Mistä tunnistaa, että ihminen on aidosti hurmaava ja todella mukava tyyppi eikä psykopaatti?
Tätä olen jo pitkään pohtinut. Mistä ihmeestä voit tietää uudehkon tuttavan kanssa, onko hän oikeasti tosi kiva ja tutustumisen arvoinen tyyppi vai onko hän kaiken tuhoava psykopaatti?
"Eriksonin mukaan psykopaatti on vaikea tunnistettava, koska hän osaa olla huomaamaton ja hurmaava."
http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201801262200695913_we.shtml
Kommentit (105)
Yksi hyvä tunniste on, etteivät kuulemma ymmärrä isoja matemaattisia kokonaisuuksia. Esim. yhdelle psykopaatille oli mahdotonta selittää karkauspäivää, hän myös tutki itse asiaa netistä, mutta ei vaan tajunnut millään. Toinen oli esimiehenä, ja laski "oikein" kaikki kaavoilla laskettavat yksittäiset laskutehtävät esim. hinnoittelut, mutta ei ymmärtänyt millään suurta kokonaisuutta, että jos aina myyt halvalla, et menesty, vaikka kaikki haluavat ostaa sinulta, kun tulee konkurssi lopulta, jos et saa tuotteista tarpeeksi katetta toiminnallesi. Hän oli myöskin aivan toivoton aikataulujen laatimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Pulssi ei kohoa tunnepitoisissa sanoissa/tilanteissa/asioissa, koska psykopaatin aivot käsittelevät tunnepitoiset sanat yhtä neutraalisti kuin neutraalitkin sanat. Psykopaatti kertoo rauhallisesti ja oudon tunteettomasti kauhistuttavimmistakin asioista elämässään/toisten elämässä. Psykopaattia et näe shokissa, tolaltaan tms. tilanteissa, joissa se olisi luonteva reaktio. Toisaalta psykopaatti voi teeskennellä, eli katso onko itkeminen jotenkin luonnottoman, näytellyn näköistä.
Usein psykopaatti lyttää kaikki eksänsä. Jos jokaisessa eksässä on pahaa vikaa ("mielenvikainen!") ja välit on katkaistu eksiin täysin/erot todella riitaisat niin hälytyskellojen pitäisi soida. Kaikilla on eroja, mutta psykopaatin eksät ovat usein psykopaatille "kuolleita" ja vika eroon johtuu aina toisesta kuin psykopaatista. Mitä useamman ihmisen kanssa voit puhua ja varmistaa psykopaatin juttuja, sen parempi. Muista, että psykopaatilla on aina kuitenkin joukko suojelijoita ja ihailijoita, eli jos löydät ihmisiä, joilla on äärimmäisen negatiivinen käsitys psykopaatista, kannattaa kuunnella tarkoin.
Psykopaatti valehtelee uskottavasti, valheista narahtaminen ei hetkauta, psykopaatti pystyy puhumaan toisen niin pyörryksiin, että lopulta uskot psykopaattia vaikka selitykset olisivat muuttuneet paljon alkuperäisestä selityksestä. Psykopaatti saa sinut uskomaan, että olit väärässä ja hän oikeassa. Kierointa tässä on se, että usein psykopaatti on niin hurmaava ja rakastettava, että kun huomaat toisen olevan mielenvikainen olet jo niin rakastunut, että irtipääseminen on vaikeaa. Miksi ihmeessä jättäisit maailman rakastettavimman miehen, joka kohtelee sinua toisin kuin kukaan koskaan aiemmin ja joka on enemmän kuin kukaan ja jota ilman elämäsi tuntuu kovin tyhjältä? Itseltäni psykopaatin tunnistaminen vei reilu kolme vuotta ja minä sentään tiesin psykopatiasta/narsismista paljon... http://rakasstacy.blogspot.fi
Mä oon taas lukenut että psykopaatit ja narsistit eivät katkaise välejään eksiinsä, vaan pyrkivät hyötymään millä tahansa mahdollisella tavalla eronkin jälkeen. Saattavat toki haukkua täysin paskaksi, mutta silti lypsävät esim. rahaa eksiltään tai seksiä tms.
Ap:lle: voit tunnistaa psykopaatin ainoastaan tuntemalla heidät, esim. lukemalla tarpeeksi tietoa heistä tai olet jo törmännyt muutamaan ja tiedät millaisia ovat, tai sitten intuitiolla (en tiedä onnistuuko kaikilta). Ja on ihan totta että useampi ihminen tunnistaa psykopaatin helpommin kuin yksi yksin, kun ryhtyvät juttelemaan ja vertailemaan tietojaan psykopaatiksi epäilemänsä ihmisen tekemisistä.
Aidosti hurmaava ja mukava tyyppi on usein vaatimaton ja nöyrä, jalat maassa tyyppi, saavutuksistaankin huolimatta. Kaveri, jonka seurassa on mukava olla, vaikkei itse olisi mikään huippumenestyjä tai kaunotar esim. Psykopaatti taas etsii seurakseen ihmisiä, joista voi hyötyä. Psykopaatilla palaa totaalisti käämit, jos et lähde hänen mukaansa leikkimään, ja varsinkin jos julkisesti tuot psykopaatin rikokset esiin.
Luulen, että entinen kaverini on psykopaatti. Hän manipuloi ihmisiä, käytti lähipiiriään hyväkseen ja oli täysin empatiakyvytön. Ihmeellistä hänessä oli se, että vaikka kaikki pitivät häntä oman edun tavoittelijana, hän sai kaiken anteeksi, koska oli kuitenkin hurmaava persoona. Hän sai empatiakyvyttömyydenkin näyttämään terveeltä vahvuudelta.
Hän on myös erittäin menestynyt taloudellisesti. Kerran tosin sai potkut syyllistyessään petokseen. Baarissa tarjosi kaikille ja kaikki taas pitivät hänestä, vaikka jätti muut ihmiset jatkuvasti pulaan, teki ohareita ym.
Voi voi, kun lukee tätä ketjua, näkee paljon mahdollisia uhreja. Älkää menkö mukaan siihen liehittelyyn. Jos joku tyyppi on aivan ihana, niin eihän se totta ole.
Jokaisessa normaalissa ihmisessä on jokin särö, inhimillinen heikkous.
Siinä uudessa ruotsalaisessa kirjassa oli uusi juttu psykopaateista: he eivät kuulemma pelkää mitään. Tämä selittää ne psykopaattien uskomattomat huijaukset tai rikokset, joita normaali ihminen ei edes tekisi, koska olisi varma jäävänsä kiinni.
Mutta olisi kiva tietää, voiko tällä paljastaa psykopaatin.
Tässä muutamia omia havaintoja:
-useita suhteita, syyttää eksiään suhteiden päättymisestä. Pyrkii mustamaalaamaan eksiään (epätasapainoinen, tunne-elämältään kylmä, juoksee rahan perässä...)
-yrittää saada sinut puhumaan henkilökohtaisista asioistasi heti tutustumisen alkuvaiheessa
-aiemmissa suhteissa ilmennyt mustasukkaisuus, joka voi koskea myös kumppanin lapsia tai lemmikkieläimiä
-näennäisesti huomioivan käytöksen taustalla halu kontrolloida. Esimerkiksi parisuhteessa haluaa viettää paljon aikaa kahdestaan mutta oikeasti pyrkii eristämään sinut ystävistä ja sukulaisista.
Mun pomolla on aika tavalla ainakin narsistisia piirteitä, ellei ole täysverinen narsisti. Sitä touhua on aika jännä seurata vierestä, suorastaan uskomaton välillä. Hän onnistuu todella kätevästi siirtämään omat negatiiviset ominaisuutensa ja tunteensa välitason esimiesten niskaan, ja esittämään täydellisen loistavaa aurinkoa johtamansa yksikön yllä. Kykyä johtamansa työn sisällölliseen ymmärtämiseen ei ole ollenkaan, eikä edes ymmärrystä johtamisesta, mutta silti hän onnistuu vuosi toisensa jälkeen puhumaan itsensä ulos tiukoista tilanteista. Eivätkä tietääkseni aivan älykkäät ihmissuhdetyötä tekevät ammattilaiset joko älyä mitään, tai antavat anteeksi kerta toisensa jälkeen ja selittelevät narsistin tekemisiä ja puhumisia parhain päin. Välitason pomot (kuten itse) joko keskittyvät pitämään omat rajansa rajattomissa olosuhteissa ja toimimaan edes jotenkin, tai ovat jo täysin alistuneet kohtaloonsa ja sairastavat masennusta tai ovat tyyöntekijöiden mielestä kyvyttömiä idiootteja. Yllättäen tässäkin tapauksessa on kyse uskonnollisella arvopohjalla toimivasta yhdistyksestä ja lähes kaikkia välitason pomoja, sekä osaa työntekijöistä sitoo kristillinen näkemys sekä toimintaan että johtajaan.
Itse olen tässä nyt toista vuotta ja pikkuhiljaa tilanne vasta hahmottunut. Aika kauan kesti ja todella pohjalle menin ennen kuin aloin älytä, ettei kyseessä taidakaan olla oma huonouteni työssä, vaan taloa vaivaa suurempikin ongelma. Jännä on ollut huomata, että narsisti johtaja haalii ymärilleen muitakin narsistisesti vaurioituneita. Itselläni todennäköisesti on läheisriippuvuutta, mutta työyhteisön siällä on harvinaisen paljon kilpailua sekä projektiivista identifikaatiota, rajatonta kuvitelmaa omasta erinomaisuudesta riippumatta kyvyistä jne.
Empatiakyvyttömyys voi tulla hetkellisesti myös jonkin murskaavan kokemuksen kautta. Olin aivan turta kokemani väkivallan jälkeen, toisten pienet murheet eivät koskettaneet minua ollenkaan. Mutta toivuttuani ajan kanssa, empatiakin palasi. Aivan kuin se olisi hetkellisesti kulutettu loppuun henkilökohtaisessa murhenäytelmässä. Eli tätä en aina pitäisi psykopaatin merkkinä, ellei siis jatku vuosikymmenestä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun pomolla on aika tavalla ainakin narsistisia piirteitä, ellei ole täysverinen narsisti. Sitä touhua on aika jännä seurata vierestä, suorastaan uskomaton välillä. Hän onnistuu todella kätevästi siirtämään omat negatiiviset ominaisuutensa ja tunteensa välitason esimiesten niskaan, ja esittämään täydellisen loistavaa aurinkoa johtamansa yksikön yllä. Kykyä johtamansa työn sisällölliseen ymmärtämiseen ei ole ollenkaan, eikä edes ymmärrystä johtamisesta, mutta silti hän onnistuu vuosi toisensa jälkeen puhumaan itsensä ulos tiukoista tilanteista. Eivätkä tietääkseni aivan älykkäät ihmissuhdetyötä tekevät ammattilaiset joko älyä mitään, tai antavat anteeksi kerta toisensa jälkeen ja selittelevät narsistin tekemisiä ja puhumisia parhain päin. Välitason pomot (kuten itse) joko keskittyvät pitämään omat rajansa rajattomissa olosuhteissa ja toimimaan edes jotenkin, tai ovat jo täysin alistuneet kohtaloonsa ja sairastavat masennusta tai ovat tyyöntekijöiden mielestä kyvyttömiä idiootteja. Yllättäen tässäkin tapauksessa on kyse uskonnollisella arvopohjalla toimivasta yhdistyksestä ja lähes kaikkia välitason pomoja, sekä osaa työntekijöistä sitoo kristillinen näkemys sekä toimintaan että johtajaan.
Itse olen tässä nyt toista vuotta ja pikkuhiljaa tilanne vasta hahmottunut. Aika kauan kesti ja todella pohjalle menin ennen kuin aloin älytä, ettei kyseessä taidakaan olla oma huonouteni työssä, vaan taloa vaivaa suurempikin ongelma. Jännä on ollut huomata, että narsisti johtaja haalii ymärilleen muitakin narsistisesti vaurioituneita. Itselläni todennäköisesti on läheisriippuvuutta, mutta työyhteisön siällä on harvinaisen paljon kilpailua sekä projektiivista identifikaatiota, rajatonta kuvitelmaa omasta erinomaisuudesta riippumatta kyvyistä jne.
Huh huh. Pakene ja parane.
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvyttömyys voi tulla hetkellisesti myös jonkin murskaavan kokemuksen kautta. Olin aivan turta kokemani väkivallan jälkeen, toisten pienet murheet eivät koskettaneet minua ollenkaan. Mutta toivuttuani ajan kanssa, empatiakin palasi. Aivan kuin se olisi hetkellisesti kulutettu loppuun henkilökohtaisessa murhenäytelmässä. Eli tätä en aina pitäisi psykopaatin merkkinä, ellei siis jatku vuosikymmenestä toiseen.
En minäkään. Itselläni ollut samanlaisia vaihe elämässä. Lisäksi paatuminen esimerkiksi poliisin ammatissa tai puolison aiheuttaa tuota samaa. Olen rikospoliisin ex-vaimo. Eron syynä oli ainakin osittain se että katsoimme paremmaksi että toinen ainakin pääsee siitä paaduttavasta ja väkivaltaisesta ilmapiiristä pois. Mahdollista että palaamme vielä yhteen kunhan mies jää eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Laura Huhtasaari on eleissään outo. Hymyilee puhuessaan kauheista asioista. En silti väitä, että hänellä olisi jokin persoonallisuushäiriö, mutta jotakin pelottavan epäaitoa hänen tyylissään on.
Tämmöinen spekulointi sinulle poliittisesti epämieluisan ihmisen persoonallisuushäiriöistä on itseasiassa hyvä todiste SINUN häiriintyneisyydestäsi. Normaali ihminen ei koe tarvetta vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä vieraista ihmisistä jonkun tv-esiintymisten perusteella.
Se, että sinä luultavasti näet narsisteja ja psykopaatteja ympärilläsi, kertoo SINUN kieroonkasvamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa vielä sekin, että kaikki teeskentelevät ja epäaidot ihmiset eivät ole psykopaatteja. Mistä tietää - ennen kuin on liian myöhäistä - johtuuko jonkun "täydellisyys" psykopatiasta vai jostain muusta, kuten epävarmuudesta tai miellyttämisenhalusta?
Ihan se ja sama. Miksi haluaisit olla teeskentelevän tai epäaidonkaan kanssa.
Teeskentelevö ja epäaito voi olla hyvää seuraa, empaattinen ja välittävä, hauska, ei petä luottamusta ym.
Oleellista on se mitä tapahtuu, kun/jos ei jaksa enää esittää...
Työpaikallani on työntekijä, jolla on ihan omat säännöt. Hän tekee mitä huvittaa tai ei huvita ja esimies ei mahda/ halua tehdä mitään. Kun tuo työntekijä on poissa, työyhteisössä on paljon rennompi tunnelma. Tuo ihminen on mukava uusille ja kilteille työkavereille, mutta hivuttaa omia töitään näille. Vahva epäilys tullut narsistista, mutta psykopatiakaan ei välttämättä ole mahdoton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä luultavasti näet narsisteja ja psykopaatteja ympärilläsi, kertoo SINUN kieroonkasvamisesta.
Asia on juuri näin. Todellisuudessa näitä oikeita narsisteja ja psykopaatteja on erittäin vähän. Sen sijaan varsinkin naisissa on näitä narsistitutkia ennemmän kuin riittävästi.
Itseänikin on haukuttu narsistiksi vaikka kuinka monesti. Siihen on riittänyt kun olen mieluummin lähtenyt omiin harrastuksiini kuin muijan sukulaisiin, joissa käytiin viimeksi edellisellä viikolla. "Aina ajattelet omaa etua", just joo.
