Köyhien rahankäyttö
Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.
Kommentit (403)
Missä menee köyhän tulojen raja kuukaudessa? Täällä valitetaan 1000€ kuukausi tuloilla olevansa köyhä. Jos verrataan opiskelijoiden tuloihin 1000€ kuukaudessa on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Missä menee köyhän tulojen raja kuukaudessa? Täällä valitetaan 1000€ kuukausi tuloilla olevansa köyhä. Jos verrataan opiskelijoiden tuloihin 1000€ kuukaudessa on paljon.
Eivät ole ihan vertailukelpoisia, sillä yhteiskunta tukee opiskelijoita monin verroin enemmän, kuin perusköyhää.
Esim. opintotuki vähennys verotuksessa, joka on verovapaa etu, toisin kuin eläke tai työttömyyskorvaus joka on veronalainen etuus.
Sen lisäksi opiskelija maksaa ruokailusta koulussa reilut 2€/ateria, yhteiskunta maksaa siitä palveluntuottajalle 5,90€/ateria, sen lisäksi edulliset opiskelija-asuntoja, valtion tukemana, alennukset julkinen liikenne ja harrastukset, terv.hoito jne.jne.
Jo pelkkä ateria-etu on merkittävä etuus, jotka muut pienituloiset eivät saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kukaan ole uskaltanut kaivaa niitä kauppakuittejaan esille ja kirjoittaa tänne mitä osti? Useampi sivu sitten kysyin jos kaikki "fiksut ostajat" kirjoittaisi tänne oman esimerkkinsä "oikein" tehdyistä ostoksista.
Mä myönnän, kävin eilen kaupassa ja ostin tarpeellisten asioiden lisäksi jotain turhaa, myös sitä huuhteluainetta.En tiedä mitä tiedolla teet, mutta tässä maanantain kuitti prismasta:
Korianteri
Naudan jauheliha 10%
Maustamaton Broilerin fikeesuikale
Luomu vanhanajan täysmaito
Kookosmaito
Luomu ruukkusalaatti
Makea suippopaprika
Red curry tahna
Punasipulipussi
Valkosipuli
Yhteensä 24,83€Ei mitään turhaa. Tein punaista currykanaa ja jauheliha meni koiralle nappuloiden sekaan mauksi. Maitoa tarvitsin aamupalalle. Pointtiai oli?
Tuore korianteri on turhaa samoin kuin red curry -tahna. Kuivatuilla mausteilla vähän reseptiä muutellen olisit saanut ostokset halvemmalla. Luomu menee rajaa hipoen läpi, mutta sika-nautajauheliha olisi ollut halvempaa. Katopas, miten helposti löytyi moitittavaa. Noinhan sitä köyhienkin ostoksia syynätään.
Olikso erona se, että en ole saanut tukia senttiäkään tuloistani. Palkkani olen työllä tienannut ja sen mukaan myös elintasoni määrittelen. Elän sellaista elintasoa, johon tuloillani on varaa.
Ehkäpä joku kaupassa asioinut on katsellut sinun ulkonäköäsi ja päätellyt, että tuossapa tukia saava tuhlaa tuoreisiin yrtteihin. Noinhan se aina näissä ketjuissa menee, ihmisten ulkonäöstä päätellään ihan mitä sattuu.
Aivan varmasti onkin. Housut melko risaiset tuulihousut (lahkeessa reikiä) ja tuulitakki kulahtanut ja hupparissakin muutamia kuluneita kohtia ja ikää 10 vuotta. Mitä sitten? En tuhlaa vaatteisiin juurikaan rahaa. Ei kiinnosta mitä habituksestani ajatellaan.
Sitä sitten että ehkä nekin "köyhät" joita täällä vähän väliä paheksutaan sopimattomien ostosten (jotka maksetaan työssäkäyvien selkänahasta repien) tähden eivät edes ole köyhiä vaan ihan itse ovat rahansa ansainneet. Ja jos eivät ole niin se sama summa työssäkäyvistä kuitenkin revitään, ostavat he sitten mitä tahansa.
Jos on varaa ostaa huuhteluainetta niin ei voi olla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa ostaa huuhteluainetta niin ei voi olla köyhä.
