Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
1901/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Turun omasta pitäisi tehdä oma ketjunsa, täällä kuitenkin vain murto-osa hakee sinne niin rasittavaa selata sivutolkulla etsien olennaista keskustelua muustakin kun Turusta. Asiaan eli monessa sosionomin valintakokeessa kuten omassanikin on vuorossa psykologin haastattelu ja testi ja ryhmätilanne. Tuo psykologin kanssa touhuaminen mietityttää ja toki keskusteluja nyt löytyi, mutta onko täällä kellään kertoa tuollaisista tai antaa vinkkejä? Päämäärä järjestää sen kokeen niin kuin on monena edellisenä vuosinakin ympäri Suomea.

Vierailija
1902/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut aikaisemmin Oamk sh pääsykokeissa? Millaisia tehtäviä (matikka) ja oliko haastattelutilanteet vaikeita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyl todeta "Mikä vittu noita turkulaisia vaivaa?" jos ne nyt todella sen tempun ovat tehneet että muista ammattikorkeoista poiketen tekevät todistusvalinnan kaikista hakijoista. Mielenkiintoista nähdä miten valinta onnistuu esim. fysioterapeutti 1300 hakijaa ja toimintaterapeutti 1400 hakijaa kohdalla.

Vierailija
1904/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan ylempään sosionomi 1400 hakijaa.

Vierailija
1905/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska 30/30 ei ole niin vaikea edes saada, tunnen itse monia, jotka noilla lähtöpisteillä ovat soteli-aloilla eivätkä kaikki halua valita uraansa vain palkan perusteella...? Soteli-aloihin ja todistusvalinta-aloihin lukeutuu muitakin kuin sosionomi...

Viittasin tuohon maalaisjärkimutuiluusi sikäli, että satojen/tuhansien hakijoiden joukosta on mahdoton karsia n. 5-10 opiskelijaa todistusvalinnalla, jos todistusvalinta suoritetaan ilman, että esivalinnan pisteillä olisi merkitystä (eli pre-esivalinnan karsintaa). Post-esivalinta todistusvalinta taasen on jo mahdollista kun 40-160 opiskelijan joukosta valitaan nuo 5-10 opiskelijaa, sillä täten amk:t noudattavat 1. hakutoivejärjestystä 2. valitsevat kaikki 3. arvontaa tms. vastaavaa systeemiä, jos hakijoita ei saada järjestykseen todistuspisteillä. Tämä on ihan rationaalista logiikkaa. Mm. metropolia noudattaa tätä systeemiä.

Ja siis koska Turusta on nyt kahta eri tietoa, niin perustan päättelyni siihen, että on tod.näköisempää, että siellä on vain ollut yksi tietämätön työntekijä ja Turkukin noudattaa samaa systeemiä ja suorittaa todistusvalinnan post-esivalinta. 

En ota kantaa siihen, miksi mielestäsi joku 3 E:n kirjoittaja ei voisi haluta sote-aloille. Itsekin haluaisin. En tosin sosionomiksi.

Voi olla että on joku hakijapalvelusta antanut väärää tietoa, mutta näin siis minulle vastattiin, kun kysyin todistusvalinnasta:

"Esivalintakoe pitää olla suoritettuna, jotta voi tulla hyväksytyksi todistusvalinnassa, mutta valintakoekutsun pisterajaa ei tarvitse saavuttaa. Eli huonollakin esivalintakoetuloksella voi tulla hyväksytyksi todistusvalinnassa, jos YO-arvosanat ovat hyviä. "

Täytyy sanoa, että jos olisin tiennyt tämän hakuprosessin järjettömyyden ts. arpapelin, en olisi jaksanut vaivautua edes soteliin lukemaan. Oletin, että todistusvalinnassa on mukana vain sotelissa menestyneet, jotka muutoinkin olisivat saaneet kutsun valintakokeeseen. Ja nyt vaikka pääsin valintakokeeseen, 10:stä valintakokeella valitun paikasta tappelee edelleen sadat ihmiset (siis myös muissa valintakokeissa olevat ihmiset, joilla sama hakutoive). 😔 Ihan siis arpapeliä.

Tilanne tietty parempi niillä, joilla useampi mahdollinen opiskelupaikka.

Sinällään en välittäisi tänne pistää sanatarkkoja viestejä, joita olen saanut, koska en ole kysynyt asiaan lupaa. Mutta tämän vastauksen sain minä:

"Hei,

esivalintakoe pitää olla suoritettuna, jotta todistusvalinnassa voi tulla hyväksytyksi, mutta valintakoekutsun pisterajaa ei tarvitse saavuttaa."

Mielestäni tämä ei jätä yhtään mitään teoretisoitavaa asiasta. 

Vierailija
1906/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska 30/30 ei ole niin vaikea edes saada, tunnen itse monia, jotka noilla lähtöpisteillä ovat soteli-aloilla eivätkä kaikki halua valita uraansa vain palkan perusteella...? Soteli-aloihin ja todistusvalinta-aloihin lukeutuu muitakin kuin sosionomi...

Viittasin tuohon maalaisjärkimutuiluusi sikäli, että satojen/tuhansien hakijoiden joukosta on mahdoton karsia n. 5-10 opiskelijaa todistusvalinnalla, jos todistusvalinta suoritetaan ilman, että esivalinnan pisteillä olisi merkitystä (eli pre-esivalinnan karsintaa). Post-esivalinta todistusvalinta taasen on jo mahdollista kun 40-160 opiskelijan joukosta valitaan nuo 5-10 opiskelijaa, sillä täten amk:t noudattavat 1. hakutoivejärjestystä 2. valitsevat kaikki 3. arvontaa tms. vastaavaa systeemiä, jos hakijoita ei saada järjestykseen todistuspisteillä. Tämä on ihan rationaalista logiikkaa. Mm. metropolia noudattaa tätä systeemiä.

Ja siis koska Turusta on nyt kahta eri tietoa, niin perustan päättelyni siihen, että on tod.näköisempää, että siellä on vain ollut yksi tietämätön työntekijä ja Turkukin noudattaa samaa systeemiä ja suorittaa todistusvalinnan post-esivalinta. 

En ota kantaa siihen, miksi mielestäsi joku 3 E:n kirjoittaja ei voisi haluta sote-aloille. Itsekin haluaisin. En tosin sosionomiksi.

Tuota tuota. Vastaanpa nyt tähän, mutta keskustelua on hedelmätöntä jatkaa, koska asenne kalskahtaa nyt siltä, että Turun amk ja me kysyneet emme tiedä asioista yhtään mitään, mutta sinä ja todennäköisyytesi tiedätte, kun taas muiden mutuilut, päättelyt, Turun amk:n uskomiset, rationalisoinnit ym. ovat paskaa ja roskapuhetta. Mitäpä siihen sitten sanomaan.

Pidät siis muiden spekulointeja turhana rationalisointina (ylipäänsä jännittävä sanavalinta), kun taas omaasi kutsut "rationaaliseksi logiikaksi".

3 E:n tai L:n kirjoittaja voi hyvin haluta sote-aloille. Se on eri asia, onko hänellä amk sijalla 1 ja onko hän kiinnostunut ylipäänsä amk-tutkinnoista. 

Mielestäni on kestämätön argumentti sanoa, että tuntee itse niitä ja näitä. Minä taas tunnen henkilöitä, joista ei yksikään hae noilla eikä huonommillakaan arvosanoilla amk:iin eikä sote-alalle. Se ei mielestäni todista mitään siitä, ketkä ovat armon vuonna 2018 todellisuudessa hakeneet esim. Turkuun. 

Mielestäni sinun täytyisi ottaa nyt yhteyttä Turun hakijapalveluihin ja kysyä mieltäsi askarruttavaan asiaan vastaus ja kertoa vahvat epäilysi sekä se, että kyseenalaistat vahvasti heidän toimintansa tai työntekijöiden ammattitaidon. Täältä et tule koskaan saamaan vahvistusta "todennäköisyyksillesi" (ellei sitten joku asiaa uudestaan lähde selvittelemään).

Turusta on tasan yhtä tietoa, mutta sinä päättelit nyt jotenkin jutun tähän ruotuun. Kuten sanottua, kellään ei ole tietoa hakijoiden arvosanoista eikä ole tietoa myöskään "mitäs tapahtuu, josjosjos...", mutta toistaiseksi en näe itse syytä olla uskomatta Turun amk:n hakijapalveluita itse prosessista.

Vierailija
1907/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti todistusvalinnan tulokset tulevat alkuviikosta niin ratkeaapi tämäkin asia lopullisesti:) Sinänsä turun hakupalvelun vastaukset ovat selkeät, vaikka järkevää kyseinen valintatapa ei olekaan.

Vierailija
1908/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tuo järkevyys on vähän suhteellista. Minusta taas on järkevää, jos torkkavalinassa saa torkasta täydet hyödyt eikä mitään "3 ällää ja tietty sit 62 pinnaa esivalintakokeesta, sit oot ihan tervetullut". Eikä se kuitenkaan itseltä oo pois, että ketkä noihin valitaan, joten sikäli en näe ongelmaa. Ehkä toi eniten sitten kismittääkin niitä, joilla on mielestään hyvä torkka, mutta ei tosi hyvä torkka. Ylipäänsähän kuitenkin 2020 tullaan menemään siihen, että mennään todistus edellä eikä tosiaan mitään esivalintakokeita lisäksi. Tää on siitä esimakua. 

Vierailija
1909/4979 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekarit kirjoitti:

Toivottavasti todistusvalinnan tulokset tulevat alkuviikosta niin ratkeaapi tämäkin asia lopullisesti:) Sinänsä turun hakupalvelun vastaukset ovat selkeät, vaikka järkevää kyseinen valintatapa ei olekaan.

Mun ymmärtääkseni todistusvalinnassa ei kuitenkaan avata sitä erikseen, että miten toimittiin, jos pisteet samat, kuinka monella pisteellä pääsi jne. Ainakin Turun amk:n sivuilta löytää vanhoja tiedotteita, joissa vain kerrotaan, että nyt on päätökset tehty ja asianomaisille ilmotettu. Jos siis joku haluaa asioita oikein selvittää,  niin veikkaan, että pitänee kysellä suoraan amk:sta. 

Vierailija
1910/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekarit kirjoitti:

Eivät ne ole selkeät, vaan ristiriitaiset. Minä kysyin: "Suoritetaanko todistusvalinta kaikista esivalintakokeeseen osallistuneista hakijoista, vai valintakokeisiin valituista?". Minulle vastattiin: "Todistusvalintaan osallistuvat ne, ketkä ovat saaneet kutsun valintakokeeseen."

Kyse ei siis ole tulkintaeroista, vaan epäselvyyksistä hakijapalveluissa.

Onnea kaikille hakijoille, myös muualle kuin Turkuun pyrkiville!

Vierailija
1911/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tuota. Vastaanpa nyt tähän, mutta keskustelua on hedelmätöntä jatkaa, koska asenne kalskahtaa nyt siltä, että Turun amk ja me kysyneet emme tiedä asioista yhtään mitään, mutta sinä ja todennäköisyytesi tiedätte, kun taas muiden mutuilut, päättelyt, Turun amk:n uskomiset, rationalisoinnit ym. ovat paskaa ja roskapuhetta. Mitäpä siihen sitten sanomaan.

Pidät siis muiden spekulointeja turhana rationalisointina (ylipäänsä jännittävä sanavalinta), kun taas omaasi kutsut "rationaaliseksi logiikaksi".

3 E:n tai L:n kirjoittaja voi hyvin haluta sote-aloille. Se on eri asia, onko hänellä amk sijalla 1 ja onko hän kiinnostunut ylipäänsä amk-tutkinnoista. 

Mielestäni on kestämätön argumentti sanoa, että tuntee itse niitä ja näitä. Minä taas tunnen henkilöitä, joista ei yksikään hae noilla eikä huonommillakaan arvosanoilla amk:iin eikä sote-alalle. Se ei mielestäni todista mitään siitä, ketkä ovat armon vuonna 2018 todellisuudessa hakeneet esim. Turkuun. 

Mielestäni sinun täytyisi ottaa nyt yhteyttä Turun hakijapalveluihin ja kysyä mieltäsi askarruttavaan asiaan vastaus ja kertoa vahvat epäilysi sekä se, että kyseenalaistat vahvasti heidän toimintansa tai työntekijöiden ammattitaidon. Täältä et tule koskaan saamaan vahvistusta "todennäköisyyksillesi" (ellei sitten joku asiaa uudestaan lähde selvittelemään).

Turusta on tasan yhtä tietoa, mutta sinä päättelit nyt jotenkin jutun tähän ruotuun. Kuten sanottua, kellään ei ole tietoa hakijoiden arvosanoista eikä ole tietoa myöskään "mitäs tapahtuu, josjosjos...", mutta toistaiseksi en näe itse syytä olla uskomatta Turun amk:n hakijapalveluita itse prosessista.

Jätän nyt nuo muut juttusi välistä, mutta huomautan vain, että koko tämä väittely lähti siis liikkeelle tästä, että toisaalla kerrottiin, että:

"

Eivät ne ole selkeät, vaan ristiriitaiset. Minä kysyin: "Suoritetaanko todistusvalinta kaikista esivalintakokeeseen osallistuneista hakijoista, vai valintakokeisiin valituista?". Minulle vastattiin: "Todistusvalintaan osallistuvat ne, ketkä ovat saaneet kutsun valintakokeeseen."

Kyse ei siis ole tulkintaeroista, vaan epäselvyyksistä hakijapalveluissa."

Kahta eri tietoa annettu siis liittyen tuohon todistusvalintaan siellä. Siksi tämä keskustelu, en minä huvikseni ole kaltaisesi henkilön kanssa etsinyt jotain punaista lankaa...

Vierailija
1912/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa tuo järkevyys on vähän suhteellista. Minusta taas on järkevää, jos torkkavalinassa saa torkasta täydet hyödyt eikä mitään "3 ällää ja tietty sit 62 pinnaa esivalintakokeesta, sit oot ihan tervetullut"

Olen kanssasi samaa mieltä! Ei-järkevyydellä tarkoitin, että ammattikorkean on paljon helpompi tehdä valinta pienemmästä porukasta, kuin jopa 1400n porukasta. Jälkimmäisessä tulee suurella todennäköisyydellä pattitilanteita yhtä hyvien pistemäärien kanssa.

Vierailija
1913/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekarit kirjoitti:

Kyse ei siis ole tulkintaeroista, vaan epäselvyyksistä hakijapalveluissa.

Onnea kaikille hakijoille, myös muualle kuin Turkuun pyrkiville!

Tämä on ainoa ja ensimmäinen lainaus tässä keskustelussa, jonka minä löysin ja jossa hakupalvelun vastaus kertoo valinnan suorittamisesta niiden joukosta, jotka ovat valintakutsun saaneet. Jos lainaus on totta, niin siinä tapauksessa tiedot ovat ristiriitaiset. Itse olen saanut hakupalvelusta vastauksen, joka kertoo valinnan suorittamisesta kaikista hakijoista. Aikaisemmassa kommenttissani totesinkin, että ammattikorkealle olisi helpompi tehdä todistusvalinta valintakoekutsun saaneista.

Oma tilanteeni on 28/30 pistettä todistuksesta. Jos todistuksella pääsen sisälle, se kertoo että Turku on tehnyt valintansa valintakokeen saaneiden joukosta. Joten mahdollinen selkeys asiaan voi tulla alkuviikosta..tai sitten ei.

Vierailija
1914/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätän nyt nuo muut juttusi välistä, mutta huomautan vain, että koko tämä väittely lähti siis liikkeelle tästä, että toisaalla kerrottiin, että:

"

Kyse ei siis ole tulkintaeroista, vaan epäselvyyksistä hakijapalveluissa."

Kahta eri tietoa annettu siis liittyen tuohon todistusvalintaan siellä. Siksi tämä keskustelu, en minä huvikseni ole kaltaisesi henkilön kanssa etsinyt jotain punaista lankaa...

Tuo kys. hlö antoi nyt vasta suoran (?) lainauksen viestistä. Aiemmin hän ilmaisi asian siten, että voi tulla valituksi todistusvalinnalla, vaikka olisi saanut kutsun valintakokeeseen ("Sain tällä viikolla Turun hakupalvelusta vastauksen, että todistusvalinnasta ilmoitetaan ennen valintakoetta, jolloin todistuksella valittujen ei tarvitsekaan osallistua valintakokeeseen. Tällöinkin hakija voi tulla valituksi valintakoevalinnassa, vaikka pisteet eivät riittäisi todistusvalintaan."). Totta joka sana. 

Mutta minäpä lähden nyt hakemaan uteliaisuudesta punaista lankaa Turun hakijapalveluiden kanssa!

Vierailija
1915/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan tarkoittavat ihan samaa asiaa? Että voi tulla valituksi todistusvalinnalla, vaikka olisi saanut kutsun valintakokeeseen ja että todistusvalintaan osallistuvat ne, ketkä ovat saaneet kutsun valintakokeeseen.

Siis nuo ovat ihan johdonmukaisia keskenään. Ensin siis valitaan tietty määrä esivalintakokeen pisteiden perusteella jengiä, kutsutaan nämä valintakokeeseen, odotetaan yo-tulokset YTL:ltä, minkä jälkeen voidaan katsoa todistusvalinta ja ilmoittaa näille, ettei tarvitse tulla, koska ovat päässeet suoraan todistuksella. Loput tekevät valintakokeen, koska yo-todistus ei riittänyt suoravalintaan.

Vierailija
1916/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan tarkoittavat ihan samaa asiaa? Että voi tulla valituksi todistusvalinnalla, vaikka olisi saanut kutsun valintakokeeseen ja että todistusvalintaan osallistuvat ne, ketkä ovat saaneet kutsun valintakokeeseen.

Siis nuo ovat ihan johdonmukaisia keskenään. Ensin siis valitaan tietty määrä esivalintakokeen pisteiden perusteella jengiä, kutsutaan nämä valintakokeeseen, odotetaan yo-tulokset YTL:ltä, minkä jälkeen voidaan katsoa todistusvalinta ja ilmoittaa näille, ettei tarvitse tulla, koska ovat päässeet suoraan todistuksella. Loput tekevät valintakokeen, koska yo-todistus ei riittänyt suoravalintaan.

No ei ihan. Henkilö kertoi aiemmin sen,  miten menee prosessi niiden kohdalla, jotka saavat kutsun valintakokeeseen, mutta tulevatkin valituiksi todistusvalinnalla. Joo, ihan totta. Ei tietenkään ketään heitetä pois valintakokeesta siksi, ettei tullutkaan valituksi torkalla. Ja toisaalta jos saa kutsun, edelleenkin voi tulla valituksi torkalla. Mutta tuossa kohdin ei vielä menty siihen, että mites ne muut. Nyt mentiin. 

Kun taas sit mulla ja muutamalla muulla on täällä se tieto, että pitää osallistua kokeeseen, ei muuta. 

Mutta tosiaan, postia syydetty Turun amk:iin. Toivottavasti kukaan ei ole kuitenkaan ilkeämielisyyttään levittänyt täällä tätä toista huhua, koska olisi vähän tylsää viedä ihmisten työaikaa turhan päiten.

Vierailija
1917/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti löydät hakupalvelusta sen punaisen langan. Itsekin mietin viestin laittamista, mutta sitten tajusin etten kyllä osaa järkevästi asiaani selittää:D

Vierailija
1918/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia Diakin sosionomi päässäreistä? Millaset kirjalliset kokeet ja ryhmäkeskustelu? Onkohan matemaattisia tehtäviä?

Vierailija
1919/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks hitos olis matemaattisia tehtäviä?

Vierailija
1920/4979 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks hitos olis matemaattisia tehtäviä?

En oo toi ylempi kysyjä, mut miks "hitossa" ei? On kuulemma turullaki ollu matikka+enkku ja ennakkomateriaalii pohjautuva osio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän