Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
lisäaika kirjoitti:
Hei, tietääkö joku? Sain lisäajan esivalintakokeeseen, koska olin lähettänyt sen erityisjärjestelyhakemuksen Metropoliaan, joka on ylimpänä hakutoiveena. En tiiä saako tolla hakemukselle lisäajan myös varsinaiseen pääsykokeeseen? Vai pitääkö mun mahdollisen pääsykoekutsun tullessa lähettää pääsykoepaikkaani toinen erityisjärjestelyhakemus? En saanu oikeen selkoa tuolt metropolian sivuilt ku siel kerrotaa enemmä esivalintakokeen erityisjärjestelyist.
Aika selkeesti kerrottu opintopolussa..
Jos valintakokeen erityisjärjestelyihin oikeuttava este on jo olemassa hakuaikana, valintakokeiden erityisjärjestelyhakemus tulee jättää korkeakoulujen sopimaan yhteiseen määräaikaan mennessä. Hakemus toimitetaan erikseen kaikkiin korkeakouluihin, joihin hakija on hakenut. Korkeakoululla voi olla täydentävää ohjeistusta esimerkiksi kaksivaiheisiin valintoihin liittyen. Hakemus toimitetaan ao. korkeakoulujen hakijapalveluihin.Jos valintakokeen erityisjärjestelyihin oikeuttava este syntyy tai todetaan hakuajan päättymisen ja valintakoeajankohdan välillä, tulee hakijan jättää erityisjärjestelyhakemus viipymättä kaikkien niiden hakutoiveiden korkeakoulujen hakijapalveluihin, joissa järjestettäviin valintakokeisiin hakija osallistuu. Korkeakoulu voi evätä hakijalta oikeuden erityisjärjestelyihin, mikäli järjestelyt ovat esim. aikataulu-syistä mahdotonta toteuttaa.
Valintakokeen erityisjärjestelyt ovat hakukohdekohtaisia ja voimassa vain määrättynä valintakoepäivänä. Päätöksenteossa noudatetaan hyvän hallintotavan mukaisia menettelyjä. Erityisjärjestelyistä annetaan hakijalle ilmoitus (ei päätös) riittävän hyvissä ajoin ennen valintakoetta. Erityisjärjestelyhakemuksen liitteet ovat salassa pidettäviä.
Muistelisin lukeneeni Laurean sivuilta, että erityisjärjestelypyyntö valintakoetta varten olisi pitänyt lähettää jo 13.4. Ilmeisesti sama päivä on sitten kaikilla kouluilla?
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten todistus valinta toteutuu, jos monella on täydet 30?Arvotaanko ne 10 sitten?
Tasapistetilanteessa hakijat asetetaan paremmuusjärjestykseen seuraavin perustein:
1. Koulumenestyspisteet
2. Hakutoivejärjestys
Jos näilläkään ei saada eroa, koulu voi valintansa mukaan 1. Valita kaikki 2. Jättää kaikki tasapisteissä olijat valitsematta 3. Arpoa
Aika hypoteettisesta tilanteesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nooh salaliittoteoreetikot, mikä on tilanne? Tarkotan teitä, joilta omasta mielestä on laskettu pisteet väärin. Ootteko saaneet vastausta kokeen järjestäjältä?
Tämä kiinnostaa myös. Saitteko uudelleen laskennan?
Tuliko selvyyttä miksei pisteet pitäneet paikkansa?
En oo jaksanu vaivata päätä, kun kaiken järjen mukaan pisteiden pitäisi tuollaisenaankin riittää pääsykokeisiin. Jos olis tippunu tyyliin yli kymmenellä pisteellä, niin sit oisin kyllä joutunu ite laskemaan uusiks ennen ku oisin lähteny kokeenjärjestäjille valittamaan.. :D
Verkkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkoon kirjoitti:
Kysyin Turusta sosionomi verkko-opinnoista vielä.
Eli yo-todistusvalinnassa ei ole merkitystä esivalintakokeen pisteillä. Eli esim. 3 L:llä voi päästä opiskelemaan, vaikka esivalintakokeesta olisi saanut surkeat pisteet.
40 kutsutaan valintakokeeseen, mutta aloituspaikkoja on vain 10 silloin jäljellä.
Kuten joku jo aiemminkin kommentoi, pisteraja valintakokeeseen tulee olemaan korkea!
Onneksi en näin tarkkaan tiennyt, kun rupesin esivalintamateriaaleja lukemaan, olisi motivaatio jo siinä kohtaa varmaan loppunut. :D En hae muualla siis.Miten niin ei ole pisteillä mitään väliä??
Sivullahan sanotaan selkeesti, että esivalintakokeen perusteella valitaan.
Onhan sillä väliä pääseekö itse valintakokeisiin vai ei.Yo-todistus vaikuttaa sitten itse valintakokeen kanssa pistemääriin pääseekö opiskelemaan vai ei.
"2. Valintakoe 7.6.2018
Valintakokeeseen kutsutaan esivalintakokeen perusteella kaksinkertainen määrä hakijoita suhteessa aloituspaikkoihin. Valintakoekutsu lähetetään sähköpostilla. Muista tarkistaa myös sähköpostin roskaposti- ja tarpeettomat-kansio.
Valintakoe järjestetään 7.6.2018. Kokeen sisältö ja valintakoemateriaali julkaistaan tällä sivulla 15.3.2018.
Sosiaali- ja terveysalan valintakokeessa painotetaan alalle soveltuvuutta arvioimalla kiinnostusta ja suuntautumista alalle, sosiaalisia valmiuksia sekä oppimis- ja työskentelyvalmiuksia. Koulutukseen valitulta edellytetään alalle soveltuvaa terveyttä. Valintakokeesta on saatava vähintään 30 pistettä."
Ei näin. Vaan yo-todistus valinnassa ei ole esivalintakokeen pisteillä väliä, eli vaikka 30 pistettä riittää. Yo-todistuksesta valitut eivät osallistu valintakokeeseen lainkaan.
Lainaus pisterajoista vastaussähköpostista
" Se on tämän kevään haussa suosituin koulutuksemme eli hakijoita on eniten aloituspaikkoihin nähden, joten pisteraja tulee varmasti olemaan korkea."Ja olen pahoillani, jos samaa asiaa olen miettinyt ja kysynyt, kuin joku jo aiemmin. En ole näitä 78 sivua moneen kertaan selaillut. Mutta ajattelin jakaa tietoa tännekin, vaikka sitten uudelleen. 😁
On niillä pisteillä kaikilla mitään väliä. Sikäli, että esivalintakoe pitää kuitenkin tehdä eli jos siitä saa 0 pistettä, niin en tiedä, onko kelpo eli onko vähintään 1 piste saatava. Tai onko esim. saatava jokaisesta osiosta 1 piste.
Itse asiassa olen aiemminkin miettinyt, että eivätkö ihmiset lue tätä ketjua, kun tuntuu, että kahdellakin perättäisellä sivulla aiheet voivat toistua. Itse tosiaan olen lukenut jokaisen sivun. ;)
Vierailija kirjoitti:
Verkkoon kirjoitti:
Eli yo-todistusvalinnassa ei ole merkitystä esivalintakokeen pisteillä. Eli esim. 3 L:llä voi päästä opiskelemaan, vaikka esivalintakokeesta olisi saanut surkeat pisteet.
40 kutsutaan valintakokeeseen, mutta aloituspaikkoja on vain 10 silloin jäljellä.
Kuten joku jo aiemminkin kommentoi, pisteraja valintakokeeseen tulee olemaan korkea!
Onneksi en näin tarkkaan tiennyt, kun rupesin esivalintamateriaaleja lukemaan, olisi motivaatio jo siinä kohtaa varmaan loppunut. :D En hae muualla siis.Miten niin ei ole pisteillä mitään väliä??
Onhan sillä väliä pääseekö itse valintakokeisiin vai ei.Yo-todistus vaikuttaa sitten itse valintakokeen kanssa pistemääriin pääseekö opiskelemaan vai ei.
"2. Valintakoe 7.6.2018
Valintakokeeseen kutsutaan esivalintakokeen perusteella kaksinkertainen määrä hakijoita suhteessa aloituspaikkoihin. Valintakoekutsu lähetetään sähköpostilla. Muista tarkistaa myös sähköpostin roskaposti- ja tarpeettomat-kansio.
Valintakoe järjestetään 7.6.2018. Kokeen sisältö ja valintakoemateriaali julkaistaan tällä sivulla 15.3.2018.
Sosiaali- ja terveysalan valintakokeessa painotetaan alalle soveltuvuutta arvioimalla kiinnostusta ja suuntautumista alalle, sosiaalisia valmiuksia sekä oppimis- ja työskentelyvalmiuksia. Koulutukseen valitulta edellytetään alalle soveltuvaa terveyttä. Valintakokeesta on saatava vähintään 30 pistettä."
Huhhei... Lue Opintopolusta ne valintatavat 50 % ja 50 % ja lue täältä vaikka 10 viimeistä sivua .
Sain täydet pisteet esivalintakokeesta, tein aivan yksin. Kaikki nyt sitten epäilee, että olen huijannut, katkerat valittaa. En ole oikein tenteissä pärjännyt mutta tästä nyt sitten tuli täydet pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkoon kirjoitti:
"2. Valintakoe 7.6.2018
Huhhei... Lue Opintopolusta ne valintatavat 50 % ja 50 % ja lue täältä vaikka 10 viimeistä sivua .
Jep luettu on joka sivu kyllä😁.
Esivalintakokeen pisteet nollautuvat kun pääsee valintakokeeseen asti ja sieltä mennään eteenpäin sen valintatavan mukaisesti, mikä koulussa on kyseiselle linjalle käytössä.
Eli joko todistus+valintakoe, pelkkä valintakoe, valintakoe+työkokemuspisteet jne..
En ymmärrä miten olisi järkeenkäypää, että kaikkien olisi osallistuttava esivalintakokeeseen minkä perusteella valitaan itse valintakokeeseen hakijat paremmuusjärjestyksessä jos ei esivalintakokeen tekemisellä olisikaan yhtään mitään merkitystä?
Ja jos ei tarvitse edes valintakoetta käydä ollenkaan niin miksi pitäisi esivalintakoe sitten, sitähän varten se on kaikille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkoon kirjoitti:
"2. Valintakoe 7.6.2018
Jep luettu on joka sivu kyllä😁.
Esivalintakokeen pisteet nollautuvat kun pääsee valintakokeeseen asti ja sieltä mennään eteenpäin sen valintatavan mukaisesti, mikä koulussa on kyseiselle linjalle käytössä.
Eli joko todistus+valintakoe, pelkkä valintakoe, valintakoe+työkokemuspisteet jne..
En ymmärrä miten olisi järkeenkäypää, että kaikkien olisi osallistuttava esivalintakokeeseen minkä perusteella valitaan itse valintakokeeseen hakijat paremmuusjärjestyksessä jos ei esivalintakokeen tekemisellä olisikaan yhtään mitään merkitystä?
Ja jos ei tarvitse edes valintakoetta käydä ollenkaan niin miksi pitäisi esivalintakoe sitten, sitähän varten se on kaikille..
Tämä nyt taitaa olla trollaamista jo, mutta kuitataan silti. Näinhän se tosiaan ei ole, vaan kuten on jo sanottu parikin kertaa, kaikki suorittavat esivalintakokeen, koska se kuuluu prosessiin ja koska huhtikuussa ei tiedetä, keitä ovat todistusvalinnalla valitut. Esim. tulevien yo:iden torkkatietoja ei edes ole vielä. Torkkavalinnassa ei luonnollisesti tarvitse täyttää pääsykoepisterajaa, koska ei ole ylipäänsä menossa edes pääsykokeeseen. Koko todistusvalintahan menettäisi pointtinsa, jos monenlaista rajaa ja koetta pitäisi ylittää.
En tiedä, mistä olet nämä oppisi nyt saanut, mutta vääriä ovat.
Siis jos joku 66 pisteellä harkitsee olla lukematta turun sosionomin materiaaleja ni miksköhän mä 61,4 pisteellä oon alkanu niit lukemaa.. :D tuntuu kyl epärealistiselta noilla pisteillä olla yks niist parhaasta parista kymmenestä.
Sain 44.2 ja hain Ouluun ja Helsinkiin optometriaan , suuhygienistiksi ja bioanalyytikko. Onkohan mitään toivoa...
Voi luoja teidän säätämisen kanssa tuosta yo-todistusvalinnasta.
1. Ensin kaikki tekevät esivalintakokeen.
2. Sitten valitaan esim. 200 parasta esivalintakoetulosta.
3. Näiden 200 joukosta laitetaan paremmuusjärjestykseen yo-todistuksen perusteella hakijat. Tässä vaiheessa ei kenenkään esivalintakoetuloksella ole enää mitään väliä. Sillä esivalintakokeella oli väliä, että pääsetkö mukaan tähän porukkaan.
4. Valitaan siitä se tietty %-osuus todistusvalinnalla.
5. Loppuporukasta kutsutaan tietty joukko sitten tekemään sitä pääsykoetta.
Ei voi olla noin saakelin hankalaa tajuta, voi luoja...
Vierailija kirjoitti:
3. Näiden 200 joukosta laitetaan paremmuusjärjestykseen yo-todistuksen perusteella hakijat. Tässä vaiheessa ei kenenkään esivalintakoetuloksella ole enää mitään väliä. Sillä esivalintakokeella oli väliä, että pääsetkö mukaan tähän porukkaan.
ONHAN!!! EI VOI OLLA NOIN YKSINKERTAISTA!! PUHUT PALTURIA! BEGONE!
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olin turhan nopea tuossa.
3* Esivalintakokeen tuloksella ei yo-todistusvalinnassa ole väliä heidän kohdallaan, koska
--- kohta 5* pääsykokeeseen kutsuttavilla esivalintakoetulos merkitsee tietenkin sitten siinä.
Eli korjaus:
Jotkut hakevat pelkästään amiskan papereilla. Esim itse lukion ja amiskan papereilla
Vierailija kirjoitti:
Siis jos joku 66 pisteellä harkitsee olla lukematta turun sosionomin materiaaleja ni miksköhän mä 61,4 pisteellä oon alkanu niit lukemaa.. :D tuntuu kyl epärealistiselta noilla pisteillä olla yks niist parhaasta parista kymmenestä.
Harkitsija taisi olla se, joka pyrkii verkko-opintoihin ei ensikertalaisena ja ei ole mahdollisuuksia yo-valintaan. Näitä paikkoja on jaossa kaksi.
Eli jatka lukemista vaan. Viime vuoden pisteraja on ollut 47,3.
Vierailija kirjoitti:
Ei todistusvalintaan pääsemiseksi tarvitse olla esivalintakokeessa missään 200 parhaan joukossa. Kaikki esivalintakokeen suorittaneet voivat tulla valituksi todistusvalinnassa. Vaikka olisit saanut vain yhden pisteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsija taisi olla se, joka pyrkii verkko-opintoihin ei ensikertalaisena ja ei ole mahdollisuuksia yo-valintaan. Näitä paikkoja on jaossa kaksi.
Eli jatka lukemista vaan. Viime vuoden pisteraja on ollut 47,3.
Pakko vielä kommentoida. 47,3 on ollut pisteraja sosionomi päivä+verkkototeutus. Nyt on ensimmäinen kerta kun on erillisenä tuo verkko-toteutus.
Ja yo-todistusvalinnassa on kaikki yo:t mukana, jotka tehneet esivalintakokeen. Ei siis ole otettu mitään "parasta 200 esivalintakokeen tekijää", niin kuin aiemmin joku kommentoi. Jos yo on saanut vaikka sen 1 pisteen ja 3 E:tä kirjoituksista, on siellä kärjessä automaattisesti.
Verkko-opintoihin hakeville vielä tiedoksi, että valintakoekutsut tulee kun yo-tulokset tullut, eli kuulemma vasta toukokuun lopussa, turha odotella heti 9.5 jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todistusvalintaan pääsemiseksi tarvitse olla esivalintakokeessa missään 200 parhaan joukossa. Kaikki esivalintakokeen suorittaneet voivat tulla valituksi todistusvalinnassa. Vaikka olisit saanut vain yhden pisteen.
Et vain tajua virallisia valintamenettelyjä.
Metropolia:
Esivalintakokeen perusteella osa hakukelpoisista hakijoista kutsutaan varsinaiseen valintakokeeseen.
Valintakoe:
(esimerkki, joka sisältää yo-todistusvalinnan):
Kaksi valintaperustetta:
- pääsykoe
-yo-todistusvalinta
Valintakoe suoritetaan seuraavassa järjestyksessä: ensin valitaan 1. yo-todistuksella 2. pääsykokeella.
Ymmärrätkö nyt?
Ei näin. Vaan yo-todistus valinnassa ei ole esivalintakokeen pisteillä väliä, eli vaikka 30 pistettä riittää. Yo-todistuksesta valitut eivät osallistu valintakokeeseen lainkaan.
Lainaus pisterajoista vastaussähköpostista
" Se on tämän kevään haussa suosituin koulutuksemme eli hakijoita on eniten aloituspaikkoihin nähden, joten pisteraja tulee varmasti olemaan korkea."
Ja olen pahoillani, jos samaa asiaa olen miettinyt ja kysynyt, kuin joku jo aiemmin. En ole näitä 78 sivua moneen kertaan selaillut. Mutta ajattelin jakaa tietoa tännekin, vaikka sitten uudelleen. 😁