TAAS yllätyssynnytys. Huh huh . Eivät näköjään ole kovin harvinaisia :O
Ilta-Lehdessä tai Iltasanomissa oli juttu, 21 v nainen mahakivun takia päivystykseen ja kohta vauva sylissä..
Kommentit (167)
Onkohan tuolla vauvalla isää, missään ei mainittu..
Yksi tuttu kans kuuli olevansa raskaana vasta 6. kuulla. Laiha nainen, tosin itsekin ruvettiin katselemaan että on maha kasvanut. Aateltiin että ehkä lihonut. Koko raskausajan poltti tupakkaa loppuun asti, ja lapsella nyt ilmeisesti jotain ongelmia mahdollisesti sen aiheuttamana.
Tosin epäilen että saattoi asiasta tietää jollain tasolla muttei miehelleen halunnut kertoa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on neitseellisen sikiämisen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lapsilla on isä. Ei taida asua äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lapsilla on isä. Ei taida asua äidin kanssa.
Neitseellinen sikiäminen
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi naispuolista työkaveria joilla pinkeän näköiset, miesmäiset "kaljapallomahat" eli kunnon pömpöt ilman naisellista pehmeyttä. Ovat siis ylipainoisia muutenkin, mutta eniten vatsojen kohdalta ja tajusin etteivät odota lasta kun mahat olivat olleet heillä jo 3-4 vuotta ihan saman näköiset :D
Siitä mietin että mitä jos naisilla on lähtökohtaisesti tuollainen maha, niin kasvaisiko se siitä lisää jos siellä on sikiö, ja nainen saattaa vaan luulla että se on pitkäaikaista turvotusta tai kaasua?
Äidilläni on tasaisen pyöreä iso vatsa, jossa ei ole mitään makkaroita. Siis juuri sellainen kuin raskausvatsa. Joillakin keskivartalolihavuus näkyy noin. Äitini ei käytä lainkaan alkoholia. Kun hän oli nuorempi oli noloja tilanteita kun ihmiset luulivat hänen olevan raskaana. Siksi olen päättänyt etten ikinä koskaan kysy tai kommentoi kenenkään mahdollista raskautta, vaikka se olisi miten ilmiselvä, elleivät he itse ota sitä puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli urheilija - tosi timmissä kunnossa, kuukautiset tuli kerran vuodessa, ja hänelle sanottiin, että raskaaksi tuleminen on sitten vaikeaa. Noh, kerran kovan treenin jälkeen suihkussa oli tulleet kovat vatsakivut, ja hän oli mennyt päivystykseen, missä oli todettu, että synnytys on käynnistynyt. Syntyi arviolta seitsemän kuukauden (siis raskauskuukauden) ikäinen lapsi, ja siitä sitten soittamaan tuoreelle isälle...
Ei mitään oireita eikä hän edes ollut tuntenut lapsen potkuja tai ainakaan tunnistanut niitä. Ei varmaan osannut edes epäillä, kun lääkärit olivat sanoneet, että raskautuakseen tulee todennäköisesti tarvitsemaan hedelmöityshoitoja.
Toinen tuttavani sai tietää raskaudestaan vasta seitsemännellä kuulla - hänellä tulivat kuukautiset tai sen kaltaista vuotoa koko raskauden ajan. Hän tosin oli aika pullukka ja lihoi ja laihtui jojoillen aerodynaamisten elämäntapojensa vuoksi.
Että kyllä nämä mahdollisia ovat.
Aerodynaamiset elintavat? Harrastaako kaverisi kenties lentämistä tai laskuvarjohyppyä :)
Minut on huomattu viikkoa ennen syntymääni. Äidillä ei ollut mitään oireita, eikä raskaus näkynyt ulospäin vaikka ihan normaalipainoinen olikin. Ja en usko hetkeäkään, että kyseessä olisi ollut jokin asian kieltäminen, sillä raskaus paljastui vanhemmilleni lapsettomuusklinikan ensikäynnillä. Eli erittäin toivottu olin. Ei ole sillä klinikalla kuulemma koskaan ennen eikä vielä sen jälkeenkään voitu lapsihaaveista tehdä totta niin nopeasti. :D
Ja ihan yhtä huomaamattomia ovat olleet sisarustenikin odotusajat. Muistan kuinka ekaluokan opekin syytti minua valehtelusta kun kerroin saavani kohta pikkusiskon tai -veljen. Hän oli juuri nähnyt äitini eikä suostunut asiaa uskomaan. Veli syntyi viikonlopun aikana ja maanantaina sain koulussa todistaa puhuneeni ihan totta.
Mietin näitä kaikkia kommentteja, joissa ihmetellään, miten voi sivuuttaa fyysiset raskauteen liittyvät oireet. Olen itse kolmekymppinen nainen ja kyllä mulla on kaikenlaista kolotusta lonkissa ja jaloissa ja ties missä, vaihtelevia vatsaoireita, superkipeitä kuukautisiin liittyvä kipuja mutta epäsäännöllinen määrä vuotoa. Mikään näistä ei liity raskauteen, mutta mistä tietäisin jos liittyisiväkin. Raskaana ollessa oireet on helppo yhdistää raskauteen tietenkin.
Lisäksi kun tiedetään, että kaikille ei tule kaikkia oireita ja joillain ei tule ulkoisia selviä muutoksia eikä kuukautisiksi tulkittavissa oleva verenvuotokaan jää pois niin en ihmettele, miksi täysi yllärivauva voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli urheilija - tosi timmissä kunnossa, kuukautiset tuli kerran vuodessa, ja hänelle sanottiin, että raskaaksi tuleminen on sitten vaikeaa. Noh, kerran kovan treenin jälkeen suihkussa oli tulleet kovat vatsakivut, ja hän oli mennyt päivystykseen, missä oli todettu, että synnytys on käynnistynyt. Syntyi arviolta seitsemän kuukauden (siis raskauskuukauden) ikäinen lapsi, ja siitä sitten soittamaan tuoreelle isälle...
Ei mitään oireita eikä hän edes ollut tuntenut lapsen potkuja tai ainakaan tunnistanut niitä. Ei varmaan osannut edes epäillä, kun lääkärit olivat sanoneet, että raskautuakseen tulee todennäköisesti tarvitsemaan hedelmöityshoitoja.
Toinen tuttavani sai tietää raskaudestaan vasta seitsemännellä kuulla - hänellä tulivat kuukautiset tai sen kaltaista vuotoa koko raskauden ajan. Hän tosin oli aika pullukka ja lihoi ja laihtui jojoillen aerodynaamisten elämäntapojensa vuoksi.
Mutta kaikissa näissä tässäkin ketjussa kerrotuissa esimerkeissä raskaus on käynyt ilmi ennen loppuraskautta tai synnytys on ehtinyt käynnistyä ja vauva on syntynyt keskosena.
Ihan täysin mahdollista olisi voinut käydä itsellenikin! MUTTA niitä viimeisiä viikkoja, noin paria viimeistään kuukautta, ennen täysiaikaisen vauvan syntymää ei kyllä vaan mitenkään olisi voinut olla huomaamatta! Että jos nämä ennen aikojaan syntyneet tai vahingossa vasta yli puolen välin huomatut olisi edenneet täysiaikaisiksi, niin ehkä raskauden olisi huomannut jo ennen kuin vauva alkaa syntyä?
Tuntuu vaan, että nämä yllätyssynnytykset kuitenkin ovat pääasiassa olleet ennenaikaisesti syntyneitä? Vai? En tiedä.
66 v äitini näyttää hämäävästi siltä kuin odottaisi kaksosia, parikymppisenä oli hoikka mutta sitten ilmestyi tuo pallo.
Minulla oli samanlainen kunnes laihdutin ja sain kaksi lasta, nyt tilalla on mahalöllykkä mutta olen tyytyväinen että se näyttää rehelliseltä läskiltä eikä vauvamahalta!
Pelkoni on, että tyttärenikin perivät tämän omenalihavuuden :(
Aikoinaan yökerhossa minulle ei meinattu myydä alkoholia, koska kireä pallomahani näytti niin paljon raskausmahalta. Tuli nöyryytetty olo. Sain myös usein kyselyitä/onnitteluista olemattomasta vauvasta, olin noin 165/70 ja vyötärönympärys 100cm.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vauva on terve, näyttäis olevan tytön instassa jotain tequilan juomis videoita raskauden ajalta yms... :/
Tätä minäkin mietin että jos on dokattu edes silloin tällöin ilman että on raskaana ja raskautuukin huomamattaan niin dokailuhan varmaan jatkuu entiseen malliin kun ei tiedä olevansa raskaana. Tästä asiasta ei jutussa mitään puhuttu. Käsittääkseni raskaana dokatessa yleensä tulee ihan jäätävä krapula parista kaljastakin. En vieläkään ymmärrä miten joku voi olla niin pihalla oman kehonsa toiminnasta ettei tajua olla raskaana. Onhan kuukautisvuoto kuitenkin ihan erilaista kuin joku pikku tiputtelu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla näillä "oho olen raskaana" on lievää ellei jopa liiallista ylipainoa. Iso maha jo valmiiksi niin ei huomata että vauva kasvaa siellä. Siihen kun lisää stressaavat elämänvaiheet(työ,opiskelu jne,) ja istukan kiinnittymiskohdan, saamme uutisen
Mun yläasteella oli aivan langanlaiha muija, joka sai tietää kahdeksannella kuulla olevansa raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Miehestä ei mainittu sanaakaan. Mitenköhän yllättynyt hän oli siitä, että ilman ehkäisyä panemisen tuloksena oli vauva? On se kumma juttu... Joka kerta.
Aika moni vauva on saanut alkunsa ehkäisystä huolimatta.
Ei kaikilla oikeasti ole niitä tyypillisiä raskausoireita. Minulla ei koskaan ollut aamu- tai muutakaan pahoinvointia. Ei närästystä ja loppuun asti mahaan mahtui ihan saman verran ruokaa kuin ennenkin. Liitos- ja oikeastaan kaikki muutkin kivut jäivät kokonaan kokematta, ja ainut kerta kun tunsin minkäänlaisia supistuksia oli kun poika veti kuperkeikan perätilaan viikolla 37. Tein fyysistä työtä ihan äitiysloman alkuun kuten ennenkin. Toki maha oli iso ja poika liikkui raivokkaasti, mutta nämäkin sitten osa on missannut taaksepäin kääntyneen kohdun ja etupuolen istukan takia. Olen tietoinen että minulla oli naurettavan helppo raskaus, mutta meitä on varmasti enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi naispuolista työkaveria joilla pinkeän näköiset, miesmäiset "kaljapallomahat" eli kunnon pömpöt ilman naisellista pehmeyttä. Ovat siis ylipainoisia muutenkin, mutta eniten vatsojen kohdalta ja tajusin etteivät odota lasta kun mahat olivat olleet heillä jo 3-4 vuotta ihan saman näköiset :D
Siitä mietin että mitä jos naisilla on lähtökohtaisesti tuollainen maha, niin kasvaisiko se siitä lisää jos siellä on sikiö, ja nainen saattaa vaan luulla että se on pitkäaikaista turvotusta tai kaasua?
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä se kasvaa. Ja siitä tulee sellainen hyvin kova pallo. Kun se normaalitilassa on pehmeä. Jo se mahan kovuus olis saanut mut kuvittelemaan että mulla on joku mahasyöpä ja olisin painunut lääkäriin. Vaatteet toki jonkinverran peittää vatsaa, eikä ulkopuoliset sitä ehkä niin helposti huomaa. Mutta kyllä sen itse huomaa jos vähääkään itseään tarkkailee. Ei se vähintään parikiloinen lapsi siellä mahassa voi ihan täysin huomaamaton olla.
Kyse on lähes aina siitä, että syystä tai toisesta henkilö itse ei halua raskauttaan tiedostaa. Aika usein ulkopuolisetkin sen huomaa, mutta antavat olla kun henkilö itse ei asiasta puhu tai jopa kieltää koko raskauden kysyttäessä. Kuten tässä uusimmassakin, olihan kaverit ja nuokkarin työntekijät raskauden huomanneet. Eli ei se nyt niin suuri yllätys ollut.