Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TAAS yllätyssynnytys. Huh huh . Eivät näköjään ole kovin harvinaisia :O

Vierailija
26.01.2018 |

Ilta-Lehdessä tai Iltasanomissa oli juttu, 21 v nainen mahakivun takia päivystykseen ja kohta vauva sylissä..

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin olla potentiaalinen yllätyssynnyttäjä.

E-pillereiden aloituksen jälkeen tein melkein joka kuukausi kauhuissani raskaustestin voimakkaiden "raskausoireiden" takia. Rinnat kipeät, epäsäännöllisiä vuotoja, välillä ei ollenkaan. Alavatsalla tuntuu muljahteluja ja lepatusta, elohiiriä, voimakkaita kouristuksia. Närästystä ja pahoinvointia, mahan sekaisuutta, haju yliherkkyyttä. Hartia särkyä, ajoittaista vihlovaa kipua lantion alueella, väsymystä..

Mutta joka kerta tulos ollut negatiivinen.

Nyt olen vuoden syönyt näitä pillereitä, ja oireet jatkuu mutta en enää jaksa vaivautua niin usein testiä tekemään. Katsotaan sitten jos maha alkaa kasvaa..

Vierailija
122/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tämän otsikon joka kerta että taas YLÄTIESYNNYTYS. Joka kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hormonikierukka vei menkat pois neljäksi vuodeksi. En osannut epäillä raskautta ennen kuin potkuja alkoi tuntua ja näkyä. Lopulta syntyi terve lapsi ja se kierukkakin tuli ulos siinä samalla. Lapsi oli kyllä tervetullut ja se kierukkakin oli asennettu osittain ehkäisyksi mutta pääasiassa runsaiden menkkojen hillintään. Nykyään teen joka kk raskaustestin.

Vierailija
124/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin painajaiseni on huomata raskaus vasta, kun abortti on jo mahdoton. Tämän takia teen joka kuukausi raskaustestin.

Sama. Teen testin joka kuukausi kierron puolivälissä. Pitäisi jo näkyä testissä (jos olisi noin vkolla 6) ja hyvin ehtii varata aikaa lääkäriin.

Vierailija
125/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin painajaiseni on huomata raskaus vasta, kun abortti on jo mahdoton. Tämän takia teen joka kuukausi raskaustestin.

Sama. Teen testin joka kuukausi kierron puolivälissä. Pitäisi jo näkyä testissä (jos olisi noin vkolla 6) ja hyvin ehtii varata aikaa lääkäriin.

Ja ennen kuin kukaan ehtii kysyä: Kyllä, käytän ehkäisyä.

Vierailija
126/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monille ruoka-aineille allerginen ja niistä ilmavaivoista tulee kyllä usein vauva mieleen. Liikkeet näkyvät ihan mahan päälle ja usein turvotus näyttää lähes loppuraskaudelta.

Vierailija
127/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kertokaa nyt hei te ihmettelijät, että mistä tiedät esim. vauvan potkun olevan vauvan potku, jos et tiedä olevasi raskaana etkä ole ollut aiemmin raskaana? Mistä tiedät liitoskivun olevan liitoskipua?

Tämä kysymys siis niille, joiden mielestä ei voi olla huomaamatta raskauden oireita.

Suurimmassa osassa raskauksia ne potkut kyllä ihan näkyvätkin mahan päällä, nuo muut ovat sellaisia mitä ei varmaan tunnista jos ei osaa odottaa.

Minulla ensimmäisen synnytyksen jälkeen yli vuoden ajan ilma suolistossa tuntui ihan samalta mitä keskiraskauden sikiön liikkeet. Testejä tuli tehtyä aika monta ja negaa kaikki näyttivät.

Vierailija
128/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kertokaa nyt hei te ihmettelijät, että mistä tiedät esim. vauvan potkun olevan vauvan potku, jos et tiedä olevasi raskaana etkä ole ollut aiemmin raskaana? Mistä tiedät liitoskivun olevan liitoskipua?

Tämä kysymys siis niille, joiden mielestä ei voi olla huomaamatta raskauden oireita.

Suurimmassa osassa raskauksia ne potkut kyllä ihan näkyvätkin mahan päällä, nuo muut ovat sellaisia mitä ei varmaan tunnista jos ei osaa odottaa.

Okei, uskon tämän (en siis itse ole ollut raskaana, joten ei hajuakaan siitä, miltä sikiön potku näyttää tai tuntuu). Voisi siis olettaa, että isossa osassa näitä ylläriraskauksia potkut eivät näy selvästi, mikä liittynee myös siihen, että maha ei kasva selvästi. En siis edelleenkään osta sitä argumenttia, että raskautensa "huomaa kyllä jollei ole joku kauhea kieltoreaktio päällä". Näissä yllätyssynnytyksissä sikiö on ilmeisesti useimmiten ollut potkuineen piilossa äidin kehon "sisällä" ja muita raskauteen liittyviä oireita vaan ei ole tunnistanut raskausoireiksi, koska ei ole tiennyt olevansa raskaana.

Vierailija
129/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, uskon tämän (en siis itse ole ollut raskaana, joten ei hajuakaan siitä, miltä sikiön potku näyttää tai tuntuu). Voisi siis olettaa, että isossa osassa näitä ylläriraskauksia potkut eivät näy selvästi, mikä liittynee myös siihen, että maha ei kasva selvästi. En siis edelleenkään osta sitä argumenttia, että raskautensa "huomaa kyllä jollei ole joku kauhea kieltoreaktio päällä". Näissä yllätyssynnytyksissä sikiö on ilmeisesti useimmiten ollut potkuineen piilossa äidin kehon "sisällä" ja muita raskauteen liittyviä oireita vaan ei ole tunnistanut raskausoireiksi, koska ei ole tiennyt olevansa raskaana.

Olen siis kanssasi täysin samaa mieltä että näissä ylläriraskauksissa ei varmasti huomaa kun niin moni asia osuukin samaan aikaan, sisäänpäin oleva kohtu, istukka edessä pieni tai suht liikkumaton vauva.

Kommenttini koskikin vain sitä että nuo muut oireet ovat sellaisia mitä ei voi tietää jos ei odota ja selvitä. Siksi kirjoitinkin että nuo potkut JOS niitä alkaa tuntumaan niin lopulta varmasti tunnistaa.

Vierailija
130/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen minulle asennettiin kuparikierukka. Ehkäisy siis oli kunnossa. Tein kuitenkin vainoharhaisena vähän väliä raskaustestejä, sillä olin ihan varma että vatsassani potkii joku. Ilmaahan se vain oli, mutta tuntui täsmälleen samalta kuin vauvan potkut. Joskus jopa vatsa liikahteli samalla tavalla kuin raskaudessa vauvan liikkeiden takia.

Jos ei ole ollut koskaan raskaana, niin mistä osaa epäillä vauvan potkuja jos synnyttäneetkään eivät osaa erottaa ilmavaivoja oikeista potkuista? Uskon hyvin, että raskaus voi tulla yllärinä jos on muutenkin kärsinyt vatsaongelmista ilmavaivoineen.

Vierailija
131/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylläty enkä ihmettele näitä uutisia!

Tekee vaan pahaa kommentit ”miten muka ei huomaa”.

Uskoisin kolme kertaa synnyttäneenä, että itse voisin myös periaatteessa olla tietämättäni raskaana. Raskaudet ovat niin erilaisia.

Ensimmäisestä ei alussa ollut mitään oireita. Maha vaan pompahti tosi nopeasti esiin (olen lyhyt ja pienikokoinen) joten tuota ei olisi voinut olla huomaamatta.

Toisesta taas voin pahoin kolme ekaa kuukautta ja vuotoa tuli myös. Mahaa ei edes ammattilaiset tajunneet olevankaan vielä sairaalaan synnyttämään mennessä. Eli tuossa jos olisi laittanut huonovointisuuden stressin ja migreenin piikkiin olisi periaatteessa voinut synnyttää yllätyksenä.

Kolmatta aloin odottamaan laihduttuani toisen lapsen jälkeen turhan paljon (imetys) ja menkat pysyivät pari vuotta pois eli niiden puuttumista en ihmetellyt. Tämä olisi voinut tulla yllätyksenä ja pysyä piilossa pitkään kohtu taaksepäin. Ainut, että yritettiin kolmatta joten testejä tein paljon.

Vierailija
132/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis kanssasi täysin samaa mieltä että näissä ylläriraskauksissa ei varmasti huomaa kun niin moni asia osuukin samaan aikaan, sisäänpäin oleva kohtu, istukka edessä pieni tai suht liikkumaton vauva.

Kommenttini koskikin vain sitä että nuo muut oireet ovat sellaisia mitä ei voi tietää jos ei odota ja selvitä. Siksi kirjoitinkin että nuo potkut JOS niitä alkaa tuntumaan niin lopulta varmasti tunnistaa.

Okei en mä muuta epäillytkään :)

Mulla ei tosiaan ole mitään hajua siitä, miltä raskaus tuntuisi omassa kehossa (koska en ole ollut raskaana) ja kaikki nämä "miten ei voi huomata varmaan kauhea läski tai joku hullu" -kommentit tuntuvat tosi ikäviltä. Itse asiassa alkoi pelottaa, että mitä jos olenkin raskaana, kun on kaikenlaista kolotusta ja ilmavaivojakin (potkuja!), kerran ne on ne merkit, joista raskauden tunnistaa ja jos ei tunnista, ei tunne kehoaan ja elää ihan harhoissa.

Vierailija
133/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan mahdollista. Jollain voi olla ylipainoa niin ettei huomaa pyöristymistä, potkut ei välttämättä tunnu jos on istukka edessä tai yleensäkin kärsii jatkuvista ja kipeistä vatsavaivoista (itsellä IBS ja välillä kivut ja suolen liikehdintä on tuntuneet siltä kuin siellä olisi jotain "ylimääräistä" vaikka ei olekaan). Voi myös olla taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkä selkä jotka molemmat mahdollistavat vauvan kasvamisen "sisäänpäin" jolloin ei kaikille välttämättä edes tule raskausmahaa.

Niin ja jos on vielä epäsäännölliset menkat normaalistikin tai ne jatkuvat raskauden läpi, niin koittaapa siinä sitten epäillä kun joka tuutista toitotetaan ettei voi olla raskaana jos verta tulee. Paha vaan kun aina on näitä poikkeuksia. Olisi kyllä hitonmoinen painajainen tuollainen tilanne.

Olen kommentin 16 kirjoittaja ja mulla on kohtu taaksepäin kallistunut ja esikoisesta vatsa oli tosi pieni ja tuli näkyviin vasta loppuraskaudesta, vaikka olin hoikka. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa istukka oli edessä, vauvat rauhallisia ja liikkeet vaimeita. Pahoinvointia ei ollut yhdestäkään raskaudesta. Mulla on myös ibs ja vatsan kurinat, kivut ja turvotukset on tuttuja. Ensimmäiset vauvan liikkeetkin tuntuu ihan suolen pulputukselta, että hyvinkin voisi mennä vatsavaivojen piikkiin.

Kaiken kaikkiaan mulla on ollut kaikilla mittapuilla melko huomaamattomat raskaudet, mutta ei sitä kropan liitoksistaan venymistä ja kaikkea muuta loppuraskauden kremppaa vaan voinut olla huomaamatta! Epänormaalia hengästymistä, kömpelyyttä ja närästystä. Ja kun yhtäkkiä vatsalaukkuun ei mahdukaan ruokaa saman verran kuin ennen. Tai siinä vaiheessa kun vauva laskeutuu ja jalkovälissä tuntuu olevan pallo. Vai onko ylipainoiset naiset muutenkin niin nivelkipuisia ja huonokuntoisia, että siinäkään ei tule mitään muutosta normaalista olotilasta raskauden myötä? Tosin onhan näistä yllätyssynnytyksiä kuultu tapahtuvan hoikillekin naisille.

Jotenkin vaan silti olisin taipuvainen uskomaan, että osansa täytyy olla myös korvien välillä ja tehokkaalla asian torjumisella... Huomataan jotain outoa, mutta suljetaan mielestä.

Olen ollut kaksi kertaa raskaana eikä kummallakaan kerralla sikiö laskeutunut vaikka raskaudet meni reippaasti yliaikaisiksi. Ei minulla ollut mitään harjoitussupistuksiakaan eikä liitoskipuja. Synnytyksetkään eivät käynnistyneet itsestään vaan käynnistykseen ja sektioon meni.

Vierailija
134/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen tämän otsikon joka kerta että taas YLÄTIESYNNYTYS. Joka kerta.

Ei sinun tarvitse sitä kuitenkaan joka kerta tähän keskusteluun kirjoittaa...

Vierailija
135/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tuntuu monella menevän sekaisin yllätysraskaus ja yllätyssynnytys. Moni ihmettelee, miten joku voi olla synnytykseen asti huomaamatta raskauttaan, johon moni perustelee, että huomasi itsekin olevansa raskaana vasta sillä ja sillä viikolla. Tuohan ei vastaa kysymykseen, sillä te siis olette huomanneet olevanne raskaana ennen kuin synnytys käynnistyi.

Vierailija
136/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monille ruoka-aineille allerginen ja niistä ilmavaivoista tulee kyllä usein vauva mieleen. Liikkeet näkyvät ihan mahan päälle ja usein turvotus näyttää lähes loppuraskaudelta.

Raskaana et varmaan ole..koska haju karkoittaa miehet:)

Vierailija
137/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei naiset, älkää murhatko lapsianne, älkää tehkö abortteja.

Lapsen voi antaa sellaisten lapsettomien parien hoidettaviksi, jotka eivät lasta saa vaikka kuinka yrittävät.

Suomalaisten määrä vähenee ja vähenee, kun nuoret naiset ei enää synnytä. Vanhempana ne eivät sitten enää tulee raskaaksi vaikka kuinka haluaisivat.

tehkä palvelus yhtiskunnalle, synnyttäkää lapsia.

lapsi on ihaninta ja ehdottomasti tärkeintä mitä elämässä voi saada aikaan. Sen sanoo jokainen joka on lapsen saanut. Ja jokainen omalla kuolinvuoteellaan....

Vierailija
138/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aborttia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei naiset, älkää murhatko lapsianne, älkää tehkö abortteja.

Lapsen voi antaa sellaisten lapsettomien parien hoidettaviksi, jotka eivät lasta saa vaikka kuinka yrittävät.

Suomalaisten määrä vähenee ja vähenee, kun nuoret naiset ei enää synnytä. Vanhempana ne eivät sitten enää tulee raskaaksi vaikka kuinka haluaisivat.

tehkä palvelus yhtiskunnalle, synnyttäkää lapsia.

lapsi on ihaninta ja ehdottomasti tärkeintä mitä elämässä voi saada aikaan. Sen sanoo jokainen joka on lapsen saanut. Ja jokainen omalla kuolinvuoteellaan....

Hyi mitä sairasta tekstiä.

Oletko kenties itse tällainen lapseton, joka ei ole saanut lasta vaikka kuinka on yrittänyt?

Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta synnytellä lapsia lapsenkipeille hedelmättömille. Vai kantaisitko itse mielelläsi lasta 9 kk ja kärsisit raskausajan vaivoista (plus mahdollisista jälkiseuraamuksista, myös psyykkisistä) vain antaaksesi lapsen pois jollekin pakkomielteisesti lasta toivovalle? Lapsen on parasta syntyä häntä haluavalle biologiselle vanhemmalle/parille.

Vierailija
139/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä yllätyssynnyttäjiä ja synnytyksiä on kyllä ihan tutkittukin.

Yllättävän usein äiti on kyllä jollain tasolla tiedostanut asian, mutta syystä tai toisesta painanut sen pois mielestään. Että ei nuo mt-ongelmiin viittaavat ihan metsään menneet mutuiluineen.

Vierailija
140/167 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole sitten ehkäisystä kuullut?

Etkä sinä osaa lukea? Pillereitä käyttää hän.