Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
1841/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi viime vuonna pääsykoeraja puolen pisteen päähän. Sarjassamme "ei yhtään harmittanut". Tänä vuonna olisin päässyt pisteilläni mihin tahansa soteli-alan pääsykokeeseen. Nähtäväksi jää, pääsenkö opiskelemaan vai täytyykö taas ensi vuonna jännätä. Tsemppiä kuitenkin kaikille, jotka eivät tällä kertaa päässeet jatkoon, ensi haussa uusi yritys! Esivalinnasta läpipääsy mahalaskun jälkeen onnistui minulta ja onnistuu teiltäkin! :)

Vierailija
1842/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku neuvoa? Olen menossa Laurean sosionomi valintakokeeseen. En tiedä miten valmistautua, miten valmistaudutte? Mitä luette?  Onko joku ollut sosionomin valintakokeessa laureassa? Voisiko joku kertoo tarkemmin niistä? Kiitos jo etukäteen! :)

Olen ollut syksyllä. Pienryhmässä tehtiin ensiksi (yksin) 4 minuutin soveltuvuuskoe ("älykkyystehtäviä", äikkää, matikkaa), minkä jälkeen hlökohtaisia haastattelukysymyksiä. Lopuksi yhteisestä aiheesta keskustelu. Siinä se sitten olikin. Jos kävi tuuri, tämä oli heti aamulla eli pääsi lähtemään aikaisin kotiin. En tiedä, monelta vikat ryhmät olivat, mutta tuskin nekään kovin myöhään.

Mistäs sitä toki ikinä tietää, mitä nyt on luvassa, mutta tämä on ollut Laurealla jo useamman kerran. 

Mikähän minkäkin osion painoarvo on? Kuulostaa helposti pärstäkerroinarvioinnilta tai miten kemiat kohtaavat haastattelijan kanssa. Ja millaista tyyppiä he sitten etsivät? Onko hyvä, jos heti tuo mielipiteensä esiin vai onko parempi tarkkailla ensin? Voiko muutaman minuutin haastattelun perusteella oikeasti vetää mitään johtopäätöksiä soveltuvuudesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt kyllä ihmetyttää toi Turun (ainaki sosionomin) valintakoe.. Ei mitään mainintaa ryhmätilanteista/haastatteluista tms ja kestoki vaan 2h. Eihän siinä kerkee muuta tekee ku sen kirjallisen kokeen? Josta ei myöskään kerrota mitää. Jes.

Samaa ihmettelen. Mutta sen näkee sitten. Olisin kyllä tyytyväinen pelkkään kirjalliseen kokeeseen, pänttääminen on enemmän vahvuuteni. Haastatteluissa ym jännittäisin liikaa.

Sama täällä. Ja luulis olevan ihan oikeus tietää muista osioista, ainakin muut koulut ovat niistä tosi avoimia. Voihan se sitte olla ettei siinä muuta oo. Aika outoo kyllä, luulis että tää ala vaatii jonkun haastattelun edes.

Vierailija
1844/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuohon pääsykoe-epäselvyyteen. Tosiaan omassakin kutsussa röngenhoitajan (Turku) valintakokeisiin mainittiin vain kirjallinen osuus (3 tuntia). Kyselin sitten Turun amk:n hakijapalveluista ja vastauksena tuli, että koe koostuu ainoastaan kirjallisesta osiosta, jonka kesto on tämä mainittu kolme tuntia. Eli ilmeisesti siellä ei nyt sitten haastatteluja tai vastaavia ole.

Taisi olla jossain Demin palstalla kuvaus vuoden 2015 röntgenhoitajan valintakokeesta, jossa mainittiin osio ennakkomateriaaleista (monivalinta), englannin luetunymmärtäminen (vastaukset kyllä/ei) ja matikka, jossa desimaalikertolaskuja, yhtälöitä, yksikönmuunnoksia ja lääkelaskuja. Tiedä sitten, ovatko muuttaneet paljoa tuosta kolmen vuoden takaisesta kokeesta.

Vierailija
1845/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

METROPOLIA !

Onko kutsun saaneita sosionomi tai toimintaterapeutti AMK? Tai näkyikö pisterajoja missään vielä? En löydä :(

Vierailija
1846/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä henkilökohtaisia kysymyksiä tuli? Kiitos vastauksesta! :)

Syksyllä kysymykset vähän vaihtelivat pienryhmissä, mutta meillä oli karkeasti tämmöisiä (lukee nämä minulla jossain tarkastikin, mutta en jaksa etsiä):

- miksi on paikan päällä, motivaatio

- suuntautumistoive

- sitoutuminen opiskeluihin, elämäntilanne 

- ajatukset korkeakouluopiskelusta + oma oppimistyyli

- itseään piti kuvailla muutamalla yksittäisellä sanalla

Vierailija
1847/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1849:n kirjoitti siis sama kuin aiemmin kirjoitti tuon Laurea-kokemuksen syksyltä. :)

Vierailija
1848/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jkkv kirjoitti:

METROPOLIA !