Psykopaatti on kameleontti, joka pystyy muuntautumaan jokaisen ihanneihmiseksi. Se tarkoittaa sitä, että psykopaatti luo kahdenkeskisiä suhteita ja pyrkii saavuttamaan luottamuksen nopeasti. Psykopaatti voi vaikuttaa avoimelta, rehelliseltä, kertoo salaisuuksia jne., joten ihmiset kertovat itsestään paljon asioita, joita psykopaatti käyttää hyväkseen. Psykopaatti aistii mitä kukin on vailla: joku kaipaa rakkautta, toinen ymmärretyksi tulemista. Psykopaatti pystyy vastaamaan näihin tarpeisiin ja siksi psykopaattiin jää helposti koukkuun: liian hyvä ollakseen totta, erilainen kuin kukaan muu.
Psykopaatille ihmissuhteet ovat peliä ja ihmiset pelinappuloita. Psykopaatilla ei ole moraalia sillä tavalla kuin normaalilla ihmisellä, joten psykopaattia ei kiinnosta, miten pahasti loukkaa ja satuttaa muita. Psykopaatti on tunteeton.
Psykopaatti voi tietysti teeskennellä dissosiaatiohäiriöistä kuten mitä tahansa muutakin mielenterveydenhäiriötä, jossa on paremmat paranemisennusteet ja joka on vaarattomamman kuuloinen kuin psykopatia. Psykopaatillehan on loistava tilanne, jos hän voi tukeutua johonkin muuhun valheelliseen diagnoosiin ja saada sekä asioita anteeksi että myötätuntoa.
Suosittelen teosta Käärmeet liituraidassa, psykopaatit työelämässä -teosta erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneita tunnistamaan psykopatiaa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin. Todellisuudessa näitä oikeita narsisteja ja psykopaatteja on erittäin vähän. Sen sijaan varsinkin naisissa on näitä narsistitutkia ennemmän kuin riittävästi.
Itseänikin on haukuttu narsistiksi vaikka kuinka monesti. Siihen on riittänyt kun olen mieluummin lähtenyt omiin harrastuksiini kuin muijan sukulaisiin, joissa käytiin viimeksi edellisellä viikolla. "Aina ajattelet omaa etua", just joo.
Minusta 2 - 4 % ei ole erittäin vähän. Korkeintaan "vähän". Ei ole kovin harvinaista, jos yksi 50:stä tai jopa yksi 25:stä on psykopaatti. Siis jokainen tuntee tietämättään todennäköisesti useammankin psykopaatin. Eri asia tietysti, miten iso osa sellaiseksi väitetyistä oikeasti on psykopaatti.
(Eri)
Naiset alkavat usein joukolla sakinhivuttaa narsistiksi ja psykopaatiksi miestä jolla on dissosiaatiohäiriöitä ja addiktoitumista. Tuossa blogissa mielestäni kerrotaan juuri sellaisesta tapauksesta, oikeasti narsistista tai psykopaatista. Dissosiaatiohäiriö saattaa tulla esimerkiksi liikenneonnettomuudessa, läheisen äkillisessä kuolemassa, sotatilassa, jossain vaarallisessa ammatissa, lapsuuden seksuaalisen hyväksikäytön tai lapsuuden/aikuisuuden pahoinpitelyiden seurauksena ja siinä henkilön puheet, tunteet ja teot joutuvat erilleen joten käyttäytyminen muuttuu päättömäksi. Sen pystyy mm. psykoterapialla korjaamaan mutta henkilö, jolla on dissosioimistaipumusta saattaa alkaa tehdä sitä jossain vaiheessa uudestaan etenkin jos traumatisoituu uudestaan. Lisäksi tuollaisella sakinhivutuksella dissosioiminen lisääntyy ja syvenee, saatta edetä psykoosiksi asti ja johtaa sitten arvaamattomiin seurauksiin.