Köyhien rahankäyttö
Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.
Kommentit (403)
Moni tuntemani köyhänä itseään pitävä tienaa enemmän kuin minä. He käyvät paljon ulkona syömässä ja käyttävät rahaa baarielämään. Ostelevat mielitekoina vaatteita ja sisustustuotteita sekä kosmetiikkaa, isolla rahalla kerralla, "kun en ole moneen viikkoon itseäni hemmotellut". Toisaalta, itse teen monin osin samaa. Silti rahani riittävät ja joka kuukausi jää säästöönkin. En tiedä, mikä se ero siinä on. Ehkä se on ruokakulut? Tai ehkä he käyvät siellä baarissa ja ulkona syömässä vielä useammin kuin minä? Heillä on samanlaiset asuinkulut, ei autoa eikä lapsia yhdelläkään. Missä se ero lienee, joka tapauksessa minun rahani riittävät hyvin ja he ovat viimeisen viikon ennen palkkapäivää puilla paljailla. Tupakoidessanikaan rahat eivät sen kummemmin haihtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien rahankäytölle ominaista on, että he muodostavat pääosan R-kioskin yms. ylihinnoiteltujen (esim. huoltoasemien liikennemyymälät?) asiakaskunnasta.
Siis juuri sellaisten paikkojen, joissa heidän ei olisi syytä asioida :>
Lisäksi he jättävät kaupassa kuitin aina ottamatta (varsinkin pelkkien olut ja tupakkiostostensa yhteydessä). :>
Ja sinullako löytyy tästä ihan tutkimustietoa, vain perustuuko se ihan olettamukseen.
Käyn päivittäin syömässä lounaan huoltoasemalla, enkä ole itse tehnyt vastaavaa havaintoa.
Ja ennen kuin alat syyllistää, en ole köyhä.Lyöpä faktat pöytään.
Joutunen täsmentämään sen verran, että huoltoasemienkin kohdalla tarkoitin niissä myytäviä tuotteita, en niiden lounaksia :>
Tosin, en ole tietoinen lounaksien hintatasosta. Ne voivat olla ihan kohtuuhintaisiakin huoltoasemilla?
Vai että ihan lounaksien. Tosi kivasti yleistät ihmisten ulkonäön suoraan varallisuuteen. Huoltoasemilla tankkaajat ostavat jotain ohikulkiessaan, kun työkamppeilla ei viitsi mennä keskustan kauppoihin eikä sellaiseen edes viitsi käyttää aikaa. Oma mies ajaa työkoneita ja mieluiten hän käy päivällä huoltoasemalla kahvilla kuin menee kahvilaan. Siellä hän näkee työkavereitaan, ihan samannäköistä sakkia hekin ovat.
Sukulaismiehellä on yleensä nuhruiset vaatteet päällä ja päässä vuodenajasta riippuen haalistunut lippalakki tai akryylipipo. Hän ajaa parhaat päivänsä nähneellä avolavalla. Jos näet hänet huoltoasemalla, niin aivan varmasti nyrpistät nenääsi. Niin vain mies pyörittää omaa firmaa, työntekijöitä on kymmenkunta ja liikevaihto ihan hyvä.
Ööh. Mistä ihmeestä tämä ulkonäköasia nyt oikein pulpahti esiin? En mielestäni puhunut edellä mitään ihmisten ulkonäöistä / vaatetuksesta tekemistäni johtopäätöksistä!! :>
Mistä ihmeestä sä muuten tietäisit, köyhien käyttävän R-kioskilla tai huoltoasemilla, ellet tekisi sitä ulkomaisen olemuksen perusteella?.
Saatan käydä viimeisen päälle pyntättynä ostamassa huoltsikalla kahvimaidon ja tuoreet kahvileivät ja seuraavana päivänä teen saman, mutta päällä on kulahtaneet vaatteet, eikä ole meikin hiventäkään ja sinun kaltaiset ihmiset pitävät minua köyhänä ja paheksuttiin vielä, kuinka viitsinkin ostaa tuoreet munkit, vaikka minun varallisuus tai tulot eivät ole miksikään muuttuneet.
Näin mustavalkoista se on.
Pakko huomauttaa, sori siitä, mutta se ei ole ulkomaisen tai ulkonaisen olemuksen, vaan ULKOISEN olemuksen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien rahankäytölle ominaista on, että he muodostavat pääosan R-kioskin yms. ylihinnoiteltujen (esim. huoltoasemien liikennemyymälät?) asiakaskunnasta.
Lisäksi he jättävät kaupassa kuitin aina ottamatta (varsinkin pelkkien olut ja tupakkiostostensa yhteydessä). :>
Ja sinullako löytyy tästä ihan tutkimustietoa, vain perustuuko se ihan olettamukseen.
Käyn päivittäin syömässä lounaan huoltoasemalla, enkä ole itse tehnyt vastaavaa havaintoa.
Joutunen täsmentämään sen verran, että huoltoasemienkin kohdalla tarkoitin niissä myytäviä tuotteita, en niiden lounaksia :>
Tosin, en ole tietoinen lounaksien hintatasosta. Ne voivat olla ihan kohtuuhintaisiakin huoltoasemilla?
Vai että ihan lounaksien. Tosi kivasti yleistät ihmisten ulkonäön suoraan varallisuuteen. Huoltoasemilla tankkaajat ostavat jotain ohikulkiessaan, kun työkamppeilla ei viitsi mennä keskustan kauppoihin eikä sellaiseen edes viitsi käyttää aikaa. Oma mies ajaa työkoneita ja mieluiten hän käy päivällä huoltoasemalla kahvilla kuin menee kahvilaan. Siellä hän näkee työkavereitaan, ihan samannäköistä sakkia hekin ovat.
Sukulaismiehellä on yleensä nuhruiset vaatteet päällä ja päässä vuodenajasta riippuen haalistunut lippalakki tai akryylipipo. Hän ajaa parhaat päivänsä nähneellä avolavalla. Jos näet hänet huoltoasemalla, niin aivan varmasti nyrpistät nenääsi. Niin vain mies pyörittää omaa firmaa, työntekijöitä on kymmenkunta ja liikevaihto ihan hyvä.
Ööh. Mistä ihmeestä tämä ulkonäköasia nyt oikein pulpahti esiin? En mielestäni puhunut edellä mitään ihmisten ulkonäöistä / vaatetuksesta tekemistäni johtopäätöksistä!! :>
Mistä ihmeestä sä muuten tietäisit, köyhien käyttävän R-kioskilla tai huoltoasemilla, ellet tekisi sitä ulkomaisen olemuksen perusteella?.
Saatan käydä viimeisen päälle pyntättynä ostamassa huoltsikalla kahvimaidon ja tuoreet kahvileivät ja seuraavana päivänä teen saman, mutta päällä on kulahtaneet vaatteet, eikä ole meikin hiventäkään ja sinun kaltaiset ihmiset pitävät minua köyhänä ja paheksuttiin vielä, kuinka viitsinkin ostaa tuoreet munkit, vaikka minun varallisuus tai tulot eivät ole miksikään muuttuneet.
Näin mustavalkoista se on.Pakko huomauttaa, sori siitä, mutta se ei ole ulkomaisen tai ulkonaisen olemuksen, vaan ULKOISEN olemuksen...
Suuri kiitos. Tosiaan ulkoisen olemuksen. Tiedän.
Uusi kännykkäni kirjoittaa mitä sattuu ja korjaan tekstiä kilpaa kännykkäni kanssa. Olen jo hulluuden partaalla. Täytyy vaihtaa puhelinta, jotta voisin joskus osallistua keskusteluun, enkä tuottaisi sinulle ja muille mielipahaa. Sori vielä kerran, olen suuresti pahoillani.
Jos köyhän rahan käyttöä pitää moittia niin tupakointi on hölmöjen hommaa ja toisena aiheena voisi olla pajatson pelaaminen kaupassa.
He hee, harvassapa on niitä köyhiä jotka pelaavat pajatsoa kaupassa, koska niitä ei enää ole monessakaan paikassa.
Tupakointiin senverran, että millä konstilla määrätään, että kaikki tukia saavat eivat saa tupakoida?
Tottakai se on huono tapa, mutta aikuisella ihmisella sallittua, uskoisin, että kiristävät sitten jostain muusta, että saavat sen tupakkarahansa.
Koska toimeentulotuki on samansuuruinen tupakoiko vai ei. Sitä ei nosteta niille suuremmaksi jotka tupakoivat tai juovat kaljaa. Toimeentulotuessa ei ole tupakka-, kalja-, karkki- eikä huuhteluainelisää.
Siitä alle 500 euron toimentulotuesta tai työttömyyskorvauksesta se maksetaan, ei maksa veronmaksajille yhtään sen enempää.
Ei ole muiden asia miettiä miksi joku tupakoi tai ei, se on sen tupakoivan aikuisen ihmisen asia.
Vaikka kuinka harmittaisi.
En itse tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
He hee, harvassapa on niitä köyhiä jotka pelaavat pajatsoa kaupassa, koska niitä ei enää ole monessakaan paikassa.
Tupakointiin senverran, että millä konstilla määrätään, että kaikki tukia saavat eivat saa tupakoida?
Tottakai se on huono tapa, mutta aikuisella ihmisella sallittua, uskoisin, että kiristävät sitten jostain muusta, että saavat sen tupakkarahansa.
Koska toimeentulotuki on samansuuruinen tupakoiko vai ei. Sitä ei nosteta niille suuremmaksi jotka tupakoivat tai juovat kaljaa. Toimeentulotuessa ei ole tupakka-, kalja-, karkki- eikä huuhteluainelisää.
Siitä alle 500 euron toimentulotuesta tai työttömyyskorvauksesta se maksetaan, ei maksa veronmaksajille yhtään sen enempää.
Ei ole muiden asia miettiä miksi joku tupakoi tai ei, se on sen tupakoivan aikuisen ihmisen asia.
Vaikka kuinka harmittaisi.
En itse tupakoi.
Se selittääkin miksi ruoka-apua hakevissa on niin paljon tupakoitsijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mustavalkoista se on.Pakko huomauttaa, sori siitä, mutta se ei ole ulkomaisen tai ulkonaisen olemuksen, vaan ULKOISEN olemuksen...
Suuri kiitos. Tosiaan ulkoisen olemuksen. Tiedän.
Uusi kännykkäni kirjoittaa mitä sattuu ja korjaan tekstiä kilpaa kännykkäni kanssa. Olen jo hulluuden partaalla. Täytyy vaihtaa puhelinta, jotta voisin joskus osallistua keskusteluun, enkä tuottaisi sinulle ja muille mielipahaa. Sori vielä kerran, olen suuresti pahoillani.
Noh, aivan turhaa vittuilua tällainen, kun en omaa kommenttia sellaiseksi tarkoittanut, mutta jos tämäntyyppinen kommentointi tuotaa sinulle mielihyvää, niin minkäs sille minä voin.
Saa kait sitä hieman korjata, jos joku toistuvasti kirjoittaa jonkun sanan väärin, vai? Itselleni tuli mieleen, että henkilö ei vain muistanut miten sana kirjoitetaan ja siksi laittoi koko ajan väärin. Näin käy joskus minullekin.
(Ja ehkä kannattaa autocorrect laittaa pois päältä, jos se kerta häiritsee kirjoittamista noin paljon. Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset käyttävät sitä ja sitten syyttelevät puhelinta huonosta oikeinkirjoituksesta...)
Kyllä näemmä ihmiset ilkeilevät mistä tahansa, jopa kadehtivat ruoka-apua. Sinne vaan jonottamaan.
Ruoka-apua saa hakea ihan kuka vaan. Ei sitä(kään) kannata kadehtia.
Onhan siellä (kuulemma D) hienostorouviakin minkkiturkeissaan.
Minullekin eräs työssäkäyvä, keskipalkkainen nainen uhosi, että tottakai kannattaa mennä hakemaan, hän leipoo ja siellä on vehnäjauhoja ja sämpyläjauhoja, ei tarvitse itse ostaa. Myös hänen sukulaisensa ja miesystävänsä hakevat häenelle, koska hän silloin monta kiloa enemmän. Tietysti hänsaa myös ne hernekeitot sun muut myös moninkertaisina.
Siinä EU-ruokapussissa on purkkihernekeittoa, säilykkeitä, makaroonia (näitä kukaan huväosainen ei kuulemma laita suuhunsa ikinä) vehnä- ja sämpyläjauhoa, hapankorppuja ja sellaisia makaroonijuustokeittopusseja, on siis makaronia ja jauheista juustoesanssia, ei maistu kovin hyvältä ja ravintoarvo pieni.
Ai niin, onhan vielä kaurasuurimoita kaurapuuroon.
Että tervemenoa vaan sinne jononjatkoksi!
Niinpä niin,vuodesta toiseen ihmettelen miksi ruokajonossa seisoskelevat ovat usein ylilihavia ja rööki suussa. Pysyn hoikkana ja freesin näköisenä .juureksilla ja itsetehdyillä ruuilla ilman olutta ja tupakkaa, Juoksuja kävelylenkkeily on myös ilmaista.
373, onnittelut. Anon sinulle ja vertaisillesi ensi itsenäisyyspäivänä ojennettavaksi kultaisen ruusun kunniamerkkiä tammenlehvin!
Sauli ojentaa.
Hoikkuus, juurekset, itsetehty ruoka ja kavely mainittu!
Vuoden ideapalkinnon saaja löytyi!
Idea leipäjonoihin.
Ihmiset voisivat lahjoittaa niihin huuhteluainetta..kun köyhät kuitenkin vähät rahansa moiseen käyttävät.
Säästyneellä rahalla köyhä voisi vaikka pistää tupakaksi.
Hyvältä haiseva köyhä myös työllistyy paremmin
Voi herramunjeesus.
Herää, ap, nosta pää sieltä maakolosta. On paljon luppoaikaa jos tälläsia mietit.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt verrataan työssäkäyvän ja työttömän tai pienitulosen eläkeläisen rahankäyttöä niinkuin rinnakkain.
Mutta jos olet pudonnut työelämästä niin kaikki sen suomat edut myöskin poistuu. Minulla ainakin oli paljonkin yöpaikan puolesta etuja.
Ilmainen kännykkä, tosin verotusarvo oli noin 20 euroa, mutta se meni suoraan palkasta, eli ei lisännyt rahanmenoani käteenjäävästä summasta. Nosti toisaalta eläkettä koska luettiin palkaksi.
Oli myös ilmainen lankapuhelin kotona, ja ilmaiset puhelut niin kännykkään kuin kotipuhelimeen.
Ilmainen netti rajattomasti plus välineet siihen, laajakaista ja kone. Myös Läppäri lisäksi jos halusin.
Työpaikkalääkäri, johon voi mennä kunhan vaan soitti ensin. Myös säännölliset terveystarkistukset maksutta.
Työvaatteet vuosittain, ei kulunut omat ja kun tuli uudet niin sai pitää vanhat. Koska minulla oli toimistotyö, niin meni vielä ihan hyvin kotona.
Työkengät joka toinen vuosi, sai pitää omassa käytössä.
