Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?

Vierailija
28.01.2018 |

Siinäpä se kysymys otsikossa.

Kommentit (757)

Vierailija
701/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei eroa.

Tämä. Mutta ehkä se on vaikeaa ymmärtää että on myös toimivia suhteita, joissa oikeasti puhalletaan yhteen hiileen. Eikä aina kaikessa varauduta eroon :D

Mutta juttu on että et voi tietää eroatteko. Kumppani voi koska vaan löytää pesän joka roihuaa ilman että pitää sinun pesääm puhaltaa saadakseen kytevien hiilien sijaan näkyviä liekkejä. Lisäksi kumppani voi kuolla jolloin "kaikki on yhteistä" mentaliteetti voi tuottaa haasteita. Hyvä suhde ja usko avioliittoon on eri asia kuin naiivius ja kriiseihin valmistautumattomuus elämää turvaavissa perusasioissa.

Kuule. Me ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta, 2/3 elämästämme ja meillä edelleen roihuaa :D Ei ole huolta siitä.

Kuolla voi kuka vaan, koska tahansa, voin kuolla vaikka ennen kuin painan tämän kirjoituksen Lähetä-nappia. Se on hyvin tiedossa, luulenpa että olen sen työnikin kautta sisäistänyt vieläkin paremmin kuin sinä. Siksi juuri kannattaa elää, rakastaa ja nauttia siitä elämästä. Ihan kaikkien.

Jos mies kuolee, minulla on edelleen katto pääni päällä ja varmastikin edelleen vakituinen virka, lisäksi ammatti jolla työllistyy varmasti uudelleenkin jos työttömäksi jäisi. Pärjäisin varmasti. Sovitaanko että tuo olis nyt vaikka sitä varautumista, niin on sitten sekin kunnossa?! :)

Vierailija
702/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on maksanut aina kaiken, lainat, laskut, autojen kulut. Itse olen ostanut ruuat ja loput palkasta olen käyttänyt miten parhaaksi näen. Näin on jatkunut sopuisasti 30 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä maksan vain vastikkeesta puolet ja lisäksi oman vesimaksun ja sähkölaskusta puolet. Alle 200 euroa kuukaudessa. Aiemmin maksoin vuokraa 610 euroa ja lisäksi vesi sekä sähkö eli yli 650 euroa. Lisäksi myin oman autoni kun siihen ei ollutkaan enää tarvetta. Autoilun kuluja en myöskään maksa koska ei minun autoni kyseessä. Nyt pystyn säästämään melkoisesti kuukausittain mitä aiemmin en voinut. Jos ja kun joskus eroamme niin tulevaisuuden tilanteeni on parempi kuin ennen yhteiselämäämme. Olemme molemmat alle 30v joten en usko että eläisimme aina yhdessä. Jos ero tulee uuden asunnon hankkiminen ei mitenkään ylivoimaista sillä niitä on tarjolla runsaasti. 

Nyt kun sinulle jää paljon rahaa, sijoitatko ?

Vai mihin säästät

Vierailija
704/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutettiin KAIKKI pankkitilit yhteisiksi TAI-tileiksi.

Pankkivirkailija neuvoi aikanaan, että jos toinen kuolee, niin käyttöoikeus tilit lakkaavat, sekä ko. tili katoaa verkkopankista, mutta TAI- tili ei lakkaa, eikä poistu verkkopankista.

Tai tarkoittaa sitä, että tilin omistaja on Elli tai Pekka Rahakas.

Suomen lain mukaan aviopuolisoilla ON OLTAVA sama elintaso. Rahat yhteen ja puoliksi.

Avatkaa silti molemmille omat eläkevakuutus tilit. Ette tule katumaan.

Vierailija
705/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaatko vielä, miten sinä sitten oikeasti jakaisit kulut silloin, kun asutaan jomman kumman omistamassa talossa?

Ei tämä ole vaikeaa.

Se kumman talossa asutaan omistaa talon ja saa myydessä siitä täyden hinnan.

Molemmat maksavat puoliksi asunnon juoksevia kuluja kuten vastikkeet, sähkön, veden jne.

Jos taas kiinteistöön tehdään isompaa remonttia niin kiinteistön omistaja on se joka sen maksaa, koska on ainoa joka siitä kiinteistöä myydessä hyötyisi.

Eli jos asunnon arvo on 100,000e ja siihen tehdään vaikka putkiremontti joka maksaa 30,000e niin omistaja maksaa viulut, koska on myös se joka myydessä saisi tuon summan itselleen.

Vierailija
706/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidan panot ja muija maksut.

Vierailija
707/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkivirkailija neuvoi aikanaan, että jos toinen kuolee, niin käyttöoikeus tilit lakkaavat, sekä ko. tili katoaa verkkopankista, mutta TAI- tili ei lakkaa, eikä poistu verkkopankista.

Suomen lain mukaan aviopuolisoilla ON OLTAVA sama elintaso. Rahat yhteen ja puoliksi.

Sama elintaso ei tarkoita yhteistä tiliä. Tuolla logiikalla perheen lapsilla on huonompi elintaso.

Vierailija
708/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on aina sanonut että ihan sama kenen tililtä ne menot menee kun kaikki menee kumminkin :D

Vierailija
709/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaatko vielä, miten sinä sitten oikeasti jakaisit kulut silloin, kun asutaan jomman kumman omistamassa talossa?

Ei tämä ole vaikeaa.

Molemmat maksavat puoliksi asunnon juoksevia kuluja kuten vastikkeet, sähkön, veden jne.

Jos taas kiinteistöön tehdään isompaa remonttia niin kiinteistön omistaja on se joka sen maksaa, koska on ainoa joka siitä kiinteistöä myydessä hyötyisi.

Eli jos asunnon arvo on 100,000e ja siihen tehdään vaikka putkiremontti joka maksaa 30,000e niin omistaja maksaa viulut, koska on myös se joka myydessä saisi tuon summan itselleen.

Kiitos vastauksesta! Omalla kohdallamme minun omistuksessa olevan talon arvo ei ole lähellekään noin paljoa, vaan pikemminkin sen verran mitä remonttiin on mennyt.

Asumiskustannukset (vakuutus, vesi, sähkö, vero, jäte, nuohous) oli viime vuonna yhteensä 1807 € ja minä pääsääntöisesti maksan ne. Tarkistin summat juuri laskuista.

Mies pääsääntöisesti maksaa sen remonttilainan. Ihan omasta ehdotuksestaan ja koska se on helpointa. Muuta lainaa talosta ei ole.

Minä sitten taas maksan enemmän lasten kuluja, esimerkiksi nyt minun säästöistä käytettiin vuokratakuisiin pari tonnia. Näin laskien elämämme laskut menee aika lailla puoliksi, kyllä.

Talo ei tule myyntiin, joten mitään myyntiä tai siitä saatavia rahoja ei tarvitse laskeskella mihinkään. Kun meistä aika jättää, talo siirtyy lapsille.

Vierailija
710/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt jaksa kaivella ketjusta mutta oli monta sivua sitten jotain eroon varautumisesta. Niin mitä se tarkoittaa siis käytännössä? Millä tavoin eroon kuuluu varautua ? mitä sillä tarkoitetaan? Säästöjäkö?

Vierailija
711/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole yhteisiä menoja,meillä on jopa erilliset jääkaapitkin.

Vierailija
712/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt jaksa kaivella ketjusta mutta oli monta sivua sitten jotain eroon varautumisesta. Niin mitä se tarkoittaa siis käytännössä? Millä tavoin eroon kuuluu varautua ? mitä sillä tarkoitetaan? Säästöjäkö?

Plan b. Miten pystyt järjestämään asumisesi (lasten asumisen)? Mistä saat riittävästi tuloja ja mitä menoja voit karsia jos rahasi eivät riitä.

Käytännössä säästöjä sekä työpaikka tai eläke.

Vierailija
713/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin avioehto, omat tilit, omistusoikeus yhteisistä hankinnoista, kuten asunnosta, säästäminen ja ajantasaiset vakuutukset liittyvät eroon tai puolison kuolemaan varautumiseen.

Vierailija
714/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole vaikeaa.

Kiitos vastauksesta! Omalla kohdallamme minun omistuksessa olevan talon arvo ei ole lähellekään noin paljoa, vaan pikemminkin sen verran mitä remonttiin on mennyt.

Asumiskustannukset (vakuutus, vesi, sähkö, vero, jäte, nuohous) oli viime vuonna yhteensä 1807 € ja minä pääsääntöisesti maksan ne. Tarkistin summat juuri laskuista.

Mies pääsääntöisesti maksaa sen remonttilainan. Ihan omasta ehdotuksestaan ja koska se on helpointa. Muuta lainaa talosta ei ole.

Minä sitten taas maksan enemmän lasten kuluja, esimerkiksi nyt minun säästöistä käytettiin vuokratakuisiin pari tonnia. Näin laskien elämämme laskut menee aika lailla puoliksi, kyllä.

