Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän, kun joka paikassa vaaditaan nykyään englannin osaamista.

Vierailija
25.01.2018 |

Minulla ei ole kielipäätä, vaikka aikoinaan olenkin koulussa saanut ihan hyvät numerot ruotsista, saksasta. Englanti oli numerollisesti huonoin, mutta se on aikoa kieli, jolla pärjään edes joten kuten. Se ei kuitenkaan riitä nykyaikana, kun yrittää hakea töitä.

Hitto, haluan puhua Suomessa suomea, maan pääkieltä ja omaa äidinkieltäni. Myös töissä. Viimeiset 25 vuotta se on pääosin onnistunutkin, mutta ei näköjään enää, kun moni suomalainen yritys vaatii tekemään työhakemuksenkin englanniksi. Haastattelutkin on tietenkin englanniksi. Vituttaa.

Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus. Jos sitä ei ole luontaisesti, niin eipä sille oikein mitään pysty tekemään. Kiva mennä tällä tankeroenglannilla työhaastatteluun, kun siellä jonossa on paljon sujuvammin puhuvia hakijoitakin.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos somali oppii suomea niin kyllä suomalaisenkin pitäis oppia englantia.

Ei ne opikaan, kun käyttävät tulkkeja edelleen, vaikka ovat asuneet täällä jo vuosikymmeniä.

Vierailija
42/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku vinkki.. Sitä kieltä oppii käyttämällä. Tuskin sulla superhuono kielipää on jos kerran suomea osaat niin hyvin :D englanninkieliset sarjat tulille ilman tekstitystä, musiikkia, kirjoja, rohkeasti juttelemaan vaikka englanninkielisille palstoille yms. Se on nyt vaa menee niin että Suomikin kansainvälistyy...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielet ovat ihan sama asia kuin matematiikka. On helppo piiloutua lahjattomuuden taakse. Kuka tahansa oppii vähintäänkin kohtuulliseksi sekä matikassa että jossain kielessä, jos vaan jaksaa ahkerasti harjoitella. Sitten jos haluaa ihan huipulle, niin on oltava jo erityisiä lahjoja.

Sitähän minä juuri sanoinkin. Olen pärjännyt sönkkäämälläni tankeroenglannilla työelämässä kohtuullisesti, mutta nykyään vaaditaan sujuvaa osaamista ja siihen ei kykyni riitä. Ap

Vierailija
44/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.

Onhan. En opi enkkua vaikka tekisin mitä :p

En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.

Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.

Moni autisti on huippulahjakas jollain kapealla sektorilla. Mutta ei sitä voi terveeseen ihmiseen verrata.

Vierailija
45/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.

Onhan. En opi enkkua vaikka tekisin mitä :p

En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.

Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.

Samalla logiikalla tyttäresi pystyisi oppimaan matematiikkaakin häikäisevän hyvin.

Kun kerran minä osaan matematiikkaa erinomaisesti ja äidinkielessäkin olen lahjakas, mutta vieraita kieliä en vain opi, niin tokihan silloin sinunkin tyttäresi pystyy oppimaan matematiikkaa ja äidinkieltä.

Tajusitko?

En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta vastaan silti.

Puolisollani on dysfasia ja kielten (myös äidinkielen) oppiminen on aivan järkyttävän vaikeaa ja vaatii valehtelematta kymmenkertaisen määrän työtä. Silti hänen työkielenään on ollut englanti ja puhuu sitä ihan hyvin, ilman tankeroa, vaikkei suomeksikaan aina ymmärrä tuon sokeltamista. Tuo kielitaito on vaatinut vuosikausia päivittäistä opiskelua ja vaivannäköä, mutta hän ei olekaan selittelevä laiskamato.

Ei ole selitystä sille miksi tiettyjen asioiden oppiminen on niin vaikeaa ja toisten ei. Ei kukaan ole selittelevä laiskamato jos ei opi. Itse olen maksanut myös yksityisopetusta ja käynyt kansalaisopiston kursseja, mutta en opi silti. Ajattelu ja kieliopin rakenne ei käy yhteen, ei voi mitään.

Vierailija
46/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä täysin.

Varmaan kaikissa taidoissa, kaikessa oppimisessa, kaikessa kehityksessä, voi tulla umpikuja vastaan ihan milloin vain. Ei vaan kehity enää yhtään. Luulisi kaikkien tämän tietävän, luulisi kaikilla olevan tästä omia kokemuksia - jos ei ole, niin ei ole koskaan tehnyt mitään.

Itse osaan suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja hollantia. Vuosikausia opiskelin myös venäjää, asuin Venäjällä kaksi vuotta... ja silti en venäjää oppinut yhtään.

Vierailija
47/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku vinkki.. Sitä kieltä oppii käyttämällä. Tuskin sulla superhuono kielipää on jos kerran suomea osaat niin hyvin :D englanninkieliset sarjat tulille ilman tekstitystä, musiikkia, kirjoja, rohkeasti juttelemaan vaikka englanninkielisille palstoille yms. Se on nyt vaa menee niin että Suomikin kansainvälistyy...

Vai että vielä vähäinen arvokas vapaa-aikakin pitäisi käyttää kieliä opiskellen. Vapaa-aikanani ei kaipaa yhtään suorittamista, vaan haluan olla rauhassa ja rentoutua. Edelleen suomeksi. Ap

Vierailija
48/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla sä oikein olet? Mulla on kolme amk-tutkintoa eikä todellakaan vaadita englantia työpaikkoihin. Vaaditaan suomen kielen taito, ei muuta.

Tutkimuspuoli, jossa työyhteisöt ovat kansainvälisiä. Ap

No mikä se sinun ratkaisusi oikein on että pärjäät suomen kielellä? Kaikki kansainväliset työyhteisön jäsenet opettelevat suomen koska sinulla ei englanti suju? Työnantaja palkkaa henkilökohtaisen tulkin sinua varten koska kykysi ovat astronomiset kymmeniin ja satoihin muihin, englantia osaaviin hakijoihin verrattuna?

Vierailija
49/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielet ovat ihan sama asia kuin matematiikka. On helppo piiloutua lahjattomuuden taakse. Kuka tahansa oppii vähintäänkin kohtuulliseksi sekä matikassa että jossain kielessä, jos vaan jaksaa ahkerasti harjoitella. Sitten jos haluaa ihan huipulle, niin on oltava jo erityisiä lahjoja.

Sitähän minä juuri sanoinkin. Olen pärjännyt sönkkäämälläni tankeroenglannilla työelämässä kohtuullisesti, mutta nykyään vaaditaan sujuvaa osaamista ja siihen ei kykyni riitä. Ap

No sujuvaksi mielletään aika surkea kielitaito vielä. Tarkoitan huipulla sitä, että olet oikeasti todella todella hyvä. Sellaista ei vaadita missään normaalissa duunissa, jos et oikeasti ole joku englannin kielen tutkija, mitä tuskin olet.

Vierailija
50/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala tän av:n sijaan käyttää englanninkielistä keskustelupalstaa.

Puhuminen ja kuullun ymmärtäminen ovat ne suurimmat haasteet minulle. Ap

Eli siis ymmärrät lukemaasi ja kirjoitat kohtuullisen sujuvasti. Tiedätkö, silloin kielitaitosi on ihan hyvä. Tuo puheentuottaminen ja kuullun ymmärtäminen paranee isoin harppauksin sillä, että menet vaan niihin tilanteisiin ja koitat puhua ja olla mukana.

Vierailija
51/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla sä oikein olet? Mulla on kolme amk-tutkintoa eikä todellakaan vaadita englantia työpaikkoihin. Vaaditaan suomen kielen taito, ei muuta.

No mikä se sinun ratkaisusi oikein on että pärjäät suomen kielellä? Kaikki kansainväliset työyhteisön jäsenet opettelevat suomen koska sinulla ei englanti suju? Työnantaja palkkaa henkilökohtaisen tulkin sinua varten koska kykysi ovat astronomiset kymmeniin ja satoihin muihin, englantia osaaviin hakijoihin verrattuna?

Minun ainoa vaihtoehtoni on jatkaa tällä osaamallani tankeroenglantilinjalla, jolla olen tähän astikin pärjännyt, mutta se ei enää tunnu riittävän työnantajille. Sitähän tässä juuri manaan. Ap

Vierailija
52/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työyhteisöissä voi tietoa jakaa tarkemmin myös suomeksi ja antaa suomalaisille tilaisuun kertoa asioista omalla äidinkielellään, jos englanti tuottaa vaikeuksia.

Vierailija
53/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala tän av:n sijaan käyttää englanninkielistä keskustelupalstaa.

Puhuminen ja kuullun ymmärtäminen ovat ne suurimmat haasteet minulle. Ap

Eli siis ymmärrät lukemaasi ja kirjoitat kohtuullisen sujuvasti. Tiedätkö, silloin kielitaitosi on ihan hyvä. Tuo puheentuottaminen ja kuullun ymmärtäminen paranee isoin harppauksin sillä, että menet vaan niihin tilanteisiin ja koitat puhua ja olla mukana.

Niin, mutta kun hyvä ei riitä nykyään. Pitäisi olla sujuva. Siinä on iso ero. Ap

Vierailija
54/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ainoa vaihtoehtoni on jatkaa tällä osaamallani tankeroenglantilinjalla, jolla olen tähän astikin pärjännyt, mutta se ei enää tunnu riittävän työnantajille. Sitähän tässä juuri manaan. Ap

No nyt sulla on sitten se tosiasia edessä, että sun taidot ei enää riitä suoriutumaan sun töistä. On siis aika uudistua. Mitä silloin tehdään? Kouluttaudutaan lisää tai vaihdetaan alaa. Ja koska et voi englantia yhtään oppia, niin alan vaihto on edessä. Et voi olettaa, että kansainväliset yhteistyökumppanit sopeutuvat sinun taitoihisi, sinun on sopeuduttava heihin.

Vierailija
55/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on ihmiset neuvonu englanniksi lukemaan kirjoja, katsomaan leffoja, ym. Mielestäni kyllä paljon tärkeämpää on englanniksi sosiaalinen kanssakäyminen. Ei Skype tai nettichattaily, vaan ihan oikea kasvokkain kanssakäyminen. Sosiaaliset puheliaat ihmiset oppivat kieliä paremmin. Hiljaiset erakot eivät opi. Eli siis... ap: enemmän ja enemmän englanninkielistä sosiaalista altistusta. Vaikka luonnostasi olisit hiljainen niin ryhdy englanninkielellä hölösuuksi.

Hanki ja tee kaikki tämä:

Englanninkieliset harrastuskaverit, lenkkikaverit, baarikaverit, vierustoverit kirkossa. Englanninkielinen tyttöystävä, naapuri, pahin vihamies. Käy englanninkielisissä vapaaehtoistöissä, vaikkapa sellaisessa pakolaiskeskuksessa tms missä irakilaiset odottaa käännytyspäätöstä. Kieltäydy käyttämästä suomenkieltä ollenkaan arjessasi, vaadi että mitä hyvänsä ihmiset sinulle sanovat, heidän on sanottava se sinulle englanniksi. Älä kiroile suomeksi, vaan kiroile englanniksi. Älä rukoile suomeksi, vaan rukoile englanniksi. Älä näe unia suomeksi, vaan näe unia englanniksi.

Nämä suositukset eivät ole vitsi. Vähempi ei välttämättä riitä. Lisää altistusta, lisää altistusta, lisää altistusta. Puhu puhu puhu.

Vierailija
56/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä varmasti kehittyy, jos vain haluaa ja kokee tarvitsevansa jotain taitoa. Itse olin aivan avuton vieraissakielissä koulussa (5-6 arvosana), mutta sittemmin englanninkieltä ollut pakko käyttää, ja selvästi kehittynyt siinä, vaikkei aivan kaikkia kielioppiasioita osaakaan. Voisin ihan luottavaisesti mennä jonnekin (työ)haastatteluun, jossa tarvitsisi englantia. En olisi uskonut aikoinaan.

Vierailija
57/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työyhteisöissä voi tietoa jakaa tarkemmin myös suomeksi ja antaa suomalaisille tilaisuun kertoa asioista omalla äidinkielellään, jos englanti tuottaa vaikeuksia.

Kuka sen sun kertoman sitten kääntää, että ne muun kielisetkin ymmärtää? Nekin tarvitsee se tiedon.

Vierailija
58/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä miten joku voi pitää englantia vaikeana? Sitä kuulee _kaikkialla_, telkkarissa, leffoissa, muusiikkista yms yms.

Miksi et ole vaivautunut oppimaan kunnon englantia?

Äidinkielikin on todella tärkeää.

ohis

Vierailija
59/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt sulla on sitten se tosiasia edessä, että sun taidot ei enää riitä suoriutumaan sun töistä. On siis aika uudistua. Mitä silloin tehdään? Kouluttaudutaan lisää tai vaihdetaan alaa. Ja koska et voi englantia yhtään oppia, niin alan vaihto on edessä. Et voi olettaa, että kansainväliset yhteistyökumppanit sopeutuvat sinun taitoihisi, sinun on sopeuduttava heihin.

Miksi en muka voi odottaa? Me suomalaiset maksamme heidän palkkansa. Moni työtoverini on opetellut puhumaan suomea, vaikka ovat täällä olleet vain muutaman vuoden? Etenkin niiltä odotan suomenkielen taitoa, jotka ovat jääneet tänne pysyvästi asumaan. Ap

Vierailija
60/90 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ja harmistustasi hyvin. Kirjoittaminen ja lukeminen ok. Silloin on aikaa ja pystyy tarvittaessa tarkistamaan. Tuntuu, että en saa puheesta selvää, vaikka kuinka yritän kuunnella. Minulla on jotain lukihäiriön kaltaista ja yksikanavaisuutta. Luen suomeakin huulilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän