Tuhkaus vai Arkkuhautaus?
Kommentit (141)
Tuhkaus ehdottomasti. Ruumishan on pelkkää jätettä - parasta olisi, jos sen voisi hyötykäyttää vaikka merikotkien ruuaksi tai karhulle haaskaksi.
Tuhkaus ilman muuta, ekologisinta.
Vierailija kirjoitti:
Arkkuhautaus sillä uskon Jumalaan.
Te, jotka vetoatte uskontoon, ajatteletteko pääsevänne taivaaseen juuri sen ikäisenä ja näköisenä kuin kuollessanne? Eikö siinä tapauksessa olisi parempi kuolla nuorena kuin vanhana? Minä ole aina ajatellut, että sielulla ja ruumiilla ei ole siinä mielessä tekemistä keskenään, että vainajan ruumiin käsittely vaikuttaisi mitenkään kuoleman jälkeiseen elämään. Siksi olen yllättynyt monien kommenteista.
Tuhkaus, ehdottomasti. Oon lukenut liikaa kauhukertomuksia haudassa heräämisistä.
Sitäpaitsi, jos joku jumala käyttäisi rähjääntynyttä, sairasta, vanhaa ja toivottavasti jossain onnettomuudessa ruhjoutunutta (mieluummin kuin esim syöpään kitumalla kuollutta) ruumistani seuraavaan elämääni, niin se joutuisi tekemään niin monta muutosta, että yhtä hyvin se kokoaisi tarpeelliset osat tuhastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkuhautaus sillä uskon Jumalaan.
Te, jotka vetoatte uskontoon, ajatteletteko pääsevänne taivaaseen juuri sen ikäisenä ja näköisenä kuin kuollessanne? Eikö siinä tapauksessa olisi parempi kuolla nuorena kuin vanhana? Minä ole aina ajatellut, että sielulla ja ruumiilla ei ole siinä mielessä tekemistä keskenään, että vainajan ruumiin käsittely vaikuttaisi mitenkään kuoleman jälkeiseen elämään. Siksi olen yllättynyt monien kommenteista.
Haluaisin oikeasti tietää, joten viitsisikö joku ystävällisesti kertoa.
Tuhkaus, en halua kylmään maahan matojen syötäväksi. Olen kertonut tämän lapsilleni jo valmiiksi.
Joko joku viitsisi perustella arkkuhautausta uskonnon perusteella?
Tuhkaus. Arkku on kallis, enkä koe mitään lisäarvoa siinä että ruumiini sellaisessa makaisi. Vanhemmilla on hautapaikka johon mahtuu useampi, mutta saa minut muuallekin haudata, ihan miten hengissä olevat läheiset haluavat, itselle sillä ei ole niin väliä. Oikeastaan ainoat toiveet ovat tuhkaus ja uskonnottomat hautajaismenot.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus. Arkku on kallis, enkä koe mitään lisäarvoa siinä että ruumiini sellaisessa makaisi. Vanhemmilla on hautapaikka johon mahtuu useampi, mutta saa minut muuallekin haudata, ihan miten hengissä olevat läheiset haluavat, itselle sillä ei ole niin väliä. Oikeastaan ainoat toiveet ovat tuhkaus ja uskonnottomat hautajaismenot.
Tuhkauksessakin pitää olla arkku.
Tuhkaus, en oikein tiedä miksi. Ehkä se johtuu ahtaanpaikankammostani .D Ajatus arkusta, kylmässä maan alla ahdistaa, vaikka eihän siitä itse tiedä enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, totta, mutta veikkaisin että sen keskihinta on halvempi kuin arkkuhautauksessa. Tämä siis ihan arvaus, ja toki arkun hinta riippuu valitsijasta.
En oo tiennytkään että arkkuhautaus liittyy uskontoon/uskomiseen? (En oli ikinä kuulunut kirkkoon eikä vanhemmatkaan, meillä on tuhkattu kaikki vainajat).
Anyway, itselle ilman muuta tuhkaus, ajatus mätänemisestä ei ole kovin kiehtova. + ihan käytännön syyt, ei tarvitse kantajia.
Tuhkaus on ok. Tuhkan kanssa omaiset saavat tehdä mitä tykkäävät, kipata hautausmaan ilmaiseen muistolehtoon, hankkia hautapaikan ja kiven tuhkauurnalle tms. Harmi kun pitää tuhkaukseenkin hankkia arkku. Mieluummin saisivat perilliset käyttää nekin rahat itseensä (=johonkin järkevämpään). Toivottavasti ostavat halvimman mahdollisen arkun. Hittojako minä kuolleena millään luksusarkulla mitään teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, totta, mutta veikkaisin että sen keskihinta on halvempi kuin arkkuhautauksessa. Tämä siis ihan arvaus, ja toki arkun hinta riippuu valitsijasta.
Ehkä helpompi valita se halvin arkku kun menee poltettavaksi, ellei sitten ole sen tyylinen omainen/perhe/suku että pitää tuossakin kohtaa brassailla jollain mahonkiarkulla.
Arkkuun arkkuun, jää ainakin vähäksi aikaa oma pläntti ja nimi hautakiveen, ihan vain hallituksen kiusaksi joka yrittää pyyhkiä meidät pienituloiset pois pallolta. Tuhkaaminen olisi se mitä valtio suosittelee niin ei jää työtön edes tilaa viemään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen nähnyt netissä joskus sellaisia biohajoaviakin uurnia, jotka voi istuttaa vaikka puiden siemenien kanssa maahan. Jotenkin kaunis ajatus, tosin ei ehkä ihan lähiaikoina Suomeen rantautuva juttu.
Mun lemmikkien tuhkat on haudattu just tuollaisissa biohajoavissa uurnissa eli varmaan sellaisia löytyy ihmisiäkin varten?
Minäkin olen kuullut lukuisista arkussa heräämisistä. Siinä tulisi ahtaanpaikan kammoiselle tukalat oltavat kun kukaan ei kuule avunhuutoasi mullan alta.
Kaltaiselleni vanhalle tuhkamunalle tuo tuhkaus on ihan luontainen ratkaisu.