Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän, kun joka paikassa vaaditaan nykyään englannin osaamista.

Vierailija
25.01.2018 |

Minulla ei ole kielipäätä, vaikka aikoinaan olenkin koulussa saanut ihan hyvät numerot ruotsista, saksasta. Englanti oli numerollisesti huonoin, mutta se on aikoa kieli, jolla pärjään edes joten kuten. Se ei kuitenkaan riitä nykyaikana, kun yrittää hakea töitä.

Hitto, haluan puhua Suomessa suomea, maan pääkieltä ja omaa äidinkieltäni. Myös töissä. Viimeiset 25 vuotta se on pääosin onnistunutkin, mutta ei näköjään enää, kun moni suomalainen yritys vaatii tekemään työhakemuksenkin englanniksi. Haastattelutkin on tietenkin englanniksi. Vituttaa.

Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus. Jos sitä ei ole luontaisesti, niin eipä sille oikein mitään pysty tekemään. Kiva mennä tällä tankeroenglannilla työhaastatteluun, kun siellä jonossa on paljon sujuvammin puhuvia hakijoitakin.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kielitaitoni on parantunut ehdottomasti eniten kun olen joutunut tulkkaamaan!

Minun kielitaitoni ovat vain kohtuulliset, mielestäni ei ole mitään järkeä jos minä olen tulkki. Mutta usein on käynyt niin että muilla läsnäolijoilla on vielä huonommat kielitaidot. Ihmisiä ympärillä useista maista, moni puhuu mitäsattuu kieltä mitensattuu huonosti, osa puhuu hieman suomea, osa hieman ruotsia, osa hieman mitälie... ja kaikkea minä joudun kaiken aikaa kääntämään muille läsnäolijoille englanniksi.

Todella typeriä tilanteita, sääliksi käy niitä jotka joutuvat minun englantiani siinä kuuntelemaan... mutta itse opin paljon.

Itse päädyin tuollaisiin tilanteisiin nuorempana ulkomailla matkoilla. Jos Suomessa arjessasi tahdot tuollaisia tilanteita löytää, niin... öö?...

Vierailija
62/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu kokonaan uudelle alalle. Miksi olet edes lähtenyt tuollaiselle alalle?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. Mulla on nk matikkapää eli matematiikka, fysiikka ja kemia olivat koulussa mulle ihan helppoja oppiaineita. Vieraat kielet taas suorastaan painajaista. Olen opiskellut ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa. Ruotsia pisimpään eli yhteensä 10 vuotta kansakoulussa ja oppikoulussa, englantia 6 vuotta oppikoulussa, saksaa ja ranskaa 2 vuotta oppikoulussa. Lisäksi sekä ruotsia että englantia jatko-opinnoissa. Vaikka mun pitäisi osata tuon perusteella ruotsia parhaiten, tosiasiassa osaan vain kaksi lausetta. Niistäkin molemmat ovat sellaisia räävittömyyksiä, että ei ole syytä sanoa ääneen. Syynä se, ettei mun ole sitten kouluvuosien tarvinnut käyttää ruotsia. 

Mun englantinikin oli tankeroenglantia eikä se täydellistä ole vieläkään. Vielä silloinkin, kun vaihdoin alaa ja kaikki kirjallisuus ja koulutukset olivat englanniksi. On paljon helpompaa lukea ja kirjoittaa kun kuunnella ja puhua. Kuunteleminenkin on helpompaa kuin puhuminen. Jotta kieltä oikeasti oppii, sitä pitää puhua. Lukeminen, kuunteleminen ja kirjoittaminen ei riitä. Puhua, puhua, puhua ja taas puhua. Mun onneni oli, että tyttäreni meni naimisiin ulkomaalaisen kanssa. Yhteinen kommunikointikieli on englanti. Oli pakko puhua, osasi tai ei. Keksiä jokin muu tapa ilmaista asia, jos jotain tiettyä sanaa ei tiennyt. Ja kun vietettiin alussa paljon aikaa ilman tytärtäni, mulla ei ollut ketään, jota pyytää apuun .

Nykyisin puhun englantia riittävän hyvin. Oman alan sanasto tuli tutuksi jo kauan sitten, kun kaikki luettava ja kuunneltava materiaali oli englanniksi. Ongelmana oli vain puhuminen ja sitä ei opi millään muulla tavalla kuin puhumalla. 

Vierailija
64/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.

Onhan. En opi enkkua vaikka tekisin mitä :p

En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.

Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.

Mun miehellä myös lukihäiriö, mutta englantia puhuu sujuvasti. Ja virheitä joskus tietenkin tulee, mutta ei niistä kukaan välitä. Asiat saa hoidettua.

Leffat, pelit ja musiikki on hänen "kielikoulutus ". Ja pitää vain rohkeasti avata suu ja puhua vaikka väkisin.

Vierailija
65/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähden englantia pakoon Espanjaan. Osaan hyvin espanjan kieltä ja espanjalaiset eivät puhu englantia eikä siellä tarvitse sitä kieltä osata. Olen aina inhonnut englannin kieltä. Tosi vaikeeta 😂

Vierailija
66/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei vaadita ihan huvikseen vaan työssä tarvitsee. Niin se on ennenkin ollut, että jotkut tarvitsevat. Monessa työssä silti ei.

Ei minun alallani aikoinaan tarvittu enlantia, kun valmistuin. Ensimmäisissä työpaikoissani selvisin suomenkielellä, mutta nykyään tilanne on muuttunut. Vituttaa, ettei Suomessa enää arvosteta suomen kieltä, vaan englantia pakkotuputetaan joka paikkaan. Ap

Öö tota, sun alan eka kuvaus oli kansainvälinen yhteistyö, tunnustat ettei suomenkielellä enää voi töitä tehdä, ja silti sä itket täällä kuinka epäreilua on kun ei pärjää suomenkielellä vaan vaaditaan kieltä jota muutkin kuin maailman marginaaliosa ymmärtää.

Ei kieltä opi kuin käyttämällä, eikä se tapahdu hetkessä, eikä sitä opi parin viikkotunnin kurssilla tai silloin tällöin jonkun kirjan lukemalla. Multa meni kymmenkunta vuotta koulun jälkeen käyttäen aktiivisesti oikeastaan päivittäin englantia harrastuksen parissa työskennellen kun yhtäkkiä tuli sellainen olo että hei mähän osaan tätä niin ettei tarvi suomeksi ajatella ensin. Sähköposteja alan harrastajille, alan materiaalin käännöksiä molempiin suuntiin, kirjoituksia ulkomaisiin harrastajalehtiin, parin viikon matkoja tapaamisiin joissa ei kukaan muu puhunut suomea, sillä lailla sitä oppi. Määrällä ja jatkuvalla käytöllä on merkitystä minkä tahansa asian oppimisessa, se tunnutaan unohtavan nykyään.

Vierailija
67/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla sä oikein olet? Mulla on kolme amk-tutkintoa eikä todellakaan vaadita englantia työpaikkoihin. Vaaditaan suomen kielen taito, ei muuta.

Tutkimuspuoli, jossa työyhteisöt ovat kansainvälisiä. Ap

No mikä se sinun ratkaisusi oikein on että pärjäät suomen kielellä? Kaikki kansainväliset työyhteisön jäsenet opettelevat suomen koska sinulla ei englanti suju? Työnantaja palkkaa henkilökohtaisen tulkin sinua varten koska kykysi ovat astronomiset kymmeniin ja satoihin muihin, englantia osaaviin hakijoihin verrattuna?

Minun ainoa vaihtoehtoni on jatkaa tällä osaamallani tankeroenglantilinjalla, jolla olen tähän astikin pärjännyt, mutta se ei enää tunnu riittävän työnantajille. Sitähän tässä juuri manaan. Ap

No nyt sulla on sitten se tosiasia edessä, että sun taidot ei enää riitä suoriutumaan sun töistä. On siis aika uudistua. Mitä silloin tehdään? Kouluttaudutaan lisää tai vaihdetaan alaa. Ja koska et voi englantia yhtään oppia, niin alan vaihto on edessä. Et voi olettaa, että kansainväliset yhteistyökumppanit sopeutuvat sinun taitoihisi, sinun on sopeuduttava heihin.

Miksi en muka voi odottaa? Me suomalaiset maksamme heidän palkkansa. Moni työtoverini on opetellut puhumaan suomea, vaikka ovat täällä olleet vain muutaman vuoden? Etenkin niiltä odotan suomenkielen taitoa, jotka ovat jääneet tänne pysyvästi asumaan. Ap

Tuo kuulostaa täysin vitsiltä. Sääliksi käy ulkomaalaisia jotka joutuvat suomenkieltä oppimaan. Miten edes voisivat oppia kun eivät suomalaiset juttele heidän kanssaan? Mutta tiedän onnekkaita korkeasti kouluttautuneita insinöörejä jotka ovat asuneet Suomessa vuosikymmeniä ja eivät osaa sanaakaan suomea. Eivät ole koskaan edes yrittäneet opetella. Eivät kertakaikkiaan suomenkieltä tarvitse, koskaan, missään. Mielestäni se on aivan oikein, hyvä niin! =)

Vierailija
68/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähden englantia pakoon Espanjaan. Osaan hyvin espanjan kieltä ja espanjalaiset eivät puhu englantia eikä siellä tarvitse sitä kieltä osata. Olen aina inhonnut englannin kieltä. Tosi vaikeeta 😂

Joo espanjalaiset eivät kyllä osaa englantia! Espanjassa ei taideta opettaa englantia edes kouluissa ollenkaan..🤔

69/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt vaan sinnikkäästi opetella se. Katso leffat ilman tekstitystä ja toista vuorosanat. Ota englanninkielinen kirja, joku mistä tykkäät, ja lue sitä ääneen.

Olen lukenut englanninkielisen kirjan ja yrittänyt katsoa ohjelmia ilman tekstitystä, mutta ei auta. Ap

Lue edes parikymmentä, auttaa paljon enemmän kuin vain yhden lukeminen.

Käytä 10" android tablettia johon hankit muutaman kirjan Audio Books Librivox:ista. 

"Googlen play kirjoista", käännöksen outoon sanaan saa parissa sekunnissa ja tekstin voi kuunnella, googlella tosin koneen lukemana.

Muista sovelluksista en vielä ole löytänyt sekä tekstiä että ääntä.

Kokeneemmat voisivat laittaa varmasti parempia vinkkejä, tablettia olen käyttänyt vasta reilun viikon.

Käytä kännykkää nauhoitukseen, kuulet virheesi kun toistat sillä puhettasi. Tarmoa opiskeluun.

Vierailija
70/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu vaikka bioanalyytikoksi.

Vierailija
71/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassakaan mitään mystistä "kielipäätä" tai "matikkapäätä".

Kielen omaksuminen vaatii ainoastaan paljon harjoittelua. Olet omaksunut suomen, joten pystyt omaksumaan minkä tahansa muunkin kielen. Kyse on vain siitä paljonko olet valmis tekemään töitä.

Vierailija
72/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen nainen enkä osaa englantia erityisen hyvin. En myöskään ole tarvinnut englantia missään, ihme kyllä!

Vierailija
73/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemukset suomeksi ovat riittäviä. Ulkomaalaiset voivat englanniksi. Itse tykkään englanninkielestä, mutta tuskin hakemuksissa hyvä tai haastatteluissa. Kuuntelu on helppoa, puhuminen haastavaa. Luulen että puhe sujuu myöhemmin

Vierailija
74/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita vuosia sitten tarvitsin töitä n. neljäksi kuukaudeksi ja sainkin työpaikan ravintolan keittiöön apulaiseksi, lähinnä tiskaamaan. Ystäväni oli siellä ravintolapäällikkönä.

Ok, tosi kiva, mutta ystävä unohti mainita, että siellä on työkieli vain englanti.

Mun kielitaito oli tosi ruosteessa ja eka viikko meni suunnilleen mykkänä.

Mutta kun oli pakko alkaa puhua, se alkoi pikkuhiljaa sujumaan. Tein kuitenkin muitakin hommia tiskin lisäksi.

Ei ollut vaihtoehtoja. Kyllä siitä kouluenglannista jää väkisinkin jotain päähän . Pitää vaan uskaltaa.

Vierailija
75/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.

Menee opiskelemaan englantia koska haluaa töitä Suomesta? Ei stna😂😂😂😂

Englantia saattaa joutua puhumaan asiakaspalvelutilanteessa tai kollegan kanssa, tai lukemaan englanninkielistä ammattikirjallisuutta. Kyllä, myös Suomessa.

Vierailija
76/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsit koulusta läpi oppimatta englantia yhtään? Onko kyse todella siitä, että et osaa, vai vaan siitä, että taitosi ovat ruosteessa koska et ole käyttänyt kieltä missään? Jälkimmäinen korjaantuu nopeasti.

Vierailija
77/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englantia saattaa joutua puhumaan asiakaspalvelutilanteessa tai kollegan kanssa, tai lukemaan englanninkielistä ammattikirjallisuutta. Kyllä, myös Suomessa.

Näin on, mutta mielestäni siihen pitäisi riittää se perusenkku, koska ei ne ulkkaritkaan yleensä puhu yhtään sen paremmin. Ihmetyttää tämä, että suomalaiset työnantajat vaativat suomalaisilta paljon enemmän kielitaidon suhteen. Ap

Vierailija
78/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudu kokonaan uudelle alalle. Miksi olet edes lähtenyt tuollaiselle alalle?!

Kartoitinkin jo mahdollisuuksia kouluttautua toiselle alalla, jossa voisin hyödyntää hyvää numeropäätäni, mutta siinäkin törmäsin samaan ongelmaan, tosin ei ihan vielä näin pahana, sillä toistaiseksi työhakemukset ja haastattelut on sillä alalla suomeksi. Ap

Vierailija
79/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, mutta mielestäni siihen pitäisi riittää se perusenkku, koska ei ne ulkkaritkaan yleensä puhu yhtään sen paremmin. Ihmetyttää tämä, että suomalaiset työnantajat vaativat suomalaisilta paljon enemmän kielitaidon suhteen. Ap

Se johtuu siitä, koska he voi. Suomalaisten englannin kielen taito on keskimäärin älyttömän korkea, meidät vähän vanhemmat on vain opetettu sillä väärällä logiikalla, ettei kannata avata suutansa, jos ei osaa siinä puheessa saada pilkkujakin kohdalleen...

AP, jos olet hyvä työssäsi, menet vaan sinne työhaastatteluun rohkeasti. Siellä AINA kysytään omia heikkouksia / kehittämisen kohteita niin tuohan on aivan täydellinen ’englannin puhuminen on vähän kankeaa mutta harjoittelen sitä tavalla X (jolloin annat työnantajalle kuvan siitä, että pyrit koko ajan kehittymään ’asiassa kuin asiassa’) - käännä siis heikkoutesi vahvuudeksesi! Ja myyt sitten sen itse teknisen osaamisesi minkä osaat tosi hyvin vaikkakin pääasiassa suomeksi.

T. Enkun ope :)

Vierailija
80/90 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, olipa typerä kommentti. On ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti opi kieliä, vaikka tekisivät kuinka paljon töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä