Kummalla puolella sukusi oli 1918?
Isoisoisä leirillä, mutta vapautettiin. Isoisosetä tuomittiin ja ammuttiin. Isoisoeno pakeni kapinaan hakijoita ja selvisi.
Kommentit (91)
Enpäs tiedä. Osaako joku sanoa oliko Ilomantsi punaisten vai valkoisten aluetta?
Ottakaa opiksenna notta notta.
Lakkoolla saatta ainakin jonkun aikaa viälä, mutta muuta pahaa äläkää tehkö notta notta. Koittakaa myäs pitää vähäsen soukempaa suuta notta notta.
Jotta sitten tiärättä notta että ylitä rajaa notta ei mulla muuta tällä kertaha.
Vierailija kirjoitti:
Etko ole puhunut tästä vanhempiesi ja sukulaisten kanssa?
Meillä ei ole tullut koskana puheeksi, kaikki isovanhemmatkin syntyneet 1918 jälkeen. Ei kyllä haittaa, minulle riittää tieto tapahtumista ihan yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Lakkoolla saatta ainakin jonkun aikaa viälä, mutta muuta pahaa äläkää tehkö notta notta. Koittakaa myäs pitää vähäsen soukempaa suuta notta notta.
Jotta sitten tiärättä notta että ylitä rajaa notta ei mulla muuta tällä kertaha.
Arvaatta varmahan notta mistä päin mää oon. Meinaan notta koittakaa olla ihimisiksi notta ei tartte taas tulla ojentamahan.
Äidin puolen suku Päijät-Hämeestä ja punaisten puolella. Isän puolen suku Kainuusta ja valkoisten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Isoisoisä leirillä, mutta vapautettiin. Isoisosetä tuomittiin ja ammuttiin. Isoisoeno pakeni kapinaan hakijoita ja selvisi.
Ei voi olla sellaisia kuin isoisosetä ja isoisoeno?
Ei kummankaan. Äidinäidin kylässä ei sodittu. Äidinisän puolen miehet pakeni pakkorekrytointeja ja isän puolen suku ei ole suomesta
Ei kummankaan puolella. Taistelut eivät ulottuneet sinne, missä sukuni asui. Onko muuten kuinka hedelmällistä ylipäätään käydä tällaista keskustelua? Saatteko jotain kiksejä tästä?
Ehkä ei. No edustan sitten 4. polvea noista ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaatta varmahan notta mistä päin mää oon. Meinaan notta koittakaa olla ihimisiksi notta ei tartte taas tulla ojentamahan.
Tamphereen valakosiako notta?
Eivät halunneet osallistua kisoihin, vaikka toisella puolella oltiin kommareita ja toiselta puolella oltiin ns. talollisen jälkeläisiä. Ihan liian vähän puhutaankin väestöstä, joka ei halunnut osallistua kahakkaan ja joutui piileskelemään metsissä, kun hullut tappoivat toisiaan. Kunnioitan edelleen sukuni valintoja, molemmin puolin.
Voihan se tietysti olla ettei ns. totuus ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla sellaisia kuin isoisosetä ja isoisoeno?
Kyllä voi, oi sinä perheetön, juureton ihmislapsi.
Olen jo kertonut palstalla, että isoisäni mm. räjäytteli junia ja teki muuta "pientä" kapinaa.
Sinkkumies
Äidin suku valkoisten ja isän suku pääosin punaisten puolella.
Äidin suku on melko vaurasta maanomistajaa, uskonnollista, 'isänmaallista', vanhoillista, vakaata, kaikki epämääräinen tapahtuu kulisseissa: kähminnät (niin taloudelliset kuin fyysisetkin), aviorikokset, mt-ongelmat, vammaiset lapset, hyvä veli-verkostot ym piilotetaan visusti.
Isän suku on - no, värikästä. On rutiköyhiä, hieman vauraampia, paljon sellaisia, jotka loivat melkoisen omaisuuden, joka sitten juotiin, nssittiin ja muuten rällättiin olemattomiin. Elämäm koululaisia ja 'taiteilijoita', mutta myös taiteilijoita. Mikään ei tunnu tapahtuvat kulisseissa, vaan jymähtää heti julkiseksi. Ei tarvitse supatella, kaikki on heti herrajeesussentään ja voekauhiapaikka.
Näin siis ennen. Nykyisin kun sukuja katsoo, niin äidin puoleinen suku jatkaa vakata, konservatiivista ja oikeistolaista linjaansa, asuvat suurin osa edelleenkin samalla paikkakunnalla. Ihan hyvin tuntuu menevän. Isän puoleinen suku on hajaantuneempi, ympäri maailman itse asiassa. Sieltä löytyvät myös sekä köyhimmät että rikkaimmat sukulaiset. Tämä suku on myös nykyään koulutetumpi (jopa huomattavasti) kuin äidin puoleinen suku. Sieltä löytyvät myös ne, jotka ovat saaneet mainetta tavalla tai toisella.
Sanomattakin on selvää, että isän puoleinen suku on minulle se rakkaampi. Juuri ne, joita on saanut hävetä, joille on saanut nauraa, jotka on ottanut sinut sellaisena kuin olet, jotka on auttaneet, vaikka itselläkin on mennyt huonosti. Se on rakkaampi, vaikka sieltä ei perintönä tullut kuin viherpunainen aate ja läjä vanhoja lp-levyjä, äidin puolelta melko mukava rahaperintö.
Äidin suku valkoisten puolella, isän sukulaiset isoisää lukuunottamatta punaisten puolella. Ei täällä päin juuri sodittu. Isän isä jäi kolmevuotiaana täysin orvoksi ja kasvattiperhe, joka piti isosisää melkein omana poikana oli valkoisten puolella. Isoisän monet sukulaiset olivat punaisten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kertonut palstalla, että isoisäni mm. räjäytteli junia ja teki muuta "pientä" kapinaa.
Sinkkumies
Oletko jatkanut tätä hienoa perinnettä? ;D
Isoisäni toimi kaivoksella esimiehenä ja räjäyttäjänä. Ymmärrettävästi. Isosetäni teki sähkötöitä, vaikka se taisi joku ekonomi ollakin. Siihen aikaan riitti, että oli jotkut paperit ja osasi tehdä töitä.
Kerran kaivoksesta meni sähköt ja isosetäni haettiin kännissä töihin. Keskeltä järveä verkoilta.
Mutta se on toinen tarina se.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Oletko jatkanut tätä hienoa perinnettä? ;D
Sen verran, että olen esimies.
Sinkkumies
Toivottavasti ei enää koskaan jouduta Tampereelle lahtaamaan. On se vaan siin rankkaa duunia.