Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
1061/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se lasketa silleen että väärien vastausten määrä kerrotaan 0,3:lla ja tulos vähennetään oikeiden vastausten pisteistä? Esim. 60 oikein, 18 väärin, 18x0,3= 5,4     60-5,4=54,6p?

Vierailija
1062/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkahan ilmotetaa yo-todistusvalinnalla päässeet? (ainaki Turku käyttää tätä menetelmää sosionomi-alalla)

Varmaan samaan aikaan pääsykokeiden jälkeen kuin muutkin opiskelupaikan saaneet?

Jo pääsee todistusvalinnalla sisään ni sillo ei mee pääsykokeisii. Luin myös että näin valituille pyritäänki ilmottamaa ennen pääsykoetta paikan saamisesta, mietin vaan että kuinkahan paljon ennen. Ja onks siis näin ku turussa 50% paikoista näille ni enää jää 12-13 paikkaa valintakokeella pääseville? Aika tiukka homma. Sosionomi-koulutuksesta siis puhun tässä, elkää muut panikoiko. Turun valintakoe siis vasta 7.6...

Just tuossa edellä pähkin, etten tajua, mistä nuo todistustyypit kairataan. Taidan kysyä Turun amk:sta asiaa, koska toistaiseksi en usko, että tämä menisi ihan näin.

Ainoastaan ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella. Mene sinne opintopolun Turun sosionomi -sivulle ja katso valintaperusteet -välilehti, niin saat lisäpisteitä tiedon etsimisestä.

Öö... lisäpisteitä tiedon etsimisestä?

Mutta siis eihän täällä tätä pähkitä. Tämä on totta kai selvää. Vaan MISTÄ (kiintiöstä) niitä kairataan eli verottavatko tosiaan Opintopolun kiintiötä vai ei. Minä olen koko ajan olettanut, että eivät tietenkään verota, vaan todistustyypit on plussaa päälle. Jos taas verotetaan, pääsykokeella ei enää pääsisi verkkososionomiksi juuri ketään. 

No lukeeko siellä verkkososionomin valintaperusteet välilehdellä mitä? Siellä lukee että 50% valitaan valintakokeella, ja 50% todistusvalinnalla. Yhteensä 20 paikkaa eli 10 ja 10. Näistä 16 on oltava ensikertalaiskiintiössä.

Tuosta nyt ei voi päätyä ihan tuohon, että 10 ja 10. Ensinnäkin otetaanko 16/2 todistuksella ja erikseen 4/2. VAI 10 ihan keitä tahansa, kiintiöstä riippumatta. Vai ovatko ei-ensikertalaiset aina pääsykoekamaa. 

Joka tapauksessa nyt alk-aa vaikuttaa siltä, että pitäisiköhän pääsykoematskusta tehdä suttupaperia, sillä 10 ihmisen joukkoon, josta ehkä jotain 0-2 ei-ensikertalaista, ei voi mahtua. Parasta vielä varmistella asioita Turusta. 

Selitätkö millä laskuopilla 50% kahdestakymmenestä ei ole 10?

Ja 16 ensikertalaista koko potista. Ne voivat olla kummassa valintatavassa vaan, niitä ei jaotella per kiintiö.

Sinä, joka olit kovin ärsyyntynyt eilen, kun Opintopolun tekstejä ei ymmärretä. Annoit täällä "tietona", että 10 todistuspaikkaa menee kiintiöihin katsomatta.

Olen saanut nyt Turun amk:n hakijapalveluista vastauksen. Se kuuluu näin: "Molemmissa valintatavoissa on omat ensikertalaisuuskiintiöt eli kummassakin valitaan 8 ensikertalaista ja 2 ei-ensikertalaista erikseen."

Toivon jatkossa vähemmän aggressiivisuutta ja nokkavuutta muiden tiedonhalun suhteen, jos tietoja ei ole itsekään varmistettu. 

Lisäksi sain kuulla, että verkkososionomin opinnot ovat tänä vuonna Turussa suosituin koulutus, ja hakijoita on eniten aloituspaikkoihin nähden. Pääsykokeeseen otetaan 40 hakijaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks se lasketa silleen että väärien vastausten määrä kerrotaan 0,3:lla ja tulos vähennetään oikeiden vastausten pisteistä? Esim. 60 oikein, 18 väärin, 18x0,3= 5,4     60-5,4=54,6p?

Jos sulla olisi mennyt 18 väärin, niin miten luulet, että kokonaispistemäärä olisi 54,6. Ekanakin miinustetaan se 18p + sitten ne 5,4p. Eli yhteensä miinustetaan 23,4p.

Vierailija
1064/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän toimitaan tilanteessa, jossa todistusvalinnalla paikan saanut ei ota paikkaa vastaan, meneekö paikka seuraavaksi parhaalle todistuksen perusteella?

Mietin samaa. Tuossahan tosiaan käy niin, että pääsykokeeseen pitää ottaa porukkaa "huvin vuoksi", koska eihän sitä tiedetä, ottavatko henkilöt paikat vastaan vai eivät. Siinähän voi mennä piiitkä aika, että henkilö tekee päätöksen. 

Et ole koskaan varasijoista kuullut? Itse pääsin aikoinaan lähihoitajaksi opiskelemaan varasijalta 20.

Varasijat eivät taida kauheasti liittyä tuohon. Varasijat ovat tuttuja, mutta eivät muuta mitenkään pääsykokeen tilannetta. Varasijoilta ei voida ottaa ketään ennen kuin valinnat ovat selviä. Ajatuksenani lähinnä oli, että vanhusten kohdalla pääsykokeet voivat olla turhat tai sitten eivät. Nyt kuitenkin Turun lisätiedon myötä on ilmennyt, että periaatteessa vanhuksille on pääsykoekiintiössä 2 paikkaa (mutta lausehan menee niin, että väh. 16 paikkaa ensikertalaisille eli mikään ei estä antamasta heille lopulta nollakin paikkaa).

Vierailija
1065/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin vastatessasi et saa sitä yhtä kokonaista pistettä, joka oli tarjolla. Sen lisäksi menetät virheestä vielä 0,3 pistettä. Eli jos vaikka on 20 tehtävää, ja niissä on kaksi virhettä, vähennät kahdestakymmenestä  2 x 1,3 p eli 20 - 2,6 = 17,4 p.

Vierailija
1066/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla olisi mennyt 18 väärin, niin miten luulet, että kokonaispistemäärä olisi 54,6. Ekanakin miinustetaan se 18p + sitten ne 5,4p. Eli yhteensä miinustetaan 23,4p.

Niinhän se tekiki :DDD ihan oikein oot laskenu älä välitä/sekaannu tästä kommentista.

Vierailija
1067/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PITÄÄKÖ TURUN SOSIONOMIN MATERIAALISSA OPETELLA ULKOA NÄÄ LAKIPYKÄLÄT?? Ei vittu mä sanon jos pitää näitä on miljoona

Vierailija
1068/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

möh kirjoitti:

Myös minulla valintakokeesta saamani pisteet heittivät hieman yli 3 pistettä siitä, mitä olin itse laskenut pisteikseni, sähköpostissa minulle ilmoitettiin siis matalammat pisteet. Ja kyllä, olen laskenut pisteet uudelleen, kun korjaukset tulivat. Poikaystäväni istui vieressäni, kun tein koetta ja kirjasi paperille ylös jokaisen vastaukseni eli olen täysin varma, että lasken pisteeni oikein. 

SOTELIn sivulla sanotaan, että "Osiokohtaisia pisteitä ei toimiteta hakijalle. Myöskään hakijan omia vastauksia koekysymyksiin ei toimiteta hakijalle." Eikös tämä ole hakijan oikeusturvan kannalta aika ongelmallista, varsinkin jos meitä on nyt useampi, jotka todistettavasti ovat laskeneet itselleen korkeammat pisteet kuin mitä sähköpostiviestissä ilmoitetaan? Miten saan pisteeni tarkistettua?

Oletko huomannut esim. matikassa erot sillä, että en tiedä - tyhjä - väärin? Muistatko ne oikein? Onko ylipäänsä hyvä muisti eli muistatko vastauksesi oikein? Teitkö manuaalisen tallennuksen lopussa? Jos haluaa varma olla, kannattaa ottaa jo kokeentekohetkellä print screenit omista vastauksista. Muuten niitä ei saa.  

Mut ei, en ole itse huomannut syksyllä enkä keväällä pisteiden olevan outoja.

Vierailija
1069/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin vastatessasi et saa sitä yhtä kokonaista pistettä, joka oli tarjolla. Sen lisäksi menetät virheestä vielä 0,3 pistettä. Eli jos vaikka on 20 tehtävää, ja niissä on kaksi virhettä, vähennät kahdestakymmenestä  2 x 1,3 p eli 20 - 2,6 = 17,4 p.

Okei, mun logiikka ei riittäny tähän :D Mä aattelin sen silleen että 60 oikeaa vastausta= 1p per oikea vastaus= 60pistettä. 18 väärää vastausta ja jokaisesta väärästä vastauksesta vähennetään 0,3p= 18x0,3=5,4.

Mut matikka mulla tökkikin eniten koko kokeessa, ylläripylläri :D Nojoo, oli miten oli niin oon tyytyväinen, ihmetytti vaan miten pystyin ite laskemaan niin väärin :)

Vierailija
1070/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla esivalintapisteillä muut yrittävät Turun sosionomin verkko-opintoihin pyrkiä? :) Viime vuoden tilastoissa oli, että noin 47 pisteellä olisi päässyt valintakokeeseen, mutta siinä tilastossa oli samassa myös päiväopiskelijat.

Tuosta yo-todistus valinnasta vielä. Valitaanko siis esivalintakokeen mukaan 40 kuitenkin valintakokeeseen, vaikka 10 paikkaa on mennyt jo yo-todistuksen mukaan ja valintakokeessa on enää 10 paikkaa jaossa?? Otetaanko esivalintakokeesta siis huomioon kuitenkin 50 parhaan pisteet?

Itsellä pisteitä 66, nyt rupesi jännittämään pääseekö sillä edes valintakokeeseen.. Ensikertalainen olen ja olen myös yo-todistuskiintiössä..

Vierailija
1071/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mun logiikka ei riittäny tähän :D Mä aattelin sen silleen että 60 oikeaa vastausta= 1p per oikea vastaus= 60pistettä. 18 väärää vastausta ja jokaisesta väärästä vastauksesta vähennetään 0,3p= 18x0,3=5,4.

Mut matikka mulla tökkikin eniten koko kokeessa, ylläripylläri :D Nojoo, oli miten oli niin oon tyytyväinen, ihmetytti vaan miten pystyin ite laskemaan niin väärin :)

Tosi moni haksahtaa ihan tähän samaan. Itsekin pähkäilin viime vuonna aikani, ennen kuin älysin. Ja minä sentään sain täydet matikasta. ;)

Vierailija
1072/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni haksahtaa ihan tähän samaan. Itsekin pähkäilin viime vuonna aikani, ennen kuin älysin. Ja minä sentään sain täydet matikasta. ;)

Korjaan itseäni, kun kirjoitin ihan puutaheinää. Vikaan mennään siis siinä kohtaa, jos vähennetään se x kertaa 0,3 kokeen enimmäispistemäärästä. Jos vähentää oikeiden vastausten pistemäärästä, sitten sujuu. 

Vierailija
1073/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuossa on kaksi laskutapaa.

1) Lasket oikeat ja lisäksi lasket sakot päälle. HUOM. EI siis niin, että "ai 40 pistettä täydet, no mulla oli 2 väärin, saan siis 39,4 p". Vaan 38 p ja sakot päälle.

TAI

2) Laskee täysistä pisteistä -1,3 p per virhe. PAITSI matikan "en tiedä" on vain -1. 

Omasta mielestäni on helpointa mennä järjestelmällisesti oikeat vastaukset läpi, laskea niiden lukumäärä, laskea pisteet ja sakottaa lopuista. 

Vierailija
1074/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lopputulos ole molemmilla tavoilla sama?

60-18x0,3

78-18x1,3

Vierailija
1075/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut sitä en ymmärrä että miks siitä pitää vähentää 1,3p? Jos on 20 kysymystä ja 19 on oikein ja viimeseen vastaa väärin, niin sulla on 19 pistettä. Väärästä vastauksesta vähennetään 0,3p, eli lopputulos on 18,7/20p.

Miten se voi mennä silleen että 19/20 vastausta oikein ja pistemäärä ois 17,7p?

Vierailija
1076/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan itseäni, kun kirjoitin ihan puutaheinää. Vikaan mennään siis siinä kohtaa, jos vähennetään se x kertaa 0,3 kokeen enimmäispistemäärästä. Jos vähentää oikeiden vastausten pistemäärästä, sitten sujuu. 

Nii eli siis olin laskenu kuitenkin oikein?

Vierailija
1077/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein ajateltu tuo kaava. 

Vierailija
1078/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oot laskenu oikein niiku jo heti ylhäällä sanoinki et älä anna muitten sekottaa sua..

Vierailija
1079/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuossa on kaksi laskutapaa.

1) Lasket oikeat ja lisäksi lasket sakot päälle. HUOM. EI siis niin, että "ai 40 pistettä täydet, no mulla oli 2 väärin, saan siis 39,4 p". Vaan 38 p ja sakot päälle.

TAI

2) Laskee täysistä pisteistä -1,3 p per virhe. PAITSI matikan "en tiedä" on vain -1. 

Omasta mielestäni on helpointa mennä järjestelmällisesti oikeat vastaukset läpi, laskea niiden lukumäärä, laskea pisteet ja sakottaa lopuista. 

Mut eihän se matikan "en tiedä" 0p vastaus vähennä mitään JO OLEMASSA OLEVISTA pisteistä? Sä vaan et saa siitä yhtään lisää, muttet menetäkään. Mä laskin tällä sun tyylillä nyt omat pisteet uusiks, tulokseks tuli 10p vähemmän mitä sähköpostissa oli..

Vierailija
1080/4979 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskaltanut kuin vähän pohtia että mitkä olisi mun pisteet, kun en enää tarkalleen muistanut mitä vastasin kaikkiin ja pelotti myös että lasken ihan väärin (matikka menikin heikosti, heh) ja sitten petyn jos oikeasti pisteitä tulikin paljon vähemmän :D

Sain kuitenkin hyvät pisteet, ainakin jos viimevuoden pisterajoja katsotaan niin pääsykokeisiin pääsen ihan helposti. Ehkä sillä ei ole niin väliä vaikka nyt olisikin annettu liian vähän pisteitä jostain syystä, mihin en kyllä edes usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän