Köyhien rahankäyttö
Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ne "köyhät" jotka pitävät meteliä siitä että ovat köyhiä eivät oikeasti ole köyhiä, vaan heillä ei ole rahankäyttö hallussa. Ketjussa mainittiinkin tyhmä köyhä eli tuhlataan rahaa tarpeettomiin tuotteisiin tai kalliiseen ruokaan. Tyhmät köyhät ovat valittamassa lehdissä kun rahat eivät riitä ja pitää käydä ruokajonossa. Kerjäävät apua Facebookissa ja kotoa löytyy Ps4 ja iPhonet.
No mut pitäähän köyhänkin saada tavaraa ja nauttia elämästä! Ei se mikään rikkaiden etuoikeus voi olla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ne "köyhät" jotka pitävät meteliä siitä että ovat köyhiä eivät oikeasti ole köyhiä, vaan heillä ei ole rahankäyttö hallussa. Ketjussa mainittiinkin tyhmä köyhä eli tuhlataan rahaa tarpeettomiin tuotteisiin tai kalliiseen ruokaan. Tyhmät köyhät ovat valittamassa lehdissä kun rahat eivät riitä ja pitää käydä ruokajonossa. Kerjäävät apua Facebookissa ja kotoa löytyy Ps4 ja iPhonet.
No mut pitäähän köyhänkin saada tavaraa ja nauttia elämästä! Ei se mikään rikkaiden etuoikeus voi olla,
Tottakai köyhäkin saa nauttia tavarasta, mutta on tyhmää ostaa 100€ huulipuna tai 700€ iPhone. Hyviä puhelimia ja huulipunia saa halvemmalla.
En ikinä ostaisi huuhteluainetta, en ole koskaan käyttänyt. Se haisee kauhean voimakkaalta. Kerran kaupassa sai kaupanpäällisinä ja se pullo käytettiin lavuaarin pesuun, kyllä haisi. Mutta vessassa se ei ison tarpeen jälkeen niin haitannut.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi huuhteluainetta, en ole koskaan käyttänyt. Se haisee kauhean voimakkaalta. Kerran kaupassa sai kaupanpäällisinä ja se pullo käytettiin lavuaarin pesuun, kyllä haisi. Mutta vessassa se ei ison tarpeen jälkeen niin haitannut.
Et sitten tiedä, että on olemassa hajusteettomiakin huuhteluaineita.
Hassu keskustelu. Itse olen ostanut joskus huuhteluainetta. Pullo maksaa pari euroa ja kestää puoli vuotta. Eipä se kyllä meidän perheen taloudellista tilannetta pahemmin hetkauta
En osta itselleni tarpeettomia tarvaroita ja yksi näistä on huuhteluaine. En ole sitä tarvinnut mihinkään, hajulla enkä ilman.
Mun työkaveri valittaa jatkuvasti miten on rahat tiukilla, kuitenkin sitten puhuu miten osti uuden puhelimen, maksaa monta vuotta 150e/kk autolainaa ja saattaa jonkun huonekalun extempore ostaa.. Ja aina sama laulu et on persaukinen.. Hohoiijaa..
Eikös huuhteluaine kestä monta kuukautta ja se maksaa jotain 5e? Kenellä muka ei ole vitosta käyttää 3kk välein. :D Kaikilla on. Itse laitan 850e/kk-tuloista 100e/kk rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien rahankäytölle ominaista on, että he muodostavat pääosan R-kioskin yms. ylihinnoiteltujen (esim. huoltoasemien liikennemyymälät?) asiakaskunnasta.
Siis juuri sellaisten paikkojen, joissa heidän ei olisi syytä asioida :>
Lisäksi he jättävät kaupassa kuitin aina ottamatta (varsinkin pelkkien olut ja tupakkiostostensa yhteydessä). :>
Ja sinullako löytyy tästä ihan tutkimustietoa, vain perustuuko se ihan olettamukseen.
Käyn päivittäin syömässä lounaan huoltoasemalla, enkä ole itse tehnyt vastaavaa havaintoa.
Ja ennen kuin alat syyllistää, en ole köyhä.Lyöpä faktat pöytään.
Joutunen täsmentämään sen verran, että huoltoasemienkin kohdalla tarkoitin niissä myytäviä tuotteita, en niiden lounaksia :>
Tosin, en ole tietoinen lounaksien hintatasosta. Ne voivat olla ihan kohtuuhintaisiakin huoltoasemilla?
Vai että ihan lounaksien. Tosi kivasti yleistät ihmisten ulkonäön suoraan varallisuuteen. Huoltoasemilla tankkaajat ostavat jotain ohikulkiessaan, kun työkamppeilla ei viitsi mennä keskustan kauppoihin eikä sellaiseen edes viitsi käyttää aikaa. Oma mies ajaa työkoneita ja mieluiten hän käy päivällä huoltoasemalla kahvilla kuin menee kahvilaan. Siellä hän näkee työkavereitaan, ihan samannäköistä sakkia hekin ovat.
Sukulaismiehellä on yleensä nuhruiset vaatteet päällä ja päässä vuodenajasta riippuen haalistunut lippalakki tai akryylipipo. Hän ajaa parhaat päivänsä nähneellä avolavalla. Jos näet hänet huoltoasemalla, niin aivan varmasti nyrpistät nenääsi. Niin vain mies pyörittää omaa firmaa, työntekijöitä on kymmenkunta ja liikevaihto ihan hyvä.
Ööh. Mistä ihmeestä tämä ulkonäköasia nyt oikein pulpahti esiin? En mielestäni puhunut edellä mitään ihmisten ulkonäöistä / vaatetuksesta tekemistäni johtopäätöksistä!! :>
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien rahankäytölle ominaista on, että he muodostavat pääosan R-kioskin yms. ylihinnoiteltujen (esim. huoltoasemien liikennemyymälät?) asiakaskunnasta.
Lisäksi he jättävät kaupassa kuitin aina ottamatta (varsinkin pelkkien olut ja tupakkiostostensa yhteydessä). :>
Ja sinullako löytyy tästä ihan tutkimustietoa, vain perustuuko se ihan olettamukseen.
Käyn päivittäin syömässä lounaan huoltoasemalla, enkä ole itse tehnyt vastaavaa havaintoa.
Joutunen täsmentämään sen verran, että huoltoasemienkin kohdalla tarkoitin niissä myytäviä tuotteita, en niiden lounaksia :>
Tosin, en ole tietoinen lounaksien hintatasosta. Ne voivat olla ihan kohtuuhintaisiakin huoltoasemilla?
Vai että ihan lounaksien. Tosi kivasti yleistät ihmisten ulkonäön suoraan varallisuuteen. Huoltoasemilla tankkaajat ostavat jotain ohikulkiessaan, kun työkamppeilla ei viitsi mennä keskustan kauppoihin eikä sellaiseen edes viitsi käyttää aikaa. Oma mies ajaa työkoneita ja mieluiten hän käy päivällä huoltoasemalla kahvilla kuin menee kahvilaan. Siellä hän näkee työkavereitaan, ihan samannäköistä sakkia hekin ovat.
Sukulaismiehellä on yleensä nuhruiset vaatteet päällä ja päässä vuodenajasta riippuen haalistunut lippalakki tai akryylipipo. Hän ajaa parhaat päivänsä nähneellä avolavalla. Jos näet hänet huoltoasemalla, niin aivan varmasti nyrpistät nenääsi. Niin vain mies pyörittää omaa firmaa, työntekijöitä on kymmenkunta ja liikevaihto ihan hyvä.
Ööh. Mistä ihmeestä tämä ulkonäköasia nyt oikein pulpahti esiin? En mielestäni puhunut edellä mitään ihmisten ulkonäöistä / vaatetuksesta tekemistäni johtopäätöksistä!! :>
No mistä sinä sitten päättelit, että R-kioskeilla ja huoltoasemien myymälöistä ostavat ovat köyhiä? Kysytkö sinä asian jokaiselta vai ihan omassa päässäkö teit päätelmän?
Vierailija kirjoitti:
Enkä siis usko että tuon kauppalistan lähettäjä arvosteli täällä eilen ihmisten ostoksia.
Mutta niitä arvostelijoita oli paljon eilen.
Juuri näin. Monet täällä syyllistivät, kuinka köyhät kantavat rahansa R-kioskilla, huolto asemille, missä elintarvikkeet ovat kalliita tai tuttava kaupankassa on kertonut ystävälleen kuinka köyhät ostavat sisäfilettä tai pizzaa.
Ja köyhäksi on luokiteltu vain ulkonaisen olemuksen perusteella, kun hänellä ei ole päällään viimeisen muodin mukaiset merkkivaatteet, vaan vähän jo kulahtaneet vaatteet josta jotkut vetävät johtopäätöksen hänen olevan köyhä ja myös ostokäyttäytymisen pitäisi olla sen mukainen.
Listan lähettäjä on hyvä esimerkki, kuinka ulkomainen olemus ei kerro vielä mitään ostovoimasta tai varallisuudesta, vaan yhtälailla hän olisi voinut olla köyhä, hyvin toimeentuleva tai miljonääri. Ja niin kuin hän itse kertoi, hänen olevan hyvin toimeentulevan henkilön.
Olen nähnyt Niklas Herlinin huoltsikalla, ja yhtä hyvin hänen ulkonainen olemus olisi voinut olla kenen tahansa, myös köyhän, että miljonäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sä muuten tietäisit, köyhien käyttävän R-kioskilla tai huoltoasemilla, ellet tekisi sitä ulkomaisen olemuksen perusteella?.
Saatan käydä viimeisen päälle pyntättynä ostamassa huoltsikalla kahvimaidon ja tuoreet kahvileivät ja seuraavana päivänä teen saman, mutta päällä on kulahtaneet vaatteet, eikä ole meikin hiventäkään ja sinun kaltaiset ihmiset pitävät minua köyhänä ja paheksuttiin vielä, kuinka viitsinkin ostaa tuoreet munkit, vaikka minun varallisuus tai tulot eivät ole miksikään muuttuneet.
Näin mustavalkoista se on.
Vierailija kirjoitti:
Eikös huuhteluaine kestä monta kuukautta ja se maksaa jotain 5e? Kenellä muka ei ole vitosta käyttää 3kk välein. :D Kaikilla on. Itse laitan 850e/kk-tuloista 100e/kk rahastoihin.
Ei edes viittä euroa, ehkä 2.99 e :D ainiin 1.99 lähtee myös jotkut huuhteluaineet, enkä oo huomannu eroa siinä onko kalliimpaa vai halvempaa
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri valittaa jatkuvasti miten on rahat tiukilla, kuitenkin sitten puhuu miten osti uuden puhelimen, maksaa monta vuotta 150e/kk autolainaa ja saattaa jonkun huonekalun extempore ostaa.. Ja aina sama laulu et on persaukinen.. Hohoiijaa..
Tämä on prototyyppi näistä joille ei riittäisi minkäänlainen tulotaso.
Hei, köyhä täällä! Olen viimeisen 10 vuoden aikana saanut tukina tai palkkana keskimäärin noin 1200 kuussa, viimeiset kaksi vuotta alle tonnin. Olen 36-vuotias.
1) kaikki ostokset mietitään
2) joskus (kerran kuukaudessa) juodaan kaljaa tai syödään ulkona (kerran kahdessa kuukaudessa, tai hampurilaisia ehkä kerra kk) - JOS luottokorttilaskua ei ole siinä kuussa ollut satasta
3) matkailu hoidetaan niin halvalla, kuin mahdollista. Se on se, joka on aiheuttanut em. luottokorttilaskun
4) säästöt (vaikkapa veronpalautuksista) käytetään elämiseen
5) ostan kaikki vaatteeni käytettynä
6) vältän kahviloista kahvin ostamista, se on öö kallein asia maailmassa
7) koitan opiskella alaa, joka johtaa säännölliseen työhön ja palkkaan, jotta tämä lähes kymmenen vuoden pätkätyöputki olisi lopultakin ohi. Sen aikana olen oppinut ainakin säästämään.
Minä olen ollut puolet aikuiselämästäni köyhä. Nyt selkeästi keskituloinen.
Nuorena hommasin pikavipeillä itselleni kunnon velat ja luottotietojen menetyksen. Sain kuitenkin koulut käytyä ja siinä vaiheessa kun pääsin vihdoin töihin, iski syöpä. Syövän kanssa meni viitisen vuotta köyhäillessä, en siis ollut töissä kun en ollut ehtinyt saada vakipaikkaa. Toiset viisi vuotta meni sen jälkeen kun paransin, sain töitä ja velat vihdoin maksettua. Ansaitsen nyt nettona noin 3000€/kk.
Nuo pikavippisotkut oli pelkkää typeryyttä, syöpä huonoa tuuria. Mitä tein fiksusti?
Jaksoin opiskella, en perustanut perhettä, siitä suosta ei olisi ikinä noustu lapsien kanssa. Asuin kimppakämpissä halvasti, en omistanut mitään. En harrastanut mitään maksullista, en matkustanut. En käyttänyt alkoholia tai huumeita. Tuon jaksoi kun tiesi, että tulevaisuudessa on parempaa.
Köyhiä kyllä kyykytetään ihan reilusti. Näin jälkeenpäin ajatellen oli raskainta, että tulot vaihteli, ja jotain kelan tai sossun tukipäätöstä saattoi joutua odottamaan vaikka kolme kuukautta. Oli hirveän vaikea ennakoida mitään, rahaa tuli tipoittain tai ei ollenkaan. Se paperibyrokratia oli välillä ihan naurettavaa. Pakko oli vaan tehdä.
Olen nyt perheellinen, lapsia ja mies ja oikein keskiluokkainen elämä. Monta asiaa tekisin nyt toisin, mutta tulipahan elämänkokemusta ja syvä myötätuntoa kaikkia köyhiä kohtaan.
Täällä nyt verrataan työssäkäyvän ja työttömän tai pienitulosen eläkeläisen rahankäyttöä niinkuin rinnakkain.
Mutta jos olet pudonnut työelämästä niin kaikki sen suomat edut myöskin poistuu. Minulla ainakin oli paljonkin yöpaikan puolesta etuja.
Ilmainen kännykkä, tosin verotusarvo oli noin 20 euroa, mutta se meni suoraan palkasta, eli ei lisännyt rahanmenoani käteenjäävästä summasta. Nosti toisaalta eläkettä koska luettiin palkaksi.
Oli myös ilmainen lankapuhelin kotona, ja ilmaiset puhelut niin kännykkään kuin kotipuhelimeen.
Ilmainen netti rajattomasti plus välineet siihen, laajakaista ja kone. Myös Läppäri lisäksi jos halusin.
Työpaikkalääkäri, johon voi mennä kunhan vaan soitti ensin. Myös säännölliset terveystarkistukset maksutta.
Työvaatteet vuosittain, ei kulunut omat ja kun tuli uudet niin sai pitää vanhat. Koska minulla oli toimistotyö, niin meni vielä ihan hyvin kotona.
Työkengät joka toinen vuosi, sai pitää omassa käytössä.
Luottokortti bensafirmaan, sai ostaa muutakin kuin bensaa, bensasta tai dieselistaä työpaikka oli hankkinut kaikille työläisille asemaan katsomatta alennetun hinnan.
Jos tarvitsi kotiin polttoöljyä, myös siihen sama alennus kävi.
Alennuskuponki yleisimpiin paikkakunnan liikkeisiin, kun ilmoitti, että oli firmassa A töissä, niin alennus annettiin ilman tarkistusta.
Joka vuosi ostettiin ns. tuulipuku, johon firma satsasi puolet, kannatettiin siis ihmisten liikuntaa.
Kerran viikossa ilmainen käynti kuntosalilla. Myös vesijumppa halutessa.
Työpaikalla siisti ruokala josta sai ruokaa edullisella hinnalla, myös kotiin voi ostaa.
Teatterireissuja, konsertteja ja vastaavia pitkin vuotta, kuljetus ja sisäänpääsy firman piikkkin.
Tilinpäätösjuhlat ja pikkujoulu joka vuosi. Joululahja ja lomalahja joka vuosi.
Myös kaikenlaisia talkoita joissa aina ruokaa ja juomista mielen mukaan.
Siisti työpaikkaruokala, edullista ruokaa sai ostaa myös kotiin.
Kaksi kertaa päivässä ilmaiset kahvit. Lisäksi palavereissa ja kokouksissa hyvät sämpylät tai vastaavat, niitäkin sai ottaa kotiin jos jäi ylimääräisiä.
En edes nyt muista kaikke muuta, mutta kyllä kirpais kun joutui kaiiki maksamaan omasta pussista ja pienemmistä tuloistaan.
Työpaikkaetuja ei kukaan täällä näistä "hyvistä työssäolijoista" ja "itse veronsamaksavista" kertaakaan ole maininnut, ymmärrän kyllä miksi. D D D
Oln 360, unohdin vielä, että useilla oli autoetu ja kaikki saivat lainata tarvittaessa firman autoa omiin ajoihinsa, myös pakettiautoa muuttoon.
Autohallissa sai pestä ja kuivata autonsa ilmaiseksi, jos käytti vahaa niin pieni maksu.
Samoin sai huoltaa sisätiloissa oman autonsa firman vehkeillä, oli montut ja nosturit ja käsivehkeet, sai "lainata" myös firman huoltomiestä omalla ajalla hänen kanssaan sovittua korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Elät sitten todella nuukasti, en pystynyt laittamaan noista tuloista kuin vain 50 euroa.
Kaikki raha ruokaan ja laskuihin. Halvinta ruokaa, aina itse tehtyä. Ei jaksaisi kymmenen tunnin päivän jälkeen kokata. Minkäs teet. Pesuaineena herkän allergisen ihon aineet.
Kasvissyöntini tyssäs siihen, kun muutin yhteen puolison kanssa. Ei ole varaa, niinkuin yksin asuessa oli.
Myönnän, että kun mihinkään ulkona käymiseen tai matkaan ei ole varaa, 90 snt/olut x 8 viikonloppuna, kelpaisi viihteeksi mainiosti. Sekin on vähentynyt reilusti.
Koko elämä tälläistä, mutta sitten kun nuoruus on opiskeltu ohi, niin sitten se loppuu! Järkevää rahankäyttöä edelleen, mutta matkailua ja ulkona syömistä, parempi vuokra-asunto, toimiva auto, ja laadukasta ruokaa. Ja koira.