Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
EIKS KUKAA OSAA AUTTAA TON TURUN PÄÄSYKOKEEN KAA?? Terveisin toivoton...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks se lasketa silleen että väärien vastausten määrä kerrotaan 0,3:lla ja tulos vähennetään oikeiden vastausten pisteistä? Esim. 60 oikein, 18 väärin, 18x0,3= 5,4 60-5,4=54,6p?
Jos sulla olisi mennyt 18 väärin, niin miten luulet, että kokonaispistemäärä olisi 54,6. Ekanakin miinustetaan se 18p + sitten ne 5,4p. Eli yhteensä miinustetaan 23,4p.
Niinhän se tekiki :DDD ihan oikein oot laskenu älä välitä/sekaannu tästä kommentista.
Joo en tiedä taas itsekkään mitä ajattelin..Menee vaan sekavaksi tämä homma :D En sekoita enempää, ihan oikein oli aluksi. Jotenkin menin ymmärtämään, että 60 olisi max pisteet tuosta hypoteettisessa esimerkissä ja luultiin, että 18 väärällä vastauksella pistemäärä olisi 54,6..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuossa on kaksi laskutapaa.
1) Lasket oikeat ja lisäksi lasket sakot päälle. HUOM. EI siis niin, että "ai 40 pistettä täydet, no mulla oli 2 väärin, saan siis 39,4 p". Vaan 38 p ja sakot päälle.
TAI
2) Laskee täysistä pisteistä -1,3 p per virhe. PAITSI matikan "en tiedä" on vain -1.
Omasta mielestäni on helpointa mennä järjestelmällisesti oikeat vastaukset läpi, laskea niiden lukumäärä, laskea pisteet ja sakottaa lopuista.
Mut eihän se matikan "en tiedä" 0p vastaus vähennä mitään JO OLEMASSA OLEVISTA pisteistä? Sä vaan et saa siitä yhtään lisää, muttet menetäkään. Mä laskin tällä sun tyylillä nyt omat pisteet uusiks, tulokseks tuli 10p vähemmän mitä sähköpostissa oli..
Kyllä vähentää. Kuten sanoin, kakkosvaihtoehdossa lähdetään liikkeelle TÄYSISTÄ pisteistä eli pisteistä, joita sinä voit korkeintaan saada. Koko kokeesta voit saada max 80 p, matikasta max 15 p. Matikassa vähennät 1 (jos olet ruksinut sen en tiedä etkä ole muuten vastannut virheellisesti), muuten vähennät 1,3. Nyt sä ilmeisesti sotket jotenkin näitä vaihtoehtoja toisiinsa.
Riippuu siis ihan siitä, haluatko tarkastella asiaa siitä näkökulmasta, paljonko on oikein vai paljonko on väärin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks se lasketa silleen että väärien vastausten määrä kerrotaan 0,3:lla ja tulos vähennetään oikeiden vastausten pisteistä? Esim. 60 oikein, 18 väärin, 18x0,3= 5,4 60-5,4=54,6p?
Jos sulla olisi mennyt 18 väärin, niin miten luulet, että kokonaispistemäärä olisi 54,6. Ekanakin miinustetaan se 18p + sitten ne 5,4p. Eli yhteensä miinustetaan 23,4p.
Niinhän se tekiki :DDD ihan oikein oot laskenu älä välitä/sekaannu tästä kommentista.
Joo en tiedä taas itsekkään mitä ajattelin..Menee vaan sekavaksi tämä homma :D En sekoita enempää, ihan oikein oli aluksi. Jotenkin menin ymmärtämään, että 60 olisi max pisteet tuosta hypoteettisessa esimerkissä ja luultiin, että 18 väärällä vastauksella pistemäärä olisi 54,6..
Mä arvelinki että olit sekaannuksissa ajatellu et toi 60 ois se maksimi, oottelin vaa sivusta että millon tajuutte puhuvanne täysin samaa asiaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, pieni sekaannus :D Mut takaisin alkuperäiseen aiheeseen.. jos olin siis laskenut pisteet oikein niin jostain se viiden pisteen heitto nyt sinne ilmesty. Henkilökohtasesti ei haittaa, mut kyllähän se harmittas jos pisteet oiskin laskettu väärin heidän taholtaan ja tuo 5p heitto jättäis mut ulkopuolelle pääsykokeista :/
Vierailija kirjoitti:
Jotkut puhuvat facebookissa, että pistemäärät olisivat väärin eli ovat saaneet itselaskennalla eri tuloksia. Ovat pyytäneet sotelilta omien tuloksien uudelleenlaskentaa. Kuulemma 5-10p olisi vähemmän kuin pitäisi. Uskotteko, että pisteet on voitu laskea väärin vai onko ihmiset itse laskeneet väärin? Jotkut ovat miinustaneet vaan -0,3p, mutta kuulemma monet olisivat laskeneet omasta mielestään oikein.
No kumpiko on todennäköisempää,että kone laskee väärin vai että stressaava,panikoiva ja mahdollisimman monta pistettä toivova ihminen laskee väärin? Inhimillistä,että laskee väärin ja itsekin laskiessani pisteet ajattelin sen olevan suuntaa antava arvio. Olin varma että parilla pisteellä voi heittää. Heittikin,tosin positiiviseen suuntaan ja sain 3p.enemmän kuin luulin. Tämä selittyi mm.sillä.että vastauksia muokattiin siinä lopussa kun osa mitätöitiin ja osaan sai 2 oikeaa vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuossa on kaksi laskutapaa.
1) Lasket oikeat ja lisäksi lasket sakot päälle. HUOM. EI siis niin, että "ai 40 pistettä täydet, no mulla oli 2 väärin, saan siis 39,4 p". Vaan 38 p ja sakot päälle.
TAI
2) Laskee täysistä pisteistä -1,3 p per virhe. PAITSI matikan "en tiedä" on vain -1.
Omasta mielestäni on helpointa mennä järjestelmällisesti oikeat vastaukset läpi, laskea niiden lukumäärä, laskea pisteet ja sakottaa lopuista.
Mut eihän se matikan "en tiedä" 0p vastaus vähennä mitään JO OLEMASSA OLEVISTA pisteistä? Sä vaan et saa siitä yhtään lisää, muttet menetäkään. Mä laskin tällä sun tyylillä nyt omat pisteet uusiks, tulokseks tuli 10p vähemmän mitä sähköpostissa oli..
Kyllä vähentää. Kuten sanoin, kakkosvaihtoehdossa lähdetään liikkeelle TÄYSISTÄ pisteistä eli pisteistä, joita sinä voit korkeintaan saada. Koko kokeesta voit saada max 80 p, matikasta max 15 p. Matikassa vähennät 1 (jos olet ruksinut sen en tiedä etkä ole muuten vastannut virheellisesti), muuten vähennät 1,3. Nyt sä ilmeisesti sotket jotenkin näitä vaihtoehtoja toisiinsa.
Riippuu siis ihan siitä, haluatko tarkastella asiaa siitä näkökulmasta, paljonko on oikein vai paljonko on väärin. :)
Joo niin sotkin :D Mä mietin että eihän väärä vastaus voi mitenkään kumota kokonaan yhtä oikeaa vastausta, mut sä laskitkin siis kokonaispistemäärästä, mä oikeiden vastausten pisteistä :)
Sain täysin samat pisteet kuin olin itsekin laskenut.
Kuten yllä sanottiin, pisteet voi laskea kahdella tavalla. Joko miinustaen kokeen kokonaispisteistä (78) omat virheensä x 1,3 tai miinustaen omista oikeista vastauksistaan omat virheensä x 0,3
Esim. Jos on tehnyt 9 virhettä niin:
78-9x1,3=66,3 tai
69-9x0,3=66,3
Matikan vastauksesta ”en tiedä” menettää kokonaispisteistä 1 pisteen, sillä siitä saa 0p (ensimmäinen esimerkki). Jos on laskenut omat oikeat pisteet, ei vähennä matikasta pistettä, sillä se on jo otettu huomioon oikeat vastaukset laskettaessa eli esimerkin toisessa vaihtoehdossa.
Mäkin oletan, että kone laskisi oikein pisteet, mutta en oo viime vuosina huomannut näin paljon tälläistä, että ihmiset luulee pisteiden menneen väärin. Vai onko viime vuosina ollut samanlaista? En oo itse huomannut.
Muakin kiinnostas toi turun sosiaalihuoltolain soveltamisopas et kuin ulkoo opeteltava... Joka sivulla vaik kuin monta lakipykälää sun muuta ja sivuja yhteensä yli 100... Nyt alan jo toivoo et en pääsiskää ykkösvaihtiksee tekee koetta.
Minäkin hain monimuotoon 2. vaihtoehtona samoilla pisteillä. Ensimmäisenä oli päivätoteutus.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oletan, että kone laskisi oikein pisteet, mutta en oo viime vuosina huomannut näin paljon tälläistä, että ihmiset luulee pisteiden menneen väärin. Vai onko viime vuosina ollut samanlaista? En oo itse huomannut.
Varmasti heitä ollut joka vuosi. Nyt myös pakkaa sekoittaa se vastausten muokkaus viime tingassa,moni ei varmaan oo ottanut sitä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Sain täysin samat pisteet kuin olin itsekin laskenut.
Kuten yllä sanottiin, pisteet voi laskea kahdella tavalla. Joko miinustaen kokeen kokonaispisteistä (78) omat virheensä x 1,3 tai miinustaen omista oikeista vastauksistaan omat virheensä x 0,3
Esim. Jos on tehnyt 9 virhettä niin:
78-9x1,3=66,3 tai
69-9x0,3=66,3Matikan vastauksesta ”en tiedä” menettää kokonaispisteistä 1 pisteen, sillä siitä saa 0p (ensimmäinen esimerkki). Jos on laskenut omat oikeat pisteet, ei vähennä matikasta pistettä, sillä se on jo otettu huomioon oikeat vastaukset laskettaessa eli esimerkin toisessa vaihtoehdossa.
Juu siis tätä samaa yritin tuossa jo yllä sanoa useampaan otteeseen matikan "en tiedä" -kohdankin mainiten, mutta asianmukainen lisäys se, että maksimi tosiaan on nyt tällä kerralla 78 p eikä normaaliin tapaan 80 pistettä.
Esimerkiksi siinä on voinut tulla heittoa pisteissä, jos on kirjoittanut vain vaihtoehdon a,b,c,d ylös. Vaihtoehdot olivat ilmeisesti eri järjestyksessä eri henkilöillä ja näin myös oikeissa vastauksissa vaihtoehtojen järjestys on eri kuin esimerkiksi minulla oli kokeessa.
Mä oon ihmetellytkin koko ajan, että miten olisi voinut olla HS:n mukainen eri järjestys kysymyksillä, kun vastausdokseja on kuitenkin vain yksi. Joillain on siis todella ollut kysymykset eri järjestyksessä kuin tuossa vastauspaperissa? Oiskohan näitä tapauksia ollut sitten kuitenkin aika vähän, ja pääsääntöisesti järjestys tuo.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siinä on voinut tulla heittoa pisteissä, jos on kirjoittanut vain vaihtoehdon a,b,c,d ylös. Vaihtoehdot olivat ilmeisesti eri järjestyksessä eri henkilöillä ja näin myös oikeissa vastauksissa vaihtoehtojen järjestys on eri kuin esimerkiksi minulla oli kokeessa.
Näin kävi minulla. Osa kysymyksistä oli eri järjestyksessä, osa samassa. Muistin jotenkuten vastaukseni, mutta kokeessa en mitenkään keskittynyt painamaan niitä mieleeni. Osaa oli vaikeampi palauttaa mieleen.
Sitten asian ulkopuolelta. Muistakaa että vaikka suurin osa olemmekin samassa jamassa, niin osittain olemme toistemme kilpailijoita. Ja tämä on kuitenkin aihe vapaa. Kirjoittajat voivat olla keitä vain ja millä motiiveilla tahansa.
Ei kannata ihan hirveästi täällä mieltään pahoittaa. Tai ottaa kaikkia asioita absoluuttisena totuutena.
Tsemppiä hakuun kaikille.
Vierailija kirjoitti:
JOO!! Tässä olin itseasiassa menossa itsekkin harhaan, kun olin ottanut ylös enkussa, äikässä ja matikassa pelkästään a,b,c vastaukset. Aloin tarkistamaan tuloksia ja eka vaan katsoin kirjaimia. Sitten aloin lukemaan vastausvaihtoehtoja ja huomasin, että nämähän ovat aivan eri järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten asian ulkopuolelta. Muistakaa että vaikka suurin osa olemmekin samassa jamassa, niin osittain olemme toistemme kilpailijoita. Ja tämä on kuitenkin aihe vapaa. Kirjoittajat voivat olla keitä vain ja millä motiiveilla tahansa.
Ei kannata ihan hirveästi täällä mieltään pahoittaa. Tai ottaa kaikkia asioita absoluuttisena totuutena.Tsemppiä hakuun kaikille.
Hyvä pointti, joskin itse olen sitä mieltä, että jokainen on vastuussa sanomisistaan ja jos ei jotain tiedä varmaksi, se pitäisi myöntää eikä antaa ylimielistä käsitystä, että tiedetään, muut ovat vain tyhmiä. Itse en tiedä, mitä hyötyä on jakaa mutu-tietoa sanomatta sitä. Itse mietiskelin tuossa eilen hieman huvittuneena, että mitenköhän moni parikymppinen oikeasti nokkapokkailisi tuolla kadulla jollekin keski-ikäiselle kouluttautuneelle ihmiselle hänen tyhmyydestään. Onneksi voin sanoakin, että suurin osa nuorista on fiksuja. :) Toki on niitä, jotka voivat sanoa hv ihan kenelle tahansa, mutta eiköhän se ole jo enemmän murrosikäisten touhuja.
Jos aiheesta haluaa asiallisempaa keskustelua, areenoita on. Tosin olen havainnut ihmisten ilkeilyä muuallakin, tehdään luonneanalyyseja toisista, ilmoitetaan alalle sopimattomuudesta jne. Melko sairasta, kun ihmiset eivät tunne toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOO!! Tässä olin itseasiassa menossa itsekkin harhaan, kun olin ottanut ylös enkussa, äikässä ja matikassa pelkästään a,b,c vastaukset. Aloin tarkistamaan tuloksia ja eka vaan katsoin kirjaimia. Sitten aloin lukemaan vastausvaihtoehtoja ja huomasin, että nämähän ovat aivan eri järjestyksessä.
Mutta niitä kysymyksiä/vastauksiahan ei ole kyllä nimetty kirjaimilla. Eri asia sitten, jos itse nimeää ne tästä huolimatta itse eli ensimmäinen on a jne.
59,7. Tosiaan kirjoitin tänne tuon, mitä Turusta sanottiin. Kyllä, näin sanottiin, että 40 pääsykokeeseen, enkä alkanut tingata siitä mitään, että jaa siis silti vaikka kun, mutta kieltämättä mietin vähän samaa. Ymmärsin sen yksiselitteisesti niin, että kyllä. Tuo 50 ei silti kai liity mihinkään. Vaan torkalla 8 + 2, pääsykokeeseen esivalintakokeen perusteella 40 hlöä.
Vaikka olen itse niitä, jotka uskovat, että näillä pisteillä ei pitäisi olla huolen häivää, niin pääsykokeisiin otetaan vain 40, joten megasuosion takia välttämättä edessä ei ole reissua Turkuun. Harmillista, jos joutuu jonnekin JAMK:iin pääsykokeisiin.