Ottaa päähän, kun joka paikassa vaaditaan nykyään englannin osaamista.
Minulla ei ole kielipäätä, vaikka aikoinaan olenkin koulussa saanut ihan hyvät numerot ruotsista, saksasta. Englanti oli numerollisesti huonoin, mutta se on aikoa kieli, jolla pärjään edes joten kuten. Se ei kuitenkaan riitä nykyaikana, kun yrittää hakea töitä.
Hitto, haluan puhua Suomessa suomea, maan pääkieltä ja omaa äidinkieltäni. Myös töissä. Viimeiset 25 vuotta se on pääosin onnistunutkin, mutta ei näköjään enää, kun moni suomalainen yritys vaatii tekemään työhakemuksenkin englanniksi. Haastattelutkin on tietenkin englanniksi. Vituttaa.
Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus. Jos sitä ei ole luontaisesti, niin eipä sille oikein mitään pysty tekemään. Kiva mennä tällä tankeroenglannilla työhaastatteluun, kun siellä jonossa on paljon sujuvammin puhuvia hakijoitakin.
Kommentit (90)
Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.
Jos asut jossain suuremmassa kaupungissa, voisit kokeilla tandempartnerin etsimistä. Siinä on siis se idea, että etsin jonkun Suomessa asuvan englanninkielisen ihmisen, jonka kanssa sinä saat harjoitella englantia tai hän suomea. Toinen vaihtoehto on iltalukion englanninkurssit. Tutkinnon ulkopuolella käytävät kurssit ovat maksullisia, mutta tuskin kovin kalliita. Kokeile myös katsoa ohjelmia englanninkielisillä teksteillä. Lausumista voi harjoitella puhumalla yksikseen ääneen.
Yritä nyt vaan sinnikkäästi opetella se. Katso leffat ilman tekstitystä ja toista vuorosanat. Ota englanninkielinen kirja, joku mistä tykkäät, ja lue sitä ääneen.
En oikeasti ymmärrä miten joku voi pitää englantia vaikeana? Sitä kuulee _kaikkialla_, telkkarissa, leffoissa, muusiikkista yms yms.
Miksi et ole vaivautunut oppimaan kunnon englantia?
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekaan kuin huono kielipää. Se on vaan asennekysymys. Menet parantamaan kielitaitoasi, jos se on siitä kiinni.
Onhan. En opi enkkua vaikka tekisin mitä :p
Vierailija kirjoitti:
Kielipää on sama asia kuin musikaalinen lahjakkuus.
Sekä synnynnäinen kielipää että musikkikorva ovat illuusioita. Sekä kieliä että musiikinsoittoa (sekä muita taidelajeja) voi oppia. Se että jollakin vain on "sisäisiä lahjoja" ja toisilla ei laisinkaan eikä "sille oikein mitään pysty tekemään" on vain urbaani legenda - tekosyy olla oppimatta tai selitellä osaamattomuutta. Kaikkia asioita voi oppia. Kaiken lisäksi, jos sait hyvät numerot ruotsista ja saksasta, niin kertoo se siitä ettei kielipään puuttumista voi oikein syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.
Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä miten joku voi pitää englantia vaikeana? Sitä kuulee _kaikkialla_, telkkarissa, leffoissa, muusiikkista yms yms.
No jos ei ole kielipäätä niin ei ole. Esim. mulla on yksi kaveri, joka on asunut Suomessa yli 15 vuotta, mutta puhuu suomea verrattaen huonosti. Hän on naimisissa suomalaisen naisen kanssa ja puhuu lapsensakin kanssa enimmäkseen suomea, hän on myös opiskellut suomeksi. Mutta ei hänen kielitaitoaan kovin hyväksi voi väittää, kaikella rakkaudella. Eiköhän olisi jo oppinut, jos olisi oppiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut jossain suuremmassa kaupungissa, voisit kokeilla tandempartnerin etsimistä. Siinä on siis se idea, että etsin jonkun Suomessa asuvan englanninkielisen ihmisen, jonka kanssa sinä saat harjoitella englantia tai hän suomea. Toinen vaihtoehto on iltalukion englanninkurssit. Tutkinnon ulkopuolella käytävät kurssit ovat maksullisia, mutta tuskin kovin kalliita. Kokeile myös katsoa ohjelmia englanninkielisillä teksteillä. Lausumista voi harjoitella puhumalla yksikseen ääneen.
Olen saanut ihan riittävästi harjoittelua ulkomaalaisten työtoverieni kanssa puhuessani vuosien varrella ja käynyt myös työnantajan järjestämillä englannin kursseilla, mutta ei nekään ole tilannetta parantaneet. Kyllä se huono kielipää on todellinen ongelma joillekin. Samalla tavalla kuin on vaikkapa huono matikkapää.
Eräs kouluja käymätön vanha täti oppi kuulopuheella juttelemaan englantia asiakkaidensa kanssa sujuvasti. Minä en ole monen vuoden opiskelun ja harjoittelun jälkeenkään päässyt samalle tasolle. Kyllä tässä vaan on jotain aivoista johtuvaa eroa eri ihmisillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mulla on syvästi lukivaikeuksinen teinitytär. Hän kirjoittaa luokattoman huonosti ja lukeminen saatika sen ymmärtäminen on hidasta. Matematiikka on ihan hepreaa hänelle.
Mutta englantia hän puhuu häikäisevän hyvin. Jos hän pystyy oppimaan, niin pystyt sinäkin.
No tuolla logiikalla se sun tyttäresi pitäisi myös oppia matematiikkaa, kun jollakulla toisella se menee häikäisevän hyvin. Kyllä kielitaitokin on taito, ja siihen on parempia ja huonompia taipumuksia. Ei tämä sitä tarkoita, etteikö se kielitaito harjoittelemalla ainakin vähän paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Menee opiskelemaan englantia koska haluaa töitä Suomesta? Ei stna😂😂😂😂
Seli seli. Et vain ole opetellut englantia. Luulet, että muutaman sanan pänttääminen ja niiden lausuminen väärin riittää opetteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla tyttäresi pystyisi oppimaan matematiikkaakin häikäisevän hyvin.
Kun kerran minä osaan matematiikkaa erinomaisesti ja äidinkielessäkin olen lahjakas, mutta vieraita kieliä en vain opi, niin tokihan silloin sinunkin tyttäresi pystyy oppimaan matematiikkaa ja äidinkieltä.
Tajusitko?
Voi olla hemmetin vaikeeta oppia kieltä edes vähän. Tunsin kerran naisen joka ei meinannut valmistua yliopistosta koska ei kertakaikkiaan päässyt yhtä pakollista ranskankielen kurssia läpi. Siitä kurssista siis riippui valmistuminen, töihin pääsy, koko ammatillinen loppuelämä. Kyllä harmitti. Ymmärrän todella ap:n harmia... työnantajat on idiootteja kun niillä on typeriä pakkomielteitä siitä mitä jokaisen työnhakijan tulee osata, siis sellaisiakin taitoja joita töissä ei oikeasti tarvitse.
No, mutta käytännön neuvo ap:lle... oma kokemukseni on että kurssit on usein turhia. Jos pelkästään käy kurssilla, ei opi kieltä. Itse opin kielen vain täysaltistuksella, eli alan käyttää sitä kieltä ihan koko ajan, kuuntelen sen kielistä musiikkia, tapaan sen kielisiä ihmisiä, luen sen kielisiä sanomalehtiä, asun maassa jossa se on pääkieli,... eli ihan täyspanostus, 100% ajasta se kieli mielessä ja käytössä.
Tuo on väsyttävää, ei tuota montaa kertaa elämässä jaksa tehdä, mutta ainakin kerran tai pari kertaa toimii. Eli muuta englantiin.
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt vaan sinnikkäästi opetella se. Katso leffat ilman tekstitystä ja toista vuorosanat. Ota englanninkielinen kirja, joku mistä tykkäät, ja lue sitä ääneen.
Olen lukenut englanninkielisen kirjan ja yrittänyt katsoa ohjelmia ilman tekstitystä, mutta ei auta. Ap
Vierailija kirjoitti:
"Ei englanti ole vaikeaa koska se ei ole mulle vaikeaa". Huhhuh olet rasittava ihminen. Minäminäminä! Englanti EI ole helppo kieli! Esim. Espanja ja ruotsin kieli ovat todella paljon helpompia!
Millä alalla sä oikein olet? Mulla on kolme amk-tutkintoa eikä todellakaan vaadita englantia työpaikkoihin. Vaaditaan suomen kielen taito, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, en opi.. Itselläni on myös oppimisvaikeus, mutta ei lukivaikeus. En vaan tajua.. Mutta äikästä sain lukiossa ysin.
Jos on korkeakoulututkinnon omaava ihminen niin silloin on kyllä syytä olettaa, että kyseinen henkilö puhuu englantia. Ei korkeakoulutusta vastaavissa töissä ole mitenkään sanottua että pelataan vain oman maan sisällä, vaan yhä useammin työskennellään kansainvälisesti ja vähintään löytyy kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.
Kyllä nykyään varmasti löytyy myös töitä, missä ei englannin osaamista vaadita. Jos alalla käytännössä vaaditaan englannin kielen taitoa niin sinun pitää se opetella tai vaihtaa alaa. Vähän sama kuin valittaisit, miten et pääse pizzeriaan töihin pitsakuskiksi kun joka paikassa vaaditaan nykyään ajokorttia ja sinä et sellaista kykene suorittamaan!
Olen suorittanut alemman korkeakoulututkinnon, joten en halua tässä vaiheessa ihan mitä tahansa työtä alkaa hakemaan. Ammattitaitoa omalle alalle kuitenkin riittää. Eikä muille aloille edes oteta töihin, jos ei ole alan tutkintoa suoritettu. Ap