Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
301/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä, mutta tuhlaan silti paheksuttaviin asioihin rahaa. Kuten herkkuihin ja alkoholiin. Käyn myös matkustelemassa, ulkomailla asti! Salaisuus on siinä, että ei ole lapsia, suht edullinen asunto hyvällä paikalla, pieniruokaisuus, hyödynnän halpoja tarjouslounaita, en osta muuta ylimääräistä, en tuhlaa ulkonäkööni ja salikortinkin hommasin mahdollisimman edullisesti (liikunta edesauttaa terveyttä ja pienentää terveysmenot minimiin koska en ole juuri koskaan niin sairas, että joutuisin ottamaan saikkua). Matkustelu ulkomailla on tuhat kertaa halvempaa, mitä kotimaassa. Lennot ei maksa juuri mitään jos tarjouksesta ostaa ja majoitus airbnb:n tai sohvasurffauksen kautta käy todella edullisesti. Ruoka ulkomailla lähes järestään halvempaa, mitä Suomessa.

Rahat riittää kaikkeen. Ei ole ulosottovelkoja. Pieni opintolaina on.

Vierailija
302/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu taas kerran osoittaa, kuinka Suomessa on voimakkaasti nousemassa yhteiskuntaluokat ja ihmisten eriarvoistaminen, mihin yhteiskuntaluokkaan nyt sattuu kuulumaan.

Jostakin syystä alaluokka/köyhät ja yläluokka/rikkaat eivät ole vastakkain, vaan vallan vahtikoirana on keskiluokka, joka määrittelee miten köyhän tulisi elää ja mitä on oikeus ostaa tai elää elämäänsä. Jos köyhä ei täytä vaatimuksia, olet luuseri ja loinen.

Tuputetaan omia elämän katsomuksia ja tapoja, jotka ovat ainuita ja oikeita ja kaikkien pitäisi elää niin tai ei ainakaan yhtään paremmin, puhumattakaan, että joku kokisi elämän iloa tai mielihyvää elämässään jostakin ostamastaan tavarasta, se on suurinta syntiä. Köyhän osa olisi olla nöyrä ja elää vaatimatonta elämää, johon sisältyy kärsimystä ja luopumista.

Näin ei yläluokka, ainakaan julkisuudessa ajattele. Päinvastoin, rikkaudestaan huolimatta he tuntevat empatiaa ja ovat huolissaan tukien pienuudesta ja yhä suuremmassa määrin tekevät hyväntekeväisyyttä, siitä suurempaa numeroa tekemättä, oli kysymyksessä Hurstin leipäjonot tai vähävaraiset perheet.

Ja ovat julkisuudessa kertoneet huolensa, erityisesti lasten ja nuorten syrjäytymisestä vähävaraisissa perheissä, mutta keskiluokka haluaisi viedä viimeisetkin muruset köyhän pöydästä.

Onko köyhien jatkuva syyllistäminen ja paheksunta keskiluokalta pelkoa vai mitä, kun vaarana on itsekin pudota köyhyyteen?

En tiedä onko asia noin mutta jos on, niin tulee mieleen että jospa keskiluokka on kyllästynyt osaansa näiden "köyhien" elämän rahoittajana? Rikkaita on Suomessa määrällisesti niin vähän, että maksurasite lepää yksinomaan keskiluokan harteilla. Keskiluokan, jonka omakaan elintaso ei ole ainakaan noussut viimeiseen 10 vuoteen, ehkä jopa laskenut. Vaatimukset työelämässa sen sijaan ovat kiristyneet paljonkin, ehkä yhtälö on kestämätön?

Juuri tämä. Suomen verotuksessa ei ole mitään järkeä keskituloiselle. Vaimoni tulot ovat 30 000€/vuosi. Omat tuloni ovat 65 000€/vuosi. Vaimon veroprosentti on 10,5% ja omani on 28%. Molemmilla samat vähennykset asuntolainasta. Tämmöisessä ei ole mitään järkeä. Vastuullisemman työn vastaanottamisessa ei enää ole järkeä, kun palkankorotus ei ole juuri mitää kun verot syövät hyödyn korkeammasta palkasta ja kasvavasta vastuusta työssä. Ja joka vuosi oma prosenrrini nousee. Viime vuonna samoilla tuloilla prosentti oli 27%. Noin 150 euron korotus nettoansioissa ei ainakaan omalla kohdalla motivoi tarpeeksi päällikkyyden tuomasta lisävastuusta ja unettomiata öistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten kukaan ole uskaltanut kaivaa niitä kauppakuittejaan esille ja kirjoittaa tänne mitä osti? Useampi sivu sitten kysyin jos kaikki "fiksut ostajat" kirjoittaisi tänne oman esimerkkinsä "oikein" tehdyistä ostoksista.

Mä myönnän, kävin eilen kaupassa ja ostin tarpeellisten asioiden lisäksi jotain turhaa, myös sitä huuhteluainetta.

En tiedä mitä tiedolla teet, mutta tässä maanantain kuitti prismasta:

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Maustamaton Broilerin fikeesuikale

Luomu vanhanajan täysmaito

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

Ei mitään turhaa. Tein punaista currykanaa ja jauheliha meni koiralle nappuloiden sekaan mauksi. Maitoa tarvitsin aamupalalle. Pointtiai oli?

Tuore korianteri on turhaa samoin kuin red curry -tahna. Kuivatuilla mausteilla vähän reseptiä muutellen olisit saanut ostokset halvemmalla. Luomu menee rajaa hipoen läpi, mutta sika-nautajauheliha olisi ollut halvempaa. Katopas, miten helposti löytyi moitittavaa. Noinhan sitä köyhienkin ostoksia syynätään.

Olikso erona se, että en ole saanut tukia senttiäkään tuloistani. Palkkani olen työllä tienannut ja sen mukaan myös elintasoni määrittelen. Elän sellaista elintasoa, johon tuloillani on varaa.

Jos ymmärtää ruoan päälle ei todellakaan korvaa currytahnaa ja tuoretta korianteria kuivamausteilla - siis jos nyt ei ole pakko tinkiä.

Menee jo offtopicin puolelle, mutta mun mielestä nuo valmiit tahnat on hyviä. En ole kokenut tarpeelliseksi semmoista itse tehdä, kun purkista saa tarpeeksi hyvää. Semmoisen puskan sitä korianteria ostin, en tosin osaa nähdä sitä minään osoituksena korkeasta elintasosta. Kyllä ihan tavallisella pienituloisellakin siihen on varaa. Taitaa maksaa jotain 1,5€.

Etenkin etnokauppojen tahnat on tosi hyviä, mutta markettikamakin menee. Sitäpaitsi purkki kestää aika monta ateriakertaa. Kuin myös OT 🌶

Jahas, en ilmeisesti osaaa annostella. Mä pistin koko purkin kerralla. Tosin kanaakin oli 700g. Etno kauppaa ei oo lähistöllä tai työmatkan varrella, joten joutuu tyytymään marketin valikoimaan. Taas OT

Ne spiceupin ja muut markettitahnat on aika mietoja ja joutuukin laittamaan enemmän (+ pieni purkkikoko).

Vierailija
304/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten kukaan ole uskaltanut kaivaa niitä kauppakuittejaan esille ja kirjoittaa tänne mitä osti? Useampi sivu sitten kysyin jos kaikki "fiksut ostajat" kirjoittaisi tänne oman esimerkkinsä "oikein" tehdyistä ostoksista.

Mä myönnän, kävin eilen kaupassa ja ostin tarpeellisten asioiden lisäksi jotain turhaa, myös sitä huuhteluainetta.

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

Ei mitään turhaa. Tein punaista currykanaa ja jauheliha meni koiralle nappuloiden sekaan mauksi. Maitoa tarvitsin aamupalalle. Pointtiai oli?

Tuore korianteri on turhaa samoin kuin red curry -tahna. Kuivatuilla mausteilla vähän reseptiä muutellen olisit saanut ostokset halvemmalla. Luomu menee rajaa hipoen läpi, mutta sika-nautajauheliha olisi ollut halvempaa. Katopas, miten helposti löytyi moitittavaa. Noinhan sitä köyhienkin ostoksia syynätään.

Olikso erona se, että en ole saanut tukia senttiäkään tuloistani. Palkkani olen työllä tienannut ja sen mukaan myös elintasoni määrittelen. Elän sellaista elintasoa, johon tuloillani on varaa.

Eikös se ollutkaan niin, että köyhät pysyy köyhinä kun ostavat ruokaa kaupasta, muutakin kun halpoja juureksia, työssäkäyvällä kyllä olisi varaa muuhunkin, mutta siksi hänellä ei ole ikinä rahat loppu, kun ostaa vain niitä halpoja juureksia, ei koskaan mitään turhaa.

Vierailija
305/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

Täällähän on monta sivua haukuttu, että on täysin turhaa ostaa asioita joita siinä iltiksen jutussa olevassa kuvassa oli, eli esim sipulia, pirkka-kermaa, maitoa(luomu) ja pyykinhuuhteluainetta jne koska pitäisi ostaa JÄRKEVÄSTI eikä tuhlata rahaa turhuuksiin.

Melkein kaikki täällä on kertoneet etteivät osta koskaan mitään turhaa, varsinkaan huuhteluainetta, joka on turhake ja vain mainostajien keksintö rahastaa ihmisiä.

Siksi kiinnostaa mitä täydelliset ihmiset ostaa, ja mikä on sitten sitä tarpeellista.

Eiköhän täällä ole arvosteltu pääosin sitä, että köyhät (=tuilla elävät?) ostavat esimerkkini kaltaista ruokaa, jossa yhden aterian hinnaksi kahdelle hengelle tulee 20€. En minäkään tuollaista syönyt, kun köyhä olin. Silloin syötiin paljon halvimpia raaka-aineita niin, että aterian hinta saatiin minimiin. Tuosta ajasta alkaa kohta olemaan 10 vuotta aikaa. Tuntuu, että ajat ovat muuttuneretnja köyhänkin pitäisi saada keskitulosen työssäkäyvän elintason. En minäkään vaadi englannin kuninkaalisten elintasoa, koska siihen ei ole varaa. Nykyisin tuntuu kohtuullisuus puuttuvan asiasta kuin asiasta. Oli kyseessä sitten köyhä tai varakkaampi ihminen.

Vierailija
306/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te matkustelijat ja red currytahnojen ostajat ette ole köyhää nähneetkään. Ette tiedä, mitä on syödä viikko putkeen pelkkää puuroa. Jo muutaman päivän päästä yökkäykset on niin voimakkaita, että puuro lentää suusta pitkin seiniä. Vain opiskelija tietää tämän. Muut suksikaa kuuseen spicecuppeinenne. T. KÖYHÄ

Vierailija
307/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

Jos ymmärtää ruoan päälle ei todellakaan korvaa currytahnaa ja tuoretta korianteria kuivamausteilla - siis jos nyt ei ole pakko tinkiä.

Menee jo offtopicin puolelle, mutta mun mielestä nuo valmiit tahnat on hyviä. En ole kokenut tarpeelliseksi semmoista itse tehdä, kun purkista saa tarpeeksi hyvää. Semmoisen puskan sitä korianteria ostin, en tosin osaa nähdä sitä minään osoituksena korkeasta elintasosta. Kyllä ihan tavallisella pienituloisellakin siihen on varaa. Taitaa maksaa jotain 1,5€.

No, eilen oli 1,5-2€ maksava asia oli "kallis" ostos johon ei työssäkäyvät tuhlaa vaivalla hankkimiaan rahojaan, köyhälle todellakin liian kallis ostos.

Vai koskeeko se turhuus vain huuhteluainetta, ei muita saman hintaisia ostoksia?

Minä myönnän ostaneeni huuhteluainetta niin työttömänä kun töissä ollessa.

Vierailija
308/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te matkustelijat ja red currytahnojen ostajat ette ole köyhää nähneetkään. Ette tiedä, mitä on syödä viikko putkeen pelkkää puuroa. Jo muutaman päivän päästä yökkäykset on niin voimakkaita, että puuro lentää suusta pitkin seiniä. Vain opiskelija tietää tämän. Muut suksikaa kuuseen spicecuppeinenne. T. KÖYHÄ

Olen opiskelija. Tienaan kuitenkin vuodessa maksimissaan 15 000, mutta olen Suomen mittapuulla köyhä. Teen töitä opiskelujen ohella. Jopa kolmeakin duunia. Tee sinäkin.

T. Matkusteleva köyhä opiskelija

Vierailija
309/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

No, eilen oli 1,5-2€ maksava asia oli "kallis" ostos johon ei työssäkäyvät tuhlaa vaivalla hankkimiaan rahojaan, köyhälle todellakin liian kallis ostos.

Vai koskeeko se turhuus vain huuhteluainetta, ei muita saman hintaisia ostoksia?

