Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen jää Hoplopissa juomaan kahvia eikä kiipeä lapsensa mukana?

Vierailija
28.01.2018 |

Törkeää heitteillejättöä ja laiskuutta.

Kommentit (462)

Vierailija
341/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastasin tähän ketjuun muutama viesti sitten - meidän lapset on kotona hoidettuja, teemme monenlaisia asioita päivän kuluessa yhdessä. Mulle Hoplop yms paikat on niitä joissa minä saan hetken levähtää, koska lapsilla on keskenään niin hauskaa että mua ei kerrankin pyydetä koko ajan mukaan.

Vierailija
342/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duudsonit on parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunlaiseni. Yleensä menen perästä mutta nämä 5,8 ja 10 vuotiaat on opetettu tavoille ja osaavat siellä kyllä olla. Käyvät moikkaamassa noin 10 kertaa tunnissa. Minulla on reuma ja monesti mennäänkin sinne kun olen huonossa kunnossa ja lapset hyppii kotona seinille. Istuskelen siellä sohvilla ja kävelen hieman välillä kun kivut yltyy.

Tai siis sinä luulet että osaavat olla. Pienemmän äitinä kun kiipeilen lapseni mukana voin kertoa että poikkeuksetta ilman aikuista menevät lapset jyräävät pienemmät alleen, eivät odota vuoroaan ja etuilevat. Monta kertaa olisivat tulleet liukumäessä lapseni päälle jos en olisi ehtinyt napata omaani syliin kun eivät odota että edellinen on ehtinyt pois edestä.

Minä taas en ymmärrä, miksi niihin isojen lasten leikkipaikkoihin pitää tunkea sen alle 3-vuotiaan kanssa. Ensinnäkin se lapsi taapertaa niin hitaasti, että syntyy ruuhkaa ja yli 3-vuotiaat turhautuvat, kun eivät pääse oikeasti juoksemaan, liikkumaan ja purkamaan energiaansa, mikä on ymmärtääkseni koko puiston tarkoitus. En tiedä, eivätkö vanhemmat tiedä tätä, mutta yleensä näissä puistoissa on pienille tarkoitettu paikka, johon isommilla on jopa pääsy kielletty. Siellä voi taaperrella hitaasti.

Olen joutunut viime aikoina todellakin jättämään kahvini ja menemään 6-11-vuotiaiden lasteni avuksi, kun paikka on täynnä näitä vanhempia 1,5-vuotiaiden kanssa. Yhden äidin mielestä se taapero sai taaperrella pehmustetulla matolla, vaikka se pehmuste oli siinä siksi, että useammasta liukumäestä lasketaan siihen turvallisesti. Kauhea huuto lapsille, jotka olivat liukua hänen taapertajansa päälle, ja oli pakko puuttua ja todeta, että nämä laitteet eivät ole noin pienille, on kohtuutonta joutua odottamaan tuolla ylhäällä, kun yksi taapero tekee kävelyharjoituksia alueella, joka ei siihen ole edes tarkoitettu eikä lapsilta voi olettaa ennakoivaa käytöstä, kun siihen ei pysty aina edes 15-vuotiaatkaan.

Sitten kun se 1,5-vuotias yrittää kiivetä korkealle, syntyy ruuhkaa takana ja kärsimättömimmät pyrkivät ohittamaan, kun eivät oikeasti jaksa hauskassa leikkipaikassa mennä aina sen vauvan ehdoilla. Siitä sitten vanhempi karjumaan, että ei saa ohittaa, ei saa juosta, ei, ei, ei, ei. Mitä jos sen taaperon kanssa oltaisiin laitteissa, jotka sopivat taaperolle tai sitten aikuisena siepataan se taapero pois jonon edestä, että aktiivisemmat liikkujat voivat mennä edelle? Ei ne isommat lapset ilkeyttään yritä ohittaa vaan turhautumistaan, kun yksi määrittelee kymmenien muiden tahdin. Pieni hidaste ei haittaa mutta elävä tukos ei ole kiva kenenkään mielestä, eikös?

