Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Juuri näin. Kotityöt ei paljon maksa. Meillä käy siivooja 1pv viikossa; mankeloi, silittää ja hoitaa kaiken mitä päivän aikana ehtii. Pidän kokkaamisesta, joten osallistun siihen ja vastaan kokonaan viikonloppuruokailusta. Aikaa vaimolla olisi, kun ei ole töissäkään ja kolme lasta ovat jo aikuisia..
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kaiken jakaminen voisikin olla ok.
Mutta minusta on elämäni aikana kiinnostunut viitisentoista naista. Jokainen minua pienituloisempi, vaikka olen itse keskituloinen.
Eli aika selkeästi menee niin, että miehen tulotaso suhteessa naisen tulotasoon ratkaisee todella paljon kuinka mielenkiintoiselta mies vaikuttaa.
Ei vaikuta - mutta usein miehet ovat paremmin ansaitsevia.
Ja jos tulkitsen oikein, jakaminen olisi sinusta ok, jos ansaitsette saman tai nainen on paremmin ansaitseva.
Nettotulot: minä 4500 euroa ja puolisollani 2500 euroa. Ovat noin suunnilleen summia.
Yhteiselle taloustilille siirretäään 5000 euroa. Sieltä menee asunto- ja autolaina sekä kaikki muutkin elämisen kulut käytännössä. Plus kahden kissamme kulut.
Säästöön laitamme yhteensä 500 euroa kuukausittain ja tämä lähtee ensimmäisenä.
Kummallekin jää 500 euroa omaan käyttöön kuun alussa. Tai säästöön itselleen tietysti. Viime kuussa käytin näistä rahaa parturiin ja pari kertaa kahvilaan sekä kukkien ostoon. Pari paitaa ostin ainakin myös. Voisihan noita taloustililtä myös vähennellä osittain mutta kun menevät kukkia lukuun ottamatta vain itselleni niin en viitsi.
Lopuksi jää vielä säästöön 500 euroa lisää ellei jotain yllättävää ilmaannu. Olemme nostaneet juuri tuon taloustilin summaa ja ensimmäinen kuukausi näillä menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulojen suhteessa, koska naiset pariutuvat ylöspäin.
Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_n…
Yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
Juuri näin. Miehen tulotaso suhteessa naisen tulotasoon ratkaisee todella paljon kuinka mielenkiintoiselta mies vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä mun mielestä oli ihanaa olla lasten kanssa kotona. Se että otin täyden vastuun lapsista ja kodista mahdollisti miehen urakehityksen. Ja miehen kantama vastuu perheen toimeentulosta mahdollisti mun kotonaolon. Eli molemmat saatiin jotain ja toisaalta mahdollistettiin kumppanille jotain, mikä hänelle oli tärkeää. Ja ennen kaikkea tarjottiin meidän lapsille varhaislapsuus kotihoidossa ja läheiset välit sisarusten kanssa. Nyt teen lyhennettyä työaikaa, kun kuopus on eskarissa. Isommillakaan ei jää kuin muutama tunti yksinoloa koulun jälkeen.
Meidän perheelle tämä on ollut paras ratkaisu, molemmat panostetaan perheen hyvinvointiin, vaikkakin eri tavoin.
Mustakin oli ihanaa olla kotona, yhteensä olin 6 v kotona kun mies työnsä takia joutui matkustamaan todella paljon. Se oli meidän mielestä paras ratkaisu meidän perheelle. Mies tienasi 10X enemmän kuin minä, joten oli ihan järkevääkin, jotta hän sai keskittyi töihinsä. Minä palasin töihin, osa-aikaiseksi ja hoidin kodin. Rahaa en tuhlannut mutta perheessä koko perheen elintaso oli sama, ts yhteiset rahat. Noh, ongelmia tuli parisuhteeseen ja sitten kun lapset olivat lähteneet lähdin myös minä. Ja nyt olen sen todellisuuden edessä, että eläkettä ei ole juuri kertynyt. Kotiin jäämistä en kadu, parasta juuri meille ja meidän tilanteeseen, mutta olisi pitänyt tajuta maksaa eläkevakuutusta tms.
Tienaan nettona 1800 e, mies 6800 e. Minä maksan yksin vuokramme ja muut asumiskulut ja omat ruokani, koska en missään nimessä halua antaa koko maailman luulevan, että olen maksullinen lokki. Mies maksaa itse omat huvituksensa ja ruokansa. Minulle ei jää rahaa mihinkään muuhun, mutta ainakin olen säilyttänyt itsekunnioitukseni.
Minusta on aivan käsittämätöntä, että perheessä voisi olla puolisoilla erilainen elintaso. Ei vaan mee mun kaaliin. Kun on perhe, se on ikäänkuin yksikkö. Kumpikin kantaa kortensa kekoon yhteisen hyvän puolesta. Mutta tämä on vaan mun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona 1800 e, mies 6800 e. Minä maksan yksin vuokramme ja muut asumiskulut ja omat ruokani, koska en missään nimessä halua antaa koko maailman luulevan, että olen maksullinen lokki. Mies maksaa itse omat huvituksensa ja ruokansa. Minulle ei jää rahaa mihinkään muuhun, mutta ainakin olen säilyttänyt itsekunnioitukseni.
Miksi maksat teidän asumisen, sinä, pienempituloinen? Ei se ole itsekunnioitusta, se on typeryyttä. Jakakaa nyt hyvät ihmiset se asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulojen suhteessa, koska naiset pariutuvat ylöspäin.
Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
Yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
Juuri näin. Miehen tulotaso suhteessa naisen tulotasoon ratkaisee todella paljon kuinka mielenkiintoiselta mies vaikuttaa.
Olen samaa mieltä kanssasi. Tulot vaikuttivat huomattavasti, ensimmäisellä kerralla olivat jopa eron syy, en halunnut tilanteeseen, missä olisin 'altavastaajana'. Toisessakin yrityksessä rahasta tai Pariisin tuliaisesta oli tulla eron syy. Siinä vaiheessa määrittelimme rahan käytön. Luulen, että harva nainen haluaa lahjaksi laukkua, mihin pitäisi käyttää parin kuun oma palkka. On vaikea olla tasavertainen suhteessa, missä se ei toteudu myös rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksat teidän asumisen, sinä, pienempituloinen? Ei se ole itsekunnioitusta, se on typeryyttä. Jakakaa nyt hyvät ihmiset se asuminen.
Koska en ole mikään maksullinen nainen vaan kykenevä elättämään itse itseni. Minulle on tärkeää säilyttää itsekunnioitus ja omanarvontunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole mikään maksullinen nainen vaan kykenevä elättämään itse itseni. Minulle on tärkeää säilyttää itsekunnioitus ja omanarvontunto.
Mutta viet ne kumppaniltasi, kun et anna tai vaadi edes omasta asumisestaan huolehtimista.
Ihmiset näkee tasa-arvon niin eri tavalla. Minusta sitä ei voi parisuhteessa mitata rahassa. Yhdessä halu elää tasa-arvoisena ei ole rahan määrittelemä juttu. Siinä ei kukaan oleta, että suurenpituloinen maksaa, mutta kyllä monesti se suurenpituloinen haluaa maksaa. Itse koen todella itsekkäänä jos perheessä toinen eläisi omilla rahoillaan miten haluaa. Kustannan ilman muuta yhteisiä menoja koko perheelle koska olen suurempituloinen. Molemmat ovat opiskelleet, vaimoni jopa minua pidemmälle kouluttautunut. Hän vaan sattuu olemaan ammatissa/ alalla, jossa palkat ovat huomattavasti alemmalla tasolla kuin omassa työssäni. Eli ei se ole siitä koulutuksestakaan kiinni.
Olen nykyään parempituloinen kuin mieheni. Mies syö ostamaani ruokaa, odottaa, että ostan hänelle vaatteita, minä maksan lähes kaikki lasten kulut jne. Kun olin pienituloisempi, sama oli meno. Mies on pihi ja loisii ja varastaa työnantajaltaan kahvitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäileekö joku sitten ettet pysty elättämään itseäsi? Kenelle tätä todistelet? Mikä tekisi sinusta maksullisen naisen?Sekö, että jakaisitte oikeutetusti asmiskustannukset?
Vierailija kirjoitti:
Todella typerää touhua ettei asumiskuluja jaeta edes puoliksi. Toisekseen mistä se koko maailma tietää teidän raha-asiat. Siis ihan ihme ajattelua sinulla ja mies on lokki, kun antaa sinun maksaa yksistään vuokran.
Onko muka niin, että aina mies tienaa enemmän ja naiset on elättejä... Ärsyttävä kliseinen ajatus.
Tienaan vuodessa noin 20000e enemmän kuin mieheni. Minulla bruttotulot noin 80000e/v ja miehellä 60000e/v. Molemmat on edenneet urillaan ihan ok, minä olen kunnianhimoisempi ja opiskelin pidemmälle, työelämässä hakeudun enemmän haasteisiin ja etenen.
Palasin töihin esikoisen ollessa 1v ja kahden nuorimman ollessa 1.5v. Ja oli ihan ok ratkaisut. On saatu yhdistettyä työ ja perhe ihan hyvin ilman hirmu pitkiä poissaoloja töistä.
Perheessä se maksaa, jonka tilillä on rahaa. Minä ostan enemmän lasten vaatteita ja harrastukset, olen tuhlailevampi ruokakaupassa. Toisaalta käyn miehen tilillä, jos omalta alkaa raha loppua ja toisinpäin. Molemmat säästää saman summan kuussa rahastoihin.
Omat vanhemmat riiteli joka juustoköntistä ja siitä, kuka osti ja kumman juustoa minä -lapsi- syön, kuka maksoi kalliimman sähkölaskun viimeksi, kuka tankkasi viimeksi, kuka maksoi minun harrastukset ja vaatteet jne. Isä maksoi auton ja kulki autolla töissä, äiti kulki bussilla eikä saanut autolla ajaa vaikka oli kortti, koska ei maksanut autosta. Lopulta erosivat, mikä oli helpotus minulle.
En jaksa sellaista, tulot on perheen yhteiset, ei riitaa rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kotityöt ei paljon maksa. Meillä käy siivooja 1pv viikossa; mankeloi, silittää ja hoitaa kaiken mitä päivän aikana ehtii. Pidän kokkaamisesta, joten osallistun siihen ja vastaan kokonaan viikonloppuruokailusta. Aikaa vaimolla olisi, kun ei ole töissäkään ja kolme lasta ovat jo aikuisia..
Mitä siis vaimosi tekee päivät?
Vaimo maksaa safkat, mä maksan autot, asumiset, botskit ja lentokoneen, ku mun ne onkin.
Kuulostaa helvetiltä. Olen mies ja maksan mukisematta kaiken.