Talo ei tule myyntiin, joten mitään myyntiä tai siitä saatavia rahoja ei tarvitse laskeskella mihinkään. Kun meistä aika jättää, talo siirtyy lapsille.

Me laskettiin niin,että olisi ollut tyhmää lapsen maksaa vuokraa,niin ostettiin hänelle suoraan pieni kaksio hänen nimiinsä ja maksellaan sitä pikkuhiljaa itse pois.

Näin lapsi saa itselleen omistusasunnon eikä tarvitse edes maksaa lahjaveroja.

Vierailija
715/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin avioehto, omat tilit, omistusoikeus yhteisistä hankinnoista, kuten asunnosta, säästäminen ja ajantasaiset vakuutukset liittyvät eroon tai puolison kuolemaan varautumiseen.

Näin miehenä en aivan luota naiseen joka ensimmäisenä ajatuksenaan häiden kynnyksellä varautuu eroon . Melkoinen dealbreaker. Se tarkoittaisi sitä, että pitäisi itsekin varautua ja jättää muunmuassa lapset kyseisen naisen kanssa tekemättä.

Vierailija
716/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen lainkohdan mukaan puolisoilla on oltava sama elintaso?

Vierailija
717/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole yhteisiä menoja,meillä on jopa erilliset jääkaapitkin.

Sama meillä. Yhdessä melkein 30 vuotta, kumpikin käyttää omia rahojaan eikä yhteisestä elintasosta tietoakaan lähinnä siksi, että en suostu elelemään yhtä nuukasti kuin mies. Mutta kun itse tienaa ja itse tuhlaa, ei ole kenellekään tilivelvollinen.

Vierailija
718/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi miehen kanssa samansuuruiset tulot, joten kaikki menee puoleksi. En suostuisi elätettäväksi enkä elättäjäksi. 

Niin että puoliso pihalle, jos sairastuu tai jää työttömäksi. Charming.

Se on juuti niin, sairaus tai työttymyys voi iskeä ilman omaa syytä.

Parilla tuttavalla on vaimo sairastunut jossain välissä kun on saatu lapset ja oltu pitkää yhdessä, sitten on sairaus tullut. Ihan siis pyörätuolipotilaaksi on menty, tod. näk. sairaselä'kkeellä en kylläkään ole tästä varma. Se on kyllä kova paikka ja mietinnän paikka. Olisi jännää nähdä tilastoa, kumpi sukupuoli huolehtii tässäkin tilanteessa puolisostaan vai onko merkittävää eroa.

Tilastoissa on selvä korrelaatio miehen työttömyyden ja avioeron välillä. Naisen työttömyys puolestaan ei korreloi avioeron kanssa.

Eli vanha viisaus pitää paikkansa: kun rahat loppuvat, loppuu (naisen) rakkauskin.

Ei vaan se johtuu siitä, että naiselta loppuu aika. Työttömäksi jäävä mies ei kuitenkaan ota kotihommia hoitaakseen vaan nainen joutuu tekemään edelleen kaiken työpäivänsä jälkeen. Ei kukaan nainen ota eroa, jos nainen pääsee työpäivän jälkeen palaamaan siistiin kotiin ja valmiiseen pöytään. Yleisemmin kotona odottaa petaamattomat sängyt, aamupalatarpeet pöydällä, tiskipöytä täynnä likaisia astioita, eikä ruokaa tai miestä näy missään.

Päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien pitää ottaa kulujen jakamisessa huomioon se, että hyvätuloinen puoliso nostaa hoitomaksut ylimpään luokkaan. On väärin maksattaa pienituloisella puolisolla hoitomaksuista puolet.

Melkoista työttömien miesten mollaamista taas. Viestilläsi on enemmän tekemistä omien asenteidesi kuin todellisuuden kanssa.

Meillä odotti siisti koti ja ruoka oli valmiina. En tosin olisi ollut eroamassa vaikka olisi masentunut työttömyydestä niin ettei olisi jaksanut.

Vierailija
719/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen lainkohdan mukaan puolisoilla on oltava sama elintaso?

Käsittääkseni näinkin voi yhdessä sopia jos niin halutaan. Minunkin mielestä täysin luontevaa.

Eri

Vierailija
720/757 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat siirtää 70% nettotuloistaan.

Ja luonnollisesti lapsien lapsilisät menee omalle erilliselle tililleen.

Tuo systeemi mättää sillä jos nainen laittaa 70% tuloistaan niin se on puolet vähemmän mitä mies sinne laittaa..ellei jopa vielä vähemmän. Tämä on naisten tapa "tasata"tuloja..omaksi edukseen.

Naisellista elää toisen siivellä. Ei siinä..