Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona 1800 e, mies 6800 e. Minä maksan yksin vuokramme ja muut asumiskulut ja omat ruokani, koska en missään nimessä halua antaa koko maailman luulevan, että olen maksullinen lokki. Mies maksaa itse omat huvituksensa ja ruokansa. Minulle ei jää rahaa mihinkään muuhun, mutta ainakin olen säilyttänyt itsekunnioitukseni.
Miksi maksat teidän asumisen, sinä, pienempituloinen? Ei se ole itsekunnioitusta, se on typeryyttä. Jakakaa nyt hyvät ihmiset se asuminen.
Koska en ole mikään maksullinen nainen vaan kykenevä elättämään itse itseni. Minulle on tärkeää säilyttää itsekunnioitus ja omanarvontunto.
Epäileekö joku sitten ettet pysty elättämään itseäsi? Kenelle tätä todistelet? Mikä tekisi sinusta maksullisen naisen?Sekö, että jakaisitte oikeutetusti asmiskustannukset?
Jos mies maksaa minulle jotain ja harrastamme parisuhteessamme seksiä, olen käytännössä maksullinen nainen. En halua tällaista leimaa itselleni, en pidä siitä tunteesta. Olen joskus nuorempana antanut miehen kustantaa minulle esim. kahvit, mutta siitä jää paha, käytetty olo. Hyödykkeiden vaihtoa niin sanotusti. Elän mieluummin vaatimattomasti ja maksan kaiken itse kuin lähden vaihtokauppaan mukaan. Pystyn maksamaan asuntomme (asumiseni) ja ruokani itse, joten miksi en tekisi niin?
Etkö sitten rakasta miestäsi? Vai koetko ettei mies rakasta sinua kun tunnet itsesi joksikin maksulliseksi naiseksi?
Jos pariskunta on mennyt yhteen aidosti rakkaudesta niin miten kumpikaan osapuoli voisi olla maksullinen? Sinulla on kyllä todella outo ajattelukuvio...
äippäpmk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona 1800 e, mies 6800 e. Minä maksan yksin vuokramme ja muut asumiskulut ja omat ruokani, koska en missään nimessä halua antaa koko maailman luulevan, että olen maksullinen lokki. Mies maksaa itse omat huvituksensa ja ruokansa. Minulle ei jää rahaa mihinkään muuhun, mutta ainakin olen säilyttänyt itsekunnioitukseni.
Provohan tää on, mutta... viis siitä mitä koko planeetta ajattelee sun mahdollisesta lokkeilusta hyvin tienaavan miehen siivellä, pääasia että mies saa vedätettyä sua ruhtinaallisesti. Mies varmaan pitää sua umpityhmänä.
Meillä on sama kuvio, mutta tuloero on pienempi. Maksan isomman osan yhteisistä kuluista, mm. asumisen maksan kokonaan ja autosta maksan lainanlyhennykset. En käytä autoa, mutta saatan joskus päästä kyydillä jos ollaan menossa samaan paikkaan, niin en mä oikein voi lokkeilla sen suhteen. Mies käyttää autoa, joten mielestäni on ihan reilua että hän maksaa vakuutukset ja polttoaineet. Lapset on niin pieniä että pääsevät bussissa ilmaiseksi ja mulla on töiden vuoksi kuukausikortti, niin lasten kuskaaminen bussilla ei maksa käytännössä mitään. Ruokakaupassa maksaa se joka siellä käy, eli yleensä minä. Lasten jutut maksaa se joka niitä on hoitamassa eli yleensä minä. Maksan myös lasten päivähoidon, kun teoriassa voisin olla kotona niitä hoitamassa, mutta halusin omia tuloja. Mun harrastukset maksaa alle 10€/kk ja maksan tietty itse. Miehen harrastukset vaatii kalliita tarvikkeita, mitkä hän yleensä ostaa itse (moottoripyörä, sukellusvarusteet, jne). Kalleimpiin juttuihin olen osallistunut sen verran kuin pystyn. En käy parturissa/kosmetologilla/yms kauneushoidoissa (leikkaan tukan itse ja naama nyt on mikä on..). Mulla jää joka kk 100-150€ säästöön, käytän niitä yllärimenoihin. Esim. viime keväänä hajosi pyykkikone, niin pystyin ostamaan uuden säästöilläni.
Tästä on keskusteltu miehen kanssa, mutta ei hän koe että häneltä olisi riistetty jotain. Hän mietti itse, että joutuisi luopumaan joistakin harrastuksistaan jos kulut jaettaisi tiukasti 50/50. Mun mielestä tämä on ihan ok, kumpikin on valinnut mieleiset harrastukset ja käyttää niihin rahaa sen verran kuin tarvitsee. En mä tiedä mitä multa riistetään tai miksi olisin tyhmä? Tämä järjestely on toiminut meillä.
Nauroin ääneen tätä lukiessa. Ei muuten mutta olin bussissa silloin ja pari ihmistä vähän vilkuili.
Kaikki raha on yhteisessä käytössä. Olemme uusperhe ja minulla oli jo maksettu perheasunto kun muutimme yhteen meille. Näin meillä on aika paljon rahaa käytössä. molemmat olemme kyllä aika arkoja tuhlaamaan. Paljon jää säästöönkin. On ollut muutama sijoituasuntokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nettä 5000e. Teen kahta työtä ja pyöritän yritystä. Miehen tulot vuosia 0. Käy välillä kaupassa, minä hoidan kaiken muun nelihenkisen perheen menoista. En pidä tästä jaosta mutta tyhjästä on paha nyhjäistä.
Oikeudenmukaisestihan toi menee palstan prosenttijakomammojen mielestä.
0€ tuloilla tarvitsee ottaa 0% vastuu perheen menoista. Ei muuta kuin ottaa rennosti vaan, tai kuten usein kuullaan "mahdollistaa kotona ololla naisen ura".
Miten ylipäätään on mahdollista, että miehellä on ollut vuosia nollatulot? Johan siinä teidän nuorinkin lapsi alkaa olla kouluikäinen, eikö mies ole ilmoittautunut työnhakijaksi?
Meillä ainakin ulosottomies jakaa menot suht koht tasan, omilla palkkioillaan lisättynä, tietysti.
Aika sairasta että joku tuntee normaalissa parisuhtessa olevansa maksullinen nainen. Jopa kahvikuppi toisen laskuun kauhistuttaa. Voi olla että on kotoisin hyvin köyhästä kurjasta kodista. Pitää itse itseään lokkelijana. Arvosta itsesi, Älä laske joka pullapalaa rahassa. Minun mieheni haluaa minulle antaa kaikkea hyvää ja kaikki maksaa. Oma palkkani jää paljon säästöön. Meillä on 2 kouluikäistä lasta. Onko teidän elämä hyvin vaikeata kun pitää sitä rahaa laskea koko ajan. Ei kahteen jakamalla kasva.
Vuokran maksan minä. Vesimaksu sekä sähkölasku puoliksi kuten ruoat yms. Jos toinen haluaa jotain omaa herkkuaan niin sitten tietysti maksaa itse kokonaan. Minä käyn työssä ja avopuoliso vielä opiskelee. Omat menonsa kumpikin maksaa itse.
Minun palkka noin 3000 euroa.
Avopuolison tienestit paljon pienemmät. Oli koko kesän töissä ja nyt satunnaisesti mutta eihän hänellä tuloja kovin paljon ole. Kesätyössä tienasi noin 2500 euroa kuukaudessa eli silloin ihan ok. Nyt keskimäärin 500 euroa kuukaudessa.
Onneksi löysin varakkaan leskirouvan joka kyllä maksaa kaiken. Saan jopa taskurahaa jos olen olevinani porvari ja haukun köyhiä laiskoiksi.
Asumismenot laitetaan n. puoliksi, ja kaupassa maksaa se kuka ehtii ensin. Suurituloisempi siirtää toiselle loppukuusta rahaa, jos tili on ihan tyhjä.
Suurituloisempi maksaa sitten säästöillään asunnon remontit, isommat hankinnat, lasten isommat ostokset ja yhteiset lomamatkat. Pienituloisemmalle kun ei jää mitään säästöön.
Tämä toimii kohtuullisen hyvin, eikä isoja riitoja rahasta ole. Välillä tosin ärsyttää, jos pienituloisempi ei mieti yhtään rahojensa riittämistä, vaan luottaa aina siihen, että toisella on rahaa jos omat loppuu.
Tämä systeemi toimii tosin aika hyvin silloin, kun pienituloinen on se huithapeli ja isotuloinen on säästäväinen. Jos olisi toisinpäin, niin remontit ja lomamatkat jäisi ehkä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Aika sairasta että joku tuntee normaalissa parisuhtessa olevansa maksullinen nainen. Jopa kahvikuppi toisen laskuun kauhistuttaa. Voi olla että on kotoisin hyvin köyhästä kurjasta kodista. Pitää itse itseään lokkelijana. Arvosta itsesi, Älä laske joka pullapalaa rahassa. Minun mieheni haluaa minulle antaa kaikkea hyvää ja kaikki maksaa. Oma palkkani jää paljon säästöön. Meillä on 2 kouluikäistä lasta. Onko teidän elämä hyvin vaikeata kun pitää sitä rahaa laskea koko ajan. Ei kahteen jakamalla kasva.
Taas. Älkää menkö näihin provoihin. Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuon "maksetaan siltä tililtä, millä on rahaa/ se maksaa laskut, joka muistaa" -ajatus täytyy perustua sellaiseen parisuhteeseen, jossa a) kummallakin on tasaiset ja kutakuinkin yhtä suuret tulot ja b) kummallakin on yhtä paljon halua osallistua sekä yhtä hyvä muisti, jolloin tilanne säilyy tasapuolisena.
Mitä jos toinen ei ikinä "muista" maksaa laskuja ennenkuin ne erääntyvät? Tai toinen ei kauppareissuillaan koskaan osta mitään talousjuttuja, esim. vessapaperia, shampoota, saippuaa, tiskiainetta ym., jolloin se toinen ostaa nämä aina, ja toinen esim. vain ruokaa? Tai toinen ajaa autoa viimeisillä höyryillä, kun taas toinen tankkaa niin, ettei auto varmasti jätä tielle. Onko molemmilla yhtenäinen oikeus kaikkiin tileihin ja kuluuko näiltä tileiltä tasaisesti rahaa, vai onko joku tili enemmän käytössä kuin toinen?
Ei meillä ainakaan ole koskaan kytätty tuota "tasapuolisuutta". Se on just Se Juttu, että perheessä rahat on yhteisiä. Silloin ei kytätä, ei lasketa, ei ole väliä ostaako toinen koskaan shampoita tai koska on tankannut auton. Mutta jos vaikka tulee 300 euron lasku ja toisella on tilillään 400 euroa ja toisella 700, niin sen tililtä maksetaan jolla on enemmän koska se on järkevämpää, kuin tyhjentää toisen tili minimiin. Näin rautalankamallilla. Tai kaupassa se maksaa joka ehtii kaivaa lompakon esille.
Ja homma on toiminut näin silloin kun toisen tulot on olleet 3-kertaiset ja silloin kun ne on olleet suht samat. Silloin kun toinen on muistanut maksaa laskuja ja silloin kun ei ole.
Esimerkiksi tässä kuussa mies maksoi mun auton huollon ja yhteisen reissun kustannuksista melkein kaiken. Nyt lapsi tarvitsi apua vuokravakuuteen, niin minä maksoin sen ja muitakin muuttokuluja. En siksi että se olisi "tasapuolista", vaan koska mun tilille jää maksun jälkeen enemmän rahaa.
Mies maksaa meillä kaikki lainat, on aina maksanut, sekä auton että asunnon (ja nykyinen asunto on vain mun nimissä). Mulla on tilillä aina hyvin rahaa, hänellä ei mutta mun tili on se jolta otetaan jos tulee jotain yllättävää.
Tämä on suht rentoa rahankäyttöä, eikä olla koskaan rahasta riidelty. Ei silloinkaan kun ollaan oltu tosi pienillä tuloilla.
Nää on kyllä vaikeita asioita, asumme omakotitalossa ja minä MP, vaan kyllä välillä tullut hieman sellaista että minäkö koko reissun maksan. Onneksi AVp ymmärrtää että minun lompakkoa ei tyhjennetä liian usein.
-Vuorkrat, hoitovastikkeet, kiinteistövero.
-Vakuutukset
-Auto(jen) huollot, kats. jne.
-Vesimaksut
-Sähkölaskut
-lasten jutut
-jotain remppaa kodissaan
-jokin laite rikki
jne. Kuka hoitaa fyffet niihin?
Vierailija kirjoitti:
Menot maksetaan suhteessa tuloihin niin, että molemmille jää suurinpiirtein yhtä paljon omaa rahaa joka kk käyttöön. Toinen vaihtoehto olisi yhteinen tili, mutta tämä on toiminut meillä hyvin.
Vituttaisi olla suurituloisempi teillä. Verottaja tasaa ensin ja kotona viedään loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot maksetaan suhteessa tuloihin niin, että molemmille jää suurinpiirtein yhtä paljon omaa rahaa joka kk käyttöön. Toinen vaihtoehto olisi yhteinen tili, mutta tämä on toiminut meillä hyvin.
Vituttaisi olla suurituloisempi teillä. Verottaja tasaa ensin ja kotona viedään loput.
Itse taas en ymmärrä miten on mahdollista maksaa tulojen suhteessa kuitenkin siten että molemmille jää yhtä paljon omaa rahaa. Tai ymmärrän jos tienataan yhtä paljon mutta en silloin jos tuloissa on eroa.
Esim. yksi tienaa 2000 ja toinen 5000 käteen. Yhteisiin menoihin molemmat laittaa 30%. Eka siis 600 ja toka 1500. Ekalle jää omaa rahaa 1400 ja tokalle 3500.
Tai pienemmällä tuloerolla: toinen tienaa 2000 ja toinen 3000. Molemmat laittaa 50%. Eka siis 1000 ja toka 1500. Edelleen ekalle jää 1000 ja tokalle 1500.
Jne. Ei ole mahdollista maksaa tulojen suhteessa niin että molemmille jää yhtä paljon omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
-Vuorkrat, hoitovastikkeet, kiinteistövero.
-Vakuutukset
-Auto(jen) huollot, kats. jne.
-Vesimaksut
-Sähkölaskut
-lasten jutut
-jotain remppaa kodissaan
-jokin laite rikki
jne. Kuka hoitaa fyffet niihin?
Kunpi milloinkin, ei näissä ole mitään sääntöä. Paitsi että lainat menee miehen tililtä, myös asuntolaina joka otettiin mun nimissä olevan velattoman talon remontointiin.
Meilläkin lainat maksattuu miehen tililtä. Se on perua tilanteesta 20 vuotta sitten kun otettiin eka asuntolaina, miehellä silloin jo vakivirka ja mulla vain sijaisuuksia, niin oli järkevämpää. Ja kun vaihdettiin asuntoa niin pankin virkailija ehdotti että annetaanko uuden lainan mennä samalla tapaa, eikä meillä ollut mitään sitä vastaan.
Meillä on ainakin silloin, jos tuloerot ovat olleet isoja, jyvitetty menoja niin, että sama %-osuus yhteisistä menoista menee molemmilta. Sellaista tilannetta ei ole ollut, että toinen olisi ollut 0-tuloinen ja toinen hyvin tienaava. Jos näin olisi, tietysti silloin se 0-tuloinen ei maksaisi mitään, toinen maksaisi kaiken.
Isompituloisena olen maksanut kokonaan puoliksi otetun asuntolainen, yhtiövastikkeet, remonttikulut, remonttilainan, sähkölaskut, vesimaksut, vakuutukset, nettiliittymän, autot ja autojen kulut, polkupyörät, tietokoneet, kodinkoneet, viihde-elektroniikan ja lähes kaikki huonekalut.