Luottokortti bensafirmaan, sai ostaa muutakin kuin bensaa, bensasta tai dieselistaä työpaikka oli hankkinut kaikille työläisille asemaan katsomatta alennetun hinnan.
Jos tarvitsi kotiin polttoöljyä, myös siihen sama alennus kävi.
Alennuskuponki yleisimpiin paikkakunnan liikkeisiin, kun ilmoitti, että oli firmassa A töissä, niin alennus annettiin ilman tarkistusta.
Joka vuosi ostettiin ns. tuulipuku, johon firma satsasi puolet, kannatettiin siis ihmisten liikuntaa.
Kerran viikossa ilmainen käynti kuntosalilla. Myös vesijumppa halutessa.
Työpaikalla siisti ruokala josta sai ruokaa edullisella hinnalla, myös kotiin voi ostaa.
Teatterireissuja, konsertteja ja vastaavia pitkin vuotta, kuljetus ja sisäänpääsy firman piikkkin.
Tilinpäätösjuhlat ja pikkujoulu joka vuosi. Joululahja ja lomalahja joka vuosi.
Myös kaikenlaisia talkoita joissa aina ruokaa ja juomista mielen mukaan.
Siisti työpaikkaruokala, edullista ruokaa sai ostaa myös kotiin.
Kaksi kertaa päivässä ilmaiset kahvit. Lisäksi palavereissa ja kokouksissa hyvät sämpylät tai vastaavat, niitäkin sai ottaa kotiin jos jäi ylimääräisiä.
En edes nyt muista kaikke muuta, mutta kyllä kirpais kun joutui kaiiki maksamaan omasta pussista ja pienemmistä tuloistaan.
Työpaikkaetuja ei kukaan täällä näistä "hyvistä työssäolijoista" ja "itse veronsamaksavista" kertaakaan ole maininnut, ymmärrän kyllä miksi. D D D
Sulla on aika hyvät edut. Meillä on viimeksi rajattu työterveyskin aika matalalle tasolle. Saa siellä vielä käydä jos on pakko, mutta omalla ajalla. Ruokailua työnantaja tukee n 2 euroa / päivä, joten omat eväät on huimasti halvempi kuin 8-9 euron lounas. Mitään muuta noista mainitsemistasi ei ole.
Miksi nuorilla tukia nostelevilla naisilla on monesti tekoripset, hiustenpidennykset, harmaaksi värjätty tukka, tatuoidut kulmakarvat, muotivaatteet, tupakka suussa, uusimmat puhelimet, bileiltoja muutama kuukaudessa jne?
Terveyshuolto on kuitenkin olemassa ja ilmainen?
Etu sekin. Kait on myös terveystarkastukset?
Onhan tuo kaksi euroakin jotain, kyllä varmaan joskus tulee ruokailtua siellä työpaikakruokalassakin?
Aika monessa työpaikassa on autoja joita saa lainata tai pientä korvausta vastaan?
Omaa autoa ei silloin välttämättä tarvitse.
Meidän firmassa ainakin tuo paku oli ahkerassa käytössä muutoissa sun muissa.
En nyt enää ole töissä, mutta huomasin kyllä että paljon oli sellaisia etuja, joita piti itsestään selvinä ja tajusi vasta sitten kun niitä ei enää ollut.
Työssäollessa on myös se etu, että on toimiva verkosto työkavereissa. Yksi osasi autohommia, toinen remonttihommia. Joku leipoi edullisesti juhliin kakut sun muut. Aina oli apua ja neuvoja ja paljon edullisemmin kuin muuten.
Kahvipaketin tai kossupullon hinnalla sai palveluksia jotka muuten olisi maksanut enemmän.
Kun jää siitä yhteisöstä pois niin kyllä sitä etääntyy ja vierantuu ettei viitsi enää apua pyytää.
Eli sitäkautta työttömälle syrjääntyneelle eläminen on kalliimpaa kun ei ole sitä työkaveria jelppimässä. Ainahan töissä on sellaisia Avulias-Aatuja, jotka tulevat mielellään auttamaan.
373, ihan vuosiako olet seurannut ruokajonojen ihmisiä? Oletko ollut itse jonossa vai mennyt viereen ihmettelmään?
Vai kuljetko jostain syystä usein ruokajonon ohitse?
Minun mielestäni niissä jonoissa on ihmisiä laidasta laitaan ja minua ei kiinnosta siinä mielessä millaisia ovat. Muuten kyllä on surullista, että jonot vuosi vuodelta vain pitenee.
Ei siinä enää yhtään tarvita kitkeriä ja uteliaita sivustaseuraajia tarkkailemassa.
Olemme joskus olleet tosi köyhä lapsiperhe. Laman aikasn kun lainan korko oli 16% ja toisen palkka meni pelkkiin koronmaksuihin.
Silti meillä oli aina itsetehtyä ruokaa (annos per nuppi, ei välipaloja), vaatteet kavereiden kesken kierrätettyjä ja itse tehtyjä, lapset vietiin tarhaan bussilla ja sipsejä sai uutenavuonna ja vappuna.
Ei edes kaivattu aikakausilehtiä tai huuhteluaineita. Raha meni elämiseen. Sossun luukulla ei käyty, se olisi ollut liian suuri häpeä eikä oltais edes saatu mitään
Vierailija kirjoitti:
Terveyshuolto on kuitenkin olemassa ja ilmainen?
Etu sekin. Kait on myös terveystarkastukset?
Onhan tuo kaksi euroakin jotain, kyllä varmaan joskus tulee ruokailtua siellä työpaikakruokalassakin?
Aika monessa työpaikassa on autoja joita saa lainata tai pientä korvausta vastaan?
Omaa autoa ei silloin välttämättä tarvitse.
Meidän firmassa ainakin tuo paku oli ahkerassa käytössä muutoissa sun muissa.
En nyt enää ole töissä, mutta huomasin kyllä että paljon oli sellaisia etuja, joita piti itsestään selvinä ja tajusi vasta sitten kun niitä ei enää ollut.
Työssäollessa on myös se etu, että on toimiva verkosto työkavereissa. Yksi osasi autohommia, toinen remonttihommia. Joku leipoi edullisesti juhliin kakut sun muut. Aina oli apua ja neuvoja ja paljon edullisemmin kuin muuten.
Kahvipaketin tai kossupullon hinnalla sai palveluksia jotka muuten olisi maksanut enemmän.
Kun jää siitä yhteisöstä pois niin kyllä sitä etääntyy ja vierantuu ettei viitsi enää apua pyytää.
Eli sitäkautta työttömälle syrjääntyneelle eläminen on kalliimpaa kun ei ole sitä työkaveria jelppimässä. Ainahan töissä on sellaisia Avulias-Aatuja, jotka tulevat mielellään auttamaan.
En kyllä kaffepaketin hinnalla pyytäisi työkaverilta remonttiapua tai edes kakkua. En halua kiusata työkavereita moisilla avunpyynnöillä. Kyllä arjessa on riittävästi tekemistä muutenkin.
Siinä olet toki oikeassa että työssäkäyvänä saa etuja joita ei ehkä tule ajatelleeksi. Työterveys, smartum-saldo, itselläni esim. työsuhdepuhelin, johan se liittymäkin maksaa helposti 20 e kk...
Huuhteluaineita tarvitsee sen 1-2 kuukaudessa ja rahaa siinä menee ehkä 2-5euroa riippuen mitä ostaa. En tiedä millä tavalla huuhteluaine on kallista?
Ehkä jos tupakoi, juo, käy ulkona, omistaa auton ja ne kaksi koiraa huuhteluaine on sitten kallista ostaa, mutta itselläni ei ole mitään noista, niin voin ostaa ne huuhteluaineet.