Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Mulla ne velkajutut menee vähän paremmin päähän kun opiskelijatarinat. Kerran tosin vasta lukenut, veikkaan että tällä lukemisella ei jatkopaikkaa heltiä.. no tuleepahan kokeiltua..
Mä olen ekaa kertaa hakemassa enkä edes tajunnut, et on joku esivalintakoe ja ennakkomateriaali ennen kuin tuli toi linkki kokeeseen. Tänään sit tahkottu noita artikkeleita. Matikkaakin pakko jossain välissä kerrata, koska olen siinä ihan surkea ja lukiosta jo iäisyys.
Pelkään, että meen ihan lukkoon kun niin vähän aikaa tossa esivalintakokeessa.
:/
PienA kirjoitti:
Toi opiskelijaohjaus-aineisto vaikuttaa aika selkeeltä, mut toi velkahomma ei mee mun tajuntaan. Oon ihan surkee näissä yhteiskunnallisissa hommissa. Se aineisto teettää työtä. Matikkaa en oo kerenny vielä vilkaiseen ollenkaan. Kymmenen vuotta alkaa olla aikaa siitä ku olin lukiossa.. vähän päässy matikat unohtumaan. :D Mistähän löytäis jonku kätevän matikan kertaus nettisivuston...
Mullakin velkaosiot jää pienemmälle lukemiselle,mutta tuskin haittaa. Jos edes muista osioista tekee muistiinpanot niin kyllä siinä kerkeää varmaan hakea ctrl+f vastauksia siitä hankalammasta aineistosta. Kannattaa kirjoittaa ylös kaikista artikkeleista niiden kirjoittajat ja pääpointit, tutkimukset, tutkimusmenetelmätkin ehkä, teoriat, miksi joku tutkimus on tehty..
Matikasta pinta-alojen ja tilavuuksien laskeminen,ympyrän kehän määritys,kolmion sivujen laskeminen,mittayksikkömuunnokset,murtoluvut,prosenttilaskut,toisen asteen yhtälöt..
Mikä fiilis muilla nyt kun koe lähestyy? Onko hyvällä mallilla opiskelut?
Eevee kirjoitti:
Mä olen ekaa kertaa hakemassa enkä edes tajunnut, et on joku esivalintakoe ja ennakkomateriaali ennen kuin tuli toi linkki kokeeseen. Tänään sit tahkottu noita artikkeleita. Matikkaakin pakko jossain välissä kerrata, koska olen siinä ihan surkea ja lukiosta jo iäisyys.
:/
Harmi, sullako meni se ihan ohi hakulomaketta täyttäessä? Siinä lomakkeella oli teksti asiasta ja vielä linkki tuonne siteli-sivuille.
Kokeessa kysytään tosi paljon nippelitietoa aineistosta. Tyyliin
Peliongelmaisista miehistä ikäluokassa 20-34-vuotiaat myös alkoholiongelma oli
1.)20 %
2.) 22 %
3. )15,8 %
4. )27,4 %
Samaa sotku on voitu tekstissä käsitellä 35-45 vuotiaista miehistä ja 20-28 -vuotiaista naisista.
Kaikki selkeät luvut ja varsinkin erilaiset käsitteet ja määritelmät kannattaa purkaa auki marginaaleihin ja/tai erilliselle paperille. Hulluksi tulee jos meinaa opetella ulkoa, toisaalta oikeiden korkekoulujen pääsykokeisiin on yleensä pakko opetella, joten ei tämä nyt kovin iso urakka ole, kun aineistoakin saa käyttää.
Tee ekana sulle heikoin osa-alue ja yleisesti tee ensin matikka, suomi ja enkku ja vasta sitten aineisto. Aineistoon menee helposti tosi paljon aikaa. Tee myös niin, että aineistossa skippaat heti epävarmat ja klikkailet ne kohdilleen jotka tiedät. Ryhdy sitten vasta etsimään epävarmoihin vastauksia. Näin sulla on kuitenkin koko koe tehtynä, vaikka sinne jäisi aukkoja vs. että etsit 30 minuuttia neljään ensimmäiseen kysymykseen vastauksia. Vaikka ne menis oikein, siinä on vasta neljä oikein ja 20 jäi tekemättä.
Pääsin syksyllä opiskelemaan sosionomiksi ja en tosiaan ole ekakertalainen. On yliopistotutkinto alla, eikä AMK esivallinnasta saati pääykokeista voi puhua edes samana päivänä kunnon pääsykokeiden kanssa. Tuo esivalinta on oikeasti tosi helppo jos yhtään jaksaa lukea ja sisäistää niitä materiaaleja ja on jonkinlainen ymmärrys äidinkielestä, englannista ja matematiikasta. Jos on päässyt ylioppilaaksi, tuon pitäisi olla aika helppoa. Sama linja pätee opiskeluun, aika matalalla on rima AMK:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeessa kysytään tosi paljon nippelitietoa aineistosta. Tyyliin
Peliongelmaisista miehistä ikäluokassa 20-34-vuotiaat myös alkoholiongelma oli
1.)20 %
2.) 22 %
3. )15,8 %
4. )27,4 %
Samaa sotku on voitu tekstissä käsitellä 35-45 vuotiaista miehistä ja 20-28 -vuotiaista naisista.
Kaikki selkeät luvut ja varsinkin erilaiset käsitteet ja määritelmät kannattaa purkaa auki marginaaleihin ja/tai erilliselle paperille. Hulluksi tulee jos meinaa opetella ulkoa, toisaalta oikeiden korkekoulujen pääsykokeisiin on yleensä pakko opetella, joten ei tämä nyt kovin iso urakka ole, kun aineistoakin saa käyttää.
Tee ekana sulle heikoin osa-alue ja yleisesti tee ensin matikka, suomi ja enkku ja vasta sitten aineisto. Aineistoon menee helposti tosi paljon aikaa. Tee myös niin, että aineistossa skippaat heti epävarmat ja klikkailet ne kohdilleen jotka tiedät. Ryhdy sitten vasta etsimään epävarmoihin vastauksia. Näin sulla on kuitenkin koko koe tehtynä, vaikka sinne jäisi aukkoja vs. että etsit 30 minuuttia neljään ensimmäiseen kysymykseen vastauksia. Vaikka ne menis oikein, siinä on vasta neljä oikein ja 20 jäi tekemättä.
Pääsin syksyllä opiskelemaan sosionomiksi ja en tosiaan ole ekakertalainen. On yliopistotutkinto alla, eikä AMK esivallinnasta saati pääykokeista voi puhua edes samana päivänä kunnon pääsykokeiden kanssa. Tuo esivalinta on oikeasti tosi helppo jos yhtään jaksaa lukea ja sisäistää niitä materiaaleja ja on jonkinlainen ymmärrys äidinkielestä, englannista ja matematiikasta. Jos on päässyt ylioppilaaksi, tuon pitäisi olla aika helppoa. Sama linja pätee opiskeluun, aika matalalla on rima AMK:ssa.
Jos on esim.10 v aikaa siitä kun on kirjoittanut ylioppilaaksi eikä sen jälkeen ole joutunut juuri matikkaa käyttämään, niin onhan ne haastavia. Ei kaikkea muista. Sinulla on yliopistotutkinto alla, valtaosalla AMKiin hakevista ei ole. Tietysti sinä koet sen helpoksi. Ei kannata kuitenkaan tuudittautua siihen,että helpolla pääsee sisään koska moni ei pääse esim.esivalinnasta läpi ja hakee useamman kerran.
Kuinka pian esivalintakokeesta saa tietää omat pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Eevee kirjoitti:
:/Harmi, sullako meni se ihan ohi hakulomaketta täyttäessä? Siinä lomakkeella oli teksti asiasta ja vielä linkki tuonne siteli-sivuille.
Joo, ohi meni. Vähän kiire oli täyttää, joten kattelin vaan, että on kaikki tarvittavat kohdat täytetty. Harmittaa, mutta ei voi mitään. Mulla on yliopistotutkinto alla ja erilaisia artikkeleita tullut luettua vuoskaudet tentteihin niin toivon, että siitä olisi jotain hyötyä näissä kokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pian esivalintakokeesta saa tietää omat pisteet?
Minuakin kiinnostaa tämä. Ymmärsin että oikeat vastaukset julkaistaan aika pian kokeen jälkeen, ja sen jälkeen jossain kohtaa saa tietää oman pistemäärän. Ja että kutsu valintakokeisiin tulisi vasta viikkoa ennen valintakoetta eli touko-kesäkuussa???! Harmittaa jos joutuu lukemaan niitä valintakokeen matskuja ihan turhaan koko huhti/toukokuun. Plus pomo varmaan odottaa toukokuun alussa viimeistään että allekirjoitanko jatkosopparin syksylle vai en... ja jos sitten pääsisinkin kouluun niin nykyään ei voi vuodella siirtää koulun aloitusta :( Jos en pääse, olen ilman työtä pahimmassa tapauksessa.
Nämä valintakoehommelit ei tosiaan istu kovin hyvin tälläiselle perheelliselle pätkätyöläiselle...
Mitä olen muista keskusteluista lukenu niin n.2vk esivalinnan jälkeen. Korjatkaa jos olen väärässä.
Voiko esivalintakokeessa "pomppia" osiosta toiseen miten huvittaa? Vai pitääkö tehdä ensin yksi osio kokonaan loppuun ennenkun voi aloittaa seuraavan?
Tietääkö kukaan kuinka monta pistettä menee miinusta väärästä vastauksesta tai vastaamatta jättämisestä äidinkielen ja englannin osioissa?
Jostain netistä luin että ainakin aiemmin on mennyt ennakko osuudessa väärästä vastauksesta ja vastaamatta jättämisestä 0.3 pistettä ja matikassa sitten menee se 0.5 pistettä väärästä vastauksesta.
Minä nyt yhtäkkiä aloin miettimään, että millainen se esivalintakokeen jälkeinen pääsykoe sitten on. Tuleeko sinnekkin joku aineisto luettavaksi vai mitenkähän. Onko tästä tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko esivalintakokeessa "pomppia" osiosta toiseen miten huvittaa? Vai pitääkö tehdä ensin yksi osio kokonaan loppuun ennenkun voi aloittaa seuraavan?
Tätä pohdin myös ensikertalaisena.
Sisäistän kokonaisuudet hyvin, mutta yksityiskohtien muistaminen on ongelmallista. Mitä olen lukenut aiemmista kokeista, yksityiskohtia juuri kysytään.
Vähän jo jännittää. Etenkin kun joudun tehdä kokeen puolijulkisessa tilassa. Kotona ei ole kunnon konetta.
Pari kertaa aineiston lukeminen riitti mulle, ei jaksa enempää. Matikka pitäs olla mulle se vahvin alue mutta eniten pelottaa se ruotsin osio mikä tulee tänä vuotena uutena asiana.
Ei esivalintakokeessa ole mitään ruotsin kielen osiota.. suomen ja englannin kielet on.
Tänä vuonna on lisäksi ruotsin aineisto-osio.
Toi opiskelijaohjaus-aineisto vaikuttaa aika selkeeltä, mut toi velkahomma ei mee mun tajuntaan. Oon ihan surkee näissä yhteiskunnallisissa hommissa. Se aineisto teettää työtä. Matikkaa en oo kerenny vielä vilkaiseen ollenkaan. Kymmenen vuotta alkaa olla aikaa siitä ku olin lukiossa.. vähän päässy matikat unohtumaan. :D Mistähän löytäis jonku kätevän matikan kertaus nettisivuston...