Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Tämä ei ole ihan helppo kysymys silloin kun molemmat tienaavat suurin piirtein saman verran, mutta kulutustottumukset ovat täysin erilaiset. Esim. mies haluaisi pitää kaksi autoa, koska tykkää autoista, vaikka minun mielestäni pärjätään oikein hyvin yhdelläkin ja toinen auto on ihan turhaa rahanmenoa. Mies maksaisi molempien autojen kulut itse, mutta minä maksaisin sitten suuremman osan vuokrasta ym. päivittäisistä kuluista. Mielestäni ei mene oikein, mutta minkäs aikuiselle ihmiselle teet.
Kaikenlaista säätöä ja sentinlaskemista sitä onkin. Huh. Meidän normaalissa avioliitossa rahat tulevat ja menevät yhteisen tilin kautta.
You shall not pass kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt jaksa kaivella ketjusta mutta oli monta sivua sitten jotain eroon varautumisesta. Niin mitä se tarkoittaa siis käytännössä? Millä tavoin eroon kuuluu varautua ? mitä sillä tarkoitetaan? Säästöjäkö?
Ainakin avioehto, omat tilit, omistusoikeus yhteisistä hankinnoista, kuten asunnosta, säästäminen ja ajantasaiset vakuutukset liittyvät eroon tai puolison kuolemaan varautumiseen.
Näin miehenä en aivan luota naiseen joka ensimmäisenä ajatuksenaan häiden kynnyksellä varautuu eroon . Melkoinen dealbreaker. Se tarkoittaisi sitä, että pitäisi itsekin varautua ja jättää muunmuassa lapset kyseisen naisen kanssa tekemättä.
Niin no, avioehdossa ja omaisuuden jakamisen pohtimisessa ei ole mitään vikaa, kun ottaa sen Koffin lippiksen päästä ja tajuaa, että 100% avioliitoista päättyy - joko eroon tai liitto purkautuu toisen kuollessa; molemmissa tapahtuu sama ositus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista säätöä ja sentinlaskemista sitä onkin. Huh. Meidän normaalissa avioliitossa rahat tulevat ja menevät yhteisen tilin kautta.
Eli teidän "nornaalissa" avioliitossa kaikki tulot laitetaan yhteen kasaan, josta maksetaan pakolliset menot. Ylijäämillä hoidetaan isommar hankinnat, joista "päätetään yhdessä" eli suomeksi, tehdään niinkuin nainen sanoo, ta alkaa mökötys ja pihtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole ihan helppo kysymys silloin kun molemmat tienaavat suurin piirtein saman verran, mutta kulutustottumukset ovat täysin erilaiset. Esim. mies haluaisi pitää kaksi autoa, koska tykkää autoista, vaikka minun mielestäni pärjätään oikein hyvin yhdelläkin ja toinen auto on ihan turhaa rahanmenoa. Mies maksaisi molempien autojen kulut itse, mutta minä maksaisin sitten suuremman osan vuokrasta ym. päivittäisistä kuluista. Mielestäni ei mene oikein, mutta minkäs aikuiselle ihmiselle teet.
Tuliko mieleen, että toiset ei välttämättä halua "vaan pärjätä", vaan se on myös elämää helpottava mukavuustekijä, että autoja on siinä pihalla kaksi?
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili, johon kaikki menee ja sieltä maksetaan kaikki. Ei ongelmaa. Välillä minä olen ollut työtön, mies töissä ja välillä toisin päin. Kumpikin käyttää tiliä omiin ostoksiinsa. Kummallakin on muutamia muita tilejä ja rahastoja myös, joihin tuolta yhteiseltä tililtä rahaa siirretään.
Minä naisena tienaan yli kaksi kertaa enemmän, kuin mies. Yhteiset rahat meilläkin. Kumpikin siirtää yhteiseltä tililtä omaan rahastoon rahaa, kun sitä jää ylimääräistä. Tämä siksi, että kun toinen kuolee, niin toisella on omissa nimissään säästöjä. Kuun lopussa tyhjennämme yhteisen tilin puoliksi kummankin rahastoihin.
Tämä toimii hyvin, kun kummankin tulot sen verran isot, että rahasta ei ole pulaa ja ei tarvitse nillittää kummankaan pikkuostoista.
Ja jos ero tulee, niin edelleen rahaa on myös minulla säästössä sen verran, ettei tule riitaa siitä, että mies on osan minun palkasta siirtänyt omiin nimiinsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei eroa.
Tämä. Mutta ehkä se on vaikeaa ymmärtää että on myös toimivia suhteita, joissa oikeasti puhalletaan yhteen hiileen. Eikä aina kaikessa varauduta eroon :D
Mutta juttu on että et voi tietää eroatteko. Kumppani voi koska vaan löytää pesän joka roihuaa ilman että pitää sinun pesääm puhaltaa saadakseen kytevien hiilien sijaan näkyviä liekkejä. Lisäksi kumppani voi kuolla jolloin "kaikki on yhteistä" mentaliteetti voi tuottaa haasteita. Hyvä suhde ja usko avioliittoon on eri asia kuin naiivius ja kriiseihin valmistautumattomuus elämää turvaavissa perusasioissa.
Olen eri, kenelle vastasit. Mutta jos mies tuosta lähtisi, niin hyvin tulisin toimeen. Talosta on puolet minun. Minulla vakituinen työpaikka. Lapset omillaan.
Uskon, että en tulisi nälkää näkemään, jos nyt jostain syystä 60 v mieheni kokisi uuden roihun
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on helppo ratkaista. Toinen autoista laitetaan yhteisiin menoihin, se ylimääräinen on sitten miehen oma, henkilökohtainen kulu, jonka hän rahoittaa itse. Vuokra ja muut kulut menee tietenkin puoliksi. Kumpikin hoitaa omat henkilökohtaiset menonsa kuten vaatteet, puhelinkulut ja harrastukset.
Meneekö jollain sitten niin että jos olette vaikka Prismassa ja ostatte yhteistä ruokaa, wc-paperia, itsellenne kosmetiikkaa ja vaikka rintaliivejä ja miehelle partakoneen, niin kassalla maksetaan erikseen ruuat ja erikseen naisen ja erikseen miehen tavarat?
Kun meillä maksaisi se joka ehtii ottaa ensin lompakon esille, omalta tililtään.
Asuntolaina maksetaan puoliksi, mutta muuten meillä ei lasketa rahoja ollenkaan. Kumpikin maksaa mitä milloinkin. Minä ostan yleensä ruuat ja mies maksaa autojen ja lasten harrastusten kuluja.
Me ei olla koskaan nähty tarpeelliseksi edes yhteisen asuntolainan puolittamista. Mies on ne maksanut, mutta minä vastaavasti olen maksanut enemmän lasten kuluja ym.
Meillä kaikki on yhteistä. Ollaan naimisissa oleva pariskunta + 4 muksua, itse saan tasaisesti parempaa palkkaa keskimäärin mutta miehellä ajoittain isompia tilejä kuin minulla n. 3 kertaa vuodessa. Kaikki rahat tulee yhteiselle tilille, maksetaan laskut ja budjetoidaan kuun ruokailut, loput puskuriin tai sijoituksiin. No muss no fuss.
Suurempituloinen maksaa suurimman osan.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti ole yhteisiä menoja. Minä maksan ehkäisyn koska käytän sitä itse. Mies maksaa ruuat, koska sen kämpillä kuitenkin aina ollaan.
Ei muuteta varmaan ikinä yhteen, koska en voi ruveta sen elätettäväksi.
Niin siis sooloseksissä käytät ehkäisyä? No mutta varma on aina varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen antaa p*llua ja mies maksaa kaiken. Noinhan se menee. H*oraamista yhdelle miehelle.
Meillä on noin paitsi että mä en anna ollenkaan, onhan sillä kaksi tervettä kättä eikä mua nappaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen antaa p*llua ja mies maksaa kaiken. Noinhan se menee. H*oraamista yhdelle miehelle.
Meillä on noin paitsi että mä en anna ollenkaan, onhan sillä kaksi tervettä kättä eikä mua nappaa yhtään.
Tuo ei ole h*oraamista. Olet viisas.
puoleksi kaikki