Onko kutsun saaneita sosionomi tai toimintaterapeutti AMK? Tai näkyikö pisterajoja missään vielä? En löydä :(

Kyllä ne pisterajat julkistettiin ja täällä ketjussa jossain on linkki.. Sosionomipisteet nousi noin 9 pisteellä vuoden takaisesta. Eipä siis onnistanut minua tällä kertaa :(

Vierailija
1849/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt kyllä ihmetyttää toi Turun (ainaki sosionomin) valintakoe.. Ei mitään mainintaa ryhmätilanteista/haastatteluista tms ja kestoki vaan 2h. Eihän siinä kerkee muuta tekee ku sen kirjallisen kokeen? Josta ei myöskään kerrota mitää. Jes.

Eihän Turun amk:lla ole haastattelua, luopunut niistä. Löytyy uutinenkin asiasta netistä. 

Vierailija
1850/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1851/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sponge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku neuvoa? Olen menossa Laurean sosionomi valintakokeeseen. En tiedä miten valmistautua, miten valmistaudutte? Mitä luette?  Onko joku ollut sosionomin valintakokeessa laureassa? Voisiko joku kertoo tarkemmin niistä? Kiitos jo etukäteen! :)

Olen ollut syksyllä. Pienryhmässä tehtiin ensiksi (yksin) 4 minuutin soveltuvuuskoe ("älykkyystehtäviä", äikkää, matikkaa), minkä jälkeen hlökohtaisia haastattelukysymyksiä. Lopuksi yhteisestä aiheesta keskustelu. Siinä se sitten olikin. Jos kävi tuuri, tämä oli heti aamulla eli pääsi lähtemään aikaisin kotiin. En tiedä, monelta vikat ryhmät olivat, mutta tuskin nekään kovin myöhään.

Mistäs sitä toki ikinä tietää, mitä nyt on luvassa, mutta tämä on ollut Laurealla jo useamman kerran. 

Mikähän minkäkin osion painoarvo on? Kuulostaa helposti pärstäkerroinarvioinnilta tai miten kemiat kohtaavat haastattelijan kanssa. Ja millaista tyyppiä he sitten etsivät? Onko hyvä, jos heti tuo mielipiteensä esiin vai onko parempi tarkkailla ensin? Voiko muutaman minuutin haastattelun perusteella oikeasti vetää mitään johtopäätöksiä soveltuvuudesta?

No tämän takia minä en enää mene edes yrittämään kys. opinahjoon. Mistäpä sitä tietää, ja perusteluita on vaikea saada jälkikäteenkään. Pisteet saa kyllä, mutta jos niitä ei pureta auki, niin tällöin ei saa tietoa, missä meni vikaan. 

Suurin osa pisteistä oli mahdollista saada haastattelusta + keskustelusta. Tuosta kirjallisesta pikakykytestistä sai kyllä siitäkin sen verran pisteitä, että hyvä olisi ollut siinäkin menestyä, jos opiskelupaikan olisi halunnut. 

Vierailija
1852/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä uteliaisuudesta, että eikö tätä yhteishakua prosessina mennä koulussa kunnolla läpi opon tunneilla? Vai sattuuko täällä olemaan vanhempia ihmisiä, jotka ovat joutuneet asiat itse opiskelemaan? Kuten minä. 

Minä ainakin olen "vanha" ja ilmeisesti tyhmä, mutta en ollut tätä asiaa tajunnut. Olisin nimittäin päässyt heittämällä naapurikaupungin valintakokeeseen, josta olisi ollut vielä väylä auki oman kaupungin opiskelupaikkaan. Mutta kun en tajunnut että tämä on näin suuri kikkailupeli, hain vain omaan kaupunkiin opiskelemaan.

Ja olisin päässyt myös oman kaupungin valintakokeeseen helposti jos olisin ottanut jonkun tekemään sen matikkaosion esivalintakokeessa. Mutta kun tein esivalintakokeen ihan vaan yksikseen, jäi matikasta uupumaan ne ratkaisevat pisteet (olen huono matikassa).

No, syksyllä uusi yritys...

Sama täällä, en tajunnut kikkailla hakemalla useaan kohteeseen, onneks nyt kuitenkin pääsin pääsykokeeseen sinne mihin hain, eli Turkuun verkko-opintoihin.

Mihinkään muualle ei ole mahdollista opiskelemaan lähteä, kun on jo omakotitalo ja lapset täällä perähikiällä. Siksi sitä myös toivoisi ettei verkko-opintoihin haettaisi ns. huvikseen, jos mahdollisuus esim edes monimuotonakin opiskella on. Vie paikkoja meiltä, joille verkko-opinnot on yksinkertaisesti ainoa mahdollisuus.

Mut mitâ tarkottaa "hakea huvikseen"? Tuskin kukaan noihin kokeisiin lukee huvikseen. Ylipäänsähän nää verkkojutut on ihan uusia juttuja nyt kahdessa paikassa sosionomikoulutuksessa, ja varmasti tosi suosittuja, koska todennäköisesti suuri osa monimuotoihmisistä toivoisi mahd. paljon hommia olevan etänä - ilman palkattomia vapaita jne. Monella muullakin on asuntoa, perhettä, töitä ym. Eihän sekään ole keneltäkään pois, jos joku haluaa tehdä kirjallisen lukukokeen, jotta voisi päästä edes jonnekin. 

Mitä mä nyt varsinaisesti koitan sanoa... Ole tarpeeksi hyvä ja saat paikan! Ei siihen muut vaikuta eikä vie mitään paikkoja. Mä näen itse asian niin, että sehän on mun oma mokani, etten todennäköisesti vain ole niin nero ja niin paljon lukenut, että olisin kahden ei-ensikertalaisen joukossa Turussa.

Vierailija
1853/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako turun kokeessa olla edes suttupaperi vieressä? 😂 Lähinä mietin tota matikan laskemista...

Vierailija
1854/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako turun kokeessa olla edes suttupaperi vieressä? 😂 Lähinä mietin tota matikan laskemista...

Ne antaa sieltä suttupaperin, juurikin matikan takia.

Vierailija
1855/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne antaa sieltä suttupaperin, juurikin matikan takia.

Kiitos :)!

Vierailija
1856/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-tulokset on tulleet, millonkohan Turku kertoo pelkällä tokarilla valitut? Vai kertonut jo?

Vierailija
1857/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-tulokset on tulleet, millonkohan Turku kertoo pelkällä tokarilla valitut? Vai kertonut jo?

Turun sivuilla luki, että kuun lopussa tulevat.

Vierailija
1858/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko päivän päivitellyt tätä keskustelua et ilmottaako joku päässeensä yo papereilla turkuun! :'D

Vierailija
1859/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekarit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko päivän päivitellyt tätä keskustelua et ilmottaako joku päässeensä yo papereilla turkuun! :'D

Sama täällä..:D aattelin että ku noi pääsykoekutsutki tuli ”niin ajoissa” vaikka niistäki sanottiin että kuun lopussa, nii ehkä ne yllättäis ja laittais noista yo-pisteistä tietoa kans nopeemmin.

Vierailija
1860/4979 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä uteliaisuudesta, että eikö tätä yhteishakua prosessina mennä koulussa kunnolla läpi opon tunneilla? Vai sattuuko täällä olemaan vanhempia ihmisiä, jotka ovat joutuneet asiat itse opiskelemaan? Kuten minä. 

Minä ainakin olen "vanha" ja ilmeisesti tyhmä, mutta en ollut tätä asiaa tajunnut. Olisin nimittäin päässyt heittämällä naapurikaupungin valintakokeeseen, josta olisi ollut vielä väylä auki oman kaupungin opiskelupaikkaan. Mutta kun en tajunnut että tämä on näin suuri kikkailupeli, hain vain omaan kaupunkiin opiskelemaan.

Ja olisin päässyt myös oman kaupungin valintakokeeseen helposti jos olisin ottanut jonkun tekemään sen matikkaosion esivalintakokeessa. Mutta kun tein esivalintakokeen ihan vaan yksikseen, jäi matikasta uupumaan ne ratkaisevat pisteet (olen huono matikassa).

No, syksyllä uusi yritys...

Tosta matikasta. Oon siis vanhus, matikassa ollut aina keskinkertainen. Matikka ei tietenkään ole enää hyvin muistissa. Oon tehnyt nyt 2 kertaa esivalintakokeen, ja mulla on aika hyvä käsitys siitä, mitä pitää osata. Jo syksyllä harjoittelin vanhojen kokeiden avulla (etsivä löysi). Yksin olen tehnyt kaiken. Olen tosi hidas, ja aineistoon (ja muuhunkin) menee paljon aikaa.

Joka tapauksessa oon suhtautunut matikkaan niin, että sen jätän viimeiseksi. Siinä kannattaa heti ekana valita kaikkiin "en tiedä", niin ei saa ainakaan miinuksia. Sen jälkeen lähteä tekemään. Jos ehtii tekemään 7 tehtävää, sitten ehtii. Kun tiedät etukäteen, että matikka ei ole vahvuutesi, panosta muihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi