Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Bruttotulot vuodessa 56 000 ja 126 000. Pienempituloinen maksaa ruuat ja kuukausittaiset laskut. Suurempituloinen hoitaa lainat ja säästöön loput. Säästötililtä maksetaan suuret laskut, lomamatkat, kodin isot hankinnat, ylimääräiset lainanlyhennykset ja siirretään tarvittaessa rahaa käyttötileille . Kaikki omaisuus ja rahat yhteiset. Ei riitaa rahasta.
Minä maksan kaiken ja muija antaa tussua.
Meillä kanssa mies maksaa melkein kaiken. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys, laskut tietenkin puoliksi. En ainakaan itse haluaisi olla meikkirahaa ruinaava loinen parisuhteessa. Jokainenhan on valinnut oman tulotasonsa itse koulutuksellaan ja työpaikan valinnallaan. Seuraava kysymys.
No kyllä se hieman on myös tuurista kiinni. Vaimoni on maisteri ja töissä ravintolassa. Ollut huono tuuri työn saannissa, joten oman alan töitä ei ole saanut (liikaa hakijoita suhteessa työpaikkoihin). Tienaa vuodessa noin 25 000€. Itse olen amk-insinööri ja tienaan noin 90 000€ vuodessa, käynyt uran alkuvaiheessa melkoinen tuuri duunien suhteen, joka sitten ruokkinut menestystä ja palkkatasoa. Tällä 8 vuoden työkokemuksella tuo on paljon enemmän kuin koskaan uskalsin toivoa. Moni opiskelukaverini tienaa 30 000 - 40 000€ euroa samalla koulutuksella. Ja moni yliopiston käynyt kaverini tienaa max puolet ansioistani vaikka periaatteessa saman alan hommissa ollaan.
Eli ei se aina itsestä ja valinnoista ole kiinni. Tarvitaan myös paljon tuuria.
Meillä mä maksan vuokrasta noin kolmas osan, mies loput. Mies maksaa kotivakuutuksen, netin ja omat laskut. Mä maksan auton, autoon liittyvät kulut ja sähkön ja omat laskut. Mä saan kuussa puolet vähemmän kuin mies. Kaupassa maksaa kumpi viitti, viime aikoina mies enemmän. Ulkona kun käydään syömässä se maksaa kumpi ehtii ensin.
Välillä mies sanoo jostain mitä on ostanut, vaikka maksanut mun kummilapsen lahjan. Tähän yleensä heitän takaisin kuinka mä oon maksanut mitä milloinkin sen suvun juttuja.
Molemmilla siis omat tilit ja omat rahat. Mulla jää huomattavasti vähemmän käyttörahaa kuussa, mutta olen tottunut tulemaan pienellä toimeen.
Yhteisesti sen kummemmin laskematta asumis- ja ruokamenot sekä lapsen menot, niin että molemmille jää sopivasti rahaa myös omaan käyttöön, mitä nyt haluaa itselleen ostellakin.
Muija maksaa, se tän kaiken on halunnutkin.
Eukko hakee sossusta rahat ruokaan ja vuokraan. Ajan itse mersulla ja asun omassa asunnossa. Pyrimme pitämään rahat erillään kun ei se raha ole niin tärkeää parisuhteessa.
Meillä yhtä suuret tulot ja sen takia maksetaan kaikki puoleksi. Mutta täytyy rehellisesti sanoa, että en alkaisi puolisoani elättämään, kuten aika moni mies tämän viestiketjun perusteella tekee. Olen siis nainen. Eriasia, jos tulee joku sairaus ja työttömyys erikoistapauksessa, mutta en alkaisi edes suhteeseen, jos olisi isot tuloerot. Elämäntilanteet olisivat niin erinlaiset, ettei kannattaisi edes tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhtä suuret tulot ja sen takia maksetaan kaikki puoleksi. Mutta täytyy rehellisesti sanoa, että en alkaisi puolisoani elättämään, kuten aika moni mies tämän viestiketjun perusteella tekee. Olen siis nainen. Eriasia, jos tulee joku sairaus ja työttömyys erikoistapauksessa, mutta en alkaisi edes suhteeseen, jos olisi isot tuloerot. Elämäntilanteet olisivat niin erinlaiset, ettei kannattaisi edes tutustua.
Härreguud, hyvää parisuhdetta on muutenkin niin vaikeaa löytää, että jos vielä tulojenkin pitäisi olla kumppaniehdokkaan kanssa samanlaiset niin huh sentään.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siksi, että huomasin juuri ettei homma toimi.
Ei asuta miehen kanssa yhdessä. Mä olen väliaikaisesti nyt pienituloinen, koska opiskelen. Sen jälkeen palaan töihin ja tilanne normalisoituu. Tajusin, että mies kuitenkin syö ja hengaa aina mun luona ja mä maksan ehkä n. 70 % meidän yhteiseistä asioista, vaikka miehen tulot on tällä hetkellä moninkymmenenkertaiset omiini nähden. En jaksa hirveästi ahdistua tällaisista asioita yleensä, mutta miespä ilmoitti tänään ettei ole varaa lähteä kympin päiville syömään, koska pitää nyt pitää vähän tiukempaa budjettia. Kilahdin ihan perkeleesti, olin oikein säästellyt jotain palautuspullorahoja että voisin maksaa omat ruokani ja olisi kerrankin varaa mennä ulos syömään. Olisi suoraan sanottuna saanut tarjota mulle vaihteeksi ruoan jossain, kun tulot ovat erittäin ok. En tiedä, miten tällainen tilanne ratkaistaan, mutta tämä ei ainakaan toimi.
Ap
Onneksi olkoon olet löytänyt saitan miehen. Tämmöisen kanssa ei perusteta perhettä ellei haluta elättää perhe ja mies. Hän on hyväksikäyttänyt sinua syömällä jääkaappisi. Tämä ei ole mies. Tämä on hiiri joka nakertaa kaikki juustot. Herä, varo ja lähde karkuun.
Tosi mies maksaa ravintolan ja elättää perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Härreguud, hyvää parisuhdetta on muutenkin niin vaikeaa löytää, että jos vielä tulojenkin pitäisi olla kumppaniehdokkaan kanssa samanlaiset niin huh sentään.
Se vaan tulee väistämättä vastaan, koska elintavat olisivat muuten niin erinlaiset. Esimerkiksi rakastan matkustaa. Mieheni pitää myös matkustamisesta, ja reissataan muutaman kerran vuoessa. On siis yhteinen harrastus ja intohimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telkkarit (400), tietokoneet (1000), puhelimet (200), induktioliesi (800) on meillä vielä niitä omia/pieniä hankintoja joista ei niin hirveesti tarvi keskustella. Toki lieden hankinta ja muu yhteisen talon remontointi siinä mielessä keskusteltava että ollaan samaa mieltä mitä hankitaan.
Mutta mies ei ikipäivänä laittaisi läppäriin tonnia, joten ihan hyvä että voin tehdä ostokseni itsenäisesti.
Minulla on tapana hyväksyttää tietokoneostokset miehellä, joka ymmärtää niistä paremmin. Viimeksi kun olin konetta hankkimassa, olin katsonut mielestäni ihan riittävän asiallisen tietokoneen joka maksoi 800€. Kun esitin tätä miehelle, niin eihän se kelvannut, hän löysi siitä vaikka mitä vikaa. Ja käski sitten ostamaan valitsemansa koneen, joka maksoi 1100€ :-)
Teinin koneen kanssa kävi vähän samalla tavalla. Kun lukiokoneen osto oli edessä, olin tutkaillut koneita ja löytänyt mielestäni ok koneen, joka maksoi 1300€. Mies irvisteli ensin hinnalle ja alkoi jo puhua käytetyn yritysläppärin etsimisestä. Mutta päätyi kuitenkin tuohon minun valitsemaan koneeseen, johon lisäsi yhtä sun toista kivaa kilkettä niin että hinnaksi tuli 1800€.
Siitä olen iloinen, että mies raaskii kuluttaa lapseensa rahaa. Kun niitäkin miehiä on, jotka ei lapselle raaskisi ostaa edes tarpeellista, hemmottelusta puhumattakaan.
Siinäpä.se eroavaisuus tulikin: Minä en hyväksytä ostoksiani miehellä. Mulla on parisuhteessakin ihan ikioma (taloudellinen) vapaus ja vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuta miehen kanssa yhdessä. Mä olen väliaikaisesti nyt pienituloinen, koska opiskelen. Sen jälkeen palaan töihin ja tilanne normalisoituu. Tajusin, että mies kuitenkin syö ja hengaa aina mun luona ja mä maksan ehkä n. 70 % meidän yhteiseistä asioista, vaikka miehen tulot on tällä hetkellä moninkymmenenkertaiset omiini nähden. En jaksa hirveästi ahdistua tällaisista asioita yleensä, mutta miespä ilmoitti tänään ettei ole varaa lähteä kympin päiville syömään, koska pitää nyt pitää vähän tiukempaa budjettia. Kilahdin ihan perkeleesti, olin oikein säästellyt jotain palautuspullorahoja että voisin maksaa omat ruokani ja olisi kerrankin varaa mennä ulos syömään. Olisi suoraan sanottuna saanut tarjota mulle vaihteeksi ruoan jossain, kun tulot ovat erittäin ok. En tiedä, miten tällainen tilanne ratkaistaan, mutta tämä ei ainakaan toimi.
Ap
Onneksi olkoon olet löytänyt saitan miehen. Tämmöisen kanssa ei perusteta perhettä ellei haluta elättää perhe ja mies. Hän on hyväksikäyttänyt sinua syömällä jääkaappisi. Tämä ei ole mies. Tämä on hiiri joka nakertaa kaikki juustot. Herä, varo ja lähde karkuun.
Juu, olen löytänyt saidan miehen. Ei tosiaan hyvältä näytä. Siitä olen kuitenkin eri mieltä, että tosimiehen pitäisi maksaa mun eläminen. Haluan maksaa itse oman elämiseni. Toivon kuitenkin huomiointia puolin ja toisin. En tykkää siitä ajatuksesta, että talous on vain toisen vastuulla, ellei nyt sitten jostain syystä ole niin sovittu. Minulle se ei kuitenkaan sovi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höhö, hyväksikäyttäjä söi opiskelijan jääkaapin!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miks nämä.ä kommentit saa alapeukkuja. 🙄 En itsekkään halua olla kenenkään elätti saati elättää ketään. Ja olen nainen. Eletään 2010-lukua miehen ei enää tarvitse elättää naista. Modernit naiset ansaitsee omat rahansa ja maksaa parisuhteessa puolet kaikesta.
Eikö nyt ole tavattoman vulgääriä puhua rahasta tähän sävyyn kuten useimmat tässä ketjussa tekevät? En suoraan sanottuna kehtaisi alkaa mieheni kanssa sopia mistään kauppalaskujen jakamisesta. Meillä kummallakin on omat pankkitilit, ja se maksaa, joka ehtii tai muistaa. Sähkö- ym. säännölliset laskut maksaa se jonka nimellä ne tulee, esim. sähkö miehelleni, vastike minulle jne. En todellakaan ymmärrä miksi rahasta(kin) pitäisi tehdä ongelmaa.
Meillä isot tuloerot, mies tienaa kuukaudessa yli 10 000 € ja itse n. 2500€. Rahasta ei tarvi riidellä. Palkat tulee samalle tilille ja rahat täysin yhteisiä. Mies naimisiin mennessämme halusi tällaisen järjestelyn, jotta rahasta ei tulisi riitaa. Isot tuloerot oli jo tuolloin tiedossa.
On meillä avioehto.