Ketjussa on 300 viestiä ja varmaankin olet huomannut, että vastaajia on useampia kuin yksi? Itse en ole ostanut huuhteluainetta köyhänä tai normaalituloisena. Pari pulloa joskus kokeilin jantotesin ettei ole mun juttu.

Vierailija
310/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen itse arvottaa sen mikä on turhaa, mikä ei. Jos työtön saa tukia summan x, niin mulle on ihan sama mihin sen käyttää, kunhan on itse tyytyväinen, eikä itke televisiossa miten pitäisi saada lisää rahaa. Sen takia ihmetyttää miksi köyhä ei saisi ostaa vaikka sitä huuhteluainetta jos haluaa. Se, mitä "köyhät" tuilla ostaa, ei lisää tai vähennä sitä paljonko minä maksan veroja.

Vierailija
311/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

Täällähän on monta sivua haukuttu, että on täysin turhaa ostaa asioita joita siinä iltiksen jutussa olevassa kuvassa oli, eli esim sipulia, pirkka-kermaa, maitoa(luomu) ja pyykinhuuhteluainetta jne koska pitäisi ostaa JÄRKEVÄSTI eikä tuhlata rahaa turhuuksiin.

Melkein kaikki täällä on kertoneet etteivät osta koskaan mitään turhaa, varsinkaan huuhteluainetta, joka on turhake ja vain mainostajien keksintö rahastaa ihmisiä.

Siksi kiinnostaa mitä täydelliset ihmiset ostaa, ja mikä on sitten sitä tarpeellista.

Eiköhän täällä ole arvosteltu pääosin sitä, että köyhät (=tuilla elävät?) ostavat esimerkkini kaltaista ruokaa, jossa yhden aterian hinnaksi kahdelle hengelle tulee 20€. En minäkään tuollaista syönyt, kun köyhä olin. Silloin syötiin paljon halvimpia raaka-aineita niin, että aterian hinta saatiin minimiin. Tuosta ajasta alkaa kohta olemaan 10 vuotta aikaa. Tuntuu, että ajat ovat muuttuneretnja köyhänkin pitäisi saada keskitulosen työssäkäyvän elintason. En minäkään vaadi englannin kuninkaalisten elintasoa, koska siihen ei ole varaa. Nykyisin tuntuu kohtuullisuus puuttuvan asiasta kuin asiasta. Oli kyseessä sitten köyhä tai varakkaampi ihminen.

Höpsis, eihän tuollaiseen ole mitenkään varaa, kun esim. toimeentulotuella yhtä päivää kohden on kaikkeen kulutukseen käytettävissä noin 16 euroa. Ei siitä ole varaa yhteen ateriaan kymppiä laittaa kuin silloin tällöin. Tai jos syö noin, niin rahat loppuvat kesken ja Siperia opettaa kun loppukuun joutuu olemaan nälässä. Samaa virhettä tuskin tekee enää toista kertaa.  

Vierailija
312/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kukaan muuhan ei ole koskaan opiskellut ja elänyt puurolla tai makaronilla. Toivottavasti opiskelet jotain mikä saa elintasosi paranemaan.

Ps. Minulla ei ollut opiskellessani tietokonetta, älypuhelinta tai nettiliittymää. Silläkin rahalla ostin ruokaa.

Vierailija
313/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupassa on viimeisen tunnin aikana jäljellä -60 %:n alennettuja tuotteita? Ainakin täällä kauppaan pitäisi mennä kahta tuntia aikaisemmin, jos meinaa saada jotain ostettua. Tunti ennen alennusten alkamista tuotteet on jo ihmisten ostoskärryissä. Minulla ei kärsivällisyys riitä norkoilla kahta tuntia kaupassa, että pääsisin kassalle. Ne viimeisen tunnin alennukset alkavat klo 20, ehkä olisi enemmän, jos kaupat olisi auki puoleenyöhön.

No ainakin meidän lähi s-marketissa on -60% ja monesti ostankin vaikken ole köyhä. Taytyy jättää vastaisuudessa väliin että joku laiskamato-työtön jaksaisi illalla vaivautua.

Sitä minä ihmettelinkin, missä niitä on, kun ihmiset keräävät ne talteen hyvissä ajoin. Kun alennusaika alkaa klo 20, niin puoli kahdeksan aikaan ei ole enää mitään. Seitsemältä ehtii napata jotain, mutta en minä jaksa tuntia norkoilla marketissa, että pääsee kassalle. Hyvä, jos sinä jaksat.

Vierailija
314/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO, MUTTA KUN LÄHES KAIKKI MEISTÄ ON OLLUT JOSSAIN VAIHEESSA ELÄMÄÄ KÖYHIÄ OPISKELIJOITA! PUUROAKIN TULI SYÖTYÄ PÄIVITTÄIN.

Anteeksi, oli pakko huutaa, kun tuota samaa asiaa saa jankata joka ketjuun.

Vierailija
315/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oksettaa puuro! Oikeasti nälkäinen ei kyllästy puuroon, vaan syö sitä nälkäänsä suurella nautinnolla, kun on edes jotain. Kuten minä!

Vierailija
316/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koyha mutta elan koyhasti.

Ostan kylla silti huuteluainetta kun en halua ryppyisia vaatteita.

Parturissa olen viimeksi kaynyt 28.1.1994

Vaatteet ostan TK Maxxista tai Primarkista

Tavaraa ostan vain tarpeeseen.

Vierailija
317/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oksettaa puuro! Oikeasti nälkäinen ei kyllästy puuroon, vaan syö sitä nälkäänsä suurella nautinnolla, kun on edes jotain. Kuten minä!

Nalkaan tottuu syon vain joka toinen paiva

Vierailija
318/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo redcurryn ostaja. Ilmeisesti en ole koskaan ollut yhtä köyhä kuin sinä, koska en ole koskaan joutunut syömään pelkkää puuroa viikkoa. Puuro on kuitenkin kuulunut aina ruokavaliooni. Opiskelijana enemmän kuin nykyisin. Elettiin kuitenkin vaimon kanssa opiskelijana aikaa, jolloin kahden hengen ruokiin sai maksimissaan mennä 100€ kuukaudessa. Mihinkään ylimääräiseen ei varaa ollut. Ei edes tietokoneeseen. Tämä tarkoitti sitä, että olin koululla ison osan päivistä 8-21 koulutöitä tehden, koska kotona en niitä voinut tehdä. Olen kiitollinen etten ole koskaan ollut yhtä köyhä kuin sinä. Mutta voit myös lohduttautu sillä ettet sinä ole kaikkein köyhin ihminen. Aina löytyy ihminen jolla menee huonommin. Joku olisi hyvinkin kiitollinen edes siitä, että saisi sitä puuroa joka päivä.

Ja ei, en tarkoita tätä minään ilkeilynä.

Vierailija
319/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korianteri

Naudan jauheliha 10%

Kookosmaito

Luomu ruukkusalaatti

Makea suippopaprika

Red curry tahna

Punasipulipussi

Valkosipuli

Yhteensä 24,83€

Ketjussa on 300 viestiä ja varmaankin olet huomannut, että vastaajia on useampia kuin yksi? Itse en ole ostanut huuhteluainetta köyhänä tai normaalituloisena. Pari pulloa joskus kokeilin jantotesin ettei ole mun juttu.

Juu, huomasin, ja vaikka tekstiäsi lainasin, oli ajatuksenani kommentoida asiaa ihan yleisellä tasolla.

Mutta jokainen arvostaa eri asioita, se mikä toiselle on turhaa, on toiselle tärkeää.

Sen takia ihmettelin, kun eilen siinä iltiksen kuvassa oli mm. sipulia, kermaa, maitoa ja sitä paljon puhuttua huuhteluainetta, niin kuinka joku toinen voi edes henkilöä tuntematta päättää mikä hänelle on tarpeellista ja mikä ei. Ja mikä tuhlaamista, mikä ei.

Vierailija
320/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen itse arvottaa sen mikä on turhaa, mikä ei. Jos työtön saa tukia summan x, niin mulle on ihan sama mihin sen käyttää, kunhan on itse tyytyväinen, eikä itke televisiossa miten pitäisi saada lisää rahaa. Sen takia ihmetyttää miksi köyhä ei saisi ostaa vaikka sitä huuhteluainetta jos haluaa. Se, mitä "köyhät" tuilla ostaa, ei lisää tai vähennä sitä paljonko minä maksan veroja.

Tätähän täällä ovat jotkut muutaman kerran sanoneet mutta ei ole mennyt kaikkien ymmärrykseen tai paremminkin hyväksyntään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä