Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Olen hakenut Diakiin ja siellä on voisi suuntaavien opintojen vaihtoehtoa. Varhaiskasvatus toisaalta kiinnostaa mutta tämä vellova keskustelu ei varsinaisesti rohkaise sinne päin. Ehkä mielenterveys- ja päihdetyö tai monikulttuurisuuden vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomihakijat, mihin olette ajatelleet erikoistua, jos pääsette opiskelemaan?
Eri kouluilla on eri vaihtoehtoja eli riippuu aika paljon siitä mihin on hakenut.
Itse mm. päihde-ja mielenterveystyö ja vanhustyö kiinnostaa.
Hakiko kukaan muu naprapaatiksi? Yritin löytää tietoa pääsykokeista jne mutta netistä ei löydy yhtään mitään. :o Onko oikeasti näin harvinainen hakutoive?
Vierailija kirjoitti:
Sosionomihakijat, mihin olette ajatelleet erikoistua, jos pääsette opiskelemaan?
Itsellä ajatuksena erikoistua joko nuoriin tai aikuissosiaalipuolelle. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa koulukuraattorin työ. Mutta ajatukset voivat muuttua kun on niin monta osa-aluetta mitkä ovat varmaan jokainen mielenkiintoisia!
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ajatuksena erikoistua joko nuoriin tai aikuissosiaalipuolelle. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa koulukuraattorin työ. Mutta ajatukset voivat muuttua kun on niin monta osa-aluetta mitkä ovat varmaan jokainen mielenkiintoisia!
Nooh salaliittoteoreetikot, mikä on tilanne? Tarkotan teitä, joilta omasta mielestä on laskettu pisteet väärin. Ootteko saaneet vastausta kokeen järjestäjältä?
Vierailija kirjoitti:
Nooh salaliittoteoreetikot, mikä on tilanne? Tarkotan teitä, joilta omasta mielestä on laskettu pisteet väärin. Ootteko saaneet vastausta kokeen järjestäjältä?
Tämä kiinnostaa myös. Saitteko uudelleen laskennan?
Tuliko selvyyttä miksei pisteet pitäneet paikkansa?
Hei, tietääkö joku? Sain lisäajan esivalintakokeeseen, koska olin lähettänyt sen erityisjärjestelyhakemuksen Metropoliaan, joka on ylimpänä hakutoiveena. En tiiä saako tolla hakemukselle lisäajan myös varsinaiseen pääsykokeeseen? Vai pitääkö mun mahdollisen pääsykoekutsun tullessa lähettää pääsykoepaikkaani toinen erityisjärjestelyhakemus? En saanu oikeen selkoa tuolt metropolian sivuilt ku siel kerrotaa enemmä esivalintakokeen erityisjärjestelyist.
Kysyin Turusta sosionomi verkko-opinnoista vielä.
Eli yo-todistusvalinnassa ei ole merkitystä esivalintakokeen pisteillä. Eli esim. 3 L:llä voi päästä opiskelemaan, vaikka esivalintakokeesta olisi saanut surkeat pisteet.
40 kutsutaan valintakokeeseen, mutta aloituspaikkoja on vain 10 silloin jäljellä.
Kuten joku jo aiemminkin kommentoi, pisteraja valintakokeeseen tulee olemaan korkea!
Onneksi en näin tarkkaan tiennyt, kun rupesin esivalintamateriaaleja lukemaan, olisi motivaatio jo siinä kohtaa varmaan loppunut. :D En hae muualla siis.
Aika erikoista et noi tokarilla valittavat tekee sit turhaan esivalintakokeen jos se ei mihkää vaikuta lopulta.
Paljos sul sit on pisteitä, meinaatko päästä valintakokeeseen Turkuun?
Nii ja ootteks tullu ajatelleeks, et mitä sit jos eli kun niitä 30 p torkasta saavia on enemmän ku 10?? Arvotaanko paikat?
Onneksi Laurea käyttää pelkkää valintakoetta, todistuksista viis.
Esivalintakokeesta sain 66, yo-todistuksesta 26p. Luulin alkuun että 66 valintakokeeseen pääsisi varmasti, mutta nyt en ollenkaan varma.
Mietin juuri että rupeanko edes valintakoemateriaalia lukemaan..
Millaisia pisteitä muille verkko-opintoihin hakevilla?
Palaan vielä hieman eiliseen: todistusvalinnassa Turkuun pitää suorittaa esivalintakoe, mutta pääsykoekutsun pisterajaa ei tarvitse saada. Tarkistettu Turusta.
Verkkoon kirjoitti:
Eli yo-todistusvalinnassa ei ole merkitystä esivalintakokeen pisteillä. Eli esim. 3 L:llä voi päästä opiskelemaan, vaikka esivalintakokeesta olisi saanut surkeat pisteet.
40 kutsutaan valintakokeeseen, mutta aloituspaikkoja on vain 10 silloin jäljellä.
Kuten joku jo aiemminkin kommentoi, pisteraja valintakokeeseen tulee olemaan korkea!
Onneksi en näin tarkkaan tiennyt, kun rupesin esivalintamateriaaleja lukemaan, olisi motivaatio jo siinä kohtaa varmaan loppunut. :D En hae muualla siis.
Juu, kerroin siis eilen täällä jo nämä tiedot, kun lähetin sinne Turkuun postia.
Niin ja sanottiinko sulle tosiaan Turusta, että pisteraja tulee olemaan korkea? Minulle sanottiin, että suosituin koulutus ja hakijoita eniten suhteessa aloituspaikkoihin, mutta ei mitään pisterajaveikkauksia kerrottu. Mutta toki varmasti ainakin korkeampi kuin ennen, kun ei lähetetä kutsujakaan läheskään niin paljon.
lisäaika kirjoitti:
Hei, tietääkö joku? Sain lisäajan esivalintakokeeseen, koska olin lähettänyt sen erityisjärjestelyhakemuksen Metropoliaan, joka on ylimpänä hakutoiveena. En tiiä saako tolla hakemukselle lisäajan myös varsinaiseen pääsykokeeseen? Vai pitääkö mun mahdollisen pääsykoekutsun tullessa lähettää pääsykoepaikkaani toinen erityisjärjestelyhakemus? En saanu oikeen selkoa tuolt metropolian sivuilt ku siel kerrotaa enemmä esivalintakokeen erityisjärjestelyist.
Aika selkeesti kerrottu opintopolussa..
Jos valintakokeen erityisjärjestelyihin oikeuttava este on jo olemassa hakuaikana, valintakokeiden erityisjärjestelyhakemus tulee jättää korkeakoulujen sopimaan yhteiseen määräaikaan mennessä. Hakemus toimitetaan erikseen kaikkiin korkeakouluihin, joihin hakija on hakenut. Korkeakoululla voi olla täydentävää ohjeistusta esimerkiksi kaksivaiheisiin valintoihin liittyen. Hakemus toimitetaan ao. korkeakoulujen hakijapalveluihin.
Jos valintakokeen erityisjärjestelyihin oikeuttava este syntyy tai todetaan hakuajan päättymisen ja valintakoeajankohdan välillä, tulee hakijan jättää erityisjärjestelyhakemus viipymättä kaikkien niiden hakutoiveiden korkeakoulujen hakijapalveluihin, joissa järjestettäviin valintakokeisiin hakija osallistuu. Korkeakoulu voi evätä hakijalta oikeuden erityisjärjestelyihin, mikäli järjestelyt ovat esim. aikataulu-syistä mahdotonta toteuttaa.
Valintakokeen erityisjärjestelyt ovat hakukohdekohtaisia ja voimassa vain määrättynä valintakoepäivänä. Päätöksenteossa noudatetaan hyvän hallintotavan mukaisia menettelyjä. Erityisjärjestelyistä annetaan hakijalle ilmoitus (ei päätös) riittävän hyvissä ajoin ennen valintakoetta. Erityisjärjestelyhakemuksen liitteet ovat salassa pidettäviä.
En tajua miten todistus valinta toteutuu, jos monella on täydet 30?Arvotaanko ne 10 sitten?
Verkkoon kirjoitti:
Miten niin ei ole pisteillä mitään väliä??
Sivullahan sanotaan selkeesti, että esivalintakokeen perusteella valitaan.
Onhan sillä väliä pääseekö itse valintakokeisiin vai ei.
Yo-todistus vaikuttaa sitten itse valintakokeen kanssa pistemääriin pääseekö opiskelemaan vai ei.
"2. Valintakoe 7.6.2018
Valintakokeeseen kutsutaan esivalintakokeen perusteella kaksinkertainen määrä hakijoita suhteessa aloituspaikkoihin. Valintakoekutsu lähetetään sähköpostilla. Muista tarkistaa myös sähköpostin roskaposti- ja tarpeettomat-kansio.
Valintakoe järjestetään 7.6.2018. Kokeen sisältö ja valintakoemateriaali julkaistaan tällä sivulla 15.3.2018.
Sosiaali- ja terveysalan valintakokeessa painotetaan alalle soveltuvuutta arvioimalla kiinnostusta ja suuntautumista alalle, sosiaalisia valmiuksia sekä oppimis- ja työskentelyvalmiuksia. Koulutukseen valitulta edellytetään alalle soveltuvaa terveyttä. Valintakokeesta on saatava vähintään 30 pistettä."
En kyllä tiedä yhtään! Olen lastenhoitaja joten varhaiskasvatus olisi aika luonnollinen jatkumo. Toisaalta olen välillä ollut aika leipääntynyt työhöni joten ehkei kuitenkaan...
Lastensuojelussa minua voisi kiinnostaa jonkinlainen perhetyö, mutta mihinkään huostaanottolaitoksiin, nuorisokoteihin tms en halua.
Aikuissosiaalityö voisi olla virkistävän erilaista.
Toiminnalliset menetelmät, niistä kiinnostaa ainakin koulukuraattorin hommat.
Vaikea sanoa kun en kunnolla edes tunne sosionomien työmahdollisuuksia ja erilaisia työnkuvia. Lto:n pätevyys oli se mitä ensisijaisesti lähdin hakemaan... Mutta ajattelin että asia selvinnee kyllä opiskelun ja harjoittelujen myötä.