Sinäpä sen sanoit, noinhan se köyhyys määritellään.
Tuo ostoskuitin näyttäminenhån lähti siitä, että hyvätuloiset sanoivat, että vaikka heillä olisi varaa, niin eivät osta niitä *kalliita* tuotteita tai herkkuja, joita köyhät ostavat työssäkäyvien kustantamilla rahoilla.
Eivät edes halua tai kaipaa muuta kuin punalappuisia tai tarjoustuotteita.
Mutta nythän kävi ilmi, että jotkut ostavat kuitenkin mitä haluavat, ja perustelevat että voivat ostaa mitä vain kun on siihen varaa.
Kun käyvät töissä ja maksavat veroa.
Ristiriitaista tai kaksinaamaista.
Siis ostavatko vai eivät?
Vierailija kirjoitti:
Tuo ostoskuitin näyttäminenhån lähti siitä, että hyvätuloiset sanoivat, että vaikka heillä olisi varaa, niin eivät osta niitä *kalliita* tuotteita tai herkkuja, joita köyhät ostavat työssäkäyvien kustantamilla rahoilla.
Eivät edes halua tai kaipaa muuta kuin punalappuisia tai tarjoustuotteita.Mutta nythän kävi ilmi, että jotkut ostavat kuitenkin mitä haluavat, ja perustelevat että voivat ostaa mitä vain kun on siihen varaa.
Kun käyvät töissä ja maksavat veroa.Ristiriitaista tai kaksinaamaista.
Ja miksi ostavat ne punalapputuotteet, antaisivat köyhien ostaa ne.
330: paljon muutakin ristiriitaista ja kaksinaamaista (nk rikkaiden taholta) on tullut esiin.
Poliitikkoainesta ;)
Vierailija kirjoitti:
Eivät edes halua tai kaipaa muuta kuin punalappuisia tai tarjoustuotteita.Mutta nythän kävi ilmi, että jotkut ostavat kuitenkin mitä haluavat, ja perustelevat että voivat ostaa mitä vain kun on siihen varaa.
Kun käyvät töissä ja maksavat veroa.Ristiriitaista tai kaksinaamaista.
Eiköhän tässä ole eri ihmiset väittäneet, että eivät koskaan osta mitään kallista vaikka varaa olisi. Kalliskin on suhteellista. Ei tuo minun ostokuitti ihan normaali jokapäiväinen kuitti ole. Kyllä keskimäärin pyrin pitämään kulut kurissa, mutta välillä tulee tehtyä ”parempaa”. Eihän tuokaan minun kuittini mitään varsinaista luksusta sisällä. Köyhälle toki tuo on luksusta, johon ei välttämättä koskaan ole varaa. Ei itselläkään olisi ollut varaa vaikkapa 8 vuotta sitten. Itse olen köyhyydestä onneksi eroon päässyt, joten en näe mitään syytä miksi eläisin kuten köyhä elää. Toki perussäästeliäisyyden pyrin muistamaan päivittäisissä valinnoissa. Punalappuisia tuotteita ostan yleensä jos niitä kaupassa on kun ostoksilla käyn. Mielestäni se on vain fiksua ostoskäyttäytymistä. Vihaan ruuan tuhlaamista ja pois heittämistä. Moni tuttu tuntuu olevan jopa ylpeitä, jos ruokaa pois heittävät esimerkiksi työpaikkaruokalassa.
Mielestäni teen tarpeeksi tämän yhteiskunnan hyvinvoinnin eteen. Tai ainakin keskimääräistä enemmän. Veroja maksan reilut 20 000€ vuodessa, kirkollisveroa maksan vaikken kirkon oppeihin uskokkaan. Facebookin ruoka-apu ryhmästä pyrin valitsemaan kuukaudessa vähävaraisen perheen, jonka kanssa käyn kaupassa ruokaostoksilla (yleensä ostosten hinta on noin 150€, joskus enemmän joskus vähemmän).
En koe ainkaaan omia toimiani kaksinaamaiseksi. Elän kulloistenkin tulojeni mukaan. Tarvittaessa pystyn kiristämään vyötä, mutta toivon ettei sille enäö koskaan ole tarvetta. Elin 2005-2013 köyhyydessä. Kyllä ne ajat ikuisesti muistaa.