Eniten ärsytti tällainen taapero isänsä kanssa Superparkissa. Isän mielestä oli hauska katsella, kun taapero liukui kiipeilyseinää alas uudestaan ja uudestaan eikä kukaan muu päässyt kiipeilemään, kun tämä yksi olisi oikeasti jäänyt alle. Huusin sitten kovalla äänellä lapsille, että ilmeisesti isä on varannut vauvalleen tämän laitteen, menkää muualle ja tulkaa takaisin, kun samainen isä varaa jonkun muun laitteen uniikille lumihiutaleelleen. Aktiivipuistojen isot laitteet eivät ole vauvoille tai taaperoille! Jos viet sinne alle 3-vuotiaan, niin ihan itse pidät huolen, etteivät isomma juostessaan, hyppiessään ja kiipeillessään jyrää sitä sinne kuulumatonta hidastetta. Lapsilta ei voi odottaa kykyä ennakoida pienempien liikkeitä - juuri siksi he ovat lapsia.

Oletko ajatellut ohjata lapsiasi? Ovat sen verran isoja että osaisivat kyllä väistää ja vaihtaa kaistaa. Lapsille on myös hyvä opettaa että yksi perhe ei voi määritellä sitä ketkä siellä aktiivipuistossa leikkivät. Jos taapero liukuu kiipeilyseinää alas niin sinä sanot isoille lapsillesi että nyt muualle, tulkaa takaisin myöhemmin. Normaali aikuinen ei ala passiivis-aggressiivisesti räyhäämään.

Vierailija
344/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jopa ylihuolehtiva äiti ja elin 100% lapselleni silloin, kun hännoli pieni. Ekat 8 vuotta olimme ihan vain kaksisteen, kun olin yh. En käynyt edes töissä vaan tein töitä kotoa käsin.

Kun lapsi kasvoi, niin olen alkanut relata ja hankkia omaa elämää. Omia harrastuksia, työn ja miehenkin. Välillä on huono omatunto, että kotona en kiinnitä lapseen niin paljon huomioita ja silloin kun vielä kövimme hoplopeissa, istuin pöydässä ja luin aikakauslehtiä. Mutta se vaan on niin, että ihminen tarvitsee jotain omaakin. Äiti on ihmisyksilö, eikä lapsen liitännäinen.

Kun lapsi kasvaa, niin kyllö siinä pikkuhiljaa sekä lapsi ja äiti kasvsvat erilleen omiksi henkilöikseen, vaikka alussa ovatkin olleet aika symbioosissa. Ja aina kun tunnen tästä sitä huonoa omaatuntoa, muistutan itseäni, että vanhemman tärkein tehtävä on varustaa lapsi pärjäämään aikuisena maailmassa ilman sitä aikuista ja olemaan tietysti samalla turvassa ja onnellinen ja hyvinvoiva tyyppi.

Vierailija
345/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on selkeästi eri-ikäisten lasten vanhempia ja jopa erilaisia kulttuureita hoplopin käyttöön. Meille kyseessä on aina koko perheen viihdereissu, harvinainen sellainen, joten ollaan aina porukassa siellä leikkimässä. Kiipeillään, lasketaan mäkeä, hypitään ja pelataan sählyä koko perheen voimin. Jos lapset menee keskenään, me vanhemmat ollaan kuitenkin läsnä katsomaan temppuja.

Ja sama jos vien kummilapset sinne niin reissun tarkoitus on yhteinen aika ja leikkiminen.

Varmaan olisi eri asia, jos käytettäisiin hoploppia kotihoidettujen lasten sosiaalisten suhteiden kehittymiseen (aika varakas saa olla jos näin tekee) tai monilapsisen perheen äidin oman ajan mahdollistamiseen (jälleen varakkaiden perheiden mahdollisuuksia). Mutta meillä lapset on päiväkodissa ja töiden jälkeen vapaa-ajalla halutaan olla ja leikkiä lasten kanssa. Senhän takia me lapsia haluttiin!

Ja mä olen 180cm ja 130kg. Vielä en ole juuttunut putkiin, rikkonut trampoliineja tai tallonut lapsia alleni.

Täytyy vielä sanoa että kaikki tuntemani vanhemmat pomppuvat myös Rushissa lastensa kanssa vaikka isompia ovatkin. Elämä voi olla myös hauskaa!

Mieheni, joka on lastensa etäisä parin päivän ajan kerran kahdessa viikossa, kiipeilee siellä lasten kanssa, koska se on heidän harvinaista yhteistä aikaansa.

Minä joka olen lapseni kotiäiti ja joka päivä hänen kanssaan, istun pöydässä juomassa kahvia, koska se on harvinaista omaa aikaani.

Vierailija
346/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ei mahdu kulkemaan siellä lasten mukana eikä vanhana pysy perässä, vaikka olisi solakka ja hyvässä kunnossa. 100 sentin mittaisella muksulla ja 180 sentin pituisella aikuisella on paljon eroja.

180-senttinen mahtuu erittäin hyvin kulkemaan siellä lapsensa kanssa. Pitää vain vähän vaivautua.

Eihän pidä! Hölömö! 😂

Vierailija
347/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 7 v tarvi kaitsijaa hoplopeissa. Itse vou lukea romaania.

Vierailija
348/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen mielipuoli. Epänormaali hylkiö, kaiken avun ulkopuolella oleva narsisti. Hyvin hyvin epäilyttävä yksilö kokonaisuudessaan. Kenties jopa potentiaalinen sarjamurhaaja, yhteiskunnalle vaarallinen epäsikiö. 

Run while you can. 

Vierailija
349/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunlaiseni. Yleensä menen perästä mutta nämä 5,8 ja 10 vuotiaat on opetettu tavoille ja osaavat siellä kyllä olla. Käyvät moikkaamassa noin 10 kertaa tunnissa. Minulla on reuma ja monesti mennäänkin sinne kun olen huonossa kunnossa ja lapset hyppii kotona seinille. Istuskelen siellä sohvilla ja kävelen hieman välillä kun kivut yltyy.

Tai siis sinä luulet että osaavat olla. Pienemmän äitinä kun kiipeilen lapseni mukana voin kertoa että poikkeuksetta ilman aikuista menevät lapset jyräävät pienemmät alleen, eivät odota vuoroaan ja etuilevat. Monta kertaa olisivat tulleet liukumäessä lapseni päälle jos en olisi ehtinyt napata omaani syliin kun eivät odota että edellinen on ehtinyt pois edestä.

Minä taas en ymmärrä, miksi niihin isojen lasten leikkipaikkoihin pitää tunkea sen alle 3-vuotiaan kanssa. Ensinnäkin se lapsi taapertaa niin hitaasti, että syntyy ruuhkaa ja yli 3-vuotiaat turhautuvat, kun eivät pääse oikeasti juoksemaan, liikkumaan ja purkamaan energiaansa, mikä on ymmärtääkseni koko puiston tarkoitus. En tiedä, eivätkö vanhemmat tiedä tätä, mutta yleensä näissä puistoissa on pienille tarkoitettu paikka, johon isommilla on jopa pääsy kielletty. Siellä voi taaperrella hitaasti.

Olen joutunut viime aikoina todellakin jättämään kahvini ja menemään 6-11-vuotiaiden lasteni avuksi, kun paikka on täynnä näitä vanhempia 1,5-vuotiaiden kanssa. Yhden äidin mielestä se taapero sai taaperrella pehmustetulla matolla, vaikka se pehmuste oli siinä siksi, että useammasta liukumäestä lasketaan siihen turvallisesti. Kauhea huuto lapsille, jotka olivat liukua hänen taapertajansa päälle, ja oli pakko puuttua ja todeta, että nämä laitteet eivät ole noin pienille, on kohtuutonta joutua odottamaan tuolla ylhäällä, kun yksi taapero tekee kävelyharjoituksia alueella, joka ei siihen ole edes tarkoitettu eikä lapsilta voi olettaa ennakoivaa käytöstä, kun siihen ei pysty aina edes 15-vuotiaatkaan.

Sitten kun se 1,5-vuotias yrittää kiivetä korkealle, syntyy ruuhkaa takana ja kärsimättömimmät pyrkivät ohittamaan, kun eivät oikeasti jaksa hauskassa leikkipaikassa mennä aina sen vauvan ehdoilla. Siitä sitten vanhempi karjumaan, että ei saa ohittaa, ei saa juosta, ei, ei, ei, ei. Mitä jos sen taaperon kanssa oltaisiin laitteissa, jotka sopivat taaperolle tai sitten aikuisena siepataan se taapero pois jonon edestä, että aktiivisemmat liikkujat voivat mennä edelle? Ei ne isommat lapset ilkeyttään yritä ohittaa vaan turhautumistaan, kun yksi määrittelee kymmenien muiden tahdin. Pieni hidaste ei haittaa mutta elävä tukos ei ole kiva kenenkään mielestä, eikös?

Eniten ärsytti tällainen taapero isänsä kanssa Superparkissa. Isän mielestä oli hauska katsella, kun taapero liukui kiipeilyseinää alas uudestaan ja uudestaan eikä kukaan muu päässyt kiipeilemään, kun tämä yksi olisi oikeasti jäänyt alle. Huusin sitten kovalla äänellä lapsille, että ilmeisesti isä on varannut vauvalleen tämän laitteen, menkää muualle ja tulkaa takaisin, kun samainen isä varaa jonkun muun laitteen uniikille lumihiutaleelleen. Aktiivipuistojen isot laitteet eivät ole vauvoille tai taaperoille! Jos viet sinne alle 3-vuotiaan, niin ihan itse pidät huolen, etteivät isomma juostessaan, hyppiessään ja kiipeillessään jyrää sitä sinne kuulumatonta hidastetta. Lapsilta ei voi odottaa kykyä ennakoida pienempien liikkeitä - juuri siksi he ovat lapsia.

Oletko ajatellut ohjata lapsiasi? Ovat sen verran isoja että osaisivat kyllä väistää ja vaihtaa kaistaa. Lapsille on myös hyvä opettaa että yksi perhe ei voi määritellä sitä ketkä siellä aktiivipuistossa leikkivät. Jos taapero liukuu kiipeilyseinää alas niin sinä sanot isoille lapsillesi että nyt muualle, tulkaa takaisin myöhemmin. Normaali aikuinen ei ala passiivis-aggressiivisesti räyhäämään.

Lukutaito? Näinhän minä tein! Ohjasin heidät ja ne kymmenet muut lapset, jotka kiipeilyseinälle jonottivat, muualle. Nimenomaan tässä se itsekäs oli isä, joka käytti kiipeilyseinää liukumäkenä eikä vain kerran tai kaksi vaan puolen tunnin verran niin, että puiston lukemattomat muut lapset eivät päässeet sitä kokeilemaan. Kun lähdin siitä pois, tuli siihen oikeasti isoja lapsia (noin 13-vuotiaita) kiipeilemään ja olivat niin taitavia, että väistivät liukuvaa taaperoa helposti ja isäkin taisi sitten tajuta, että vähän vaarallinen tuo seinä hänen pikkuiselleen on, jos siinä on mukana kaksi kertaa pidempiä temppuilemassa.

Taaperoille on ihan omat alueensa, Superparkhan on k7, jos vanhempaa ei ole mukana mikä tarkoittaa, että siitä alle 7-vuotiaan turvallisuudesta vastaa ihan se vanhempi, ei puiston henkilökunta tai muut lapset. Kohderyhmä on siis yli 7-vuotiaat eikä silloin se 1,5-vuotias ole oikeassa paikassa.

Vierailija
350/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut taaperosta vaan reippaasti liikkuvasta kolmevuotiaasta. Ja juuri siksi että lapsilta ei voi odottaa kykyä ennakoida pienempien liikkeitä, olisi näillä isommillakin oltava se vanhempi mukana opastamassa että sinulla ei ole oikeutta satuttaa muita etuilemalla ja jyräämällä heidät alleen. Tiedetäänpä ainakin nyt kenen lapset siellä etuilevat ja miksi sattuu vahinkoja.

Vierailija
351/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on aloittaja tajunnut "konseptin" väärin. Ylipäänsä hassua alkaa erittelemään jotain tarkempaa "tarkoitusta" leikkipaikalle, kun ei yritys itse sellaista määrittele.

Toki mitoitus on sellainen, että aikuinen mahtuu mukaan ja pitääkin mennä, jos lapsi on niin pieni, tai paikka lapsele uusi, niin ettei itse pärjää, mutta isomman ja kokeneemman voi antaa mennä itse. Jos lapselle tulee joku hätä, pitää aikuisen mahtua hakemaan lapsi.

Mutta jos lapsi heti sisään päästyään kysyy into piukeena "Saako mennä, saako mennä" annan tietysti luvan, kunhan on sovittu missä itse sijaitsen ja että pitää tulla vähän väliä piipahtamaan, että näen kaiken olevan kunnossa.

Ei se laps jaksa minun putkessa ähryämistäni jäädä oottelemaan, mielummin vipeltää omaan tahtiin.

Vierailija
352/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat 11 v ja 9v, mennä touhottavat keskenään eivätkä kaipaa äitiä puuskuttamaan perässä. 

Vierailija
353/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän joka luottaa että hänen viisivuotias voi kaverinsa kanssa painattaa menemään kahdestaan. Ilman että mami on kädestä pitämässä.

Vierailija
354/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa hoplopeissa ole erityinen alue kaikkein nuorimmille? Just että eivät ole siellä jaloissa pyörimässä.

Kyllä teidänki aika tulee kahvitella kun kersa ei tartte enää vahtimista.

Eikä ole todellakaan tarkoitus että vanhemmat menevät siellä isosten puolella lapsiensa kanssa.

20 lasta leikkimässä jokaisella oma vanhempi kädestä pitämässä, parhaalla kaks.

Johan tossa alkais ahistamaan, pysykää kahvia juomassa.

Vierailija
355/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin kahvittelisin, lapseni pärjäävät.

Ei tee ongelmia miettiä että mitäs jos jokaisella tenavalla olisi siellä vähintään vanhempi mukana, parhaalla kaksi, siis itse leikkitiloissa. Tässä myös tarkoitan jo itsenäisiä ja pärjääviä lapsia.

Huh, huh.

En samaista Hoploppia esm. Linnanmäkeen, koko perheen kivaan, ihan eritoimintoja.

Te vanhemmat jotka siellä Hoplopissa olette itse leikkimässä miettikääpä tätä.

Vierailija
356/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt lukenut ketjua, tullut siihen tulokseen että on paljon vanhempia mitkä menevätkin sinne koska haluavat itse leikkiä, lapsi mukaan tekosyyksi.

Vierailija
357/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut ketjua, tullut siihen tulokseen että on paljon vanhempia mitkä menevätkin sinne koska haluavat itse leikkiä, lapsi mukaan tekosyyksi.

Mikä siinä on väärin jos aikuinenkin haluaa leikkiä? Itse ainakin leikin lapseni kanssa Hoplopissa.

Vierailija
358/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuko vammoja lapsille vai niille vanhemmille ? kauhistuttaa ajatellakkin että joku 100kg mamma menisi lasten sekaan , siinä ei tarvi kuin pieni lipsahdus niin nivelsiteet tai luut paukkuu.

Luulis että henkilökunta tulisi jo kieltämään tuommoiset ,ihan turvallisuuden ja suurten korvausmaksujen takia.

Vierailija
359/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin se syy miksi oon hankkinut lapsia: haluan pomppia trampalla, laskea vesilikumäessä, jne. Eli tekosyypä hyvinkin. Mulle vanhemmuus ei ole pelkkää hoivaamista ja vahtimista, leikkikentän laidalla istumista kännykkä kädessä ja lihota muodottomaksi. Ja kyllä, mulla oli lapsena leluja ja kavereita. Olen myös vastuullinen aikuinen vaikka leikinkin lasteni kanssa. Sitten tulee suuri uutinen: olen lasten ÄITI. Sitten kaikista suurin uutinen: ymmärrän jos joku haluaa elää eri tavalla.

Vierailija
360/462 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka on uupunut työssään liian suurien lapsiryhmien hälinään. Tosin emme käy siellä kuin muiden syntymäpäiväkutsuilla, vaikka muuten vietän aikaa ja leikin eri tavoin juuri koulunsa aloittaneen lapseni kanssa.

Tähän liittyy myös se, että liian usein on käynyt niin, että muut vanhemmat olettavat minun ottavan ammattini takia esim valvonta- tai jopa leikittämisvastuun erilaisilla syntymäpäivillä: ”Kun ammattilaisena tämä käy sinulta niin helposti”.