Nyrpeä minijäkokelas?
Onko ne kaikki?
Näpersi puhelinta ja huokaili. Joo olen varmaan tylsä.
Ei syö viljoja, lihaa, kalaa tai maitotuotteita. Kysyy pojaltani jatkuvasti joko lähdetään. Oli kovin näreissään kun minulla ei ollut kauramaitoa.
Harmittaa. Olin tehnyt pullaa ja ruuaksi kalaa, salaattia ja perunaa. Tyttö söi vain perunaa, koska salaatissa oli fetaa. Poika kertoi ettei syö lihaa, mutta jätti nuo muut mainitsematta.
Harmittaa kun odotin kovasti. Olen aina miettinyt millaista se sitten on kun poika löytää tyttöystävän. No tällaista sitten.
Kommentit (159)
Minä olen muuten melkolailla kaikkiruokainen, mutta sieniä en ole oppinut syömään. No kuinka ollakaan, kun menin ensivisiitille appivanhempien luokse, niin siellä oli alkuruokana sienikeittoa. No sanoinko, etten tykkää sienistä? En tietenkään! Vaan söin keiton, vaikka pahaa teki. Sitten kun oltiin edetty ruokailussa pidemmälle, miehen siskon mies kertoi, että hänelle tarjottiin myös sienikeittoa ensivisiitillä ja hän ei pidä sienistä. Vasta siinä vaiheessa mieheni paljasti, että en minäkään pidä ja saatiin siitä hyvät naurut.
Kyllä sen verran pitää olla käytöstapoja että tuollaisessa tilanteessa syödään mitä tarjotaan eikä aleta nyrpistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pärjännyt vegaaniminiän kanssa ihan hyvin, kunhan muistan, että en tarjoa yhtään mitään. Mutta muistutan joka kerta siitä, miten miljardeja hyönteisiä tuhotaan vain siksi, että hän saisi soijalattensa. Miksi joku hyppyhäntäinen ei ole yhtä arvokas kuin kana?
Suuri osa soijasta käytetään eläinten rehuksi, eli aika ontuva vertaus. Vaikutat todella ärsyttävältä, sääliksi käy vegaaniminiää.
Ai sinä oletat, että ihmisille menevä soija kasvatetaan jotenkin toisin kuin rehusoija? Että ruokakäyttöön tarkoitetun soijan pelloilla hätistellään hyönteisiä pois pienillä kärpäslätkillä varovaisesti huiskien, ettei vain mitään satu?
Yksikään vegaani ei ole osannut vielä kertoa, miksi hänellä on suurempi oikeus siihen soijaan kuin hyppyhäntäisillä!
Mikä oikeus sinulla on soijarehulla tuotettuun lihaan? Söisit ne hyppyhäntäiset...
Minulla on yksi miniä ja hän ei syö meillä yleensä yhtään mitään, kun käy. Ja se sopii minulle, jos ei kelpaa niin ei kelpaa.
Laitoin poikani ja miniän häihin ruokatarjoilun, kaikki maidotonta alusta loppuun saakka. Kuinka ollakaan osa vieraista sai vatsaoireita, kun olivat täysin varmoja, että leivät oli leivottu maitoon. Ilmoitin kyllä, että kaikki muu oli maidotonta, mutta leipäjuustoa en ole vielä oppinut ilman maitoa tekemään, että jos sitä söi niin saattoihan se maitoallergista kouraista. On todella hienoa, että nykyään näille ideologiaan perustuville ruokavalioille löytyy ruokaa kuin myös oikeasti allergisille, entisaikaan nuo poloiset olisivat kyllä kuolleet nälkään.
Vierailija kirjoitti:
En alkais tehdä mieleisiä ruokia. Meillä syödään just sitä mitä laitan. Jos on vegaani, niin syö lähteissään tai tuo tullessaan omat eväät. Just tuo nirsoilu ruokien suhteen ärsyttää vietävästi. Ihminen saa olla sellainen kun on, mutta en jaksa mitään yletöntä vääntämistä ja päänvaivaa mokomien juttujen takia.
Meille oli kerran nuorimies tulossa visiitille eikä oikein tiedetty että onko vävyehdokas vai mikä kuvio on. Tytöltä kysymälläkään ei oikein selvinnyt, ei hän itsekään osannut sanoa onko ihastus molemminpuolista vai ei. Mutta kohtelimme niin kuin vävyehdokasta ja kun kuulimme, ettei hän oikein syö liharuokia (ei ollut vegaani, vaan asperger) niin katsoin sitten netistä jonkun linssikeiton reseptin ja hankin siihen aineet. Kun poika sitten tuli, ohjasin hänet keittiöön tekemään sitä linssikeittoansa ja minä tein tytön kanssa salaattia ja mies paistoi pihviä. Taisimme kaikki sitä linssikeittoa vähän syödä, poika enemmän, ja muistaakseni hän maistoi myös pieniä paloja lihaa salaatin kanssa.
Ei hänestä lopulta meille vävykandidaattia tullut, mutta muistelen lämmöllä kun hän niin mutkattomasti osallistui meidän kokkauspuuhiin, näki heti että on ennenkin keittiössä häärinyt. Kerran puuhasimme jälkiruuaksi Apfelstrudelia ja hän vaati, että tehdään taikina itse ja otti päävastuun projektista, kun oli tehnyt sitä ennenkin. Kyllä minä pitkään surin hänen peräänsä, kun tyttö ei hänelle lämmennyt. Mutta samalla olen iloinen hänen puolestaan, että löysi myöhemmin itselleen tyttöystävän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuten melkolailla kaikkiruokainen, mutta sieniä en ole oppinut syömään. No kuinka ollakaan, kun menin ensivisiitille appivanhempien luokse, niin siellä oli alkuruokana sienikeittoa. No sanoinko, etten tykkää sienistä? En tietenkään! Vaan söin keiton, vaikka pahaa teki. Sitten kun oltiin edetty ruokailussa pidemmälle, miehen siskon mies kertoi, että hänelle tarjottiin myös sienikeittoa ensivisiitillä ja hän ei pidä sienistä. Vasta siinä vaiheessa mieheni paljasti, että en minäkään pidä ja saatiin siitä hyvät naurut.
Kyllä sen verran pitää olla käytöstapoja että tuollaisessa tilanteessa syödään mitä tarjotaan eikä aleta nyrpistelemään.
Paitsi on pikkasen eri asia olla pitämättä jostain ruuasta kuin olla vegaani. Ei vegaanin voi olettaa syövän lihaa ja maitotuotteita vaan "käytöstapojen" takia.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit varmaan: nyrpejä minijä
Ei kun nyrpevä minijä.
Ap on provo mutta keskustelunaiheena mielenkiintoinen. Nirsoilu ja aatteellinen vakaumus menee monella sekaisin. Toki kohtelias pitää silti olla.
Mites ap sinulle aikanaan anopin mykysoppa upposi? Vai eikö teidän maut, tottumukset ja ajatukset poikenneet ollenkaan toisistaan?
Meillä on kasvissyöjäminiä, ei syö myöskään kalaa. Kun hän käy meillä, teen aina kasvisruokaa tai teemme ruokaa kaikki yhdessä. Pidän itsekin kasvisruuasta, vaikka sekasyöjä olenkin. Ei minun eikä muunkaan perheen elämä siitä pilalle mene, jos emme joka päivä syö lihaa. Enemmän siitä olisi vaivaa, että tekisin erikseen kasvisruokaa ja liharuokaa.
Otitko selvää, onko tämän misun ruokarajoitukset terveydestä johtuvia, vai noudattaako hän vain muotitrendejä. Vegaani ei syö eläinkunnan tuotteita, mutta kylläkin viljatuotteita, ellei ole keliaakikko. Ei tuo tyttöystävä eikä poikasikaan vaadi, että sinunkin pitää alkaa elää pelkillä salaatinlehdillä, vaan että opettelet valmistamaan sellaisia ruokia, joita nuo nuoret voivat syödä ja lisäksi teet itsellesi sitten, mitä haluat. Tosin olisi kyllä fiksua, jos opettelisit laittamaan ja syömään joitakin vegaanisia ruokia. Olisi varmaan mukavampi tunnelma ruokapöydässä, jos kaikki tarjolla oleva olisi kaikille sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi mitään kaura'maitoa' mitä itse en juo, saati sitten jotain soijaskeidaa. Nähköön nälkää. Poikaa rohkaisisin dumppaamaan mokoman noidan.
Tämä aiempi kommenttini oli jonkun herkälle hipiälle liikaa, kun moisen poistatti. Mielipidettäni en silti vaihda.
Voi kuule, näitä soijapavun juurineensa sieraimiinsa vetäjiä täällä riittää...
Tämä on varmasti provo, mutta itse en kyllä nämä sinun viestisi luettuani yhtään ihmettele miksi tyttö halusi lähteä kotiin. Varmaan on ollut aika painostava tunnelma kun sinä mennen tullen esim. arvostelet tytön omavalitsemia ruokailutottumuksia ja muutenkin tunnut melko vihamieliseltä häntä kohtaan ylipäätään.
Minulla on ollut miniä yli 16 vuotta. Kertaakaan en ole kutsunut syömään. Hän on loistava ruuanlaiittaja, joten käyn heillä syömässä melkein joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pärjännyt vegaaniminiän kanssa ihan hyvin, kunhan muistan, että en tarjoa yhtään mitään. Mutta muistutan joka kerta siitä, miten miljardeja hyönteisiä tuhotaan vain siksi, että hän saisi soijalattensa. Miksi joku hyppyhäntäinen ei ole yhtä arvokas kuin kana?
Suuri osa soijasta käytetään eläinten rehuksi, eli aika ontuva vertaus. Vaikutat todella ärsyttävältä, sääliksi käy vegaaniminiää.
Ai sinä oletat, että ihmisille menevä soija kasvatetaan jotenkin toisin kuin rehusoija? Että ruokakäyttöön tarkoitetun soijan pelloilla hätistellään hyönteisiä pois pienillä kärpäslätkillä varovaisesti huiskien, ettei vain mitään satu?
Yksikään vegaani ei ole osannut vielä kertoa, miksi hänellä on suurempi oikeus siihen soijaan kuin hyppyhäntäisillä!
Syön suomalaista naudanlihaa, sitä ei ole tuotettu soijalla.
Mikä oikeus sinulla on soijarehulla tuotettuun lihaan? Söisit ne hyppyhäntäiset...
Tuollaisia ne kaikki porvoolaiset minijät ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko "naisella" ei ole käytöstapoja. Ilmeisesti niitä hänelle ei ole koskaan opetettu.
Anna hänelle vielä mahdollisuus. Mutta jos hän mokaa senkin, niin käyttäydypäs joku kerta samoin häntä kohtaan. Et tervehdi, et hymyile, et tarjoile ruokia, huokailet ja teet merkitseviä katseita omaan mieheesi. Et puhu tai kysy oma-aloitteisesti mitään.
Joskus oon pohtinut, että olisi helpompaa kuulua itse niihin, joilla ei ole tapoja, koska ei tarvitsisi pohtia ja hieman loukkaantuakin jatkuvasti toisten tökeröstä käyttäytymisestä. Kaikista tökeröintä on, kun pitkänajan tuttu (esim hyvä koulukaveri) nippanappa moikkaa kaupassa. Harvinaisen pöllö olo, kun pysähdyt ja olet jo kysymässä kuulumisiä, niin toinen vetää ohi kovalla vauhdilla. Viimeisen muutaman v sisään ainakin 4 vanhaa koulukamua on mulle näin tehnyt. Oon päätelly, että varmaan asiaan on vaikuttanu se, että päällisin puolin elämäni vaikuttaan kaiketi aika unelmalta ainakin facen kautta, ja nämä ihmiset pelkäävät että alan kehumaan ja eivät siksi halua pysähtyä juttelemaan. Tai eivät halua kertoa omasta elämästään henkilölle, jonka kokevat menestyneen jotenkin paremmin. Totuus kuitenkin on, että aika onneton elämässäni olen 😕
Jos koulukaverit pakenee, ehkä olit kiusaaja - mahdollisesti tiedostamatta sitä itse. Ja miksi luulet, että he kokisivat sinun menestyneen elämässäsi heitä paremmin? Kuitenkin olet onneton, mutta rakennat facessa toisenlaista kuvaa itsestäsi. Eiköhän se jotenkin paista läpi.
Koulukaveruudet ovat monille ristiriitaista menneisyyttä, eikä niitä muistoja välttämättä halua elvytellä.
No, jos joku jotain kiusasi, niin minä olin se kiusattu. En ole ikinä kiusannut ketään. Monelle raha on mittari, jolla menestystä mitataan, ja luulen että tämä häiritsee näitä vanhoja koulukamujani. Enkä rakenna mitään kuvaa itsestäni facessa. Ei siellä mulla ole mitään pröystäilykyvia, vaikka voisi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Otitko selvää, onko tämän misun ruokarajoitukset terveydestä johtuvia, vai noudattaako hän vain muotitrendejä. Vegaani ei syö eläinkunnan tuotteita, mutta kylläkin viljatuotteita, ellei ole keliaakikko. Ei tuo tyttöystävä eikä poikasikaan vaadi, että sinunkin pitää alkaa elää pelkillä salaatinlehdillä, vaan että opettelet valmistamaan sellaisia ruokia, joita nuo nuoret voivat syödä ja lisäksi teet itsellesi sitten, mitä haluat. Tosin olisi kyllä fiksua, jos opettelisit laittamaan ja syömään joitakin vegaanisia ruokia. Olisi varmaan mukavampi tunnelma ruokapöydässä, jos kaikki tarjolla oleva olisi kaikille sopivaa.[/quote
Alapeukku koska kyllä keliaakikko voi viljoja syödä, kunhan ovat gluteenittomia. Vilja-allerginen jättää sitten viljat kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kasvissyöjäminiä, ei syö myöskään kalaa. Kun hän käy meillä, teen aina kasvisruokaa tai teemme ruokaa kaikki yhdessä. Pidän itsekin kasvisruuasta, vaikka sekasyöjä olenkin. Ei minun eikä muunkaan perheen elämä siitä pilalle mene, jos emme joka päivä syö lihaa. Enemmän siitä olisi vaivaa, että tekisin erikseen kasvisruokaa ja liharuokaa.
Mikä vaiva siinä on jos tekee jonkin kasvislaatikon/padan tai salaatin liharuoan kylkeen, kun sitä lihaa ei kuitenkaan ilman lisuketta syödä? Siinä on sitten jokaiselle jotakin.
Veikkaan että miniä luuli poikasi kertoneen sinulle hänen oikean ruokavalionsa. Kun hän sitten saapui paikalle ja pöytä oli täynnä juuri niitä aineksia joita ei syö, luuli hän sinun ilkeilevän tahallasi. Parempi onni ensi kerralla, nyt kun tiedät paremmin. 🙂
Jospa seuraavalla kerralla kysyisit, mitä hänen ruokavalioonsa kuuluu ja kysyisit vaikkapa jotain hyvää reseptiä. Ex-vävykokelaani oli nirso, ettei oikein mikään kelvannut. Kuitenkin yritin hänet ottaa huomioon asenteella, että hän voi olla tulevien lastenlasteni isä. Mutta onneksi on nykyään ex. Ruokavalio ei ollut se huonoin ominaisuus.