Kummalla puolella sukusi oli 1918?
Isoisoisä leirillä, mutta vapautettiin. Isoisosetä tuomittiin ja ammuttiin. Isoisoeno pakeni kapinaan hakijoita ja selvisi.
Kommentit (91)
Isänäidin puolella oli ollut ongelmia valkoisten kanssa kun epäilivät punaiseksi.
Äidinäidin suku piilotteli valkoisia.
Muista ei enää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut kysyttyä. Toisaalta Etelä-Pohjanmaalla varmaan oli viisainta pysytellä ihan hissukissun.
Eli kommarisuku.
Tuohon en osaa sanoa, kun en tosiaan ole kysynyt. Ei ainakaan ollut tuttuja nimiä, kun katsoin taistelussa kuolleiden listaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisten, tietysti.
Miten niin tietysti? Millä puolella sukunne oli Nuijasodassa?
Tietysti koska suvumme on aina ollut maanomistajia ja yliopiston väkeä. Silloin ei olla punaisia.
Heissan :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte tietää tälläisiä asioita?
Helposti. Meitä joitain kiinnostaa muukin kuin selfie-belfiet, IG ja whatthefuck.
Me myös juttelemme / olemme jutelleet suvun vanhusten kanssa menneistä jutuista.
Voihan se toki olla vallankumouksellista, että kysymällä f-to-f saa tietää vaikka mitä jänskää.Päinvastoin kuin punaisissa suvuissa minun sinivalkoinen suku ei koskaan tuputtanut noita asioita, kun olin pieni. Meillä piti asioita ensin itse oppia koulussa ja lukemalla, sitten alkaa itse tivaamaan.
Vaikka mitään hirmuja ei ollut sukulaiset tehneet. Oltiin oltu vaan sinivalkoisia.Isäni suku oli valkoisia ja tosiaankin se tehtiin mulle selväksi jo ihan pienestä pitäen. (isäni raivostui, kun meinasin liittyä 7-vuotiaana pioneereihin, kun parhaat kaveritkin meni sinne)
Miksi kirjoitit sulkumerkkien sisään syyn?
Oliko tehty ENNEN tuota tapausta selväksi, kuten väität, vaiko vasta tuosta ymmärsit?
Jos EI ENNEN, niin ei ole tuputettu.
Äläkä enää häpäise sukuasi kulttuurimarxilaisella maailmanhalimisella.
Suku on valkoinen kuin lakana. Siis lakana, jossa on nukkunut nainen jonka kuukautiset alkoivat yön aikana, minä olen se tahra.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla puolilla luulisin tai ei kummallakaan, äidin suku oli tavallisia köyhiä, en usko että kauheasti ottivat osaa, en ole ainakaan kuullut. Isän puolella taas oli isän äidin isän puolella Helsingissä asuvia "uusrikkaita" eli käsityöläisiä jotka olivat rikastumisen partaalla, ei varmaan olleet punaisten puolella. Isän äidin äidin puolella oli ison maalaistalon lapsia jotka oli kommunisteja 30-luvulla, joten ota nyt siitä selvää, ehkä olivat punaisten puolella, se ei ole minulle mitenkään selvää, pitäisi kysyä jostain. Isän isä taas oli todella köyhistä oloista, mutta siitä päätellen että hänen isänsä lähti 30-luvulla Neuvostoliittoon ja katosi, oli varmaan punaisten puolella, en tiedä tarkemmin juuri siitä syystä että isän isän äiti kuoli ja isä hävisi niin eipä ollut ketään kertomassa tarinoita. Isän isä taas oli sitten itse sodassa ja siitäkään ei halunnut puhua muutenkaan, ei varmaan olisi kertonut sisällissodasta vaikka olisi tiennytkin.
Sukusi on punainen.
En tiedä, mutta varmaan valkoisten kun tätä kirjoitan
Vierailija kirjoitti:
Kummalla puolella sukusi oli 1918?
Ei ole mitään tietoa, mutta jos arvata pitää, niin oma veikkaukseni on että molemmilla puolilla.
Kas kun silleen tää systeemi toimii, eli kansaa ajetaan voimalla eri ryhmiksi, sellasta se on tämä nykyinenkin työttömien vastainen ajojahti, ja valtion hallinto laiminlyö tehtävänsä investointien ja työn kysynnän liikkelle laittamisessa. Hallinnon kun pitäs leikata myös omia menojaan eikä vain kasvattaa niitä, samoin asumisen hinta on sellanen asia johon pitää voida vaikuttaa enemmänkin, jos halutaan että kansa muuttaa sinne missä töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut kysyttyä. Toisaalta Etelä-Pohjanmaalla varmaan oli viisainta pysytellä ihan hissukissun.
Eli kommarisuku.
Tuohon en osaa sanoa, kun en tosiaan ole kysynyt. Ei ainakaan ollut tuttuja nimiä, kun katsoin taistelussa kuolleiden listaa.
No justhan sä ite sanoit, että Etelä-Pohjanmaalla on hyvä olla hiljaa...?
Miten vatussa sitten sun sukua taistelukronikoista löytyisi?
Epäilen että valkoisten, koska asiasta ei puhuta, ja isäni suhtautuu vihamielisesti esim Neuvostoliittoon ja kommunismiin.
Ei ole tietoja suvusta. Vanhempani ovat adoptiolapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisten puolella ja olen ylpeä siitä kun sukulainen niitti Tampereella kuularuiskulla punaperseitä. Ammu mahaan oli käsky ja sukulainen antoi kuularuiskun laulaa ja punikki huusi tuskissaan maha tulessa kivusta kun paskasuolet purkautui mahaan ai ai että olen ylpeä ai ai että tuntuu hyyyyyyy väääältä...
Sitten sukulainen teloitti punaisia ja oli konekiväärin sarvissa vapaaehtoisena lopettamassa punaisia. Olen ylpeä niin ylpeä suvustani. Kiitos vaarin isälle kiitos.
Ensin kuularuiskulla mahaan ja sitten lopetuslaukaus pistoolilla PÄÄHÄN niin että aivoi roiskuin kalevankankaalle.
Sodan haavat on onneksi jo tervehtyneet ja vaipuneet unholaan ja ollaan yhtenäinen kansa.
Taashan sitä täällä hajotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisten puolella ja olen ylpeä siitä kun sukulainen niitti Tampereella kuularuiskulla punaperseitä. Ammu mahaan oli käsky ja sukulainen antoi kuularuiskun laulaa ja punikki huusi tuskissaan maha tulessa kivusta kun paskasuolet purkautui mahaan ai ai että olen ylpeä ai ai että tuntuu hyyyyyyy väääältä...
Sitten sukulainen teloitti punaisia ja oli konekiväärin sarvissa vapaaehtoisena lopettamassa punaisia. Olen ylpeä niin ylpeä suvustani. Kiitos vaarin isälle kiitos.
Ensin kuularuiskulla mahaan ja sitten lopetuslaukaus pistoolilla PÄÄHÄN niin että aivoi roiskuin kalevankankaalle.
Sodan haavat on onneksi jo tervehtyneet ja vaipuneet unholaan ja ollaan yhtenäinen kansa.
Yksi sukulainen kertoi kuinka ampui pistoolilla vatsaan niin että oikein antoi kitua.
Vierailija kirjoitti:
Valkoisten puolella. Mun sukulaiset pisti punaisia kylmäksi urakalla. :)
Samoin.
Sai oikein mitaleja kun niin kunnostautuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen kertoi kuinka ampui pistoolilla vatsaan niin että oikein antoi kitua.
Well done!
Sekä että, tosin enimmäkseen punaisten puolella. Äidin puolelta sekä äidinäidin että äidinisän suvut olivat punaisia kuten myös isänäidin suku. Isänisän suvussa oli valkoiseen kallellaan olevia enimmäkseen siihen aikaan, mutta käsittääkseni he kuitenkin välttyivät taisteluilta.
Kaikkein koviten kansalaissota taisi koskettaa äitini isää. Hän oli syntynyt 1913, eli oli sodan aikaan ihan pikkupoika. Hänen isänsä kaatui ja äitinsä tapettiin vankileirillä. Ukki jäi teini-ikäisen isosiskonsa hoiviin ja siitä jonkun "köyhäinavun" kautta molemmat huutolaislapsiksi. Sekä nämä varhaislapsuuden traumaattiset kokemukset että rintamalla olo myöhemmin talvi- ja jatkosodassa jättivät jälkensä, joita ukki kantoi sekä sielussaan että ruumiissaan loppuelämänsä ajan. Hän kuoli 80-luvun puolivälissä. Mä olin itse vasta varhaisteini hänen kuollessaan, joten enimmäkseen hänen vaiheistaan olen kuullut mummilta, äidiltäni ja äitini sisaruksilta.
Vierailija kirjoitti:
Äidin puolelta Isoenoni kuoli Tammisaaren leirillä, vaikkei osallistunut sotimiseen. Äitini isä oli punaisten panssarijunassa. Tampereella molemmat.
Isäni puolelta oltiin henkisesti valkoisia, mutta niillä seuduilla ei taisteltu ollenkaan
Tampereen seudulla just sodittiinkin.
Koska yli 500v takaisin menevä sukuarkisto ja muutenkin suku on suht tunnettu. On tutkittu jne. ja suomi täynnä monumentteja ja rakennuksia. Turun vanhoissa taloissa oli ainakin vielä 60-luvulla suvun nimi melkein jokaisessa sisäänkäynnissä.
Sääli vain että teollisuusmuseo paloi, sinne oli lahjoitettu paljon sukuhistoriaa...