipäätään kaiken maailman kosmetiikat ja naamarasvat ovat huijausta, niillä otetaan rahat pois tyhmiltä. Katteet näissä tuotteissa ovat aivan hirvittävät. Köyhä ei missään tapauksessa voi selllaisia ostaa, jos hän niin tekee hän todistaa olevansa kyvytön pääsemään eroon köyhyydestään. Saippua ja hammastahna ovat halpoja ja jos iho jotain voidetta välttämättä vaatii halvin mahdollinen koostuu kuitenkin samoista raaka-aineista kuin merkkituotteetkin. Tai miksei käytä jotain ruokaöljyä kuten on vuosituhansia tehty.

Murtumispisteestä en tiedä, mutta kun olen omin voimin köyhyydestäni noussut niin uskoisin etten aivan vähällä luovuta. Eikä mielestäni köyhyydestä irti pääseminen edes vaadi kovin paljoa, vain tinkimättömän määrätietoista toimintaa. Tuloja on yksinkertaisesti oltava enemmän kuin menoja - jos tulot ovat pienet menojen on oltava vielä pienemmät.

Kehotan nyt kaikkia köyhiä lopettamaan köyhyytensä. Työ on aloitettava heti, mieluiten jo tänään. Jos tälle päivälle ei tuloja ole enää mahdollista saada, niin suosittelen aloittamaan erittäin tarkan kirjanpidon. Pidin itse ensimmäiset kymmenen vuotta tuloistani ja menoistani - ennen kaikkea menoistani - aivan senttien tarkkuudella olevaa kirjanpitoa siitä mihin olen rahaa käyttänyt. Kirjanpitoni mukaan sain puristettua kulutukseni hieman yli tuhannen euron luokkaan (pl. asumiskulut ja osa ruokakuluista) - ei kuukaudelta vaan koko vuoden ajalta.

Vierailija
159/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhä tai oikeastaan kuka tahansa ostaa 100 euron hintaisen huulipunan se on tyhmyyttä. Huulipuna on jotain värjättyä vahaa ja rasvaa muoviputkilossa, sellaisesta järkevä ihminen voisi ehkä maksaa pari kolme euroa, jos nyt huulipunan käyttö on välttämätöntä. Todellinen huulipunan arvo lienee joitakin kymmeniä senttejä, hyvin mahdollista että itse putkilo on sisustaa arvokkaampi.

Ylipäätään kaiken maailman kosmetiikat ja naamarasvat ovat huijausta, niillä otetaan rahat pois tyhmiltä. Katteet näissä tuotteissa ovat aivan hirvittävät. Köyhä ei missään tapauksessa voi selllaisia ostaa, jos hän niin tekee hän todistaa olevansa kyvytön pääsemään eroon köyhyydestään. Saippua ja hammastahna ovat halpoja ja jos iho jotain voidetta välttämättä vaatii halvin mahdollinen koostuu kuitenkin samoista raaka-aineista kuin merkkituotteetkin. Tai miksei käytä jotain ruokaöljyä kuten on vuosituhansia tehty.

Murtumispisteestä en tiedä, mutta kun olen omin voimin köyhyydestäni noussut niin uskoisin etten aivan vähällä luovuta. Eikä mielestäni köyhyydestä irti pääseminen edes vaadi kovin paljoa, vain tinkimättömän määrätietoista toimintaa. Tuloja on yksinkertaisesti oltava enemmän kuin menoja - jos tulot ovat pienet menojen on oltava vielä pienemmät.

Kehotan nyt kaikkia köyhiä lopettamaan köyhyytensä. Työ on aloitettava heti, mieluiten jo tänään. Jos tälle päivälle ei tuloja ole enää mahdollista saada, niin suosittelen aloittamaan erittäin tarkan kirjanpidon. Pidin itse ensimmäiset kymmenen vuotta tuloistani ja menoistani - ennen kaikkea menoistani - aivan senttien tarkkuudella olevaa kirjanpitoa siitä mihin olen rahaa käyttänyt. Kirjanpitoni mukaan sain puristettua kulutukseni hieman yli tuhannen euron luokkaan (pl. asumiskulut ja osa ruokakuluista) - ei kuukaudelta vaan koko vuoden ajalta.

Noniin. Nyt kaikki köyhät sähköttömään ja vedettömään mökkiin keskelle ei mitään asumaan käpyjä järsien.

Vierailija
160/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, köyhä, ostan välillä itselleni kukkia. Karsin sitten jostain muusta. Enkä ruikuta, julkisesti tai muutenkaan. Kukkaset tuo mulle hyvää mieltä.

<3 ihana, niin minäkin teen!

Ei köyhän edes tarvitse valittaa herättääkseen paheksuntaa, riittää jos joku kunniallinen veronmaksaja näkee kukkaostokset sun muut..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi