Ottaa päähän, kun joka paikassa vaaditaan nykyään englannin osaamista.
Minulla ei ole kielipäätä, vaikka aikoinaan olenkin koulussa saanut ihan hyvät numerot ruotsista, saksasta. Englanti oli numerollisesti huonoin, mutta se on aikoa kieli, jolla pärjään edes joten kuten. Se ei kuitenkaan riitä nykyaikana, kun yrittää hakea töitä.
Hitto, haluan puhua Suomessa suomea, maan pääkieltä ja omaa äidinkieltäni. Myös töissä. Viimeiset 25 vuotta se on pääosin onnistunutkin, mutta ei näköjään enää, kun moni suomalainen yritys vaatii tekemään työhakemuksenkin englanniksi. Haastattelutkin on tietenkin englanniksi. Vituttaa.
Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus. Jos sitä ei ole luontaisesti, niin eipä sille oikein mitään pysty tekemään. Kiva mennä tällä tankeroenglannilla työhaastatteluun, kun siellä jonossa on paljon sujuvammin puhuvia hakijoitakin.
Kommentit (90)
Yleensä vaaditaan suomen kielen hyvä suullinen taito ja tyydyttävä kirjallinen taito. Itse en ole ikinä törmännyt englannin vaatimuksiin ja työskentelen ihmisten kanssa päivittäin.
Yrmeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus.
Sekä synnynnäinen kielipää että musikkikorva ovat illuusioita. Sekä kieliä että musiikinsoittoa (sekä muita taidelajeja) voi oppia. Se että jollakin vain on "sisäisiä lahjoja" ja toisilla ei laisinkaan eikä "sille oikein mitään pysty tekemään" on vain urbaani legenda - tekosyy olla oppimatta tai selitellä osaamattomuutta. Kaikkia asioita voi oppia. Kaiken lisäksi, jos sait hyvät numerot ruotsista ja saksasta, niin kertoo se siitä ettei kielipään puuttumista voi oikein syyttää.
Hyvät numerot kertovat vain siitä, että osaan kielioppia ja osaan asioita teoriassa, mutta käytännössä en osaa niitä. En ymmärrä, mitä muut puhuvat minulle, enkä osaa itse puhua sujuvasti. Lukemisen ymmärtäminen on minulle helpointa ja kirjoittaminenkin menee, kun voi nykyään käyttää google kääntäjää. Sama se on musiikillisesti. Osaan musiikin teoriaa. Olen opiskellut sitäkin. Osaan myös väkisin soittaa vähän pianoa, mutta hyvää laulutaitoa minulla ei ole, vaan lähinnä raakun kuin varis nuotin vierestä. Se kulkee suvussa. Samoin tämä kielitaitoasia on suvussamme samanlainen ongelma kaikille. Ap
Lähde ulkomaille. Siellä sen oppii ihan silmän räpäyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on korkeakoulututkinnon omaava ihminen niin silloin on kyllä syytä olettaa, että kyseinen henkilö puhuu englantia. Ei korkeakoulutusta vastaavissa töissä ole mitenkään sanottua että pelataan vain oman maan sisällä, vaan yhä useammin työskennellään kansainvälisesti ja vähintään löytyy kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.
Kyllä nykyään varmasti löytyy myös töitä, missä ei englannin osaamista vaadita. Jos alalla käytännössä vaaditaan englannin kielen taitoa niin sinun pitää se opetella tai vaihtaa alaa. Vähän sama kuin valittaisit, miten et pääse pizzeriaan töihin pitsakuskiksi kun joka paikassa vaaditaan nykyään ajokorttia ja sinä et sellaista kykene suorittamaan!
Juu ei.. Olen käynyt enkkua pari ylimääräistä kurssia + pakolliset yliopistossa ja hevonkakat ymmärrän kieliopista vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vaaditaan suomen kielen hyvä suullinen taito ja tyydyttävä kirjallinen taito. Itse en ole ikinä törmännyt englannin vaatimuksiin ja työskentelen ihmisten kanssa päivittäin.
Omalla alallani on paljon ulkomaalaisia. Olen hakenut lisäksi ihan perustoimistotyöpaikkoa ja yllätyksekseni niissäkin nykyään vaaditaan usein englannin osaamista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.
Onhan. En opi enkkua vaikka tekisin mitä :p
En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.
Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.
Samalla logiikalla tyttäresi pystyisi oppimaan matematiikkaakin häikäisevän hyvin.
Kun kerran minä osaan matematiikkaa erinomaisesti ja äidinkielessäkin olen lahjakas, mutta vieraita kieliä en vain opi, niin tokihan silloin sinunkin tyttäresi pystyy oppimaan matematiikkaa ja äidinkieltä.
Tajusitko?
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta vastaan silti.
Puolisollani on dysfasia ja kielten (myös äidinkielen) oppiminen on aivan järkyttävän vaikeaa ja vaatii valehtelematta kymmenkertaisen määrän työtä. Silti hänen työkielenään on ollut englanti ja puhuu sitä ihan hyvin, ilman tankeroa, vaikkei suomeksikaan aina ymmärrä tuon sokeltamista. Tuo kielitaito on vaatinut vuosikausia päivittäistä opiskelua ja vaivannäköä, mutta hän ei olekaan selittelevä laiskamato.
Ala tän av:n sijaan käyttää englanninkielistä keskustelupalstaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrmeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus.
Sekä synnynnäinen kielipää että musikkikorva ovat illuusioita. Sekä kieliä että musiikinsoittoa (sekä muita taidelajeja) voi oppia. Se että jollakin vain on "sisäisiä lahjoja" ja toisilla ei laisinkaan eikä "sille oikein mitään pysty tekemään" on vain urbaani legenda - tekosyy olla oppimatta tai selitellä osaamattomuutta. Kaikkia asioita voi oppia. Kaiken lisäksi, jos sait hyvät numerot ruotsista ja saksasta, niin kertoo se siitä ettei kielipään puuttumista voi oikein syyttää.
Hyvät numerot kertovat vain siitä, että osaan kielioppia ja osaan asioita teoriassa, mutta käytännössä en osaa niitä. En ymmärrä, mitä muut puhuvat minulle, enkä osaa itse puhua sujuvasti. Lukemisen ymmärtäminen on minulle helpointa ja kirjoittaminenkin menee, kun voi nykyään käyttää google kääntäjää. Sama se on musiikillisesti. Osaan musiikin teoriaa. Olen opiskellut sitäkin. Osaan myös väkisin soittaa vähän pianoa, mutta hyvää laulutaitoa minulla ei ole, vaan lähinnä raakun kuin varis nuotin vierestä. Se kulkee suvussa. Samoin tämä kielitaitoasia on suvussamme samanlainen ongelma kaikille. Ap
Eli nyt pitää vain alkaa käyttämään sitä kieltä jos teoriassa kuitenkin osaat mutta käytännössä et. Ei se itsestään tapahtu. Otat englannin käyttöön päivittäin, kirjoitat joka päivä päiväkirjaa englanniksi ja jos esim. asut yksin niin selität mitä teet ääneen koko ajan englanniksi jne. Sitten kun et tiedä jotain niin laitat ne ylös ja opettelet.
Netissä voi myös jutella natiivien ja muiden opettelijoiden kanssa kaikenlaisilla "language exchange" sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Lähde ulkomaille. Siellä sen oppii ihan silmän räpäyksessä.
Enpä ole lomareissuilla oppinut. Kotimaassa minulla on perhe ja lapset, haluan löytää täältä työn, jossa voin puhua suomea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.
En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.
Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.
Samalla logiikalla tyttäresi pystyisi oppimaan matematiikkaakin häikäisevän hyvin.
Kun kerran minä osaan matematiikkaa erinomaisesti ja äidinkielessäkin olen lahjakas, mutta vieraita kieliä en vain opi, niin tokihan silloin sinunkin tyttäresi pystyy oppimaan matematiikkaa ja äidinkieltä.
Tajusitko?
Tajuatko sinä, että sinä olet oppinut ei yhtä, vaan kahta kieltä hyvin ja silti väität että sinulla ei ole kielipäätä? Niihin kahteenko ei tarvitse kielipäätä, mutta englantiin tarvitsee jotain mystisiä taipumuksia?
Tyttärelläni on aivoissa vamma, joka estää oppimisen lukemisen ja kirjoittamisen kautta. Englantia hän on oppinut kuulemalla ja puhumalla. Matikkaa vähän hankalasti voi niin oppia. Sullako on nyt sitten juuri englannin kohdalla jokin vamma?
Asennevamma sulla on.
Vierailija kirjoitti:
Ala tän av:n sijaan käyttää englanninkielistä keskustelupalstaa.
Puhuminen ja kuullun ymmärtäminen ovat ne suurimmat haasteet minulle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusitko?
Tajuatko sinä, että sinä olet oppinut ei yhtä, vaan kahta kieltä hyvin ja silti väität että sinulla ei ole kielipäätä? Niihin kahteenko ei tarvitse kielipäätä, mutta englantiin tarvitsee jotain mystisiä taipumuksia?
Tyttärelläni on aivoissa vamma, joka estää oppimisen lukemisen ja kirjoittamisen kautta. Englantia hän on oppinut kuulemalla ja puhumalla. Matikkaa vähän hankalasti voi niin oppia. Sullako on nyt sitten juuri englannin kohdalla jokin vamma?
Asennevamma sulla on.
Selvästikin sitten minulla on aivoissa vamma, joka estää oppimasta englantia käytännön tasolla. Ap
Minusta on ihan ymmärrettävää, että nykyaikana monessa työssä on tarvittaessa tultava toimeen myös englanniksi. Mutta Suomessa rekryfirmojen vaatimukset on vaan järjestään älyttömiä sen osalta: pitää olla sujuvaa, erinomaista, fluenttia... Joka tehtävässä. Jopa vastavalmistuneelle nuorelle suunnatuissa työpaikoissa. Vaikka nuorten sanotaankin olevan hyviä englannissa, eivät he ole harjaantuneet käyttämään sitä työkielenä. Täydellisen englannin vaatimus on naurettavaa siitäkin tosisyystä, että ei tarvitse mennä kuin Saksaan, niin kollegat puhuu keskimäärin "broken englishiä", kielivirheet ovat ihan ilmeisiä. Silti kommunikaatio toimii. Ihan niin kuin se on aikoinaan rallienglanniksikin toiminut ja toimisi. Onko pakko esittää jotain kiiltokuva maata?!
Sitä ei vaadita ihan huvikseen vaan työssä tarvitsee. Niin se on ennenkin ollut, että jotkut tarvitsevat. Monessa työssä silti ei.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla sä oikein olet? Mulla on kolme amk-tutkintoa eikä todellakaan vaadita englantia työpaikkoihin. Vaaditaan suomen kielen taito, ei muuta.
Tutkimuspuoli, jossa työyhteisöt ovat kansainvälisiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee opiskelemaan englantia koska haluaa töitä Suomesta? Ei stna😂😂😂😂
Suomi ei ole mikään eristyksissä oleva paikka enää nykyään. Minä puhun työssäni englantia melkein päivittäin, niin alan erikoissanastoa kuin it-erikoissanastoa tarvitsee jatkuvasti. Joudun myös "luennoimaan", valmentamaan ja kouluttamaan englanniksi. Huono puoli on taas se että valitettavasti dokumenteistä välillä tulee hirveää finliskaa kun puolet esityksistä suomeksi ja puolet englanniksi. Ei aina työstövaiheessa osaa päättää kumpaa kieltä käyttää. Kyllä nykyään englanti melkein firmassa kuin firmassa on pakollinen taito, ainakin kaikissa pikkuisenkin vaativammissa hommissa.
Jos somali oppii suomea niin kyllä suomalaisenkin pitäis oppia englantia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei vaadita ihan huvikseen vaan työssä tarvitsee. Niin se on ennenkin ollut, että jotkut tarvitsevat. Monessa työssä silti ei.
Ei minun alallani aikoinaan tarvittu enlantia, kun valmistuin. Ensimmäisissä työpaikoissani selvisin suomenkielellä, mutta nykyään tilanne on muuttunut. Vituttaa, ettei Suomessa enää arvosteta suomen kieltä, vaan englantia pakkotuputetaan joka paikkaan. Ap
Kielet ovat ihan sama asia kuin matematiikka. On helppo piiloutua lahjattomuuden taakse. Kuka tahansa oppii vähintäänkin kohtuulliseksi sekä matikassa että jossain kielessä, jos vaan jaksaa ahkerasti harjoitella. Sitten jos haluaa ihan huipulle, niin on oltava jo erityisiä lahjoja.
I feel you!