Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset kehtaavat joka asiassa rahastaa miehiä?????????
Mies rakastaa,nainen rahastaa.
Iloisia naisia tosijjaaaaan.
Miks edes ottaa oma kun vuokraamalla saa halvemmalla?
Maksamaan joutuu jokatapauksessa.
Sulla vuokramies?
En ole ketjussa nähnyt miesten tai naisten rahastamista kun provot jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat siirtää 70% nettotuloistaan.
Ja luonnollisesti lapsien lapsilisät menee omalle erilliselle tililleen.
Tuo systeemi mättää sillä jos nainen laittaa 70% tuloistaan niin se on puolet vähemmän mitä mies sinne laittaa..ellei jopa vielä vähemmän. Tämä on naisten tapa "tasata"tuloja..omaksi edukseen.
Naisellista elää toisen siivellä. Ei siinä..
Sun matikassa on nyt jotain vikaa. Jos meistä kumpikin laittaisi tuon 70% nettotuloistaan yhteiselle tilille, niin minä laittaisin 2740 euroa ja mies 1870 euroa. Kumpi on mielestäsi suurempi summa?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa enemmän, se on ansaittua. Jos nainen tienaa enemmän, se on rahastusta?
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin aiemmin 70% ja puoliso 30%. Omat kuluni olivat ehkä keskimäärin vähemmän käsin kosketeltavia, eli asumiseen, autoon, matkusteluun sekä vakuutuksiin liittyviä kuluja ja puoliso maksoi jota kuinkin yhtä paljon konkreettista päivittäistavaraa, kuten ruokaa ja lapsen tarvikkeita, kuin minäkin. Puolisollahan oli ja on edelleen vaikutelma, että rahankäyttö jakautui enemmän tasan kuin mikä on todellisuus. Kun tein palkkatöitä paljon enemmän tuntimääriä kuin hän ja siksi luonnollisesti vähemmän kotitöitä ja lasten hoitamista, niin olin huono mies.
Tehtiin muutos ja nyt on kotityöt ja lastenhoito puoliksi. Vähensin työntekoa. Puoliso valittaa nyt sitten jatkuvaa rahanpuutetta: Ai onko se auton vakuutusmaksu useita satasia vuodessa, tarviiko sellaista oikeasti mihinkään? Ai onko se sähkölasku noin kallis ja joka kuukausi tulee? Taasko autossa on jotain vikaa, ai miten se remppa voi maksaa 500 € ja voisko ostaa paremman auton joka ei hajoa koko ajan? Miten voi tuokin auto maksaa 15000€ ? Ai uudet renkaat pitää taas ostaa, ja maksaako ne oikeasti 400€, luulin että alle satasella saa. Miten voi bensa olla noin kallista, että yksi tankillinen on melkein 100€? Siis maksaako se hotelliyö tuossa mun lempihotellissa 200€? Miksi sä perheen miehenä et voi tienata enemmän?
Puolisosi on varmaan tosi kaunis.
Molemmilla omat rahat, ei tule riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat siirtää 70% nettotuloistaan.
Ja luonnollisesti lapsien lapsilisät menee omalle erilliselle tililleen.
Tuo systeemi mättää sillä jos nainen laittaa 70% tuloistaan niin se on puolet vähemmän mitä mies sinne laittaa..ellei jopa vielä vähemmän. Tämä on naisten tapa "tasata"tuloja..omaksi edukseen.
Naisellista elää toisen siivellä. Ei siinä..
Aivan, pariutuessa miesten kannattaa katsoa naisen koulutus, ammatti ja tulotaso eikä perseen ja tissien kiinteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä muutettiin KAIKKI pankkitilit yhteisiksi TAI-tileiksi.
Pankkivirkailija neuvoi aikanaan, että jos toinen kuolee, niin käyttöoikeus tilit lakkaavat, sekä ko. tili katoaa verkkopankista, mutta TAI- tili ei lakkaa, eikä poistu verkkopankista.Tai tarkoittaa sitä, että tilin omistaja on Elli tai Pekka Rahakas.
Suomen lain mukaan aviopuolisoilla ON OLTAVA sama elintaso. Rahat yhteen ja puoliksi.
Avatkaa silti molemmille omat eläkevakuutus tilit. Ette tule katumaan.Minkä ihmeen lainkohdan mukaan puolisoilla on oltava sama elintaso?
Viittaa varmaankin avioliittolain 46 :ään:
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Itse tienaan 11 tonttua ja vaimo 2,5 tonttua. Asuntolaina puoliksi ja ruokamenot minä 2/3 ja vaimo 1/3, loput laskut maksan minä ja vaimo käyttää omat rahansa shoppailuun, säästöön hänelle ei jää mitään.
Yhteinen tili, johon kaikki menee ja sieltä maksetaan kaikki. Ei ongelmaa. Välillä minä olen ollut työtön, mies töissä ja välillä toisin päin. Kumpikin käyttää tiliä omiin ostoksiinsa. Kummallakin on muutamia muita tilejä ja rahastoja myös, joihin tuolta yhteiseltä tililtä rahaa siirretään.
Itse varakas, en käy töissä, mutta sijoitusasuntoja useita, vuokramökkejä parikymmentä jne
Puolisoni käy töissä, maksaa aina välillä esim ruokaostokset, mutta 95 prosenttisesti maksan muun.
Ei olla koskaan rahasta riidelty.
Jos ero tulee, hän saa valitsemansa sijoitusasunnon, yhden mökin ja maksan tietenkin lasten ja asuntojen kulut.
Viime parisuhteessa minä maksoin vuokran, sähkön, veden, netin, ruuat, ravintolaillalliset ynnä muut. Mies sijoitti palkkansa alkoholiin.
Nyt erottuamme raivoaa, että naiset ovat vain rahan perässä, kun köyhä mies ei kelpaa. Jep jep.
Meillä aina ollut yhteinen tili ja vaimon tili. Yhteiseltä tililtä maksetaan mm. aina kaikki asunnon ja muut juoksevat kulut, ruoka jne... Vaimon tili on hänen omaan käyttöön. Hän on kyllä tosi tarkka rahankäytön suhteen.
Eli käytännössä olen maksanut mm. asunon, kaikki autot, remontit, matkat, aikoinaan lasten jutut jne... Mutta elämä on... ja en ole vielä päivääkään katunut, paitsi joskus ;)
Minulla ei tuloja, puoliso maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkivirkailija neuvoi aikanaan, että jos toinen kuolee, niin käyttöoikeus tilit lakkaavat, sekä ko. tili katoaa verkkopankista, mutta TAI- tili ei lakkaa, eikä poistu verkkopankista.Tai tarkoittaa sitä, että tilin omistaja on Elli tai Pekka Rahakas.
Suomen lain mukaan aviopuolisoilla ON OLTAVA sama elintaso. Rahat yhteen ja puoliksi.
Avatkaa silti molemmille omat eläkevakuutus tilit. Ette tule katumaan.Minkä ihmeen lainkohdan mukaan puolisoilla on oltava sama elintaso?
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Mutta eipä tuossa ole samasta elintasosta mitään, mutta aika selkeästi sanottu, että jos et tuo talouteen rahaa, niin teet kotityöt - kukin osallistuu kykynsä mukaan yhteiseen talouteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä tuossa ole samasta elintasosta mitään, mutta aika selkeästi sanottu, että jos et tuo talouteen rahaa, niin teet kotityöt - kukin osallistuu kykynsä mukaan yhteiseen talouteen!
Onhan se aika hullua jos perheenjäsenillä olisi perheessä erilaiset elintasot, mutta tämähän on ihan tavallista nykypäivänä. Yleensä se on perheen mies, jolla saattaa olla jopa luksustason elämä, kun taas vaimo ja lapset saavat juuri ja juuri ruokaa syödäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla omat rahat, ei tule riitoja.
Eiköhän perheessä laiteta rahat samaan kasaan ja eletään sen mukaan? Mikä perhe se on jossa toinen , enempi ansaitseva, jemmaa omalle tilille ja nautiskelee sijoituksistaan ja toinen niiskuttaa kun kaikesta pitää säästää?
Eroon varautumisesta. Niinkin yksinkertainen juttu että jos ihminen käy normaalisti töissä, niin silloinhan asiat on turvattu. Vuokrakämppiä saa ja ruokakauppoja on eron jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan 11 tonttua ja vaimo 2,5 tonttua. Asuntolaina puoliksi ja ruokamenot minä 2/3 ja vaimo 1/3, loput laskut maksan minä ja vaimo käyttää omat rahansa shoppailuun, säästöön hänelle ei jää mitään.
Itsepä olet eukkosi valinnut. Taisit ihastua näyttävään ulkonäköön, johon menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika hullua jos perheenjäsenillä olisi perheessä erilaiset elintasot, mutta tämähän on ihan tavallista nykypäivänä. Yleensä se on perheen mies, jolla saattaa olla jopa luksustason elämä, kun taas vaimo ja lapset saavat juuri ja juuri ruokaa syödäkseen.
Yritätkö siis sanoa että yleensä nainen ei ole kyvykäs hankkimaan omaa elantoaan tai jos onkin niin se on matalaa tasoa?
Jos näin on niin kuka naisen opinto- ja työalan on valinnut ja kenen on vastuu tästä valinnasta?