Jokaista trollia täällä ei kannata ottaa niin tosissaan vaikka pistäisikin ärsyttämään. Toisaalta joillain ihmisillä ei ole minkään sortin kosketuspintaa köyhän elämään eivätkä voi näin ollen asettua toisen asemaan. ”Hieman” kärjistöen itsekin kyllä kritisoin sitä, että joku köyhä kuvittelee voivansa elää minun elintasolla. Tai edes lähellä sitä. Realismi pitää olla omissa vastimuksissa ja odotuksissa. Varsinkin kun kyse on yhteiskunnan verovaroista ja niistä maksettavista tuista. Niistä pitäisi kustantaa perustoimeentulo yhteiskunnan vähäosaisimmille (kohtuullinen asuminen, kohtuullinen ruoka ja tarvittava vaatekerrasto). Jos kalliiseen on varaa, ei ole kohtuuttomuus sitä ostaa. Jos tulot ovat niukat ja ostaa kallista, ei kannata kitistä siitä lehdissä. Keskimäärin sillä ei juurikaan saa sympatiaa.
Toki täällä on kommentoineet useat eri ihmiset, ja tätä ennen on tuomittu jos "köyhä" ostaa rahoillaan/tuillaan tupakkaa, alkoholia yms, sitten listalle tuli lemmikkien ruuat ja lemmikkieläinten hoito yleensä, sitten valmisruoka mm purkkihernari ja nyt viimeisimpänä pyykinhuuhteluaine, tai mikä hyvänsä halpa ostos, "koska pienistä summista kertyy ajan kanssa suuri summa".
Jos koko ketjua ei ole lukenut, niin nämä viimeisten sivujen kommentit on ehkä outoja, mutta kun lukee koko jeesusteluketjun, niin asia ehkä paremmin avautuu.
Niin, ja kaikista arvostelijoista ja oikein rahansa käyttävistä ei ole nyt paljon kuulunut.
Tuli vain tuo yksi kauppakuitti, vaikka eilen täällä oli paljon "rahansa fiksusti käyttäviä ihmisiä jotka ei osta turhuuksia tai kallista vaikka olisi varaa". Ja jotka oli neuvomassa mitä saa ostaa ja mitä ei.
Enkä siis usko että tuon kauppalistan lähettäjä arvosteli täällä eilen ihmisten ostoksia.
Mutta niitä arvostelijoita oli paljon eilen.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin, että ostan vaikka sen pizzan, jos tekee oikein mieli, juuri ihan oman itseni ja jaksamiseni takia.
Tiedän, että se vie osan kuukauden rahoista, mutta teen sen silti.
Olen sitten sillä kaurapuurolla päivän, jos tarvitsee.Kuukausi toisensa perään ei jaksa elää, ellei joskus saa ostaa jotain itselle mieleistä.
En tarkoita kallista, mutta pientä hemmottelua.
Sen turvin jaksan ja olen jaksanut tähä saakka.Jos on aivan koko ajan harmaata pötkylää ilman pienintäkään ilonhetkeä, niin tuskin kukaan jaksaa.
Ihmettelen monia täällä, jotka eivät sitä kaipaa, joko eivät puhu totta tai ovat täydellisen tunnevammaisia ihmisiä, niin itseään kuin muitakin kohtaan.
Tai sitten on mahdollisuus kuitenkin tilanteen huomattavaan paranemiseen esim. asuntolainaa maksamalla. Se on kumman lohdullista, että tunnelin päässä on valoa, vaikka se valo olisikin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin, että ostan vaikka sen pizzan, jos tekee oikein mieli, juuri ihan oman itseni ja jaksamiseni takia.
Tiedän, että se vie osan kuukauden rahoista, mutta teen sen silti.
Olen sitten sillä kaurapuurolla päivän, jos tarvitsee.Kuukausi toisensa perään ei jaksa elää, ellei joskus saa ostaa jotain itselle mieleistä.
En tarkoita kallista, mutta pientä hemmottelua.
