TAAS yllätyssynnytys. Huh huh . Eivät näköjään ole kovin harvinaisia :O
Ilta-Lehdessä tai Iltasanomissa oli juttu, 21 v nainen mahakivun takia päivystykseen ja kohta vauva sylissä..
Kommentit (167)
Kaikilla näillä "oho olen raskaana" on lievää ellei jopa liiallista ylipainoa. Iso maha jo valmiiksi niin ei huomata että vauva kasvaa siellä. Siihen kun lisää stressaavat elämänvaiheet(työ,opiskelu jne,) ja istukan kiinnittymiskohdan, saamme uutisen
Jos mun 165/55 sixpäkin tilalle tulee pitsavatsa niin kyllä hälytyskellot soi. Onhan tuokin tyttö aika muodoton pehmeä joten makkaroiden väliin uppoaa yksi pieni lapsi. Aika paljon saa defenssiä olla ettei mitään tunne tai tajua.
Ei itselläni ainakaan työt antaisi periksi yllätysvauvalle ja yhtäkkiselle äitiyslomalle, hyvä jos edes synnyttää ehtisi. Kamala ajatus, että olisi raskaana eikä huomaisi.. Kuinkahan helposti ja nopeasti siitä syntyvästä lapsesta pääsisi eroon, että pääsisi takaisin töihin?
Älä nyt ainakaan linkkiä laita, joku saattaisi vahingossa jopa tietää mistä tapauksesta puhut.
Mun sukulaistyttö synnytti kans tietämättään olevansa raskaana viime vuonna. On tosi laiha ja ei ollut huomannut mitään, kohtu vissiin niin taaksepäin kallistuva. Joi ja poltti koko raskauden, on melkonen elämänkoululainen muutenki. Lapsi raukka.
Vierailija kirjoitti:
Ei itselläni ainakaan työt antaisi periksi yllätysvauvalle ja yhtäkkiselle äitiyslomalle, hyvä jos edes synnyttää ehtisi. Kamala ajatus, että olisi raskaana eikä huomaisi.. Kuinkahan helposti ja nopeasti siitä syntyvästä lapsesta pääsisi eroon, että pääsisi takaisin töihin?
Sen voi antaa heti pois, ei tarvitse edes syliin ottaa. Voit mennä seuraavana päivänä jo onnellisena töihin jos fyysisesti kestät.
En kyllä selviäisi tuollaisesta, mielenterveys on muutenkin niin surkea. Luultavasti heti synnytettyäni hyppäisin sairaalan ikkunasta (olettaen, että ollaan riittävän korkealla).
Tuttu kätilö sanoi että osa näistä on kyllä tiennyt tavalla tai toisella tai ainakin epäillyt vahvasti mutta asia on ollut liian vaikea käsiteltäväksi elämäntilanteen vuoksi,
Miehestä ei mainittu sanaakaan. Mitenköhän yllättynyt hän oli siitä, että ilman ehkäisyä panemisen tuloksena oli vauva? On se kumma juttu... Joka kerta.
"Miia ei ollut huomannut raskauttaan. Mutta ei kukaan muukaan. Pienen pyöristymisen hän pani herkuttelun piikkiin. Myös kuukautiset tulivat.
Loppuvaiheessa muutama kaveri ja nuorisotilalla olevat työntekijät huomasivat ylävatsan pyöristymisen. Miia oli kuitenkin varma, ettei ole raskaana."
Tässäkin muut olivat jo huomanneet...
Toisekseen mitä nuo "kuukautiset" sitten raskausaikana on? Jotain epämääräistä tiputtelua silloin tällöin? Oikeita kuukautisia ei voi olla koska kohdun limakalvo ei voi uusiutua raskausaikana.
Oli alkuraskaudessa pahoinvoinnin vuoksi lääkärissä mutta ei tuolloinkaan tullut mieleen tehdä raskaustestiä?
Kaverini huomasin raskauden, kun kesken koulupäivän ( opiskelun siis, ei peruskoulun) tunsi vauvan potkut.
Ei mitään kutitusta mahassa , vaan kunnon jysäyksen ja oli sitten rööki suussa pyöräillyt apteekkiin testiä ostamaan :D Positiivinen.
Ystäväni oli 19v, 160cm ja noin 45 kg laiha ja hento, minkäänlaista vauvamahaa ei tullut missään vaiheessa tai ainakaan sellaista että se olisi vaatteet päällä näkynyt, kireissä vaatteissa kulki loppuun asti.
Raskaus huomattiin kun viikkoja oli jo noin 20 ja eipä siinä jäänyt kauan aikaa sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu kätilö sanoi että osa näistä on kyllä tiennyt tavalla tai toisella tai ainakin epäillyt vahvasti mutta asia on ollut liian vaikea käsiteltäväksi elämäntilanteen vuoksi,
Tämä.
On kyllä hämmentävää. Onneksi itsellä menee aina se kolmas kuukausi sellaisen pahoinvoinnin kourissa ettei jää epäilyille sijaa :D Paitsi että teoriassa raskaudet voivat olla erilaisia eli voisihan tuo kai poiskin jäädä. Eniten tosiaan ihmetyttää näissä se että onko ehkäisy ollut käytössä ja onko raskauden mahdollisuus käynyt oikeasti mielessä.
Mun mielestä tuossa meni pieleen jo silloin, kun nuori nainen tulee valittamaan pitkään kestänyttä pahoinvointia ja hänet määrätään mahalaukun tähystykseen! Luulisi että heti ensimmäisenä tehtäisiin raskaustesti ja ultra! Melkoinen pölö on kyllä ollut lääkärikin... 😶
Itselläni on ollut kolme raskautta ja synnytystä. Ymmärrän kyllä että alkuraskaus voi mennä ohi huomaamatta, mutta että loppuraskauskin! Ja mulla on sentäs ollut todella helpot ja ns. "huomaamattomat" raskaudet, mutta silti en mitenkään päin pysty kuvittelemaan, että en olisi loppuvaiheessa alkanut epäillä mitään.
Onko esim. liitoskivut ja harjoitussupistukset sellaisia, että niitä ei tule kaikille? Mulla oli lisäksi ihan jäätävät lonkkakivut öisin, vaikka muuten olin tosi hyvässä kunnossa ja hyvin vähä oireinen ja vaivainen. Esim. kun vatsa vetää kramppiin askelten tärähdyksistä tai nopeista liikkeistä ja yöllä noustava jaloittelemaan lonkkakipujen takia, niin en kyllä osaisi normaalina pitää...
Tuossa jutussakin käy jo ilmi juttua, joiden olisi kyllä pitänyt laittaa hälytyskellot soimaan. Tulee kyllä olo, että asia on jollain tasolla tiedostettu, mutta tehokkaasti suljettu pois mielestä.
Tarinan onni on kuitenkin se, että vauva oli loppujen lopuksi tervetullut ja ilmeisesti rakastavia ihmisiä ympärillä piisaa.
Kyllä se on ihan mahdollista. Jollain voi olla ylipainoa niin ettei huomaa pyöristymistä, potkut ei välttämättä tunnu jos on istukka edessä tai yleensäkin kärsii jatkuvista ja kipeistä vatsavaivoista (itsellä IBS ja välillä kivut ja suolen liikehdintä on tuntuneet siltä kuin siellä olisi jotain "ylimääräistä" vaikka ei olekaan). Voi myös olla taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkä selkä jotka molemmat mahdollistavat vauvan kasvamisen "sisäänpäin" jolloin ei kaikille välttämättä edes tule raskausmahaa.
Niin ja jos on vielä epäsäännölliset menkat normaalistikin tai ne jatkuvat raskauden läpi, niin koittaapa siinä sitten epäillä kun joka tuutista toitotetaan ettei voi olla raskaana jos verta tulee. Paha vaan kun aina on näitä poikkeuksia. Olisi kyllä hitonmoinen painajainen tuollainen tilanne.
Niin ja kaikille ei vain tule samoja raskausoireita, onhan naisia jotka ei edes uskoisi olevansa raskaana ellei maha kasvaisi, kun ei ole muita oireita kuten pahoinvointia tai liitoskipuja.
-17
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuossa meni pieleen jo silloin, kun nuori nainen tulee valittamaan pitkään kestänyttä pahoinvointia ja hänet määrätään mahalaukun tähystykseen! Luulisi että heti ensimmäisenä tehtäisiin raskaustesti ja ultra! Melkoinen pölö on kyllä ollut lääkärikin... 😶
Itselläni on ollut kolme raskautta ja synnytystä. Ymmärrän kyllä että alkuraskaus voi mennä ohi huomaamatta, mutta että loppuraskauskin! Ja mulla on sentäs ollut todella helpot ja ns. "huomaamattomat" raskaudet, mutta silti en mitenkään päin pysty kuvittelemaan, että en olisi loppuvaiheessa alkanut epäillä mitään.
Onko esim. liitoskivut ja harjoitussupistukset sellaisia, että niitä ei tule kaikille? Mulla oli lisäksi ihan jäätävät lonkkakivut öisin, vaikka muuten olin tosi hyvässä kunnossa ja hyvin vähä oireinen ja vaivainen. Esim. kun vatsa vetää kramppiin askelten tärähdyksistä tai nopeista liikkeistä ja yöllä noustava jaloittelemaan lonkkakipujen takia, niin en kyllä osaisi normaalina pitää...
Tuossa jutussakin käy jo ilmi juttua, joiden olisi kyllä pitänyt laittaa hälytyskellot soimaan. Tulee kyllä olo, että asia on jollain tasolla tiedostettu, mutta tehokkaasti suljettu pois mielestä.
Tarinan onni on kuitenkin se, että vauva oli loppujen lopuksi tervetullut ja ilmeisesti rakastavia ihmisiä ympärillä piisaa.
Ei itsellä ainakaan ollut minkäänlaisia harjoitussupistuksia tai liitoskipuja ensimmäisessä raskaudessa. Ensimmäiset supistukset alkoi vesien menon jälkeen. Noita lonkkakipuja oli myös, mutta en minä niitä olis raskausoireiksi osannut laskea jos ei olisi tiennyt.
No itsellä oli tosi iso maha joka paljasti ja pahoinvointi ja närästys.
Ihmetyttää tapauksessa myös aiemman lääkärin osaaminen - jos tyttö aamupahoinvointia ja kipuja valittamassa, olipa kuukautisia tai ei, niin tehdään kyllä vatsatähystys, mutta ei edes käsikäyttöisellä laitteella katsota nopeasti vatsaa ultralla? Tai edes tehdä virtsakokeita? -- ja nainen jälkikäteisarvionsa mukaan oli 3 kk:lla raskaana.
Kyllä mulla vatsaa on ultrattu selittämättömien kipujen vuoksi joka kerta (ei löytynyt mitään, ei raskautta, ehkä endometrioosia) .
Uskon siis kyllä, että yllätysraskaus oli, on tutullekin käynyt noin, mutta ihmetyttää lääkärin ammattitaidon puute sitääkin enemmän.
Pahin painajaiseni on huomata raskaus vasta, kun abortti on jo mahdoton. Tämän takia teen joka kuukausi raskaustestin.