Sen turvin jaksan ja olen jaksanut tähä saakka.Jos on aivan koko ajan harmaata pötkylää ilman pienintäkään ilonhetkeä, niin tuskin kukaan jaksaa.
Ihmettelen monia täällä, jotka eivät sitä kaipaa, joko eivät puhu totta tai ovat täydellisen tunnevammaisia ihmisiä, niin itseään kuin muitakin kohtaan.Tai sitten on mahdollisuus kuitenkin tilanteen huomattavaan paranemiseen esim. asuntolainaa maksamalla. Se on kumman lohdullista, että tunnelin päässä on valoa, vaikka se valo olisikin kaukana.
Täällä ehkä kuitenkin köyhällä tarkoitettiin ttt:lla tai muulla tuella olevia, joilla ei ole mahdollista ottaa esim asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Enkä siis usko että tuon kauppalistan lähettäjä arvosteli täällä eilen ihmisten ostoksia.
Mutta niitä arvostelijoita oli paljon eilen.
En kuulunut eilisiin arvostelijoihin. En oikeastaan edes tiedä mistä lehtijutusta tämä lähti liikkeelle. Hesari on ainoita lehtiä mitä tulee luettua. Iltapulut jätän useimmiten väliin. Noissa köyhien lehtijutuissakin yleensä on jonkinalista provosointihakuisuutta ja juttuihin valitaan hyvin ristiriitaisia ihmisiä oudoilla valinnoillaan. Eivät edusta kaikkia köyhiä, mutta toisaalta ei Juhana Vartiainenkaan edusta kaikkia hyvätuloisia.
Sen ymmärrän kyllä, että ”rikkaat” arvostelevat tukien varassa eläviä, jos paljon alkoholia tai röökiä ostetaan. Omasta mielestänikään ne eivät ole ihmisen selviytymisen kannalta välttämättömyyksiä. Köyhyya kuitenkin on jossain määrin aina selviytymistä ja jatkuvaa puntarointia mikä oikeasti on välttämätöntö ja mikä ei. Itsekin röökin polton köyhänä lopetin, kun ei yksinkertaisesti varaa ollut. Se n.5€ per aski joka toinen päivä oli pakko sijoittaa ruokaan. Se oli kuitenkin yhden tai kahden päivän ruokabudjetti. Alkoholia en myöskään juuri silloin juonut. Ehkä pullon tai pari kuukaudessa. Sen verran kuukaudessa sai nipistettyä budjetista.
En siis arvostellut juuri tätä kauppakuitin ihmistä, vaan juurikin noita jeesustelijoita, joista nyt ei sitte nyt enää kuulukaan mitään, ei ainakaan sitä kauppakuittia.
Ilman koko ketjun lukemista on vaikea hahmottaa kommentteja ja tuntuvat omituisilta.
Olen se pizzan ostaja, ja voin sanoa, että jo vanhempana pieneläkeläisenä ei ole mitään mahdollisuutta asuntolainaan tai pankkilainaan yleensäkään.
Sitten vastaan jo etukäteen miksi minulla ei ole sitä omaa asuntoa tällä iällä, niin kyllä minulla on ollut, mutta yli 50 vuotiaana sairastuminen, ero ja muut vaikeat vastoinkäymiset romutttivat senhetkisen elämäni ja nyt ollaan siis tässä.
Olen kyllä ollut työelämässä ihan sairastumiseen saakka, eli tiedän työssäkäynnin ja veronmaksun, tiedän keskituloisen ihmisen elämän, myös yrittäjyyden ja nyt siis tiedän tämän köyhyyden.
Siksi joidenkin ylemmyydentunto ja varmuus omasta hyvinvoinnista ihmetyttää ja myös arvosteluja ylenkatse heikommassa asemassa olevia ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.
Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.
Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.Höpö höpö. Minäpä kerron esimerkin eli olen köyhä yhden lapsen huoltaja ja käytän rahaa suhteessa keskituloiseen tuttavaperheeseen seuraavasti:
- en käy kampaajalla, tuttavaperheen äiti kuluttaa n. 100€/kk
- en harrasta mitään tai käy missään, tuttavaperheen äidillä salikortti plus muita harrastusmaksuja
- en osta itselle vaatteita kuin vasta niiden mentyä rikki eli yksillä housuilla, kengillä jne. mennään, lapselle hankin todella tarkkaan miettien (takki on aina myös vettäpitävä, tennarit pidetään aina ensin joulu-, kevät- ym. juhlissa ja otetaan vasta sen jälkeen arkikäyttöön jne.), toinen perhe pystyy ostamaan vaikka hyödyntävätkin myös alennusmyyntejä
- itsellä ei omaisuutta tai velkaa, toinen perhe maksaa kallista asunto- ja autolainaa, koska haluavat paljon tilaa hyvällä alueella ja aina uuden auton (ja sitten valittvat kuluja!)
- katson ruokaostoksilla valehtelematta jokaikisen tuotteen kohdalla kilo-/litrahinnan, tämä joka kerta kun käyn kaupassa, sanomattakin lienee selvää ettei keskituloinen perhe näin joudu tekemään
- meillä ei ole maksukanavia (netti ja tv on täynnä katsottavaa), toisella perheellä kanavat on ja ihmeellistä kyllä, sitä pidetään nykyisin jonain ihme normina! mutta säästö se on vaikka kymppikin
- omat lomailut ehkä risteily kerran vuodessa, tuttavat pystyvät joskus matkustamaan kauemmaskin ja risteillä useaan kertaan vuodessa
Tuossa nyt pääpiirteittäin, mutta huomasit ehkä, että eroa on kyllä valtavasti, etenkin omalta osaltani. Mutta tiedän tilanteen ja näillä on mentävä. Niin ja ymmärrän kyllä, ettei kaksi keskituloista kylve rahassa, mutta edelleen jos ja kun palaa tuohon listaan, huomaa eron kyllä. Keskituloisten kitinä siitä, kuinka ei oikein ole varaa mihinkään on itseasiassa aika loukkaavaa kun kuitenkaan mitään ei varsinaisesti puutu ja pystyy oikeasti elämään elämäänsä (harrastukset, huvitukset, vaatteet, kampaajat, lomat jne.), ei vai säilymään hengissä kuten vaikkapa itselläni on. Niin ja en nyt valita tässä tai sano, että tämä olisi väärin vaan haluan vaan vähän hahmottaa tilannetta omaltakin näkökannalta.
Tämähän se sitten todisti. Kaikki nuo pätee meillä keskituloisessa perheessämme, paitsi vaatteita ostan muutenkin kuin rikki menevien tilalle.
Pätee varakkaassakin perheessä, ainakin nuo että
- vaatteita ja kenkiä ostetaan vain tarpeeseen, ja ne tietysti järkeviä eli vedenpitäviä jne.- todellakin katson kilo- ja litrahinnat kaupassa! Voisin ostaa mansikoita talvella mutta eihän siinä ole mitään järkeä, nyt on appelsiinisesonki. Litrahintavertailu koskee myös kosmetiikkaa: esim. naamarasva ja vartalovoide
- kulkuneuvona suositaan polkupyörää, julkisia ja kimppakyytejä
- tietenkään ei ole maksullisia kanavia eikä mitään naistenlehtiä tule kotiin. Parempaakin tekemistä löytyy yllinkyllin.
Köyhä ystäväni sai hommattua 20 000€ pikavipin ja oli yhtäkkiä rahoissaan, velkaa tietenkin oli alla liki 200 000€. Mitä hän teki? Meni ja osti 100€ huulipunan ja muitakin ökyhintaisia meikkejä sekä kalliita sisustus- ja koriste-esineitä, joita toi minullekin lahjaksi.
Köyhä luulee että varakas törsää kaiket päivät mielipuolisia summia. Ehkä jotkut ternimaitokapselimiehet, mutta monet ollaan aika säästäväisiä ja vaatimattomia.
Pointtini: aina morkataan että hyvin toimeentuleva ei ymmärrä oikesti köyhää, mutta kyllä se pätee toiseenkin suuntaan.
Tämä on itse asiassa psykologisesti hyvin inhimillinen reaktio, kun kyse on alituisesta köyhyydestä.
Yleensä köyhille säästövinkkejä antavat ihmiset, joilla ei ihan oikeasti ole samaa arjen kuormitustaakkaa talouden suhteen kuin köyhällä. Kuka tahansa meistä voi elää säästeliäästi jopa nuukuuteen asti, mutta henkinen kuormitustaso on tietenkin täysin eri silloin, kun taustalla on plan B: säästöjä, joista kattaa äkillinen meno, tukiverkostot, joilta voi pyytää apua, ehkä luotto siihen, että tämänhetkinen tilanne on vain väliaikainen. Kroonisesti köyhällä ei välttämättä sitä suunnitelma B:tä ole.
Kun arki on alituista sentinvenyttämistä, pienikin heilahdus taloudessa kostautuu, ja elämä on muusta yhteiskunnasta eristynyttä, kulutustuotteet saavat ihan eri merkityksen kuin ihmisillä, joilla teoriassa on varaa hankkia näitä tuotteita (vaikka sitten säntillisellä säästämisellä). Se 100 €:n huulipuna edustaa käytännössä "edes kerran elämässä" mahdollisuutta muutoin harmaassa ja ehkä yksinäisessä arjessa, ja kuulumista (melkoisen kulutuskeskeiseen) yhteiskuntaan. Tietenkin tällainen hankinta köyhän kukkarosta tuntuu rivikansalaisesta mielettömältä, niin kuin se onkin - mutta kun huomioi koko kontekstin, se itse asiassa näyttäytyy hyvin inhimillisenä, ja myös hyvin surullisena.
... Ja toivon nyt tosiaan, että kommenttiani ei kritisoida väittäen, että on ihan ok että köyhät ostaa satasten huulipunia kunniallisten veronmaksajien piikkiin. Pointtini on, että köyhyys on paljon monisyisempi ongelma kuin vain sitä, että sattuu olemaan liian tyhmä osatakseen käyttää rahaa.
Ajattelen varmaan vähän eri tavalla kuin sinä mutta en vaan ikinä voisi kuvitella tilannetta, että ostaisin 100 euron huulipunan ollessani köyhä kuin kirkonrotta.
Olen ollut pienituloinen koko elämäni mutta ei vaan ole ikinä tullut mitään tuhlausvimmaa.
No vaikka et ostaisi juuri sadan euron huulipunaa, niin kenties tuhlaisit sen satasen johonkin muuhun, joka ei ole ihan pakollista ja järkevää. Kampaaja tai kosmetologi maksaa sen satasen helposti, mutta lopputulos pysyy hyvänä vain pari-kolme kuukautta. Huulipuna saaattaa kestää vuosiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.
Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.
Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.Höpö höpö. Minäpä kerron esimerkin eli olen köyhä yhden lapsen huoltaja ja käytän rahaa suhteessa keskituloiseen tuttavaperheeseen seuraavasti:
- en käy kampaajalla, tuttavaperheen äiti kuluttaa n. 100€/kk
- en harrasta mitään tai käy missään, tuttavaperheen äidillä salikortti plus muita harrastusmaksuja
- en osta itselle vaatteita kuin vasta niiden mentyä rikki eli yksillä housuilla, kengillä jne. mennään, lapselle hankin todella tarkkaan miettien (takki on aina myös vettäpitävä, tennarit pidetään aina ensin joulu-, kevät- ym. juhlissa ja otetaan vasta sen jälkeen arkikäyttöön jne.), toinen perhe pystyy ostamaan vaikka hyödyntävätkin myös alennusmyyntejä
- itsellä ei omaisuutta tai velkaa, toinen perhe maksaa kallista asunto- ja autolainaa, koska haluavat paljon tilaa hyvällä alueella ja aina uuden auton (ja sitten valittvat kuluja!)
- katson ruokaostoksilla valehtelematta jokaikisen tuotteen kohdalla kilo-/litrahinnan, tämä joka kerta kun käyn kaupassa, sanomattakin lienee selvää ettei keskituloinen perhe näin joudu tekemään
- meillä ei ole maksukanavia (netti ja tv on täynnä katsottavaa), toisella perheellä kanavat on ja ihmeellistä kyllä, sitä pidetään nykyisin jonain ihme normina! mutta säästö se on vaikka kymppikin
- omat lomailut ehkä risteily kerran vuodessa, tuttavat pystyvät joskus matkustamaan kauemmaskin ja risteillä useaan kertaan vuodessa
Tuossa nyt pääpiirteittäin, mutta huomasit ehkä, että eroa on kyllä valtavasti, etenkin omalta osaltani. Mutta tiedän tilanteen ja näillä on mentävä. Niin ja ymmärrän kyllä, ettei kaksi keskituloista kylve rahassa, mutta edelleen jos ja kun palaa tuohon listaan, huomaa eron kyllä. Keskituloisten kitinä siitä, kuinka ei oikein ole varaa mihinkään on itseasiassa aika loukkaavaa kun kuitenkaan mitään ei varsinaisesti puutu ja pystyy oikeasti elämään elämäänsä (harrastukset, huvitukset, vaatteet, kampaajat, lomat jne.), ei vai säilymään hengissä kuten vaikkapa itselläni on. Niin ja en nyt valita tässä tai sano, että tämä olisi väärin vaan haluan vaan vähän hahmottaa tilannetta omaltakin näkökannalta.
No, minä olen keskituloinen, samoin mieheni. Meillä on kolme lasta.
Minä en käy kampaajalla kuin max 1krt/vuosi, sen sijaan leikkaan mieheni ja meidän kaikkien kolmen lapsen hiukset.
Lapsille ostan kaikki vaatteet käytettynä, itsellenikin suurimman osan. Mies ostaa suurimman osan omista vaatteistaan uusina, koska niitä on vaikeampi löytää.
Meillä on asuntolainaa ja autolainaa. Kaksi autoa on pakosti molempien töiden vuoksi.
Kanavapaketteja ei ole, eikä lehtitilauksia hesarin verkkotilausta lukuunottamatta.
Meillä aikuiset eivät harrasta mitään maksullista, vanhimmalla lapsella on maksullinen harrastus.
Jokainen kauppaostos on harkittu ja kilohinnat syynätty.
Matkustelut meillä on varsin minimissä.
Mitään isoja säästöjä meillä ei ole.
Eipä meidän elämä näillä tuloilla kovin rehentelevää ole...
Jo muutaman päivän jälkeen se alkaa tuntua limaiselta, tulee huono olo ja maku alkaa yökkäyttämään. Et voi sitä tietää, jos et ole kokenut. Tilanne on aivan eri, jos sinulla on muutakin syötävää välillä. Lisäksi tulee sisiaalinen haitta, kun kämppikset on tietenkin täällä, asun solussa, ja kuulee kaikki yökkäykset ja näkee suusta lentäneet puurot ympäri keittiötä. No huumorilla tässä on selvitty kuitenkin. Mun pointti on se, että köyhyyden kokeminen on aina suhteellista, jos mulla olis varaa currytahnoihin ja koiran ruokiin tai matkusteluun, joita pidän ihan ylimääräisinä hyödykkeinä, en valittaisi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Jo muutaman päivän jälkeen se alkaa tuntua limaiselta, tulee huono olo ja maku alkaa yökkäyttämään. Et voi sitä tietää, jos et ole kokenut. Tilanne on aivan eri, jos sinulla on muutakin syötävää välillä. Lisäksi tulee sisiaalinen haitta, kun kämppikset on tietenkin täällä, asun solussa, ja kuulee kaikki yökkäykset ja näkee suusta lentäneet puurot ympäri keittiötä. No huumorilla tässä on selvitty kuitenkin. Mun pointti on se, että köyhyyden kokeminen on aina suhteellista, jos mulla olis varaa currytahnoihin ja koiran ruokiin tai matkusteluun, joita pidän ihan ylimääräisinä hyödykkeinä, en valittaisi täällä.
Suosittelen nostamaan opintolainaa. Ei tarvitse pelkkää puuroa syödä. Itsekin nostin 12 000 euroa.
Minua ei puurot okseta ja pidän niistä. Mutta en todellakaan voisi elää yksin niillä (sellaisenkin ajan olen elänyt) koska ne polttavat vatsaani ja aiheuttavat järkyttävän närästyksen, ihan veteen tehdyt eli mahdollisimman halvat.